Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu vaatii kodeilta jotain KOKO AJAN

Vierailija
09.02.2014 |

Olen täysin kypsä. Jatkuvasti pitäisi lukea wilmaa että tietäisi kaikki poikkeuksen poikkeukset joita on viikoittain. Milloin on liikuntatunnit siirretty aamusta iltapäivään tai toiselle viikonpäivälle kokonaan, kokeita, museoretkiä jolloin koulupäivä loppuu keskustaan ja lapset suoriutuvat kotiin omin nokkineen ym.

Teroittakaa lastenne luistimet, katsokaa että harjoittelee nokkahuilukokeeseen, muistakaa maksaa vanhempainyhdistyksen jäsenmaksu plaa plaa.

Vaatimuksia jatkuvasti ainakin täällä. Juuri yhtäkään täysin lukujärjestyksen mukaan etenevää normiviikkoa ei ole. Kaikki vaatii jotain spesiaalia vanhemmilta.

Olen kypsä. Lapset on rakkaita, mutta enpä osannut arvata että tämä kodin ja koulun yhteistyö (lue: koulun oikeus vaatia kodeilta jatkuvasti jotian) olisi näin intensiivistä.

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää sisäliikassakin olla 1-2-luokkalaisilla liikkakamojen lisäksi pyyhe ja vaihtovaatteet. Heidän on käytävä suihkussa ja vaihdettava puhtaat vaihtovaatteet päälle.

Tavallaan ymmärrän siisteyskasvatuksen, mutta eikö se pitäis tulla kotoa. Siinä kun 20 poika ravaa nopeesti suihkun alka niin en sitä nyt ihan peseytymiseksi kutsuisi.

Vierailija
102/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus. Siis kehtaatte täällä paljastaa kuinka huonosti olette kasvattaneet lapsenne ja vielä nillitátte siitä kun joku uskaltaa siitä hieman ojentaa:D Ei hyvää päivää. Jos hei myöhästyy kaksi minuuttia niin se on myöhästyminen, siellä koulussa ei kuulu olla hikipäässä just tasan silloin kun luokan ovet aukeaa vaan mielellään jo kymmenen minuuttia aikaisemmin. Ei ole kivaa muille lapsille kun kaikki muut ovat valmiina ja yksi touhuaa vielä monta minuuttia omiaan ennen kuin opettaja voi rauhassa aloittaa opettamisen. Näköjään vanhemmat ovat lastensa pahimpia vihollisia ja vaikka lapsi itse haluaisi toimia niinkuin pitää niin mamma sanoo ei ja pistää hanttiin. Eikö teidän pojilla ole mustia farkkuja kaapissa, sekin on parempi kuin ei mitään ja niitä mustia farkkuja voi käyttää muutenkin? Ette siis osaa hankkia monikäyttöisiä vaatekappaleita lapsillenne ja rahatkin taitaa mennä enemmän lohtusuklaaseen ja sisustuskrääsään:/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:38"]

Voi jessus. Siis kehtaatte täällä paljastaa kuinka huonosti olette kasvattaneet lapsenne ja vielä nillitátte siitä kun joku uskaltaa siitä hieman ojentaa:D Ei hyvää päivää. Jos hei myöhästyy kaksi minuuttia niin se on myöhästyminen, siellä koulussa ei kuulu olla hikipäässä just tasan silloin kun luokan ovet aukeaa vaan mielellään jo kymmenen minuuttia aikaisemmin. Ei ole kivaa muille lapsille kun kaikki muut ovat valmiina ja yksi touhuaa vielä monta minuuttia omiaan ennen kuin opettaja voi rauhassa aloittaa opettamisen. Näköjään vanhemmat ovat lastensa pahimpia vihollisia ja vaikka lapsi itse haluaisi toimia niinkuin pitää niin mamma sanoo ei ja pistää hanttiin. Eikö teidän pojilla ole mustia farkkuja kaapissa, sekin on parempi kuin ei mitään ja niitä mustia farkkuja voi käyttää muutenkin? Ette siis osaa hankkia monikäyttöisiä vaatekappaleita lapsillenne ja rahatkin taitaa mennä enemmän lohtusuklaaseen ja sisustuskrääsään:/

[/quote]

Mustat farkut on eri, kuin mustat suorat housut. Sisälukutaitoa kiitos.

Ja ei, ei ollut sillä hetkellä sopivia mustia suoria housuja :)

Mustat farkut kyllä löytyi, mutta pyyntö ei ollut mustat farkut

Vierailija
104/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin iloisesti myöntää, että ei, meillä ei ollut varattuna punapilkullista kangasta ja miekkaa. 

Vierailija
105/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin iloisesti myöntää, että ei, meillä ei ollut varattuna punapilkullista kangasta ja miekkaa. 

Vierailija
106/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä kävin koulua 80- ja 90-luvuilla, ei ollut tällaista showta. Oli lukujärjestys ja sen mukaan mentiin, viimeinen viikko ennen joulua ja viimeinen viikko ennen kesälomaa olivat ainoat, joissa oli jotain pientä muutosta. Muista mahdollisista muutoksista opettaja jakoi hyvissä ajoin monisteen kotiin vietäväksi, tai sitten jokainen kirjoitti itse opettajan sanelusta reissuvihkoon. Yksi vanhempainilta syksyllä ja yksi keväällä. Rehtori tai opettaja oli vanhempiin yhteydessä vakavissa ongelmatapauksissa, jos niitä oli, pienet rikkeet kirjoitettiin reissuvihkoon ja se piti häpeillen näyttää kotona. Kokeista huolehdittiin itse, samoin läksyistä. Vanhemmilta kysyin läksyapua tarvittaessa, muuten ei vanhempia asialla vaivattu.

Nyt olen kahden koululaisen äiti, viimeiseen seitsemään vuoteen ei ole mahtunut vielä yhtään viikkoa, joka olisi mennyt lukujärjestyksen mukaan. Vanhemmille pursuaa koko ajan viestiä tai puhelua. Lappua lapun perään ja Wilmaa saa kytätä monta kertaa päivässä. On vanhempainilta, on vanhempainyhdistyksen vanhempainilta, on hojksia ja vanhempainvarttia, päälle vielä päiväkotilaisen vasukeskustelut. Liikuntapaikat on ympäri kylää seitsemässä eri osoitteessa ja aina saa arvailla, koska pitää missä olla, kun ei ne lukujärjestyksen mukaan ainakaan koskaan ole tai mene. Lukukauden loppujarruttelut aloitetaan syyslukukaudella jo heti joulukuun alussa, kaikenlaista tapahtumaa ja myyjäistä, laulajaista, perhekirkkoa, sitä sun tätä ja kaikkea koulunkäyntiin liittymätöntä oppituntien aikana. Keväällä jarruttelu alkaa kolme viikkoa ennen koulun loppua, on leirikoulua tai iltakoulua, äitienpäivätapahtuma keskellä päivää yms.

Milloin ne lapset saavat opetusta??? Milloin oppivat sietämään tylsiä arkirutiineja, kun koulun pitää olla koko ajan yhtä WAUta ja elämyksiä täynnä?

Vierailija
107/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:48"]oinen esimerkki se kun kerra nukuimme lasten kanssa pommiin, koska en ollut muistanut laittaa herätyskelloa soimaan ja lapset sitten tunnin myöhemmin kouluun. Tästä laitoin opettajille viestin Wilmaan, että nukuimME KAIKKI pommiin minun takiani, niin eiköhän lapsella ole siellä hetken päästä myöhästymismerkintä. Saatana mitä touhua!!

[/quote]

Mitä ihmeen väliä sillä on, tuleeko se merkki tuossa tapauksessa vai ei? :) Onko sinulla itselläsi niin huonot kokemukset koulusta, että koet tuonkin uhkana itsellesi? Luuletko, että esim. rehtori käy vielä merkinnät läpi? Naurettavaa tuohtua aivan tavallisesta asiasta.

Vierailija
108/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:42"]

[/quote]

[/quote]

Eli olet hieman idiootti. Sisälukutaitoa ja aivoja käyttämällä tajuaa että ne mustat farkut on ihan yhtä jees. Koskaan, ei koskaan opettaja ole sanonut että mun poika joka nyt on jo 16v on väärin juhla-juttuihin puettu kun on pyydetty laittamaan mustat housut. Ekalla kertaa taisin ihan kysäistä että onko ok ja olihan se, enkä ole muidenkaan kuullut sanovan ettei mustat farkut käy. Tietysti niiden pitää olla siistit. Meiltä olisi löytynyt mustat houstkin mutta poika ei ole halunnut koulujuttuihin laittaa niitä, olisin tietysti voinut pakottaa. 

Jos tiekkö rahaa ei ole hankkia tai et osaa ommella parinkympin mustia housuja(kirppiksiltä löytyy lähes käyttämättömiä kaiken kokoisille) niin sitten on kyllä asiat huonosti. 

Tytöillä pitää aina olla ainakin yhdet valkoiset sukkahousut ja valkoinen paita sekä juhlavampi mekko. Pojilla musta alaosa, hyväkuntoiset, siistit farkut tai kangashousut ja valkoinen paita. Ne on ihan vakiot joka vuosi pyytämättäkin. Jos muuten ei hiihdellä tai luistella niin niitäkin varusteita voi ostaa kirppiksiltä. 

Teiltä on arjen normaali pyöritys ihan hukassa. Lapsilta ei löydy perusvaatetusta eikä talviharrasteisiin välineitä. Niitä pyörii halvalla second handina ympäri vuoden kun vähän jaksaa nähdä vaivaa. Eikä talousrahat saa koskaan olla niin tiukalla ja lopussa ettei saa pienelläkin ajalla hankituksi tarpeellisia juttuja. 

Jos opettajalla tuntuu olevan hieman hukassa se kuinka nopeasti pyyntöihin ja vaatimuksiin voi odottaa vanhempien vastaavan niin sen voi ottaa puheeksi vanhempien kesken ja informoida opettajaa. Siinä sen sitten huomaa kuinka utopistisia muiden mielestä opettajan vaateet ovat.

Vierailija
109/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
110/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:tä. Mun omien vanhempien ei tarvinnut tehdä juuri mitään mun koulunkäymiseni takia. Nykyään vaaditaan vanhemmilta kautta linjan paljon enemmän kuin ennen mutta onko ihmisten voimavarat sitten jotenkin lisääntyneet? Enpä usko.

Vierailija
111/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on kun lapsia hankkii... minä olen kyllä mielelläni perillä siitä mitä siellä koulussa tehdään

Vierailija
112/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:tä täysin. Meillä koululaisia on kaksi, yksi lapsi on vielä päiväkodissa. Minusta päiväkodissa homma pelaa: edellisen viikon torstaina on ilmoitustaululla lappu, missä on kaikki seuraavan viikon poikkeukset, tarvittavat välineet ym. Yleensä hoitajat vielä muistuttelevat vanhempia näistä lapsia hakiessa.

Mielestäni on ok, että päiväkodissa nämä tarvikkeet ja aikataulut ovat vanhempien vastuulla. Sen sijaan koulussa homman pitäisi toimia sen verran selvästi, että koululainen itse pystyy pitämään huolta menoistaan ja aikatauluistaan. Näin ei todellakaan ole. Heti lukujärjestyksistä lähtien homma on epäselvää: 1. ja 2. luokilla lukujärjestyksessä ei mainita, mitä aineita minäkin päivänä opetetaan, mutta siitä huolimatta vanhempien odotetaan valvovan, että lapsi on tehnyt läksynsä. Vastaan siis siitä, että tiistaiksi on läksyt tehty, mutta en tiedä mitä kouluaineita tiistaina opetetaan?! 

Sitten näitä epämääräisiä lukujärjestyksiä ruvetaan rukkailemaan. Luokka ei enää jakaannu vain A- ja B-ryhmään vaan nyt on yhtenä jakona A ja B, toisena ketut ja karhut. Nämä ryhmäjaot pitää osata huomioida. Sitten tulee muutosilmoituksia: ketuilla ja B-ryhmällä maanantaina klo 9.20-13, karhuilla klo 8-12 ja A-ryhmällä tuntia tavallista myöhempään. Tai jotain muuta mukavasti sekavaa.

Niin ja nuo tuntien alkamis- ja loppumisajat: koulu ei tietenkään voi alkaa aina esim. tasalta tai varttia yli, vaan se alkaa 8.15, 9.00, 10.10 ja niin päin pois. Loppumisajankohdissa vastaavat minuutit. Ettei kävisi liian helpoksi. 

Oman kivan lisänsä tuo tämä varustepuoli ja kyllä, varsin usein opettajalta lävähtää viesti seuraavan viikon erikoistarpeista sunnuntai-iltana, kun se Prismakin on jo kiinni. Sitten kaappeja kaivelemaan ja liian pienillä monoilla hiihtämään. 

Läksy- ja koemuistutukset olen oppinut jättämään täysin omaan arvoonsa. Joko lapset huolehtivat tai sitten eivät, minä en niitä vastuulleni ota. Esikoisella meni kolme vuotta oppiessa, keskimmäinen oli onneksi nopeampi. 

Joo, en jaksa.

Vierailija
113/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tähän(kin) seikkaan mistä AP viestitti kyllästyneenä lapseni ei enää seuraavalla lukukaudella siirry seuraavalle luokalle vaan jää kotiopetukseen.

Vierailija
114/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh... Kotiopetukseen tästä syystä. Toki sinulla on varmasti muitakin syitä, mutta kuulostaa aika isolta päätökseltä. :(

Vierailija
115/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:42"]

[/quote]

[/quote]

Eli olet hieman idiootti. Sisälukutaitoa ja aivoja käyttämällä tajuaa että ne mustat farkut on ihan yhtä jees. Koskaan, ei koskaan opettaja ole sanonut että mun poika joka nyt on jo 16v on väärin juhla-juttuihin puettu kun on pyydetty laittamaan mustat housut. Ekalla kertaa taisin ihan kysäistä että onko ok ja olihan se, enkä ole muidenkaan kuullut sanovan ettei mustat farkut käy. Tietysti niiden pitää olla siistit. Meiltä olisi löytynyt mustat houstkin mutta poika ei ole halunnut koulujuttuihin laittaa niitä, olisin tietysti voinut pakottaa. 

Jos tiekkö rahaa ei ole hankkia tai et osaa ommella parinkympin mustia housuja(kirppiksiltä löytyy lähes käyttämättömiä kaiken kokoisille) niin sitten on kyllä asiat huonosti. 

Tytöillä pitää aina olla ainakin yhdet valkoiset sukkahousut ja valkoinen paita sekä juhlavampi mekko. Pojilla musta alaosa, hyväkuntoiset, siistit farkut tai kangashousut ja valkoinen paita. Ne on ihan vakiot joka vuosi pyytämättäkin. Jos muuten ei hiihdellä tai luistella niin niitäkin varusteita voi ostaa kirppiksiltä. 

Teiltä on arjen normaali pyöritys ihan hukassa. Lapsilta ei löydy perusvaatetusta eikä talviharrasteisiin välineitä. Niitä pyörii halvalla second handina ympäri vuoden kun vähän jaksaa nähdä vaivaa. Eikä talousrahat saa koskaan olla niin tiukalla ja lopussa ettei saa pienelläkin ajalla hankituksi tarpeellisia juttuja. 

Jos opettajalla tuntuu olevan hieman hukassa se kuinka nopeasti pyyntöihin ja vaatimuksiin voi odottaa vanhempien vastaavan niin sen voi ottaa puheeksi vanhempien kesken ja informoida opettajaa. Siinä sen sitten huomaa kuinka utopistisia muiden mielestä opettajan vaateet ovat.

[/quote]

Sori, mun lasten vaatekaapeista EI löydy sun kuvailemia vaateparsia vain sen takia että JOS koulu sattuu tarvitsemaan niitä kerran vuodessa. Meillä ei ole mitään käyttöä mustille farkuille/ teryleenihousuille tai valkoisille sukkahousuille. Sukset ja luistimet hankin tai kaivan nurkista jos näyttää siltä että niitä juuri sinä vuonna tarvitaan. Tänä vuonan näyttää ettei eteläisessä Suomessa tarvita suksia. En osta niitä vain sitä varten jos koulu sattuu tarvitsemana kerran. Jne.

[/quote]

Ei koulu niitä suksia tarvitse, vaan lapsesi. Kehtaatte vielä urputtaa tällaisesta asiasta, kun joku ( koulu) viitsii raahata sen lapsiporukan olkoot sitten laina tai omilla varusteilla ulkoilemaan ja nauttimaan talvisesta säästä. Kun ette itse viitsi!!

Ja joo joo, turha nyt jonkun kirjoittaa että kyllä me käydään tai harrastetaan kaikkea muuta tai että koulun tehtävä... Plaa plaa... Ihme yksipuolista ajattelua täällä...

Vierailija
116/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:35"]

Muutenkin koko koululaitos on vanhanaikainen. Lasten tulisi viimeistään kolmanella siirtyä sellaisiin ryhmäluokkiin missä samat lahjat omaavat oppilaat olisivat samoilla luokilla. Esim. Pirkko ja Antti ovat lahjakkaita musiikissa. Elvis ja Riitta loistavat suorastaan matematiikassa. Esa ja Liisa ovat lahjakkaita liikunassa. Juha ja Kerttu ovat hyviä kuvataiteissa jne. Silloin nämä lapset voisivat  olla sellaisessa oppimisympäristössä missä ei tule nk. korostusta jos joku loistaa jossain matikassa ym. Pitäisi osata arvostaa näitä syntymälahjoja niin että lapset pääsevät jo heti pienestä käyttämään niitä. Ja ehkä kenties joskus hyötymään ammatillisesti näistä lahjoistaan, liikaa tuijotetaan lukuaineita vaan joka todellisessa elämässä on vain pisara meressä mitä lahjakkuteen tulee.

Näin kaikki pääsevät loistamaan siinä missä ovat hyviä eikä tule näitä luokan hylkiöitä koska eivät vaan ole matemaattisesti tai kielellisesti lahjakkaita mutta laulavat kuin Elvis konsanaan.

[/quote]

Koulun on tarkoitus opettaa perusasiat eri tieto- ja taitoaloilta kaikille suomalaisille, jokaiselle samalla tavalla mahdollisimman tasavertaisesti. Koti voi ohjata sitten mukulansa harrastamaan jotain tiettyä asiaa omalla kustannuksellaan, jos lapsi tarvitsee aivan erityistä harjoitusta lahjakkuutensa vuoksi jossain asiassa.

Vierailija
117/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:01"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:52"]

no se myöhästymismerkintä laitetaan, oli myöhästymisen syy mikä tahansa. Huoh, kuinka joku voi olla noin yksinkertainen?

[/quote]

Miten voit itse olla noin yksinkertainen? Kenelle opettaja siinä haluaa myöhästymisen merkitä tiedoksi??? Minähän vanhempana juuri ilmoitin, että myöhästymme. Minä en näe siinä muuta tarkoitusta kuin sen että oppilas saa merkinnän huolimattomuudesta, kyllähän minä myöhästymisen jo tiedän jos kerran siitä ilmoitin. Tajuatko vai vieläkö väännän selvemmin? Miksi tällainen myöhästyminen pitää merkitä oppilaan rekisteriin? Jos tarkoitus on pitää kirjaa poissaoloista, niin miksi se pitää merkitä oppilaalle myöhästymiseksi?

[/quote]

Myöhästyä voi hyväksyttävästä syystä tai sitten ei. Pommiin nukkuminen ei ole koskaan hyväksyttävä syy, mutta esimerkiksi hammaslääkärikäynti on. Lapselle tosiaan on haitallista, jos hänen vanhempansa eivät huolehdi omaa osuuttaan. Jos sinä olet noin huolimaton asioiden suhteen, lapselle olisi hyväksi saada herätyskello, jotta hän heräisi äidistä huolimatta ajoissa aamulla.

Vierailija
118/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löydy meiltäkään mitään valkoiset sukkikset, vekkihame ja teryleenihousuhässäköitä kaapeista.

Joskus niitä ostin yksiä juhlia varten mutta en enää. Kun on monta lasta, vaatteen pitää olla sellainen ettei sitä hyllytetä yhden käyttökerran jälkeen.

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:46"]

Sori, mun lasten vaatekaapeista EI löydy sun kuvailemia vaateparsia vain sen takia että JOS koulu sattuu tarvitsemaan niitä kerran vuodessa. Meillä ei ole mitään käyttöä mustille farkuille/ teryleenihousuille tai valkoisille sukkahousuille. Sukset ja luistimet hankin tai kaivan nurkista jos näyttää siltä että niitä juuri sinä vuonna tarvitaan. Tänä vuonan näyttää ettei eteläisessä Suomessa tarvita suksia. En osta niitä vain sitä varten jos koulu sattuu tarvitsemana kerran. Jne.

[/quote]

Vierailija
119/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et liity wilmaan, ne jakavat sun lapselle ne samat vaatimukset paperiversiona:) Näin toimitaan meidän lasten koulussa parin wilmattoman suhteen. Joten vaatimusryöpyltä et voi välttyä.

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:30"]

Ai kauhea, en halua ryhtyä siihen wilmaan ollenkaan. Mun mielestä toi on aivan törkeää koululta suoltaa omista projekteista vanhemmille vaivaa ja vastuuta koko ajan. Kun mä olin koulussa, äidin ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin käydä vanhempainillassa ja allekirjoittaa jotain lappuja joskus.

En edes lue sähköpostia joka päivä, enkä halua kuulla mitään muutoksia edellisiltana lapsen koulutyöhön liittyen. Hoitakoot asiat koululla kuntoon ilman vanhempia. 

Jos lapsella on ongelmia, niistä kaipaan tietoa, en mistään luistimista!!!!!

[/quote]

Vierailija
120/164 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun alkamisajat ovat tosiaan nykyään 8:15

Sepäs on kiva kun bussit tulevat eri suunnista ja lapset ovat koululla n. 7:35-7:45

Siinä sit syksylläkin hengaillaan pimeillä pihoilla yli puolikin tuntia. Ja kovilla pakkasilla ei saa mennä sisään lämmittelemään kun opettajat ei ole valvomassa.

Meillä opettajat valittivat vanhempainillassa että lapset tulevat koululle liian aikaisin. Siihen sitten vanhemmat sanoivat et voi voi, kun bussi tulee meiltäpäin silloin kun tulee. Että kaikkien vanhemmat ei voi kyytiä minuutilleen niitä lapsia ovelta ovelle kun töihinkin on edittävä. Puusilmäistä nipottamista, olisvat tyytyväisiä että lapset tulee ajoissa kouluun....

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 13:47"]

Ymmärrän ap:tä täysin. Meillä koululaisia on kaksi, yksi lapsi on vielä päiväkodissa. Minusta päiväkodissa homma pelaa: edellisen viikon torstaina on ilmoitustaululla lappu, missä on kaikki seuraavan viikon poikkeukset, tarvittavat välineet ym. Yleensä hoitajat vielä muistuttelevat vanhempia näistä lapsia hakiessa.

Mielestäni on ok, että päiväkodissa nämä tarvikkeet ja aikataulut ovat vanhempien vastuulla. Sen sijaan koulussa homman pitäisi toimia sen verran selvästi, että koululainen itse pystyy pitämään huolta menoistaan ja aikatauluistaan. Näin ei todellakaan ole. Heti lukujärjestyksistä lähtien homma on epäselvää: 1. ja 2. luokilla lukujärjestyksessä ei mainita, mitä aineita minäkin päivänä opetetaan, mutta siitä huolimatta vanhempien odotetaan valvovan, että lapsi on tehnyt läksynsä. Vastaan siis siitä, että tiistaiksi on läksyt tehty, mutta en tiedä mitä kouluaineita tiistaina opetetaan?! 

Sitten näitä epämääräisiä lukujärjestyksiä ruvetaan rukkailemaan. Luokka ei enää jakaannu vain A- ja B-ryhmään vaan nyt on yhtenä jakona A ja B, toisena ketut ja karhut. Nämä ryhmäjaot pitää osata huomioida. Sitten tulee muutosilmoituksia: ketuilla ja B-ryhmällä maanantaina klo 9.20-13, karhuilla klo 8-12 ja A-ryhmällä tuntia tavallista myöhempään. Tai jotain muuta mukavasti sekavaa.

Niin ja nuo tuntien alkamis- ja loppumisajat: koulu ei tietenkään voi alkaa aina esim. tasalta tai varttia yli, vaan se alkaa 8.15, 9.00, 10.10 ja niin päin pois. Loppumisajankohdissa vastaavat minuutit. Ettei kävisi liian helpoksi. 

Oman kivan lisänsä tuo tämä varustepuoli ja kyllä, varsin usein opettajalta lävähtää viesti seuraavan viikon erikoistarpeista sunnuntai-iltana, kun se Prismakin on jo kiinni. Sitten kaappeja kaivelemaan ja liian pienillä monoilla hiihtämään. 

Läksy- ja koemuistutukset olen oppinut jättämään täysin omaan arvoonsa. Joko lapset huolehtivat tai sitten eivät, minä en niitä vastuulleni ota. Esikoisella meni kolme vuotta oppiessa, keskimmäinen oli onneksi nopeampi. 

Joo, en jaksa.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi