Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä natriumglutamaattia ruoanlaittoon?

Vierailija
09.02.2014 |

Meillä on sukurasitteena korkeaa verenpainetta, ja olen huolissani lasten suolan saannista. Mistä saisi ostettua MSG:tä eli natriumglutamaattia, tunnettua suolan korviketta, jota käytetään paljon mm. kiinalaisessa ruoassa? Yrteillä ja muilla mausteilla ei voi korvata suolan makuja vahvistavaa vaikutusta. Tiedän erilaiset armonisuolat, mutta nyt on haussa nimenomaan pelkkä MSG.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeanpaikankammo? :D

Vierailija
82/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ihan aromisuola mitä on isoissakin purkeissa mausteosastolla, sisällä ainakin osittain tuota natriumglutamaatttia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:12"]

Miksi haluat myrkyttää lapsesi tuolla aineella? Osta ruususuolaa, terveellistä eikä nosta verenpainetta.

[/quote]

Onko sulla linkittää jotain tutkimustuloksia tosta, kuinka ruususuola ei vaikuttaisi verenpaineeseen samoin kuin muu suola (ihan samaa natriumiahan niissä on)?

Vierailija
84/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 04:44"]Enpä tiedä natriumglutamaatista muuta juurikaan, kuin että se aiheuttaa minulle päänsäryn jos sitä syön, sen sijaan luomusuola ei aiheuta. Ihmetyttää kyllä että miksi tuollaista pitää ruokaan tunkea, kun on muutkin mausteet keksitty? Valkosipuli, inkivääri, lime, korianteri, yrtit yms. tyyliin kaikki suolattomat mausteet ja tuoreyrtit... Veikkaisin että lapselle olisi terveellisempiäkin mausteita kuin natriumglutamaatti.
[/quote]
Mitä vittua on luomusuola? Onko kauppias taas tempaissut luomuliitteen merisuolan eteen ja luomukusetetut mammat veisaa hoosiannaa.

Vierailija
86/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikaupoista sitä saa. :) En ole itse tilannut, mutta usein törmään mausteita tilatessani. Miksei sitäkin saisi tilattua? Koska tämä aloitus oli Porvoosta ja haluttiin tuoda ilmi, että KYLLÄ Aasiassa käytetään natriumglutamaattia erikseen ruuissa. Olisitpa ollut fiksumpi.

Vierailija
87/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsonut kaikkia viestejä huolellisesti, mutta jos kukaan ei ole kertonut, tässä sitä on. Ei ole hinnalla pilattu tuo tavara. Tavaran terveellisyydestä en tiedä, mutta tuskinpa tuo on maailman ensimmäinen samaan aikaan hyvänmakuinen ja terveellinen suuhunpantava. Natriumglutamaatti on hyvin yleinen mauste aasiassa.

http://www.siam-house.fi/tuote_tiedot.php?id=294

Vierailija
88/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito on kamalaa myrkkya, saan siita vatsanvaanteita ja hajukin on ihan oksettava.

Vierailija
89/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natriumglutamaatti on kemiallista, ei luontaista. Sen vaikutus on ainakin minulle huono, eli en käytä.

Jos aloittaja haluaa vastaavaa makua, kokeile aurinkokuivattuja tomaatteja ja tomaattisosetta sekä kuivattuja sieniä. Käsittääkseni sitä on varsinkin kuumennetuissa sienissä. Hiivauutetta luulisi löytyvän.

Kummallista, että aloittaja kuvittelee korvaavansa sillä suolaa. Sen ymmärtäisin, jos hän etsisi sillä aasialaiselle miehelleen tuttua makua.

Vierailija
90/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei pliis, aloitus on helmikuulta.

Vierailija
91/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 07:50"]

MSG on täysin tavallinen aineisosa aasialaisessa ruoassa, jota paljon syömme. En ymmärrä, miksi tämä on suomalaisille niin iso mörkö. Mitään syyttä pelkoihin ei tietääkseni ole, ja ainakin minä teen päätökset mieluummin järjellä kuin tunteella. -ap

[/quote]

Peloista en tiedä, mutta kun oma empiirinen kokemus todistaa minun saavan päänsärkyä varsinkin lämpimistä natriumglutamaattia sisältävistä ruuista, se on epäterveellistä - minulle. Tiedän, että sitä on luontaisesti monissa ruuissa, mutta en minä suorastaan pidä mm. sieni- ja tomaattiruuista.

En käytä myöskään ulkomaalaisia luontaistuotteita, harvemmin kotimaisiakaan. Valmistan niitä ihan itse, ja nyt menenkin hakemaan tuoreita mustikoita viiliin.

Vierailija
92/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:20"]

hei pliis, aloitus on helmikuulta.

[/quote]

Kerro se 88:lle, joka nosti tällä kirjoituksella juuri puolen yön jälkeen:

"Vierailija 7.9. klo 0:1488/98

Korkeanpaikankammo? :D"

Ehkä hän kirjoitti "vastauksen" väärään ketjuun.

Vierailija
93/110 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natriumglutamaatin epäillään altistavan likinäköisyydelle.

Vierailija
94/110 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoittaa tuttavani Facebookissa:

Ai että meidän kulman (Mellunmäen metroaseman aukiolla) uusi thaikauppa on hyvä: Ostin puhdasta natriumglutamaattia 85g/1 €, Tavallisissa kaupoissa terveelliseen glutamaattiin on lisätty kaikenlaisia epäterveellisiä tai allergiaa aiheuttavia lisäaineita kuten natriumkloridia ja laktoosia.

95/110 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kannattaa muistaa kohtuus kaikessa ja tässä alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa on kyllä järkevää terveyden kannalta, jos suolan käyttöä korvataan natriumglutamaatilla.

Ottakaapa ihan piruuttaan selvää esim. suolan toksisuudesta.

Tässä hyvä artikkeli aiheeseen liittyen. --- http://www.hs.fi/kotimaa/a1397110707966 -- Toisaalta hysteerikkojen pelkoa tuosta natriumglutamaatista ei kannata ottaa tosissaan, naureskeee vaan.

Vierailija
96/110 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla hyvinvointimaailmassa elinikä kääntyy tai on jo kääntynyt laskuun syövän ja diabeteksen plus muiden lihavuustautien johdosta. Katsotaan sitten uudelleen, kun syöpään saadaan paremmat lääkkeet ja lihavuusepidemia aisoihin.

Vierailija
97/110 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:51"]

Täällähän on ollut oikein foliohattujen hyökkäys! Natriumglutamaatti on todettu turvalliseksi monen monta kertaa. Ihmisten terveys vaan paranee, ja ihmiset elävät pitempään, japanilaiset eritoten. Ja juuri japanilaiset syövät paljon glutamaattia.

Kielletään faktat! Foliohatut päähän! Hiphei!

[/quote]

Kun sinä et saa aineesta migreeniä, kukaan muukaan ei saa? 

[/quote]

Japanilaiset käyttävät surutta natriumglutamaattia. Japanissa ei ole laajaa migreeniaaltoa, ei taida olla minkäänlainen ongelma siellä. Luitkos sitten sen jutun, kun tyypin ystävä valitti, että saa natriumglutamaatista aina migreenin. Sitten tuo ystävä tuli tyypin luo käymään, ja tyyppi syötti tälle ruokaa, jossa on natriumglutamaattia sekä luonnostaan että lisättynä. Tekivät vielä maistamiskokeen, jonka voitti ("luomu")tomaatti, johon oli vielä lisätty glutamaattia. Tietysti tyyppi ei kertonut natriumglutamaatista ystävälleen. Mut joo, ihmiset osaa kyllä hyvin huijata itseään. Haha :-)

[/quote]

Minä kuulun näihin migreeni-ihmisiin ja asiat eivät ole noin yksinkertaisia. Migreeni ei tule kylmästä ruuasta esim. leikkeleet tai sipsit. Mutta lämpimästä ruuasta helposti ja takuuvarmimmin silloin kun mukana on liemi (esim. lihakeitto) tai rasvaa esim. lämmin lihapasteija. 

[/quote]

Sama juttu, enkä minä pysty minkään tieteellisen tutkimuksen perusteella väittämään, että migreenini aiheuttaja ei olisi joku muu aine, jota on nimenomaan lämpimissä glutamaatilla maustetuissa. Jo pelkkä haju riittää minulle.

Sipsitkin ovat minun mielestäni ällöttävän makuisiam vaikka niitä joskus syönkin, tai oikeastaan tunnen niissä jonkun ikävän sivumaun vaikka en migreeniä saa. Pitääkin tarkistaa löytäisinkö sellaisia, joissa ei ole glutamaattia.

Vierailija
98/110 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut Helsingissä niin Hakaniemen Vii Voanista, joka myy aasialaisia elintarvikkeita saa varmasti isoissa pusseissa. Olen ostanut itsekin sieltä. Varmaan on kaikissa muissakin kaupoissa (tai ainakin monessa), jotjka myyvät varsinkin itä-aasialaisia elintarvikkeita.

Vierailija
99/110 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:29"]

Kaikkialla hyvinvointimaailmassa elinikä kääntyy tai on jo kääntynyt laskuun syövän ja diabeteksen plus muiden lihavuustautien johdosta. Katsotaan sitten uudelleen, kun syöpään saadaan paremmat lääkkeet ja lihavuusepidemia aisoihin.

[/quote]

Mistä ihmeestä olet saanut tällaisen käsityksen? Katsopa:

www.gapminder.org

Ota GAPMINDER WORLD ja laita x-akselille aika ja y-akselille elinajanodote. Ei kyllä tuolla näy mitään esittämääsi.

Vierailija
100/110 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:29"]

[/quote]

Mistä ihmeestä olet saanut tällaisen käsityksen? Katsopa:

www.gapminder.org

Ota GAPMINDER WORLD ja laita x-akselille aika ja y-akselille elinajanodote. Ei kyllä tuolla näy mitään esittämääsi.

[/quote]

Ei näy vielä, mutta pian näkyy. Usko pois. Sen sijaan niissä maissa, joissa edelleen on alhaisempi eliniänodote, varmasti saadaan kasvua vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi