Koulu vaatii kodeilta jotain KOKO AJAN
Olen täysin kypsä. Jatkuvasti pitäisi lukea wilmaa että tietäisi kaikki poikkeuksen poikkeukset joita on viikoittain. Milloin on liikuntatunnit siirretty aamusta iltapäivään tai toiselle viikonpäivälle kokonaan, kokeita, museoretkiä jolloin koulupäivä loppuu keskustaan ja lapset suoriutuvat kotiin omin nokkineen ym.
Teroittakaa lastenne luistimet, katsokaa että harjoittelee nokkahuilukokeeseen, muistakaa maksaa vanhempainyhdistyksen jäsenmaksu plaa plaa.
Vaatimuksia jatkuvasti ainakin täällä. Juuri yhtäkään täysin lukujärjestyksen mukaan etenevää normiviikkoa ei ole. Kaikki vaatii jotain spesiaalia vanhemmilta.
Olen kypsä. Lapset on rakkaita, mutta enpä osannut arvata että tämä kodin ja koulun yhteistyö (lue: koulun oikeus vaatia kodeilta jatkuvasti jotian) olisi näin intensiivistä.
Kommentit (164)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:16"]
Minä ainakin aion tulevaisuudessa ostaa lapsilleni kaikki koulussa tarvittavat välineet. Näin osoitan heille, että koulunkäynti on tärkeää ja siihen panostetaan. Lapset oppivat arvostamaan ja kunnioittamaan ( myös koulua ja opettajaa=aikuisia) asioita vain, jos vanhemmat näin myös tekevät.
Nykyään näkee aivan liikaa itsekeskeisyyttä ja ylimielisyyttä...jo pienissä lapsissa. Kysymys kuuluu, kuka on tällaisen ajattelumaailman näihin tulevaisuuden toivoihin iskostanut...surullista!!
[/quote]
Harmi, että sinulla keinoina ovat tavarahankinnat. Itse pystyn opettamaan nuo samat asiat lapsilleni, ilman että siihen täytyy tavarakasoja sekoittaa. En ymmärrä ollenkaan, miten nuo voisivat edes liittyä toisiinsa. Uudet välineet ja koulun sekä opettajien kunnioittaminen. Kuin jenkkilästä karannut. Kaikki eivät vapaa-ajallaan harrasta ihan kaikkea. Kyllä meilläkin monet välineet löytyy omasta takaa, sellaiset jotka on järkevää hankkia, koska niille löytyy enemmän käyttöä kuin se 4-8 tuntia yhden talven aikana.
[/quote]
Hyviä luistimia ja suksia saa myös kirppareilta tai naapureilta pieneksi jääneitä. Ei tarvitse ostaa uutta ja kallista. Ja kyllä nämä asiat liittyvät toisiinsa. Pidän koulussa opetettavia asioita tärkeinä, joten haluan lapsilleni tarjota mahdollisuuden osallistua kaikkeen, mitä tarjolla on. Ja omat välineet hankkimalla varmistan sen, että hiihtoretkipäivänä lapseni pääsee mukaan, eikä jää sisälle tekemään tehtäviä tms , jos lainasuksia ei enää ole. :)
[/quote]
No ne lainasuksethan on oltava. Opetuksen on ilmaisuuden lisäksi oltava ehdottoman tasapuolista kaikille. Se ei saa eriarvoistaa oppilaita. Et taida paljon tietää näistä.
Olen kyllä vähän samaa mieltä, eli tuntuu pukkaavan viestiä ties mistä ja asioista joihin pitäisi osallistua. Lapset saavat tosin nykyään pitää itse huolta koulutyöstään ja muutoksista ja muistamisista.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:11"]
Niin. OLisihan ap:n pitänyt tietää jos hän on 80-luvulla käynyt peruskoulua että 2014 on tällainen vaatimisen ja hössäämisen meininki. Ei kukaan lapsia hankkiessaan voi tietää miten peruskouluarki on muuttunut monessa vuosikymmenessä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:28"]
Sellaista se lapsiperhearki vaan on! Oliskohan AP:n kannattanut harkita lastentekemistä pari kertaa ennen toteutusta ja ottaa nämäkin asiat huomioon?
[/quote]
[/quote]
Koulumaailma on muuttunut aivan järjettömästi. Minä olen käynyt peruskoulun vuosina 1977-1986, joten tähän päivään verrattuna ero on ihan järjetön. Ei silloin vanhemmat juuri lasten koulun käyntiin puuttuneet. Minun vanhempani puuttuivat käsittääkseni aika paljonkin, kun olivat itsekin luokanopettajia, mutta ei sitä voi silti verrata siihen, mitä minulta odotetaan nyt.
Esikoiseni oli peruskoulussa 97 alkaen ja senkin aikainen tyyli oli lähempänä omaa kouluaikaani kuin tämän hetkinen meno. Esikoisen aikaan reissuvihko oli verrattain uusi keksintö, mutta ei sitä käytetty kovin ahkerasti. Minun aikanani pärjättiin muutamalla lapulla per lukuvuosi ja nyt pitää vahtia joka ikinen arkipäivä, että onko jotain muutosta.
Tulee mieleen, että tämä lienee wilman varjopuoli. Muutoksia tehdään koska se on Wilman kanssa erittäin helppoa, lapputouhulla ei niinkään varmaa. Onko se sitten hyvä uudistus, enpä olisikaan niin varma...
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:30"]
Hei oothan sä ihan böndeltä:)
t. Kallion Friidu
Ja minähän en ole maalta. Vaikka Vantaa entiseltä nimeltään Helsingin maalaiskunta onkin :)
Kaikessa säälittävyydessään niin ennalta-arvattava kommentti, etten tajua että oikeasti menit tuohon valmiiksi asettamaani syöttiin :D
Kerran kävi niin että ostin pojalle luistimet ja en muistanut terotuttaa ja sanoin että ei oo teroitetut. Poika vaan luisteli niillä ainakin 3 kertaa. Vanhempien täytyy ottaa vastuuta luistimista ja monesta muusta asiasta.
Yhdet sukset olen ostanut lapselleni. Nyt lukion toisella.
Pakko kertoa teille: lapseni koulussa ei ole wilmaa. Helmi on tekstarikäytössä, ei muuten ja pääasiassa tieto kulkee reissuvihkossa. Helmeä opettaja käyttää noin kerran kahdessa kuussa.
Ja tiedättekö mitä? Tieto kulkee ja lasten koulutyö sujuu, ihan niin kuin ennenkin.
Anteeksi ap, kun käännän veistä haavassa!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:27"]
Minä ainakin aion tulevaisuudessa ostaa lapsilleni kaikki koulussa tarvittavat välineet. Näin osoitan heille, että koulunkäynti on tärkeää ja siihen panostetaan. Lapset oppivat arvostamaan ja kunnioittamaan ( myös koulua ja opettajaa=aikuisia) asioita vain, jos vanhemmat näin myös tekevät.
Nykyään näkee aivan liikaa itsekeskeisyyttä ja ylimielisyyttä...jo pienissä lapsissa. Kysymys kuuluu, kuka on tällaisen ajattelumaailman näihin tulevaisuuden toivoihin iskostanut...surullista!!
[/quote]
Harmi, että sinulla keinoina ovat tavarahankinnat. Itse pystyn opettamaan nuo samat asiat lapsilleni, ilman että siihen täytyy tavarakasoja sekoittaa. En ymmärrä ollenkaan, miten nuo voisivat edes liittyä toisiinsa. Uudet välineet ja koulun sekä opettajien kunnioittaminen. Kuin jenkkilästä karannut. Kaikki eivät vapaa-ajallaan harrasta ihan kaikkea. Kyllä meilläkin monet välineet löytyy omasta takaa, sellaiset jotka on järkevää hankkia, koska niille löytyy enemmän käyttöä kuin se 4-8 tuntia yhden talven aikana.
[/quote]
Hyviä luistimia ja suksia saa myös kirppareilta tai naapureilta pieneksi jääneitä. Ei tarvitse ostaa uutta ja kallista. Ja kyllä nämä asiat liittyvät toisiinsa. Pidän koulussa opetettavia asioita tärkeinä, joten haluan lapsilleni tarjota mahdollisuuden osallistua kaikkeen, mitä tarjolla on. Ja omat välineet hankkimalla varmistan sen, että hiihtoretkipäivänä lapseni pääsee mukaan, eikä jää sisälle tekemään tehtäviä tms , jos lainasuksia ei enää ole. :)
[/quote]Minä myös pidän koulunkäyntiä tärkeänä vaikka en ole hankkinut kun yhdet sukset lapselleni. Olen kannustanut lasta koulunkäynnissä, en ole osallistunut läksyjen tekoon koska ei ole ollut tarvetta.
Heh sukset kyllä pitäis olla, mutta vasta yläasteella saa lasketella, kun monellakin ekaluokkalaisella on juuriki ne laskettelusukset?
Minun luokallani oli ala-asteella aikanaan tasan yksi lapsi, jonka äiti pakkasi hänen reppunsa. Jos joku asia puuttui, niin "äiti on unohtanut pakata". Tuota halveksittiin.
[/quote]
Aikuisten kunnioitusta oppii parhaiten kun aikuisten mielipiteet ja päätökset ovat järkeviä ja perusteltuja. Tämän keskustelun perusteella nykyään monien opettajien suunnitelmat vaihtuvat erittäin nopeasti eikä niihin reagoiminen ole aina mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:57"]
Niinhän se on, että perusopetuksen on suomen lain mukaan oltava ilmaista. Mitään välinevelvoitteita ei voida esittää vanhemmille. Meillä ei esimerkiksi tänä tavlena ole lapsilla luistimia, koska ovat edelliset jääneet pieneksi. Täksi talveksi ei hankita, koska itse viimeisilläni raskaana en ole luistelukunnossa ja pelkästään koulua varten emme hanki vain huomataksemme että ensi talvena alkavat jo käydä pieniksi. Ensi talvena sitten hankimme sen hetken kokoa vastaavat uudet luistimet. Tämän talven saavat pärjätä koulun lainaluistimilla ja siitä en aio kantaa minkäänlaista syyllisyyden taakkaa.
[/quote]
Siis lapset eivät saa uusia luistimia, koska sinä et voi tänä talvena luistella. Just... En ihmettele ettet "kanna syyllisyyden taakkaa".
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:11"]
Niin. OLisihan ap:n pitänyt tietää jos hän on 80-luvulla käynyt peruskoulua että 2014 on tällainen vaatimisen ja hössäämisen meininki. Ei kukaan lapsia hankkiessaan voi tietää miten peruskouluarki on muuttunut monessa vuosikymmenessä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:28"]
Sellaista se lapsiperhearki vaan on! Oliskohan AP:n kannattanut harkita lastentekemistä pari kertaa ennen toteutusta ja ottaa nämäkin asiat huomioon?
[/quote]
[/quote]
Koulumaailma on muuttunut aivan järjettömästi. Minä olen käynyt peruskoulun vuosina 1977-1986, joten tähän päivään verrattuna ero on ihan järjetön. Ei silloin vanhemmat juuri lasten koulun käyntiin puuttuneet. Minun vanhempani puuttuivat käsittääkseni aika paljonkin, kun olivat itsekin luokanopettajia, mutta ei sitä voi silti verrata siihen, mitä minulta odotetaan nyt.
Esikoiseni oli peruskoulussa 97 alkaen ja senkin aikainen tyyli oli lähempänä omaa kouluaikaani kuin tämän hetkinen meno. Esikoisen aikaan reissuvihko oli verrattain uusi keksintö, mutta ei sitä käytetty kovin ahkerasti. Minun aikanani pärjättiin muutamalla lapulla per lukuvuosi ja nyt pitää vahtia joka ikinen arkipäivä, että onko jotain muutosta.
Tulee mieleen, että tämä lienee wilman varjopuoli. Muutoksia tehdään koska se on Wilman kanssa erittäin helppoa, lapputouhulla ei niinkään varmaa. Onko se sitten hyvä uudistus, enpä olisikaan niin varma...
[/quote]
Sama ilmiö kuin kännykän yleistyessä. Mistään ei tarvitse pitää kiinni, kaiken voi perua, ja aikatauluista ei tarvitse huolehtia, kun aina voi ilmoittaa 5min. ennen tapaamista tms. että "sori, en ehdi ajoissa" tai "Siirretään huomiseen?".
Mielestäni sen kuuluisi mennä niin, että opettaja sanoo lapselle, että luistimet pitää teroittaa ja lapsi tulee sanomaan minulle, että äiti, teroita mun luistimet. Mitä ne lapset oppii siitä, että yön aikana luistimet ovat jotenkin mystiset itse teroittaneet itsensä ilman, että täytyi tehdä mitään?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:57"]
Niinhän se on, että perusopetuksen on suomen lain mukaan oltava ilmaista. Mitään välinevelvoitteita ei voida esittää vanhemmille. Meillä ei esimerkiksi tänä tavlena ole lapsilla luistimia, koska ovat edelliset jääneet pieneksi. Täksi talveksi ei hankita, koska itse viimeisilläni raskaana en ole luistelukunnossa ja pelkästään koulua varten emme hanki vain huomataksemme että ensi talvena alkavat jo käydä pieniksi. Ensi talvena sitten hankimme sen hetken kokoa vastaavat uudet luistimet. Tämän talven saavat pärjätä koulun lainaluistimilla ja siitä en aio kantaa minkäänlaista syyllisyyden taakkaa.
[/quote]
Lisää mukeloita on varaa tehdä, mutta jo tehtyjä ei ole varaa elättää. Huoahh!!! Laita tulppa...si..n..ne!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:08"]
No enpä kyllä muista noin 20 työvuoden aikana, etteikö Helsingissä oltaisi päästy joko luistelemaan tai hiihtämään. Toki välineitä ei ole pakko hankkia, mutta kyllä siinä nyt eniten oma lapsesi (jos joku) kärsii. Kouluilla on kyllä hyvin nykyään lainaluistimia ja suksia. Jokainen tyylillään..
[/quote]
Mitä se lapsi siinä kärsii? Kun ei pysty vastaamaan luokkatovereiden välinekilpailuun samalla mitalla? Tulee vielä pian kiusatuksikin.. Ei huhhuh. Tuolla tyylillä kun lapsien ajatusmaailmaa kehitetään niin ei hyvä. Huomaa, että olet Helsingistä. Omilla lapsillani ei ole ongelmaa lainaluistimista. He ymmärtävät etteivät tavarat määritä heidän arvoaan ihmisinä. Onneksi myös luokkatovereiden vanhemmat ovat kasvattaneet lapsensa sen verran fiksusti, ettei luokkatovereitakaan häiritse se, että joku käyttää lainavarusteita.
[/quote]
Tarkoitin sitä, että ei välineitä ole pakko hankkia, kyllä kouluilta yleensä löytyy. Joskus saattavat vain olla sellaisessa kunnossa, että niillä ei kauaa luistell tai päästä hyvin mäkeä ylös... ;) ei tässä mistään kilpavarustelusta toki ollut kyse. Vaan siitä, että lapsihan tässä kärsii siis jos joku!!! Mutta en väittäny, että näin tapahtuisi. :) Ja Helsingillähän ei ollut tämän asian kanssa mitään tekemistä. Maalaiset aina vetää tuon kortin esille...
[/quote]
Aivan sama mistä on, Mutta otti itselläkin koppaan, kun lapsille piti ostaa joka toiseksi vuodeksi perinteisen sukset, joka toinen vuosi luistelu. Oli kyseessä kaksoset. Eli ei voinut käyttää edes edellisen vuoden suksia sinä kahtena viikkona, mitä oli hiihtoa. Siis kaksi viikkoa keväällä hiihtoa. Joka vuosi kaksi suksipakettia. Ja seuraavana vuonna luistelu, seuraavana perinteinen jne..
Toki ostin. Mutta lapsille itselleen hiihto ei ollut niin tärkeää, että olisivat niillä perinteisen suksilla hiihtäneet muuta kuin ne kaksi viikkoa. Luistelusuksia käyttivät vapaa-aikana pari kertaa.
Kumpikin harrastaa jääkiekkoa ja soittaa bändissä, joten sitä aikaa ei nyt olisi niin kauhean paljon hiihtämiseen riittänytkään.
Joten meiltä myytiin sitten pilkkahintaan neljä kertaa käytettyä pertsan suksipaketteja x2 aina seuraavana vuonna. Mutta kukaan ei ostanut, kun sinä vuonna kaikki koulussa hiihti luistelua.
Vaikka ei vähävaraisia olla, niin silläkin rahalla olisi ollut toki parempaakin tekemistä. Olisi tosiaan edes kelvannut ne luistelusukset joka vuosi, mutta ei. Onneksi pääsivät yläasteelle, niin alkoi järkevämmin pyöriä nämä liikuntahommatkin
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:48"]
Tunnistan ilmiön. Esikoisen koulu on koulu, johon kuljetaan muualta. On todella rasittavaa, että lukkaria ja aikatauluja rukataan lyhyellä varoajalla. Että hei, huomenna koulu loppuukin kello 12.25, eikä 16.15. Okei, miten lähtee töistä yks kaks kello 12?
Tai sitten nämä: tiistai-iltana 19.30 pamahtaa viesti, että 7.50 keskiviikkona pitää olla punapilkullista kangasta ja miekka. Siitä sitten pakkaa kauppakeskukseen kesken iltatoimien myös ne pikkusisarukset...
Perjantain sieniretkestä tuli tieto 21.50 torstaina.
[/quote]
*reps*, meille tuli edellisenä iltana viesti, että poikien pitää laittaa mustat, suorat housut jalkaan, kun he lähtevät yhtäkkiä jotakin esitystä esittämään vanhusten palvelukotiin.
Juu, meillä olikin valmiina 4lk.lle pojalle mustat teryleenihousut kaapissa :D
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:52"]
no se myöhästymismerkintä laitetaan, oli myöhästymisen syy mikä tahansa. Huoh, kuinka joku voi olla noin yksinkertainen?
[/quote]
Miten voit itse olla noin yksinkertainen? Kenelle opettaja siinä haluaa myöhästymisen merkitä tiedoksi??? Minähän vanhempana juuri ilmoitin, että myöhästymme. Minä en näe siinä muuta tarkoitusta kuin sen että oppilas saa merkinnän huolimattomuudesta, kyllähän minä myöhästymisen jo tiedän jos kerran siitä ilmoitin. Tajuatko vai vieläkö väännän selvemmin? Miksi tällainen myöhästyminen pitää merkitä oppilaan rekisteriin? Jos tarkoitus on pitää kirjaa poissaoloista, niin miksi se pitää merkitä oppilaalle myöhästymiseksi?
[/quote]
Kolmesta myöhästyjmisestä joutuu vanhemmat kasvatuskeskusteluun. Ystävälläni lapsi myöhästyi kaksi kertaa pari minuuttia. Ja toki oli väärin, mutta ei äiti enää kutosluokkalaisen lapsen aikana kotona ole potkimassa ylös.
Sanoikin, että jos kolmannen kerran nukkuu pommiin, saa olla kotona koko päivän ja hän kuittaa poissaoloksi, koska helpompi niin, kuin hänen lähteä keskustelemaan, miksi hän ei voi työstään(missä ei saa olla oma puhelin taskussa) hoitaa isoa lasta kouluun.
No jo on mennyt hankalaksi koulunkäynti. Meil oli sisäliikka vaatteet aina koulussa siltä varalta, että ulkona ei voinut olla, etukäteen ilmoitettiin että onko hiihtoa vai luistelua, ja repussa kulki reissuvihko. Jos myöhästy tunnilta siitä ei tehty mitään numeroa, jos jatkuvasti myöhästeli niin sitten ilmoitettiin kotiin asiasta reissuvihossa ja jos oli oikein hankala niin reksin huoneeseen puhutteluun ja jälki-istuntoon. Toimi hyvin, miks asioita pitää monimutkaistaa.
Hei oothan sä ihan böndeltä:)
t. Kallion Friidu