Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu vaatii kodeilta jotain KOKO AJAN

Vierailija
09.02.2014 |

Olen täysin kypsä. Jatkuvasti pitäisi lukea wilmaa että tietäisi kaikki poikkeuksen poikkeukset joita on viikoittain. Milloin on liikuntatunnit siirretty aamusta iltapäivään tai toiselle viikonpäivälle kokonaan, kokeita, museoretkiä jolloin koulupäivä loppuu keskustaan ja lapset suoriutuvat kotiin omin nokkineen ym.

Teroittakaa lastenne luistimet, katsokaa että harjoittelee nokkahuilukokeeseen, muistakaa maksaa vanhempainyhdistyksen jäsenmaksu plaa plaa.

Vaatimuksia jatkuvasti ainakin täällä. Juuri yhtäkään täysin lukujärjestyksen mukaan etenevää normiviikkoa ei ole. Kaikki vaatii jotain spesiaalia vanhemmilta.

Olen kypsä. Lapset on rakkaita, mutta enpä osannut arvata että tämä kodin ja koulun yhteistyö (lue: koulun oikeus vaatia kodeilta jatkuvasti jotian) olisi näin intensiivistä.

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on toisilla niin vaikeaa? Meidän lapsi hoiti lähes kaikki kouluasiansa hyvin itsenäisesti. Ei kestänyt ns. niskaan puhaltamista. Rooman matkan tekivät, kun kaikki vanhemmat löivät riihuivan rahan pöytään. Lukioaikana isänsä kanssa funtsivat fysiikan tehtäviä yhdessä. Muuten apumme oli erittäin vähäistä. Kirjoitti hienosti ja meni heti sitten syksyllä yliopistoon. Siinä se oli.  

Vierailija
42/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian myöhään lähetetyt viestit ovat yleinen ongelma myös yliopistoissa ja työelämässä. Onneksi usein vähentyneet kun maalaisjärkeä on tullut. Jos olisin vanhempi, en hyväksyisi sitä että koko ajan pitää kytätä viestejä. Pitäisi opettajalla olla pitkän tähtäimen suunnittelua ja ymmärtää, että viesti ei tavoita kaikkia sekunnissa, saati että kaikki ehtisivät hankkia sukset tai luistimet muutamassa tunnissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se lapsiperhearki vaan on! Oliskohan AP:n kannattanut harkita lastentekemistä pari kertaa ennen toteutusta ja ottaa nämäkin asiat huomioon? 

Vierailija
44/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:22"]

Mitä tekee lukujärjestyksellä jos kerran se ei pidä paikkaansa? Joskus voi tulla muutoksia mutta niitä on liikaa! Ja ei tosiaan ollu koulunkäynti sillon näin "vaikeeta" ku olin koulussa! Varmaa vielä näiden nykyisten opettajien kanssa samoissa luokissa joskus. Miks helvetissä teistä kasvoi vaatimusten uusia nykypaskahelvetinperkeleen opeja?

SItä ja tätä pitää olla ja ym. ym. koulussa ollaan ensisijaiseti OPPIMASSA lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan ym. KAIKKI MUU TULEE SEN JÄLKEEN. Mua ei haittaa osaako mun NICOPETTERIPIRKKOLIISA hiihtää KOSKA me emme harasta hiihtoa emmekä aijo hankkia kalliita suksia vain KOULUN MUUTAMAN HIIHTOTUNNIN TAKIA. Tässä yksi esimerkki. Meiltä ei suksia ainkaa tule. JOs koulu haluaa välttämättä että lapset hiihtää, koululta lienee löytyy siihen tarvittavat välineet myös. Meidän NICOANTEROLAURAAMANDA voi vaikka luistella sillä aikaa kun nämä muut hiihtää ympyrää.

[/quote]

Vaikka te vanhemmat ette harrasta hiihtoa, niin miksi ette anna lapsenne kokeilla, haluaisiko hän kenties harrastaa sitä hiihtoa.

Tulee mieleen ystäväni, jonka vanhemmat eivät myöskään harrastaneet hiihtoa eivätkä halunneet lapsensakaan sitä oppivan 80-luvulla. Koulun sukset olivat sellaiset vanhanaikaiset, jotka irtoilivat koko ajan eikä hiihdosta tullut mitään. Luuli vihaavansa hiihtoa, kunnes aikuisena päätti kokeilla lainasuksilla. Samana päivänä meni kauppaan ja osti sukset ja nykyään hiihtää joka talvi satoja kilometrejä.

On ihan ok olla ostamatta suksia, jos lapsi ei pidä hiihdosta. Mutta annathan sen lapsen päättää.

Vierailija
45/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:59"]

Mua kyllä harmittaa että näin moni ei ole kovin kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä. Ettekö seuraa koeaikataulua, kuulustele läksyjä erityisesti kokeiden alla ja kuuntele kuinka hyvin jo soitto sujuu?

On ihan totta olemassa vanhempia joille luistinten terän kunto ei ole lainkaan tärkeä juttu. He eivät tajua miltä lapsesta tuntuu siellä jäällä olla tylsillä luistimilla.

Voi toivoisin eniten sitä, että kaikki lapset olisi tärkeitä kaikkine mitättömine kouluasioineen vanhemmille.

Eikö teidän töissä vietetty aikanne mietitytä vapaa-aikana? Ettekö puolison kanssa keskustele miten asiakastapaamiset jne sujui?

Miksi lapsen koulunkäynti kiinnostaisi vähemmän?

4:n äiti, joka ei ole koskaan tehnyt kenenkään puolesta tehtäviään, tukenut niissä kyllä

[/quote]

En tiedä, miksi minun pitäisi kuulustella nokkahuiluläksyä jos musiikki on 9. Tai yleensäkään tenttiä kokeisiin, jos perusmatikat ja enkut on 10 ihan lasten omalla lukemisella. Sen verran olen tehnyt, että olen lukutekniikkaa opettanut ja miellekartan tekemisen. Sen jälkeen ovat hoitaneet itse koulunsa.

Meillä on lasten kanssa yhteistä puuhaa ihan kivasti muutakin, että tarvitsee tyhjää istua tenttimässä historiaa tai muuta, minkä lapsi on lukenut hyvin ja osaa.

Itse en todellakaan olisi tykännyt, jos äiti ja isi olisi sekaantunut koulunkäyntiin. Koulu meni hyvin ja osasin itse huolehtia asiat. Sitten kun muutin pois ja menin yliopistoon, oli minulle sopivat opiskelutekniikat hallussa, kun olin itse onneksi saanut hoitaa opiskeluni.

En ihan oikeasti ymmärrä, miksi vanhempien pitää käydä lasten koulu. Ja vielä kerran luistimista. En ymmärrä, miksi koulun pitää muistuttaa jostain luistimien teroittamisesta. Eiköhän jokainen teroituta ne silloin kun ehtii. En ymmärrä, miksi koulun pitää tällaistakin holhota.

Vai oletko niin avuton, että tarvitset koululta käskyn, että nyt mamma ota kirja käteen ja kuulustele lapsesi.

Onneksi lapseni ja minä olemme itseohjautuvia ja osaamme itse suunnitella ja tehdä päätökset ja hoitaa asiamme.

[/quote]

Hienoa, että lapsesi pärjää koulussa hyvin, osaa soittoläksyt ja kokeet eikä sinun tarvitse panostaa siihen. Miksi sinua ärsyttää, että opettaja muistuttaa huonomuististen lasten vanhempia näistä? Kai itsekin tajuat, että se sama viesti lähtee kaikille. Harvinaisen moni vanhempi ei muista teroituttaa luistimia. Omiani ei teroitettu kertaakaan koko kouluaikana, kun vanhempani eivät vain asiaa ajatelleet. Olisivat kyllä takuulla teroittaneet, jos koulusta olisi tullut muistutus asiasta.

Oma ekaluokkalaiseni on hyvin suurpiirteinen ihminen. Kaikki on vähän sinnepäin, läksyt hoituu tuurilla, kirjoja jää kotiin ja kouluun jne. Meillä ei läksyjä laiteta wilmaan, olisi mielestäni kiva, jos laitettaisiin. Ei siksi, että kertoisin lapselleni, mitä tuli läksyksi vaan siksi, että tietäisin, kuinka paljon hän tosiasiassa unohtaa niitä läksyjä. Kun ei ole tietoa läksyistä eikä opettaja merkitse ikinä unohduksia tai tekemättömiä läksyjä, emme saa lapseemme ryhtiä ja hän jatkaa tällaista huoletonta tyyliä, kun seuraamuksia ei unohduksista tule. Olen vahvasti sitä mieltä, että juuri nyt - ekalla luokalla - luodaan pohja opiskelulle ja sen merkitykselle ja olen pahoillani siitä, etten saa lapselleni teroitettua opiskelun ja asioiden hoitamisen merkitystä, kun opettaja ei merkkaa wilmaan näitä asioita. Ymmärrän, että sinun kannaltasi opettajan tyylillä ei ole merkitystä, koska lapsesi hoitaa asiat erinomaisesti.

Toki minuakin ärsyttää liian myöhään tulevat wilma-viestit esim. luistelusta. Siskoni lapset käyvät koulua Espoossa ja sieltä opettaja laittoi viestin viikkoa ennen luistelua, että lapsille on läksynä luistinten esiin kaivaminen ja sovitus, jotta kaikilla on sopivat luistimet seuraavalla viikolla, kun on luistelua. Näin toivoisin kaikkien opettajien toimivan eikä aina sitä edellisenä iltana lähetettyä viestiä, jota en koskaan lue, kun en lue iltaisin enää wilmaa.

Mutta mieluummin viesti kuin ei mitään viestiä. Voin sitten sivuuttaa sen, jos se ei mielestäni koske meidän perhettämme (meillä lapsen luistimet teroitetaan harrastuksen puitteissa), mutta haluan mieluummin olla tietoinen nokkahuilukokeesta kuin ihmetellä vuoden lopuksi, miksi sitä nokkahuilua ei sitten osatakaan soittaa.

Älä avaa niitä opettajan viestejä, jos koet ne turhiksi. Jos lapsesi hoitaa koulun hyvin ja te vanhemmat osaatte teroittaa luistimet ilman muistutuksia, niin parempi vain antaa viestien jäädä lukemattomiksi. Ei tule turhaa harmitusta ja pahaa mieltä siitä, että opettaja yrittää olla tunnollinen.

[/quote]

Jos sinun lapsesi siis on huolimaton, pitäisi opettaa häntä ottamaan vastuuta asioistaan. Mutta nyt sinä vaadit, että koulu ottaa päävastuun ja muistuttaa wilmassa äidille, että äiti muistaa lasta olemaan huolellisempi.

Minä olin myös huolimaton ärripurri lapsena. Mutta äkkiä opin, kun unohdin muutaman kerran kirjat ja istuin jälki-istunnon parina perjantaina. Nykyajan oppien mukaan lapsi saa olla huolimaton ja äiti ja koulu ottaa vastuun ja sitten äiti pakkaa kirjat laukkuun ja hoitaa lapsen läksyt, ettei vain lapselle tule jälki-istuntoa.

Usko tai älä, mutta minusta vanha systeemi oli parempi. Kun unohtelin ja jätin tekemättä, sain rangaistuksen. Opin tekemään kunnolla.

Nykyään:

lapsi unohtaa, koulu ottaa vastuun ja ulkoistaa lapsen työt äidille ja äiti kiltisti katsoo wilmasta läksyt ja pakkaa kirjat laukkuun ja huolehtii kaiken valmiiksi. Ei tule merkintöjä, ei rangaistusta ja lapsi ei opi huolellisuutta ja pitämään asioista huolta. Oppii vain sen, että ei tarvitse kantaa vastuuta, kun kyllä äiti huolehtii.

Ajattele, minun lapsuudessa oli jopa huolellisuusnumero ja se oli pahimmillaan 7 minulla. Mutta niin vain opin hoitamaan asiani, enkä siihen, että muut korjaa jälkeni.

Vierailija
46/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin koko koululaitos on vanhanaikainen. Lasten tulisi viimeistään kolmanella siirtyä sellaisiin ryhmäluokkiin missä samat lahjat omaavat oppilaat olisivat samoilla luokilla. Esim. Pirkko ja Antti ovat lahjakkaita musiikissa. Elvis ja Riitta loistavat suorastaan matematiikassa. Esa ja Liisa ovat lahjakkaita liikunassa. Juha ja Kerttu ovat hyviä kuvataiteissa jne. Silloin nämä lapset voisivat  olla sellaisessa oppimisympäristössä missä ei tule nk. korostusta jos joku loistaa jossain matikassa ym. Pitäisi osata arvostaa näitä syntymälahjoja niin että lapset pääsevät jo heti pienestä käyttämään niitä. Ja ehkä kenties joskus hyötymään ammatillisesti näistä lahjoistaan, liikaa tuijotetaan lukuaineita vaan joka todellisessa elämässä on vain pisara meressä mitä lahjakkuteen tulee.

Näin kaikki pääsevät loistamaan siinä missä ovat hyviä eikä tule näitä luokan hylkiöitä koska eivät vaan ole matemaattisesti tai kielellisesti lahjakkaita mutta laulavat kuin Elvis konsanaan.

Vierailija
47/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:37"]

samaa mieltä olen. Normaalin koulunkäynnin pitäis pääsääntöisesti riittää. Jotain retkiä tai poikkeuksia voi joskus olla mutta ei viikoittain.

Ja luistinten teroituksista ei kukaan ennen ollut kiinnostunut. Riitti jos luistimet oli, jollain teroitettuna, jollain kaupan terässä, jollain tylsänä. So.  Jokainen meni tyylillään ja se sitten riitti.

t. 80-luvulla peruskoulun käynyt

[/quote]

Ei se koulu kärsi jos sun penskas luistimet on tylsät, se pentu kärsii. Onpa ihanaa, kun koulu (opettaja) jaksaa välittää ja muistuttaa välinpitämättlmiä vanhempia. On varmaan nähnyt kuinka kurjaa lapsellan on kun vanhemmat eivät tuon vertaa välitä lapsestaan! Ilo luistelutunnista jää kokematta!

Vierailija
48/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:35"]

Muutenkin koko koululaitos on vanhanaikainen. Lasten tulisi viimeistään kolmanella siirtyä sellaisiin ryhmäluokkiin missä samat lahjat omaavat oppilaat olisivat samoilla luokilla. Esim. Pirkko ja Antti ovat lahjakkaita musiikissa. Elvis ja Riitta loistavat suorastaan matematiikassa. Esa ja Liisa ovat lahjakkaita liikunassa. Juha ja Kerttu ovat hyviä kuvataiteissa jne. Silloin nämä lapset voisivat  olla sellaisessa oppimisympäristössä missä ei tule nk. korostusta jos joku loistaa jossain matikassa ym. Pitäisi osata arvostaa näitä syntymälahjoja niin että lapset pääsevät jo heti pienestä käyttämään niitä. Ja ehkä kenties joskus hyötymään ammatillisesti näistä lahjoistaan, liikaa tuijotetaan lukuaineita vaan joka todellisessa elämässä on vain pisara meressä mitä lahjakkuteen tulee.

Näin kaikki pääsevät loistamaan siinä missä ovat hyviä eikä tule näitä luokan hylkiöitä koska eivät vaan ole matemaattisesti tai kielellisesti lahjakkaita mutta laulavat kuin Elvis konsanaan.

[/quote]

Juu, meillä suomalaisillahan on rahatilanne hyvässä jamassa, ei muuta kuin toteuttamaan jokaiselle oma luokka, ihan taipumusten mukaan. Mitä se haittaa, jos veroprosentti on 78.

Olet todella fiksu!

Vierailija
49/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:07"]

Mua kyllä harmittaa että näin moni ei ole kovin kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä. Ettekö seuraa koeaikataulua, kuulustele läksyjä erityisesti kokeiden alla ja kuuntele kuinka hyvin jo soitto sujuu?

On ihan totta olemassa vanhempia joille luistinten terän kunto ei ole lainkaan tärkeä juttu. He eivät tajua miltä lapsesta tuntuu siellä jäällä olla tylsillä luistimilla.

Voi toivoisin eniten sitä, että kaikki lapset olisi tärkeitä kaikkine mitättömine kouluasioineen vanhemmille.

Eikö teidän töissä vietetty aikanne mietitytä vapaa-aikana? Ettekö puolison kanssa keskustele miten asiakastapaamiset jne sujui?

4:n äiti, joka ei ole koskaan tehnyt kenenkään puolesta tehtäviään, tukenut niissä kyllä

[/quote]

En tiedä, miksi minun pitäisi kuulustella nokkahuiluläksyä jos musiikki on 9. Tai yleensäkään tenttiä kokeisiin, jos perusmatikat ja enkut on 10 ihan lasten omalla lukemisella. Sen verran olen tehnyt, että olen lukutekniikkaa opettanut ja miellekartan tekemisen. Sen jälkeen ovat hoitaneet itse koulunsa.

Meillä on lasten kanssa yhteistä puuhaa ihan kivasti muutakin, että tarvitsee tyhjää istua tenttimässä historiaa tai muuta, minkä lapsi on lukenut hyvin ja osaa.

Itse en todellakaan olisi tykännyt, jos äiti ja isi olisi sekaantunut koulunkäyntiin. Koulu meni hyvin ja osasin itse huolehtia asiat. Sitten kun muutin pois ja menin yliopistoon, oli minulle sopivat opiskelutekniikat hallussa, kun olin itse onneksi saanut hoitaa opiskeluni.

En ihan oikeasti ymmärrä, miksi vanhempien pitää käydä lasten koulu. Ja vielä kerran luistimista. En ymmärrä, miksi koulun pitää muistuttaa jostain luistimien teroittamisesta. Eiköhän jokainen teroituta ne silloin kun ehtii. En ymmärrä, miksi koulun pitää tällaistakin holhota.

Vai oletko niin avuton, että tarvitset koululta käskyn, että nyt mamma ota kirja käteen ja kuulustele lapsesi.

Onneksi lapseni ja minä olemme itseohjautuvia ja osaamme itse suunnitella ja tehdä päätökset ja hoitaa asiamme.

[/quote]

Hienoa, että lapsesi pärjää koulussa hyvin, osaa soittoläksyt ja kokeet eikä sinun tarvitse panostaa siihen. Miksi sinua ärsyttää, että opettaja muistuttaa huonomuististen lasten vanhempia näistä? Kai itsekin tajuat, että se sama viesti lähtee kaikille. Harvinaisen moni vanhempi ei muista teroituttaa luistimia. Omiani ei teroitettu kertaakaan koko kouluaikana, kun vanhempani eivät vain asiaa ajatelleet. Olisivat kyllä takuulla teroittaneet, jos koulusta olisi tullut muistutus asiasta.

Oma ekaluokkalaiseni on hyvin suurpiirteinen ihminen. Kaikki on vähän sinnepäin, läksyt hoituu tuurilla, kirjoja jää kotiin ja kouluun jne. Meillä ei läksyjä laiteta wilmaan, olisi mielestäni kiva, jos laitettaisiin. Ei siksi, että kertoisin lapselleni, mitä tuli läksyksi vaan siksi, että tietäisin, kuinka paljon hän tosiasiassa unohtaa niitä läksyjä. Kun ei ole tietoa läksyistä eikä opettaja merkitse ikinä unohduksia tai tekemättömiä läksyjä, emme saa lapseemme ryhtiä ja hän jatkaa tällaista huoletonta tyyliä, kun seuraamuksia ei unohduksista tule. Olen vahvasti sitä mieltä, että juuri nyt - ekalla luokalla - luodaan pohja opiskelulle ja sen merkitykselle ja olen pahoillani siitä, etten saa lapselleni teroitettua opiskelun ja asioiden hoitamisen merkitystä, kun opettaja ei merkkaa wilmaan näitä asioita. Ymmärrän, että sinun kannaltasi opettajan tyylillä ei ole merkitystä, koska lapsesi hoitaa asiat erinomaisesti.

Toki minuakin ärsyttää liian myöhään tulevat wilma-viestit esim. luistelusta. Siskoni lapset käyvät koulua Espoossa ja sieltä opettaja laittoi viestin viikkoa ennen luistelua, että lapsille on läksynä luistinten esiin kaivaminen ja sovitus, jotta kaikilla on sopivat luistimet seuraavalla viikolla, kun on luistelua. Näin toivoisin kaikkien opettajien toimivan eikä aina sitä edellisenä iltana lähetettyä viestiä, jota en koskaan lue, kun en lue iltaisin enää wilmaa.

Mutta mieluummin viesti kuin ei mitään viestiä. Voin sitten sivuuttaa sen, jos se ei mielestäni koske meidän perhettämme (meillä lapsen luistimet teroitetaan harrastuksen puitteissa), mutta haluan mieluummin olla tietoinen nokkahuilukokeesta kuin ihmetellä vuoden lopuksi, miksi sitä nokkahuilua ei sitten osatakaan soittaa.

Älä avaa niitä opettajan viestejä, jos koet ne turhiksi. Jos lapsesi hoitaa koulun hyvin ja te vanhemmat osaatte teroittaa luistimet ilman muistutuksia, niin parempi vain antaa viestien jäädä lukemattomiksi. Ei tule turhaa harmitusta ja pahaa mieltä siitä, että opettaja yrittää olla tunnollinen.

[/quote]

Jos sinun lapsesi siis on huolimaton, pitäisi opettaa häntä ottamaan vastuuta asioistaan. Mutta nyt sinä vaadit, että koulu ottaa päävastuun ja muistuttaa wilmassa äidille, että äiti muistaa lasta olemaan huolellisempi.

Minä olin myös huolimaton ärripurri lapsena. Mutta äkkiä opin, kun unohdin muutaman kerran kirjat ja istuin jälki-istunnon parina perjantaina. Nykyajan oppien mukaan lapsi saa olla huolimaton ja äiti ja koulu ottaa vastuun ja sitten äiti pakkaa kirjat laukkuun ja hoitaa lapsen läksyt, ettei vain lapselle tule jälki-istuntoa.

Usko tai älä, mutta minusta vanha systeemi oli parempi. Kun unohtelin ja jätin tekemättä, sain rangaistuksen. Opin tekemään kunnolla.

Nykyään:

lapsi unohtaa, koulu ottaa vastuun ja ulkoistaa lapsen työt äidille ja äiti kiltisti katsoo wilmasta läksyt ja pakkaa kirjat laukkuun ja huolehtii kaiken valmiiksi. Ei tule merkintöjä, ei rangaistusta ja lapsi ei opi huolellisuutta ja pitämään asioista huolta. Oppii vain sen, että ei tarvitse kantaa vastuuta, kun kyllä äiti huolehtii.

Ajattele, minun lapsuudessa oli jopa huolellisuusnumero ja se oli pahimmillaan 7 minulla. Mutta niin vain opin hoitamaan asiani, enkä siihen, että muut korjaa jälkeni.

[/quote]

Minä esikoisen aikaan uskalsin opettajalle sanoa vanhempainvartissa, että minusta lapsi pitää oppia kokemuksen kautta. Että jos läksyt ekalla jää tekemättä muutaman kerran, saa jäädä kouluun tekemään läksyjä, kuten minun lapsuudessa.

Opettajapas siitä hirmustui ja oli sitä mieltä, että vanhempien tehtävä on tarkistaa joka päivä läksyt ja se, että ne on oikein ja korjata ne. 

Eli jos tulee muistutus siitä, että läksyt ei ole tehty, se muistutus ei ole lapselle,vaan vanhemmille, että hyi hyi, kun ette ole eilen tarkistaneet lapsen läksyjä.

Mielenkiinnolla odotan, kun tämä paapottu ikäluokka tulee työikään. Kukahan se heidän perseen pyyhkii sitten, kun on totuttu, että joku muu hoitaa heidän asiat.

Vierailija
50/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis kyllä te voitte opettaa lapsenne huolehtimaan itse läksyistään. Useimmilla siihen taitaa kyllä mennä muutama vuosi. 

Vierailija
51/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiseksi koulunkäynti on oikein muuttunut? En kyllä hitto vie joutunut kertaakaan hiihtämään ala-asteella, täysin vieras ajatus että olisin jotain suksia ja monoja raahannut mukaan kouluun. Liikkatunnille riitti collegehousut ja sellaset ballerina-tyyppiset tossut, jos oltiin sisällä, ulkona taas ihan samat lenkkarit millä tultiin kouluun.

Ja mun vanhemmat ei kyllä joutuneet mun koulunkäynnillä vaivaamaan päätään, läksyt ja kaikki muu meni ihan mun omalla vastuulla. Ei tainnu opettajat jaksaa joka päivä kirjotella jokaisen oppilaan reissuvihkoon viestejä, jos oli jotain mitä vanhempien oli hyvä tietää niin kyllä me ihan itse siitä heille kerrottiin.

Ärsyttäväksi säätämiseksi ja hössöttämiseksi ollaan kaikkea viemässä. Prkl.

Vierailija
52/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:40"]

Tämän ketjun mammat on sitä mieltä et se on äipän duuni tehdä läksyt:D Tää on niin taattua av:ta.

[/quote]

Höpsista taas!

Vanhempien tehtävä on OPETTAA se kupeittensa hedelmä tekemään itse läksynsä ja muutenkin hoitamaan oma siivunsa. Ja se kasvatus alkaa (omalla esimerkillä) heti kun se ihana ryppyinen nutero maailmaan putkahtaa. Sillä kasvatuksella on nimikin ja se on rakkaus!

Vierailija
53/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:35"]

[/quote]

Voi harmi, kun tämä ei oikein taida toimia. Lahjakkuus kasaantuu. Monet eivät ole varsinaisesti lahjakkaita htään missään. 

Vierailija
54/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ilmiön. Esikoisen koulu on koulu, johon kuljetaan muualta. On todella rasittavaa, että lukkaria ja aikatauluja rukataan lyhyellä varoajalla. Että hei, huomenna koulu loppuukin kello 12.25, eikä 16.15. Okei, miten lähtee töistä yks kaks kello 12?

Tai sitten nämä: tiistai-iltana 19.30 pamahtaa viesti, että 7.50 keskiviikkona pitää olla punapilkullista kangasta ja miekka. Siitä sitten pakkaa kauppakeskukseen kesken iltatoimien myös ne pikkusisarukset...

Perjantain sieniretkestä tuli tieto 21.50 torstaina.

Vierailija
55/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kanssa osittain samaa mieltä! V*tuttaa kun ei yhtenäkään viikkona liikuntatunnit edes vahingossa osu niille lukujärjestykseen merkatuille päiville. Ei muuten, mutta kun näitä alakoululaisia on useampi, niin ketuttaa se jatkuva Wilman tarkistelu, että mitenköhän onkohan nyt kaikilla oikeasti ne liikat oikeina päivinä vai kellä siirretty minnekin. Olisi hieman helpompaa pistää vain muistiin että Torstin liikkapäivä oli se maanantai ja Virpillä keskiviikko ja perjantai. Mutta kun ei. Sitten laitetaan LAPSELLE unohdusmerkintä, kun äiti ei ole pysynyt mukana näissä muutoksissa ja liikuntavälineet unohtuneet kotiin. Toinen esimerkki se kun kerra nukuimme lasten kanssa pommiin, koska en ollut muistanut laittaa herätyskelloa soimaan ja lapset sitten tunnin myöhemmin kouluun. Tästä laitoin opettajille viestin Wilmaan, että nukuimME KAIKKI pommiin minun takiani, niin eiköhän lapsella ole siellä hetken päästä myöhästymismerkintä. Saatana mitä touhua!!

Vierailija
56/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei meidän lasten koulussa ole tuollaista. Harvoin mihinkään menevät koululta. Wilmaan on merkitty vain kokeet. Edes liikuntatunteja ei merkitä saati sitten muistuteta luistimien teroituksista. Oppilaiden täytyy itse muistaa mitä liikuntaa on. Jos ei muista voi soittaa kaverille ja kysyä. Läksytkin on lapsen vastuulla. Tosi turhauttavaa edes lukea sitä wilmaa, kun sinne tulee niin harvoin mitään viestiä opelta.

Vierailija
57/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Varmaan tässä viestissä on ollut hyvä tarkoitus. Toisaalta on lapsia, jotka eivät halua mitään puuttumista omaan koulunkäyntiinsä, mutta hoitavat sen silti hyvin. 

Pitäisin kiinnostumisen ja tungettelun erillään, pitää olla hienotunteinen.

Esimerkiksi puolison työtkään eivät kuulu toiselle. Paljon on töitä, joista ei voi kotona kertoa juuri mitään, oli miten raskas päivä tahansa. Lääkärin tai hoitajan etiikka tai laki ei sovi hyvin siihen, että lähdetään kertomaan mitään tunnistettavaksi tarinaksi kuviteltavaakaan edes puolisolle.

Vierailija
58/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no se myöhästymismerkintä laitetaan, oli myöhästymisen syy mikä tahansa. Huoh, kuinka joku voi olla noin yksinkertainen?

Vierailija
59/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti jokainen täysjärkinen ja itsekin koulua käynyt ymmärtää/muistaa, että talvella liikunnassa on luistelua ja hiihtoa. Näin ollen välineiden hankkimiselle on kyllä ollut aikaa ja mahdollisuuksia jo ennen opettajan ilmoitusta. 

Ja se on kyllä opettajillakin vähän niin, että ihan sama mitä tekee, niin aina joku on tyytymätön. Jos koittaa hoitaa mahd hyvin työnsä ja yhteistyön vanhempien kanssa, joku jo kokee sen ahdisteluksi. Voitte vaan kuvitella kun oppilaita on 30 ja jokaisen vanhemmalla on omat toiveensa ja vaatimuksensa läksyjen, sääntöjen, rangaistusten, välituntien sekä oppituntien ym ym ym suhteen... Niin koita siinä nyt olla kaikille "mieliksi". 

Ja vanhemmilla ja opettajilla on kyllä ihan omat vastuualueensa koulumaailmassa. Luulisin oman lapsen asiat ja kokeisiin harjoittelut kiinnostavan... Mutta valitettavan paljon on niitä, joiden kotona vähät välitetään koulusta... Ja voin kertoa, että se myös näkyy!!! :( 

Vierailija
60/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:42"]

Vastaan tuohtuneille äityleille. Luistimet on teroitettu, uudet vaatteet on päällä ja ne on puhtaat. Kokeisiin luetaan asiat on hoidettu mut ihan helkkaristi työtä se päivätyön päätteeksi teettää.

AP

[/quote]

Ja missä on ongelma, kenen sinä odotat nuo hommat tekevän? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn!

Täällä aina mammat huutaa, että tee lyhempää työpäivää, lapsen ensin, no minä nyt lainaan tuota mantraa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi