Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu vaatii kodeilta jotain KOKO AJAN

Vierailija
09.02.2014 |

Olen täysin kypsä. Jatkuvasti pitäisi lukea wilmaa että tietäisi kaikki poikkeuksen poikkeukset joita on viikoittain. Milloin on liikuntatunnit siirretty aamusta iltapäivään tai toiselle viikonpäivälle kokonaan, kokeita, museoretkiä jolloin koulupäivä loppuu keskustaan ja lapset suoriutuvat kotiin omin nokkineen ym.

Teroittakaa lastenne luistimet, katsokaa että harjoittelee nokkahuilukokeeseen, muistakaa maksaa vanhempainyhdistyksen jäsenmaksu plaa plaa.

Vaatimuksia jatkuvasti ainakin täällä. Juuri yhtäkään täysin lukujärjestyksen mukaan etenevää normiviikkoa ei ole. Kaikki vaatii jotain spesiaalia vanhemmilta.

Olen kypsä. Lapset on rakkaita, mutta enpä osannut arvata että tämä kodin ja koulun yhteistyö (lue: koulun oikeus vaatia kodeilta jatkuvasti jotian) olisi näin intensiivistä.

Kommentit (164)

Vierailija
21/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali... Miksi teette lapsia ollenkaan, jos niiden koulunkäynti rasittaa?

Miksi asutte jossakin korvessa, kun kaikki on niin hakalaa, ihan oma valintanne?

Ei se ole koulun tai muiden vika, jos itse valitsette asuinpaikkanne kaukana koulusta.

Vierailija
22/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi nuo koulun PAKOLLISET leirikoulut on ihan peeceestä. Harrastusten leirit ymmärrä ja maksankin, mutta että koulunkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:41"]

Minua myös kyrsii nämä jatkuvat muutokset lukujärjestyksessä, erityisesti liikuntatuntien osalta. Meiltä on pitkä matka kouluun, ei kuitenkaan asuta missään korvessa vaan ihan ihmisten ilmoilla. Koululaisen pitäisi saada ajoissa tieto, mitä pitää olla mukana, esim sukset, luistimet, uimakamat, kumpparit... Kuinka helvetin vaikeaa voi olla ilmoittaa ajoissa, mitä pitää olla mukana? Pojalla liikuntatunnit klo 8. Ei paljoa lämmitä wilmaviesti aamulla klo7.30, että sukset mukaan, kun poika on silloin jo matkalla kouluun ja minä olen mennyt töihin klo 5 eikä töissäni ole nettiä. Miksi ei voi ilmoittaa vaikka edellisenä iltana, silloinkin mielellään viimeistään klo21. Ei paljoa silloinkaan lämmitä viesti, joka tulee klo 23.05, kun olen jo nukkumassa, jotta jaksan herätä töihin ennen kukonlaulua.

Olisi todellakin kiva tietää ajoissa, missä päin paikkakuntaa koulu sitten myös loppuu. Lapsen koulumatka on jo valmiiksi 3km, jos koulu päättyy suunnistuspaikassa 3km päässä koululta, tulee lapsen paluumatkaksi 6km. Pieni välipala repussa mukana auttaisi jaksamaan kotimatkan, tätä välipalaa ei ole tarvetta laittaa mukaan, jos liikunta tapahtuu koulun tiloissa. Ensin raukka on polkenut koululta 3km liikuntapaikkaan, siellä samoillut kaksi tuntia rämeikössä rastien perässä, koulun jälkeen vielä 6km kotimatka.

[/quote]

Samanlaista oli 20 vuotta sitten. Oli todella mukavaa, kun ylästeella ei enää tarvinnut kuljettaa suksia, luistimia ja sisäliikuntavaatteita samalla kertaa arvuutellen mitä liikuntatunnilla tehdään kun lämpömittari nollassa. Opettajan päätöksestä sitten riippui "oikea valinta". Moitteet tulivat sitten jos jotain puuttui.

Vierailija
24/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tuo urheiluvälineiden hankinta esim. viime talvena. Huomisen liikuntatunnilla hiihdetään. Siinähän olikin kokonainen ilta aikaa hankkia välineet pieneksi jääneiden edellistalvisten tilalle.

Tällä opella ei ollut lapsia, ja sen kyllä huomasi. Hiukan pidempi varoaika sais olla kuin seuraavaan aamuun.

Vierailija
25/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä harmittaa että näin moni ei ole kovin kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä. Ettekö seuraa koeaikataulua, kuulustele läksyjä erityisesti kokeiden alla ja kuuntele kuinka hyvin jo soitto sujuu?

On ihan totta olemassa vanhempia joille luistinten terän kunto ei ole lainkaan tärkeä juttu. He eivät tajua miltä lapsesta tuntuu siellä jäällä olla tylsillä luistimilla.

Voi toivoisin eniten sitä, että kaikki lapset olisi tärkeitä kaikkine mitättömine kouluasioineen vanhemmille.

Eikö teidän töissä vietetty aikanne mietitytä vapaa-aikana? Ettekö puolison kanssa keskustele miten asiakastapaamiset jne sujui?

Miksi lapsen koulunkäynti kiinnostaisi vähemmän?

4:n äiti, joka ei ole koskaan tehnyt kenenkään puolesta tehtäviään, tukenut niissä kyllä

Vierailija
26/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:58"]

Jep, tuo urheiluvälineiden hankinta esim. viime talvena. Huomisen liikuntatunnilla hiihdetään. Siinähän olikin kokonainen ilta aikaa hankkia välineet pieneksi jääneiden edellistalvisten tilalle.

Tällä opella ei ollut lapsia, ja sen kyllä huomasi. Hiukan pidempi varoaika sais olla kuin seuraavaan aamuun.

[/quote]

Meillä oli myös parina vuonna sama homma. Luistelu oli merkattu seuraavan vuoden helmikuuhun. Yhtäkkiä tuli marraskuussa pakkaset ja rata oli jäädytetty. Illalla tuli viesti, että huomenna luistelu. No, mistäs sitä oli luistimet hommannut, kun ei edes tiennyt, että rata oli jäädytetty. Nopeasti prismaan ja ostettiin luistimet. Teroituttaa ei ehtinyt illalla klo 20.00. No luistelivat kerran ja alkoi vesisateet ja jää suli pois. Keväällä sitten oli helmikuussa niin pakkaset, etteivät luistelleet kertaakaan :)

Vierailija
27/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:59"]

Mua kyllä harmittaa että näin moni ei ole kovin kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä. Ettekö seuraa koeaikataulua, kuulustele läksyjä erityisesti kokeiden alla ja kuuntele kuinka hyvin jo soitto sujuu?

On ihan totta olemassa vanhempia joille luistinten terän kunto ei ole lainkaan tärkeä juttu. He eivät tajua miltä lapsesta tuntuu siellä jäällä olla tylsillä luistimilla.

Voi toivoisin eniten sitä, että kaikki lapset olisi tärkeitä kaikkine mitättömine kouluasioineen vanhemmille.

Eikö teidän töissä vietetty aikanne mietitytä vapaa-aikana? Ettekö puolison kanssa keskustele miten asiakastapaamiset jne sujui?

4:n äiti, joka ei ole koskaan tehnyt kenenkään puolesta tehtäviään, tukenut niissä kyllä

[/quote]

En tiedä, miksi minun pitäisi kuulustella nokkahuiluläksyä jos musiikki on 9. Tai yleensäkään tenttiä kokeisiin, jos perusmatikat ja enkut on 10 ihan lasten omalla lukemisella. Sen verran olen tehnyt, että olen lukutekniikkaa opettanut ja miellekartan tekemisen. Sen jälkeen ovat hoitaneet itse koulunsa.

Meillä on lasten kanssa yhteistä puuhaa ihan kivasti muutakin, että tarvitsee tyhjää istua tenttimässä historiaa tai muuta, minkä lapsi on lukenut hyvin ja osaa.

Itse en todellakaan olisi tykännyt, jos äiti ja isi olisi sekaantunut koulunkäyntiin. Koulu meni hyvin ja osasin itse huolehtia asiat. Sitten kun muutin pois ja menin yliopistoon, oli minulle sopivat opiskelutekniikat hallussa, kun olin itse onneksi saanut hoitaa opiskeluni.

En ihan oikeasti ymmärrä, miksi vanhempien pitää käydä lasten koulu. Ja vielä kerran luistimista. En ymmärrä, miksi koulun pitää muistuttaa jostain luistimien teroittamisesta. Eiköhän jokainen teroituta ne silloin kun ehtii. En ymmärrä, miksi koulun pitää tällaistakin holhota.

Vai oletko niin avuton, että tarvitset koululta käskyn, että nyt mamma ota kirja käteen ja kuulustele lapsesi.

Onneksi lapseni ja minä olemme itseohjautuvia ja osaamme itse suunnitella ja tehdä päätökset ja hoitaa asiamme.

Vierailija
28/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:52"]

Kyllä se minullekin tuli yllätyksenä että nuokin asiat on nykyään äidin ja isän vastuulla. Ennen lapset teki läksynsä ja oli vastuussa siitä että ne oli tehty.

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:36"]

Kuka huolehtii lapsesi kotiläksyistä ja kokeisiin lukemisesta? Tuliko sinulle jotenkin yllätyksenä se, että lapsesta ja lapsen asioista täytyy huolehtia? Ajattelitko, että vanhemmuuden voi kivasti ulkoistaa koululle ja opettajalle? Kyllä kuule niistä lapsista ja niiden koulunkäynnistä ja muusta joutuu huolehtimaan ihan itse.

[/quote]

[/quote]

Kun teette lapsia, niin kuvitteletteko te, että koulunkäynnin voi ulkoistaa lapselle. Olisi kannattanut ajatella ennen kuin tuli paksuksi, että jaksaako käydä peruskoulua enää lapsen puolesta.

Jalat ristiin ja ehkäisy, jos ei peruskoulun uudelleenkäynti kiinnosta.

Saahan ne lapsetkin traumoja, jos joutuu itse koulunsa käymään

Vierailija
29/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:58"]

[/quote]

Nykyään sentään opettajien päätöksiä voidaan kritisoida. Ei ole kauaa siitä, kun sellaista ei voinut tehdä, oli opettajan päätös sitten miten naiivi tahansa. Kaikkien oli alistuttava päätökseen. Monen opettajan reaktio niiden vanhempien kommentteihin joilla oli rakentavaakin palautetta oli ylimielinen nauru.

Vierailija
30/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olon pieni ei kotona ketään kiinnostanut onko läksyt tehty vai ei. 

Vierailija
31/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOIVOTTAVASTI et ole lisääntynyt yhtä enempää, kun on niin vaikeaa. Kaikki sympatiani on opettajien puolella. Mene äkkiä sterilisaatioon.

Vierailija
32/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekee lukujärjestyksellä jos kerran se ei pidä paikkaansa? Joskus voi tulla muutoksia mutta niitä on liikaa! Ja ei tosiaan ollu koulunkäynti sillon näin "vaikeeta" ku olin koulussa! Varmaa vielä näiden nykyisten opettajien kanssa samoissa luokissa joskus. Miks helvetissä teistä kasvoi vaatimusten uusia nykypaskahelvetinperkeleen opeja?

SItä ja tätä pitää olla ja ym. ym. koulussa ollaan ensisijaiseti OPPIMASSA lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan ym. KAIKKI MUU TULEE SEN JÄLKEEN. Mua ei haittaa osaako mun NICOPETTERIPIRKKOLIISA hiihtää KOSKA me emme harasta hiihtoa emmekä aijo hankkia kalliita suksia vain KOULUN MUUTAMAN HIIHTOTUNNIN TAKIA. Tässä yksi esimerkki. Meiltä ei suksia ainkaa tule. JOs koulu haluaa välttämättä että lapset hiihtää, koululta lienee löytyy siihen tarvittavat välineet myös. Meidän NICOANTEROLAURAAMANDA voi vaikka luistella sillä aikaa kun nämä muut hiihtää ympyrää.

Vierailija
33/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinhän sen pitäis ollakin, lapsi itse tajuaa, että vastuu läksyistä on hänellä? En nyt pahalla sano, mutta meidän lapset, kaikki, hoitaa läksysä ihan itse?

Vierailija
34/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:59"]

[/quote]

En tiedä, miksi minun pitäisi kuulustella nokkahuiluläksyä jos musiikki on 9. Tai yleensäkään tenttiä kokeisiin, jos perusmatikat ja enkut on 10 ihan lasten omalla lukemisella. Sen verran olen tehnyt, että olen lukutekniikkaa opettanut ja miellekartan tekemisen. Sen jälkeen ovat hoitaneet itse koulunsa.

Meillä on lasten kanssa yhteistä puuhaa ihan kivasti muutakin, että tarvitsee tyhjää istua tenttimässä historiaa tai muuta, minkä lapsi on lukenut hyvin ja osaa.

Itse en todellakaan olisi tykännyt, jos äiti ja isi olisi sekaantunut koulunkäyntiin. Koulu meni hyvin ja osasin itse huolehtia asiat. Sitten kun muutin pois ja menin yliopistoon, oli minulle sopivat opiskelutekniikat hallussa, kun olin itse onneksi saanut hoitaa opiskeluni.

En ihan oikeasti ymmärrä, miksi vanhempien pitää käydä lasten koulu. Ja vielä kerran luistimista. En ymmärrä, miksi koulun pitää muistuttaa jostain luistimien teroittamisesta. Eiköhän jokainen teroituta ne silloin kun ehtii. En ymmärrä, miksi koulun pitää tällaistakin holhota.

Vai oletko niin avuton, että tarvitset koululta käskyn, että nyt mamma ota kirja käteen ja kuulustele lapsesi.

Onneksi lapseni ja minä olemme itseohjautuvia ja osaamme itse suunnitella ja tehdä päätökset ja hoitaa asiamme.

[/quote]

Hienoa, että lapsesi pärjää koulussa hyvin, osaa soittoläksyt ja kokeet eikä sinun tarvitse panostaa siihen. Miksi sinua ärsyttää, että opettaja muistuttaa huonomuististen lasten vanhempia näistä? Kai itsekin tajuat, että se sama viesti lähtee kaikille. Harvinaisen moni vanhempi ei muista teroituttaa luistimia. Omiani ei teroitettu kertaakaan koko kouluaikana, kun vanhempani eivät vain asiaa ajatelleet. Olisivat kyllä takuulla teroittaneet, jos koulusta olisi tullut muistutus asiasta.

Oma ekaluokkalaiseni on hyvin suurpiirteinen ihminen. Kaikki on vähän sinnepäin, läksyt hoituu tuurilla, kirjoja jää kotiin ja kouluun jne. Meillä ei läksyjä laiteta wilmaan, olisi mielestäni kiva, jos laitettaisiin. Ei siksi, että kertoisin lapselleni, mitä tuli läksyksi vaan siksi, että tietäisin, kuinka paljon hän tosiasiassa unohtaa niitä läksyjä. Kun ei ole tietoa läksyistä eikä opettaja merkitse ikinä unohduksia tai tekemättömiä läksyjä, emme saa lapseemme ryhtiä ja hän jatkaa tällaista huoletonta tyyliä, kun seuraamuksia ei unohduksista tule. Olen vahvasti sitä mieltä, että juuri nyt - ekalla luokalla - luodaan pohja opiskelulle ja sen merkitykselle ja olen pahoillani siitä, etten saa lapselleni teroitettua opiskelun ja asioiden hoitamisen merkitystä, kun opettaja ei merkkaa wilmaan näitä asioita. Ymmärrän, että sinun kannaltasi opettajan tyylillä ei ole merkitystä, koska lapsesi hoitaa asiat erinomaisesti.

Toki minuakin ärsyttää liian myöhään tulevat wilma-viestit esim. luistelusta. Siskoni lapset käyvät koulua Espoossa ja sieltä opettaja laittoi viestin viikkoa ennen luistelua, että lapsille on läksynä luistinten esiin kaivaminen ja sovitus, jotta kaikilla on sopivat luistimet seuraavalla viikolla, kun on luistelua. Näin toivoisin kaikkien opettajien toimivan eikä aina sitä edellisenä iltana lähetettyä viestiä, jota en koskaan lue, kun en lue iltaisin enää wilmaa.

Mutta mieluummin viesti kuin ei mitään viestiä. Voin sitten sivuuttaa sen, jos se ei mielestäni koske meidän perhettämme (meillä lapsen luistimet teroitetaan harrastuksen puitteissa), mutta haluan mieluummin olla tietoinen nokkahuilukokeesta kuin ihmetellä vuoden lopuksi, miksi sitä nokkahuilua ei sitten osatakaan soittaa.

Älä avaa niitä opettajan viestejä, jos koet ne turhiksi. Jos lapsesi hoitaa koulun hyvin ja te vanhemmat osaatte teroittaa luistimet ilman muistutuksia, niin parempi vain antaa viestien jäädä lukemattomiksi. Ei tule turhaa harmitusta ja pahaa mieltä siitä, että opettaja yrittää olla tunnollinen.

Vierailija
35/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se nyt kamalaa, jos mamman pikku Nico-Petteri joutuu ottamaan itse vastuuta koulunkäynnistään ja lukemaan itse kokeisiin ja ymmärtämään, että jos ei lue, tulee huono numero.

'Mihin maalma on menossa. Lapsilta yritetään vaatia työntekoa ja vastuuta. Hyh hyh.

Vierailija
36/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:40"]

Tämän ketjun mammat on sitä mieltä et se on äipän duuni tehdä läksyt:D Tää on niin taattua av:ta.

[/quote]

en ole kyllä lukenut yhtään viestiä, jossa sanottaisiin, että äipän (tai vaikkapa iskän) tehtävä on _tehdä_ ne läksyt - useampaan kertaan kyllä tuli esille se fakta, että on vanhempien vastuulla vahtia, että se lapsonen ne läksyt tekee. Opettaja on vastuussa lapsista sen koulupäivän ajan, vanhemmat sitten sen lopun ajan.

Vierailija
37/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en maksa mitään rahoja vanhenpainyhdistykseen, enkä muihinkaan avustuksiin. Lisäksi retket maksan rahalla, no kiva maksaa yhdestä leirikoulusta 140 euroa. Lappuja saa lähetellä, ne avustaa jotka haluaa. Nyt toisella lapsella mies ope ja nyt koulu sujuu hyvin ilman lappuja. Jotenkin selkeesti mies ope hoitaa hommat ja kaikki silti pelittää. Taitaa olla naisopet näitä lappumestareita ja  jatkuvaa viestiä.

Vierailija
38/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:41"]

Minua myös kyrsii nämä jatkuvat muutokset lukujärjestyksessä, erityisesti liikuntatuntien osalta. Meiltä on pitkä matka kouluun, ei kuitenkaan asuta missään korvessa vaan ihan ihmisten ilmoilla. Koululaisen pitäisi saada ajoissa tieto, mitä pitää olla mukana, esim sukset, luistimet, uimakamat, kumpparit... Kuinka helvetin vaikeaa voi olla ilmoittaa ajoissa, mitä pitää olla mukana? Pojalla liikuntatunnit klo 8. Ei paljoa lämmitä wilmaviesti aamulla klo7.30, että sukset mukaan, kun poika on silloin jo matkalla kouluun ja minä olen mennyt töihin klo 5 eikä töissäni ole nettiä. Miksi ei voi ilmoittaa vaikka edellisenä iltana, silloinkin mielellään viimeistään klo21. Ei paljoa silloinkaan lämmitä viesti, joka tulee klo 23.05, kun olen jo nukkumassa, jotta jaksan herätä töihin ennen kukonlaulua.

Olisi todellakin kiva tietää ajoissa, missä päin paikkakuntaa koulu sitten myös loppuu. Lapsen koulumatka on jo valmiiksi 3km, jos koulu päättyy suunnistuspaikassa 3km päässä koululta, tulee lapsen paluumatkaksi 6km. Pieni välipala repussa mukana auttaisi jaksamaan kotimatkan, tätä välipalaa ei ole tarvetta laittaa mukaan, jos liikunta tapahtuu koulun tiloissa. Ensin raukka on polkenut koululta 3km liikuntapaikkaan, siellä samoillut kaksi tuntia rämeikössä rastien perässä, koulun jälkeen vielä 6km kotimatka.

[/quote]

Älä puhu paskaa! Kukaan opettaja ei aamulla laita mitään wilmaviestejä, kyllä ne tiedotetaan jo edellisellä viikolla! Jos tuollaisia opettajia löytyy, niin ei niitä "käskyjä" tarvi noudattaa...

terv. ope

Vierailija
39/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitien helmasynti tuntuu olevan muiden äitien morkkaaminen omaa kilpeä kiillottaakseen. Jos yksi äiti kokee väsymystä (tuntui syy kuinka vähäpätöiseltä tahansa), voisimme yrittää auttaa tai olla hiljaa, jos ei ole kehittävää sanottavaa. Uskoisin, että AP:llä tuli hetkellinen epätoivo, kun on liikaa muistettavaa samanaikaisesti ja pelkää unohtavansa jotain. Tuskin hän äitiydessä on täysin epäonnistunut, vaikka täällä moni sitä tuntuu toivovankin. Voihan se olla, että AP:n lapsien koulussa toiminta ei ole ihan yhtä suunnitelmallista, kuin mihin ollaan totuttu ja sen takia viestiä pukkaa jatkuvasti.

Vierailija
40/164 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:42"]

Vastaan tuohtuneille äityleille. Luistimet on teroitettu, uudet vaatteet on päällä ja ne on puhtaat. Kokeisiin luetaan asiat on hoidettu mut ihan helkkaristi työtä se päivätyön päätteeksi teettää.

AP

[/quote]

sitä se vanhemmuus on :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän