En tajua näitä kookosvesiä, palautusjuomia ja juicingia
Mulla on useita näitä "fitnekseen" hurahtaneita tuttuja. Laihduttavat ja treenaavat kaikenlaista joogasta lenkkeilyyn. Aamiaiseksi linkoavat vihanneksista ja hedelmistä mehuja ja treenin päälle pitää saada kookospähkinä, purkitettua kookosvettä tai näitä proteiinijauheesta tehtyjä palautusjuomia. En ymmärrä miksei voi juoda ihan vaan vettä treenin päälle ja syödä ne proteiinit ruoka-aikoina. Miksi pitää vetää turhia kaloreita, kun yrittävät kuitenkin koko ajan tiputtaa. Kookospähkinässähän on tosi paljon juuri sitä pahaa rasvaa ja kamalasti kaloreita. Miksi se kookosöljy on niin pop, että sitä lisätään esim teehen? Miksi ne vihannekset pitää mehustaa ja heittää kaikki kuidut roskiin. Kamalaa tuhlausta! Ihan varmasti pysyisi nälkä paremmin pois, kun rouskuttaisi ne porkkanat, kaalit ja omenat sellaisenaan. Olenko jäänyt jotenkin ajasta jälkeen kun en millään tajua tätä trendiä??
Kommentit (3)
Muusta en mitään tiedä, mutta kookosöljyä käytän sisäisesti kilpirauhaseni hoitamiseen.
Kookosvesi on erittäin terveellistä, ja sitä käytetään esim tropiikissa nestehukan estämiseen.
Palautusjuomien, jauheiden ja ruokien käyttö urheilusuoritukset jälkeen ei liene mikään uusi trendi.
No voihan ne hedelmät ja vihannekset syödä sellaisenaankin mutta noissa smoothieissa on se, että niihin voi lisätä muutakin, esim. chia-siemeniä tai macaa, joita jotkut käyttävät. On tietysti makuasia, tarvitseeko ihminen noita superfoodeja ja olen samaa mieltä siitä, että jotkut ovat niihin nimenomaan hurahtaneet. Smoothien jos tekee, voi myös suosia mieleisiään makuyhdistelmiä, siis yhdistellä makuja.
Nuo sössöt ja mössöt mitä jotkut mielellään vetävät - niissä on tietysti se, että on helpompi kontrolloida sitä, että saa jotkut ravintoaineet, jos esimerkiksi tiedät syöväsi smoothien, joka sisältää juuri ne tietyt aineet.
Olen itse sitä mieltä, että noita tuotteita on erilaisia, joilla voi boostata ruokavaliotaan mutta tietysti ruokavalion peruspalikat pitää olla kunnossa. Tuosta kookosvedestä kävin juuri lukemassa, että paljon liikkuva kokee sen hyvänä nesteyttäjänä. Jos jollekulle joku asia toimii niin se ei ole itseltäni pois.
Itse taas käytän palautusjuomia niiden käytännöllisyyden vuoksi. En voi esimerkiksi säilyttää raejuustopurkkia kuutta tuntia laukussani ja syödä sen treenin jälkeen mutta palautusjuoma taas on kätevä välipala eikä ole kiljuva nälkä sen jälkeen kun jatkan kauppaan.
Jokainen voi mielestäni itse punnita, mitä tuotteita tarvitsee. On totta, että kyseessä on osin myös muoti-ilmiö mutta sen pohjana on kuitenkin myös joidenkin ravintoaineiden saanti ja riippuu niin ihmisestä, tarvitseeko joku ravintolisiä vai ei. Tervettä järkeäkin on lupa käyttää.