Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu vaatii kodeilta jotain KOKO AJAN

Vierailija
09.02.2014 |

Olen täysin kypsä. Jatkuvasti pitäisi lukea wilmaa että tietäisi kaikki poikkeuksen poikkeukset joita on viikoittain. Milloin on liikuntatunnit siirretty aamusta iltapäivään tai toiselle viikonpäivälle kokonaan, kokeita, museoretkiä jolloin koulupäivä loppuu keskustaan ja lapset suoriutuvat kotiin omin nokkineen ym.

Teroittakaa lastenne luistimet, katsokaa että harjoittelee nokkahuilukokeeseen, muistakaa maksaa vanhempainyhdistyksen jäsenmaksu plaa plaa.

Vaatimuksia jatkuvasti ainakin täällä. Juuri yhtäkään täysin lukujärjestyksen mukaan etenevää normiviikkoa ei ole. Kaikki vaatii jotain spesiaalia vanhemmilta.

Olen kypsä. Lapset on rakkaita, mutta enpä osannut arvata että tämä kodin ja koulun yhteistyö (lue: koulun oikeus vaatia kodeilta jatkuvasti jotian) olisi näin intensiivistä.

Kommentit (164)

Vierailija
1/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin riittää, että lukee wilman kerran päivässä - mikä ihmeen vaiva se on, luet varmaan s-postisikin vähintään kerran päivässä?

Kenen ne luistimet pitäisi terottaa? Koulun vai? Vai onko sinulle yksi lysti jos lapsesi luistelee tylsillä luistimilla?

Kuka huolehtii lapsesi kotiläksyistä ja kokeisiin lukemisesta? Tuliko sinulle jotenkin yllätyksenä se, että lapsesta ja lapsen asioista täytyy huolehtia? Ajattelitko, että vanhemmuuden voi kivasti ulkoistaa koululle ja opettajalle? Kyllä kuule niistä lapsista ja niiden koulunkäynnistä ja muusta joutuu huolehtimaan ihan itse.

Vierailija
2/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä olen. Normaalin koulunkäynnin pitäis pääsääntöisesti riittää. Jotain retkiä tai poikkeuksia voi joskus olla mutta ei viikoittain.

Ja luistinten teroituksista ei kukaan ennen ollut kiinnostunut. Riitti jos luistimet oli, jollain teroitettuna, jollain kaupan terässä, jollain tylsänä. So.  Jokainen meni tyylillään ja se sitten riitti.

t. 80-luvulla peruskoulun käynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin ei kai voi velvoittaa osallistumaan? Oot vaikka töissä tai jotain.

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:28"]

Oon niin samaa mieltä, ja kaikkein paskinta on aktiiviset vanhemmat, joista vanhempienkin pitäisi olla kavereita keskenään. Kaikkia helvetin keilaus ja palapelinkokoamisiltoja kaiken kiireen keskellä.

[/quote]

Vierailija
4/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av palstalla on aikaa roikkua, mutta lasten kouluasioihin ei ole aikaa?

Vierailija
5/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun mammat on sitä mieltä et se on äipän duuni tehdä läksyt:D Tää on niin taattua av:ta.

Vierailija
6/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös kyrsii nämä jatkuvat muutokset lukujärjestyksessä, erityisesti liikuntatuntien osalta. Meiltä on pitkä matka kouluun, ei kuitenkaan asuta missään korvessa vaan ihan ihmisten ilmoilla. Koululaisen pitäisi saada ajoissa tieto, mitä pitää olla mukana, esim sukset, luistimet, uimakamat, kumpparit... Kuinka helvetin vaikeaa voi olla ilmoittaa ajoissa, mitä pitää olla mukana? Pojalla liikuntatunnit klo 8. Ei paljoa lämmitä wilmaviesti aamulla klo7.30, että sukset mukaan, kun poika on silloin jo matkalla kouluun ja minä olen mennyt töihin klo 5 eikä töissäni ole nettiä. Miksi ei voi ilmoittaa vaikka edellisenä iltana, silloinkin mielellään viimeistään klo21. Ei paljoa silloinkaan lämmitä viesti, joka tulee klo 23.05, kun olen jo nukkumassa, jotta jaksan herätä töihin ennen kukonlaulua.

Olisi todellakin kiva tietää ajoissa, missä päin paikkakuntaa koulu sitten myös loppuu. Lapsen koulumatka on jo valmiiksi 3km, jos koulu päättyy suunnistuspaikassa 3km päässä koululta, tulee lapsen paluumatkaksi 6km. Pieni välipala repussa mukana auttaisi jaksamaan kotimatkan, tätä välipalaa ei ole tarvetta laittaa mukaan, jos liikunta tapahtuu koulun tiloissa. Ensin raukka on polkenut koululta 3km liikuntapaikkaan, siellä samoillut kaksi tuntia rämeikössä rastien perässä, koulun jälkeen vielä 6km kotimatka.

Vierailija
7/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten harmittaa se että nykyajan lasten ei tarvii tehdä mitään itse kun kerätään esim. rahaa leirikoulua varten. Sukka, keksi ja kynttilämyynnit hoitaa vanhemmat, arpajaispalkinnot hoitaa vanhemmat jne jne ihan loputtomiin. Omassa nuoruudessa itse haettiin eri yrityksistä arpajaispalkinnot ja ovelta ovelle myytiin milloin mitäkin. Se oli hauskaa. Silloin ei tullut edes mieleen et aikuiset lähtis kerjuureissuille, nykyään ei KUKAAN edes ehdota että lapset hoitaisi ja samalla oppisi jotain itse. Mulla ei valitettavasti ole aikaa myydä mitään, olen töissä aamusta iltamyöhään ja 3 alle kouluikäistä lapsi, yksi taapero + koululaiset. 

Vierailija
8/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tuohtuneille äityleille. Luistimet on teroitettu, uudet vaatteet on päällä ja ne on puhtaat. Kokeisiin luetaan asiat on hoidettu mut ihan helkkaristi työtä se päivätyön päätteeksi teettää.

AP

Vierailija
9/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olist ap tyytyväinen, että näet Wilmasta, missä mennään. Muistelepa omaa kouluaikaasi. Ruttuisia monisteita oli luultavasti repun pohjalla tai koulussa pulpetissa. Väärät urheiluvälineet oli mukana seuraavalla liikuntatunnilla, museon pääsymaksu puuttui taskusta, lukujärjestyksen muutoksen takia väärät kirjat oli repussa ja tehtävät tekemättä.

Tai muistellaanpa vielä vähän vanhempia aikoja, jolloin asiat ilmoitettiin suusanallisesti oppilaille. Asiat piti muistaa ja yleensä ne myös muistettiin. Oli puhtaat vaatteet päällä lääkärintarkastuksessa, sukset mukana silloin, kun hiihdettiin jne. jne. Ei ollut Wilmoja eikä edes monisteita, mutta oli vastuuseen kasvatetut lapset / oppilaat

Vierailija
10/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi pariin leirikouluun rahankeräykset myyjäisineen yms. En käsitä.

Vierailija
11/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:36"]

Kyllä meillä ainakin riittää, että lukee wilman kerran päivässä - mikä ihmeen vaiva se on, luet varmaan s-postisikin vähintään kerran päivässä?

Kenen ne luistimet pitäisi terottaa? Koulun vai? Vai onko sinulle yksi lysti jos lapsesi luistelee tylsillä luistimilla?

Kuka huolehtii lapsesi kotiläksyistä ja kokeisiin lukemisesta? Tuliko sinulle jotenkin yllätyksenä se, että lapsesta ja lapsen asioista täytyy huolehtia? Ajattelitko, että vanhemmuuden voi kivasti ulkoistaa koululle ja opettajalle? Kyllä kuule niistä lapsista ja niiden koulunkäynnistä ja muusta joutuu huolehtimaan ihan itse.

[/quote]

ööö, meillä lukee lapset läksyt, ei vanhemmat. Samoin lapset soittaa nokkahuiluharjoituksensa, ei äiti

Luistimet on teroitettu kyllä ihan ilman koulun huolenpitoa.

Nykyään kai odotetaan, että vanhemmat käy sen koulun

Vierailija
12/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne erikoispäivät vaativat. Meillä pienetkin koululaiset kulkee bussilla koska asumme kauempana. Sitten suunnitellaan minkä linjan bussilla minnekin mennään ja missä vaihdetaan kun koulupäivä loppuu jonnekin museolle keskustaan yms.

Jos se sinun pienille koululaisille on piece of cake - niin hyvä. Minä toivon että koulu voisi huolehtia lapset koululta museoon ja takaisin, esimerkiksi. Mutta ei, minähän se laiska olen. Kun vaadin että koulu olisi inhimillistä. Haistakaa halivilivoo koko täydellisten akkojen kaarti. Enää en tätä ketjua avaa. ap

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:29"]

Joo se vaatii todellakin aivan hirveästi jos liikuntatunti on siirretty esimerkiksi aamun ensimmäisestä tunnista vaikkapa päivän viimeiseksi. Sitä pitää vanhempien sunnitella kotona todella pitkään. Sama koskee muitakin esimerkkejä. Todella vaativaa ja stressaavaa.

[/quote]

Vierailija
13/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidä lasten koulu on saanut jonkun papukaijamerkin vanhempien ja koulun välisessä yhteistyössä? Ja koko ajan jotain yhteisiä iltoja ja marsseja ja luisteluita. En osallistu yhteenkään. Koulunkäynti on lasten työtä, mulla on oma työni, täyspäiväinen, pelleily ei kiinnosta.

Vierailija
14/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:42"]

Eniten harmittaa se että nykyajan lasten ei tarvii tehdä mitään itse kun kerätään esim. rahaa leirikoulua varten. Sukka, keksi ja kynttilämyynnit hoitaa vanhemmat, arpajaispalkinnot hoitaa vanhemmat jne jne ihan loputtomiin. Omassa nuoruudessa itse haettiin eri yrityksistä arpajaispalkinnot ja ovelta ovelle myytiin milloin mitäkin. Se oli hauskaa. Silloin ei tullut edes mieleen et aikuiset lähtis kerjuureissuille, nykyään ei KUKAAN edes ehdota että lapset hoitaisi ja samalla oppisi jotain itse. Mulla ei valitettavasti ole aikaa myydä mitään, olen töissä aamusta iltamyöhään ja 3 alle kouluikäistä lapsi, yksi taapero + koululaiset. 

[/quote]

Eniten minua harmittaa ne vanhemmat, jotka haluaa kullannuppunsa leirikouluun. Ei opettajatkaan nauti siitä, että tekevät pitkää päivää siellä ilmaiseksi. Ja lisäksi yleensä ne vanhemmat, jotka leirikoulua haluaa, ei koskaan halua silti lähteä sinne valvojaksi,

Onneksi meillä opettajat on nykyään kieltäytyneet rohkeasti leirikouluista, vaikka joka vuosi joku mamma sitä ehdottaa, että eikö voitais alkaa kerätä rahaa ja pitää myyjäisiä ja leipoa pullaa, kun meidän Nico-Petteristä olis kiva päästä Ruotsin laivalle.

Vierailija
15/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pitäisi kasvattaa heti vastuuseen. Juuri kuten sinä kirjoitit. Nyt liian moni koulu on siirtänyt vastuun vanhemmille. Lapsista tulee tuolla tavalla pilalle hyysättyjä vässyköitä. Äidin vika kun läksyt ei oo tehty, ko äippä ei lukenu wilmaa, just:D

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:43"]

Tai muistellaanpa vielä vähän vanhempia aikoja, jolloin asiat ilmoitettiin suusanallisesti oppilaille. Asiat piti muistaa ja yleensä ne myös muistettiin. Oli puhtaat vaatteet päällä lääkärintarkastuksessa, sukset mukana silloin, kun hiihdettiin jne. jne. Ei ollut Wilmoja eikä edes monisteita, mutta oli vastuuseen kasvatetut lapset / oppilaat

[/quote]

Vierailija
16/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:46"]

Kyllä ne erikoispäivät vaativat. Meillä pienetkin koululaiset kulkee bussilla koska asumme kauempana. Sitten suunnitellaan minkä linjan bussilla minnekin mennään ja missä vaihdetaan kun koulupäivä loppuu jonnekin museolle keskustaan yms.

Jos se sinun pienille koululaisille on piece of cake - niin hyvä. Minä toivon että koulu voisi huolehtia lapset koululta museoon ja takaisin, esimerkiksi. Mutta ei, minähän se laiska olen. Kun vaadin että koulu olisi inhimillistä. Haistakaa halivilivoo koko täydellisten akkojen kaarti. Enää en tätä ketjua avaa. ap

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:29"]

Joo se vaatii todellakin aivan hirveästi jos liikuntatunti on siirretty esimerkiksi aamun ensimmäisestä tunnista vaikkapa päivän viimeiseksi. Sitä pitää vanhempien sunnitella kotona todella pitkään. Sama koskee muitakin esimerkkejä. Todella vaativaa ja stressaavaa.

[/quote]

[/quote]Ymmärrän ,kerrankin ope ei tiennyt et mitä liikuntaa liikuntatunnilla, joten piti ottaa sukset+monot+sauvat+liostimet+kypärä+iso pyyhe+verskat+tpaita+sisäpelikengät, tuon lisäski sinä päivänä reppu painoi 9 kg, koulumatka lähes 4 km, ei kyydityksiä edes ekaluokkalaisille täällä. Järjetöntä, ei tajuta et jotkut joutuu kantamaan tuon kaiken, tavaramäärä painaa 2 x lapsen painon...

Vierailija
17/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Sitten nämä ilmoitukset retkistä, luistimista jne. tulevat todella lyhyellä varoitusajalla. Mulla on kaksi työtä ja miehellä firma + opinnot, emme me ehdi Wilmassa koko ajan roikkua saati alkaa hankkimaan jotain erityisvälineitä puolen päivän varoitusajalla. Lapsella on harrastuksiakin, ja nämä aikataulumuutokset vaikuttavat sitten niihin. Aivan ihmeellistä sähellystä tämä nykyisin on, vaikka kuinka kotiäidit siellä mussuttaa.

Vierailija
18/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minullekin tuli yllätyksenä että nuokin asiat on nykyään äidin ja isän vastuulla. Ennen lapset teki läksynsä ja oli vastuussa siitä että ne oli tehty.

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:36"]

[/quote]

Vierailija
19/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:42"]

[/quote]

Eniten minua harmittaa ne vanhemmat, jotka haluaa kullannuppunsa leirikouluun. Ei opettajatkaan nauti siitä, että tekevät pitkää päivää siellä ilmaiseksi. Ja lisäksi yleensä ne vanhemmat, jotka leirikoulua haluaa, ei koskaan halua silti lähteä sinne valvojaksi,

Onneksi meillä opettajat on nykyään kieltäytyneet rohkeasti leirikouluista, vaikka joka vuosi joku mamma sitä ehdottaa, että eikö voitais alkaa kerätä rahaa ja pitää myyjäisiä ja leipoa pullaa, kun meidän Nico-Petteristä olis kiva päästä Ruotsin laivalle.

[/quote]Itse olen lainaamasi henkilö, en voi ymmärtää moisia leirikouluja, eikö jokainen voi matkustaa itse minne haluaa. Mulla ei ole mahdollisuuksia osallistua myynteihin yms. mutten myös ole toivonut leirikoulua pidettäväksi. Se vaan on lasten koulussa tapana.

Vierailija
20/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä, ei noin paljon vaadita kuin ap:ltä mutta lukujärjestyksen mukaan  saisi mennä suurimmaksi osaksi, pari poikkeusta vuodessa sallittakoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi