Kuka Vastaamon kiristäjä on?
Oma arvaukseni ; tietotekniikkavastaava tai samankaltainen henkilö, joka kykenee tuon kaltaisen kampanjan masinoimaan. Tuskin on toiminut yksin, vaan taustalla on varmasti muitakin, hän on myöskin saattanut myydä tiedot eteenpäin toiselle henkilölle joka on hoitanut varsinaisen kiristämisen.
Noh, poliisin huomio on jo valmiiksi takuuvarmasti niissä henkilöissä, joilta löytyy osaamista tuollaisen tekniseen toteuttamiseen. Todennäköistä on kuitenkin, että kyseinen henkilö tiesi että potilastietojärjestelmän käyttö oli tuolloin mahdollista (poikkeuksellisesti) etäyhteydellä, joten hän tuntee Vastaamon tietoturvajärjestelmän ja sen puutteet hyvin. Mahdollisesti ollut itse luomassa näitä puutteita.
Mutuilua, mitään varmaa tietoa ei kellään ole tietenkään.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Minua kiihottaa tämä kiristäjämies..
N26
Viestin oikea kirjoittaja: Mikko 40-vee, ehkä just ja just ammattikoulun läpäissyt
Saatan tietää kenestä on kyse tässä keississä.
Vierailija kirjoitti:
Se on toimari itse, joka välillä muuttuu pahaksi persoonaksi. Ei edes luonnollisesti itse tiedä olevansa sellainen.
Vähän on kyllä sellanen tutina että tolla ex-tj:llä on jonkin sortin mt-ongelmaa, enkä nyt tarkota mitään mielialajuttuja vaan jotain häiriöitä persoonaallisuudessa. Ehkä tarkotuksella jättäny haavoittovuuksia että sisäpiiriläistä ei voisi epäillä?
Hyökkääjä on venälaistaustainen!
Vierailija kirjoitti:
Hyökkääjä on venälaistaustainen!
Mukana myös henkilö, joka osaa viron kieltä!
Ransom Man on varmaan jo tapettu jos meni vahingossa vuotamaan aineiston. Jos siis useampi tekijä/liiga asialla.
Koko datapaketti vahingossa julki, en usko. Ja miksi sitä ei heti poistettu vaan ehti olla pari tuntia?
Taitaa olla Ville itse. Ehkä se kuvitteli tekevänsä sillä datalla jotain bisnestä, sellaistahan se on aiemmin yrittänyt, siksi vienyt asiakastiedot. Lavastanut tietomurroksi ettei häntä epäiltäisi. Jostain syystä nyt päätyi kiristämään jos jokin mennyt pieleen alkuperäisessä suunnitelmassa. Voi olla, että on maksanut jollekin toiselle toteutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla Ville itse. Ehkä se kuvitteli tekevänsä sillä datalla jotain bisnestä, sellaistahan se on aiemmin yrittänyt, siksi vienyt asiakastiedot. Lavastanut tietomurroksi ettei häntä epäiltäisi. Jostain syystä nyt päätyi kiristämään jos jokin mennyt pieleen alkuperäisessä suunnitelmassa. Voi olla, että on maksanut jollekin toiselle toteutuksesta.
Mahdollista. Tai joku muu työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelut mulla on nää: teitittelee isolla kirjaimella (nuoret ei tiedä, että näin tehtiin joskus), kirjoittaa ihan ok kieltä, pieniä virheitä on. Käyttää niin vaikeita rakenteita oikein, että suomen kielen taidon on pakko olla hyvä. Kirjoittaa koko ajan me, vähän liiankin korostetusti, eli toimii yksin ja peittelee sitä.
Tuntee kummallisen hyvin psykiatrisen alan sanastoa, käyttää esim. termiä litterointi, jota moni ei tunne.
Litterointi ei ole psykiatrian sanastoa, vaan tutkimuksen, jossa on haastatteluja, jotka on litteroitu. Puhe siis kirjoitettu sana sanalta paperille. Tällaista ei tehdä terapiaistunnoissa ollenkaan.
40-vuotiaat ei teitittele, eikä 5-kymppisetkään. Se on yli 70-vuotiaiden hommaa.
Tuo teitittely kirjeessä liittyy siihen, että on otettu mallia tai suora käännös englannin kielestä: Ms, Mr, Mrs. En itse edes tiennyt, että teitittelyssä Herra ja Rouva kirjoitetaan suomen kielessä isolla. Tuo herroittelu ja rouvittelu on ollut in Pekka ja Pätkä -leffojen aikana. :D Ei ehkä enää. :D
Mitä teitittelyyn tulee niin 20-35 v kassat teitittelee nykyään, mikä on todella loukkaavaa. Tekis mieli kysyä, että näytänkö vanhalta kaakilta. Jossain S-ketjun koulutuksessa tai jossain saatu tämmöinen vanha tyyli läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos onkin nainen? Mitä jos onkin joku Vastaamon työntekijä, samalla toki hakkerivelho? Joku, jota ei voisi ikinä epäillä...
Veikkaan nykyistä pääministeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelut mulla on nää: teitittelee isolla kirjaimella (nuoret ei tiedä, että näin tehtiin joskus), kirjoittaa ihan ok kieltä, pieniä virheitä on. Käyttää niin vaikeita rakenteita oikein, että suomen kielen taidon on pakko olla hyvä. Kirjoittaa koko ajan me, vähän liiankin korostetusti, eli toimii yksin ja peittelee sitä.
Tuntee kummallisen hyvin psykiatrisen alan sanastoa, käyttää esim. termiä litterointi, jota moni ei tunne.
Litterointi ei ole psykiatrian sanastoa, vaan tutkimuksen, jossa on haastatteluja, jotka on litteroitu. Puhe siis kirjoitettu sana sanalta paperille. Tällaista ei tehdä terapiaistunnoissa ollenkaan.
40-vuotiaat ei teitittele, eikä 5-kymppisetkään. Se on yli 70-vuotiaiden hommaa.
Englanninkieliset teitittelee. Ja käyttävät sanaa "transcribe" jolle Googlen kääntäjä tarjoaa ensimmäisenä vaihtoehtona "litterointi".
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensiksi shortlistille ne henkilöt jotka Suomessa käyttävät Tor-verkkoa. Se ladataan yleensä clearwebin puolelta.
Siinä onkin sitten työnsarkaa vuosikymmeniksi, kun hankitaan (kymmenille? sadoille?) tuhansille vuosien varrella kertyneille Tor Browserin suomalaisista IP-osotteista tapahtuneille latauksille liittymän omistajat takautuvasti tietoon.
Jos nuo osoitteet saisikin ko. selaimen latauksia tarjoavalta ulkomaiselta sivulta pyydettyä, pitää niiden kulloistenkin haltijoiden selvittämiseksi saada oikeuden päätös, mihin tuollainen "saisko könttänä kaikki kun meillä ei ole oikein muitakaan johtolankoja" -peruste tuskin riittää, vaikka halua olisi.
Sitten tietysti vielä se, että pitäisi pystyä osoittamaan osoitteen oikea käyttäjä, Suomessa kun on ihan OK pitää salaamatonta langatonta verkkoa (minkä lisäksi liittymää käyttää usein useampi henkilö).
Kiristysviesteistä päätellen (mikäli ne lehtien verkkosivuilla olleet viestit olivat aitoja) voisi olla saksankielinen kotikieleltään (Teidän isolla keskellä lausetta, käsittääkseni lähinnä saksankielisen maailman tapa teititellä). Tuskin kovin taitava teknisesti virheiden määrä huomioon ottaen, muttei aivan peruskäyttäjäkään (siis tyyliin juuri ja juuri osaa käynistää windowsin ja näpytellä wordiin/exeliin, sekä lähettää sähköpostia). Vaikutelma tuli, että vastaamon tietoturva on ollut todella surkealla tasolla murron aikoihin.
Netissä vain itse tekijän tunnistaminen on melkoisen vaikeaa, mikäli tekijä osaa kierrättää liikenteensä sellaisten maiden/ palveluiden kautta joista on erittäin hankala viranomaisten mitään tietoja saada.
Hommaa sotkee sekin, että kiristäjä voi olla joku muukin kuin alkuperäinen murtaja, kun tietomurroista on kulunut näinkin kauan aikaa. Mahdollisesti tekijä on myynyt tiedot eteenpäin (ehkä jopa myyty useita kertoja) ja kiristäjä on tiedot ostanut.
https://www.kielikello.fi/-/oletteko-kuullut-teitittelysta-
"Kirjeissä ja kutsuissa vastaanottajaa puhuteltaessa kirjoitetaan Sinä ja Te usein kohteliaisuudesta isolla alkukirjaimella."
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/teitittely/ohje/518
"Joskus pronomini te kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, kun halutaan osoittaa erityistä kunnioitusta puhuteltavaa kohtaan."
Minä kyllä luulen, että tekijä on Lisbeth Salander. Kerron tämän vain näin meidän kesken.