Mistä tunnistaa espoolaisen?
Suksiboxi auton katolla kesät talvet
Purjehduskengät
Suhiseva ässä
....
Kommentit (264)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:13"]
Wannabe-espoolaisen tunnistaa ainakin siitä, ettei osaa ilmansuuntia (Westend ja Tapiola lännessä??!) ja kutsuu Länsiväylää "Länkkäriksi"...
[/quote]
Jos Länsiväylällä joku lempinimi on se on kyl Länskäri eikä Länkkäri.
[/quote]
Se on Länäri.
[/quote]
Ei muuten oo. Tai voihan olla, että "uusespoolaiset" (tai 90-luvulla syntyneet) sitä tollasella nimellä kutsuu, mut alkuperäinen lempinimi ei kyllä tosiaankaan ollut mikään Länäri.
[/quote]
Jaa, no "länäri" se on miehelleni, joka 70-luvun alussa syntynyt Tapiolaan ja siitä lähtien (yhtä viiden vuoden pakomatkaa Helsinkiin lukuunottamatta) asunut koko ikänsä Espoossa. Ja noista määreistä: meitä on perheessä 5 henkeä: ei yksiäkään purjehduskenkiä. Ainoa, jolla koskaan on edes ollut purkkarit, olen minä, ja siitäkin on nyt sellaiset melkein 30 vuotta aikaa. Suksiboksi on, mutta ei se katolla ole ollut koko talvena. Ja joo, mulla on suhuässä, mutta oonkin syntyperäinen stadilainen.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 08:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 21:15"]
[/quote]
Ilmeisesti et harrasta muuta kuin liikuntaa?
Kyllä kulttuuritarjonta löytyy Helsingistä, eikä Espoosta. Minä, perheeni ja ystävämme käymme säännöllisesti konserteissa, oopperassa, teattereissa ja Helsingin ravintoloissa. Mitään näistä ei löydy Espoosta.
[/quote]
Espoossa on hyvä teatteri, hienoa musiikkitarjontaa ja erinomainen modernin taiteen museo EMMA, esimerkiksi.
[/quote]
Heh. Eli et siis harrasta muuta kuin liikuntaa.
Helsingissä on lähes 70 museota, kymmeniä suomenkielisiä ja useita ruotsinkielisiä teattereita, Musiikkitalo ja Finlandia-talo jokapäiväisine konsertteineen, Helsingin kaupunginorkesteri ja Radion sinfoniaorkesteri, Kansallisooppera ja -baletti, Helsingin Juhlaviikot, Viapori Jazz, ainoat jazzklubit kuten Storyville ja niin edelleen ja niin edelleen.
Vain kulttuuria harrastamaton viitsii edes vaivautua puhumaan Espoon "kulttuurista" ja Helsingin kulttuurista. Mutta jos ei kulttuuria harrasta, niin voikin pysyä siellä omassa pihassaan ja käydä vain lenkillä ja lentoasemalla.
Suurimmalle osalle espoolaisista, myöskään itäisen Etelä-Espoon espoolaisista, ei moinen henkisesti köyhä elämä riitä. Hyvä jos sinulle riittää, mutta olet selkeästi harvinainen poikkeus.
[/quote]
Kulturelli ei osaa lukea? Mitä tarkoittaa "esimerkiksi"?
Espoossa on tarjolla paljon kaikenlaista mielenkiintoista nähtävää, kuultavaa ja koettavaa, katso esimerkiksi täältä: http://www.visitespoo.fi/matkailuopas/nae_ja_koe/kulttuuri.
Espoo Ciné ja April Jazz ovat merkittäviä tapahtumia. Espoon vuosikymmenien musiikkiopetusperinne on tuottanut poikkeuksellisen runsaasti tasokkaita muusikoita Suomelle ja maailmalle. Siellä asuu kirjailijoita Eeva Kilvestä Antti Hyryyn, Mauri Kunnaksesta Kari Enqvistiin ja Claes Anderssonista Arto Paasilinnaan.
Vähättelemällä osoitat vain oman sivistymättömyytesi.
[/quote]
Kukakohan täällä vähättelee? Sinä, joka vähättelit Helsingin kulttuuritarjontaa ja väitit, ettei sitä tarvita mihinkään.
Minä en ole vähätellyt yhtään mitään, vain ja ainoastaan todennut, että Helsingissä on - täysin ymmärrettävästi - ihan eri mittakaavan kulttuuritarjonta kuin Espoossa. Se on puhdas fakta. Ei mitään vähättelyä.
Mielenkiintoista muuten tuo, että alat luetella ketkä merkittävät kulttuurihenkilöt ovat Espoosta kotoisin. Miten ihmeessä tämä liittyy kulttuuritarjontaan? Vai tarjoavatko nämä kulttuurihenkilöt sinulle kodeissaan joitain erityiselämyksiä, joihin meillä muilla ei ole pääsyä ja joudumme siksi käymään Helsingin kulttuuritapahtumissa?
[/quote]
Pari juttua kyldyyrihesalaiselle, jolla on herne sieraimessa:
1) Jos luet koko sen ketjun, niin ainoa kulttuuritarjonnan mollaaja olet sinä itse ja vähättelet Espoota.
2) Ketjuun on kirjoittanut useampi ihminen.
3) Kulttuuri on ihmisten vuorovaikutusta toisiinsa ja ympäristöönsä. Esimerkiksi Tapiolassa musiikki on elävä osa meidän kaikkien elämää. Kirjailijat yhtä lailla, tai otaniemeläiset tieteentekijät, tai poliitikot. Sulle kulttuuri ilmeisesti on pönötystä tärkeenä oopperassa, jonka rahoituksesta lähes 75% tulee valtiolta eikä suinkaan sun Helsingistäsi.
[/quote]
Mistä ihmeestä "minun Helsingistäni"? Paljasjalkaisena espoolaisena, joka on koko ikänsä asunut Länsiväylän meren puoleisissa osissa, Helsinki on minulle aika tuntematon paikka ydinkeskustaa lukuunottamatta. Suurin osa Helsingin kulttuurilaitoksisista ja ravintoloista kun sijaitsee keskustassa.
Eiköhän kaiken oikeasta asenteestasi kulttuuriin kerro lause "sulle kulttuuri ilmeisesti on pönötystä tärkeenä oopperassa". Hyvin paljastava lause.
Ooppera on eräs kauneimmista taiteenlajeista ja musiikin jumalainen kuningas. Oopperassa käydään saamassa sielunravintoa. Pönöttömässä siellä käyvät korkeintaan kaltaisesi kulttuuria harrastamattomat, jotka käyvät kulttuuritapahtumissa muodon vuoksi tai viran puolesta. Suurin osa käy kuitenkin hakemassa itselleen henkistä hyvinvointia ja sielunravintoa. Itse käyn oopperassa vuosittain myös Italiassa, oopperan kotimaassa, Helsingin Kansallisoopperan lisäksi.
Vaikka kuinka jankkaisit, et saa faktojen kertomisesta aikaiseksi vähättelyä. Puhdas fakta on se, että Helsingissä, joka on Espoota melkein kolme kertaa suurempi kaupunki ja vieläpä pääkaupunki, on aivan ymmärrettävästi huomattavasti laajempi kulttuuritarjonta. Jos minun espoolaisena pitäisi tyytyä Espoon kulttuuritarjontaan, olisin muuttanut sinne Pohjois-Italiaan jo vuosikausia sitten.
[/quote]
Hahaa, joku on kuullut Milanon La Scalasta :D :D
Suomelle tulisi paljon halvemmaksi kuljettaa molemmat suomalaiset oopperan harrastajat kaksi kertaa vuodessa sinne lentokoneella kuin ylläpitää omaa raskaan tappiollista kansallisoopperaa! Jos se on kerran niin jumalainen taidemuoto, on enemmän kuin kummallista, että se kattaa vain 15% menoistaan lipputuloilla. Kyllä kansa on junttia!
[/quote]
Lempioopperani on kyllä Veronan ooppera, siinä Garda-järven vieressä, 2000 vuotta vanhassa amfiteatterissa Arena di Veronassa. Tiedäthän toki paikan?
Minun mielestäni taas verorahoja ei tarvitsisi laittaa senttiäkään mihinkään jäähalleihin ja muihin urheilulaitoksiin. Maksakoon välineurheilun harrastajat hallinsa ja kenttänsä itse. Kuntoiluun niitä ei tarvita, se on ihan ilmaista. Sen kun lähtee ovesta ulos ja lenkkipolulle.
Espoolaiset on jotenkin nyhveröitä. Harmaita, ei persoonallisuutta.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:03"]
Lempioopperani on kyllä Veronan ooppera, siinä Garda-järven vieressä, 2000 vuotta vanhassa amfiteatterissa Arena di Veronassa. Tiedäthän toki paikan?
Minun mielestäni taas verorahoja ei tarvitsisi laittaa senttiäkään mihinkään jäähalleihin ja muihin urheilulaitoksiin. Maksakoon välineurheilun harrastajat hallinsa ja kenttänsä itse. Kuntoiluun niitä ei tarvita, se on ihan ilmaista. Sen kun lähtee ovesta ulos ja lenkkipolulle.
[/quote]
Tämä espoolainen on käynyt ensimmäisen kerran Gardan suunnalla 1983 ja nähnyt ensi Verona-areenan tulevan kesän tarjonnasta muut oopperat paitsi Naamiohuvit. Siitä huolimatta en halua vähätellä Espoon kulttuuriantia, kyllä esim. paikallinen musiikkitarjonta on tarjonnut hienoja elämyksiä ilman että tarvitsee matkustaa kauas. Täällä saa helposti pari hauskaa sellistiä kotiinsa soittamaan tai bändin synttäreille, pääsee kuuntelemaan kuoroa, kamariorkesteriä tai sinfoniaa, elämyksiä arkeen ja juhlaan. Välillä voi sitten vaikka reenata Esport Centerissä, pissittää koiraa rantaraitilla tai kannustaa Bluessia voittojen tielle.
Chillin' and grillin'!
EMMAssa on muuten hienoja näyttelyitä, suosittelen!!
Espoossa elää vielä "kylä yhteisön" ilmapiiri.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:24"]
Espoossa elää vielä "kylä yhteisön" ilmapiiri.
[/quote]
Ja koulutuskin taitaa olla vielä 50-luvulta.
Espoolaisen tunnistaa siitä, että se on kaikkien hampaissa, etenkin savolais-landejen... menestys kai ärsyttää?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:18"]
[/quote]
Tämä espoolainen on käynyt ensimmäisen kerran Gardan suunnalla 1983 ja nähnyt ensi Verona-areenan tulevan kesän tarjonnasta muut oopperat paitsi Naamiohuvit. Siitä huolimatta en halua vähätellä Espoon kulttuuriantia, kyllä esim. paikallinen musiikkitarjonta on tarjonnut hienoja elämyksiä ilman että tarvitsee matkustaa kauas. Täällä saa helposti pari hauskaa sellistiä kotiinsa soittamaan tai bändin synttäreille, pääsee kuuntelemaan kuoroa, kamariorkesteriä tai sinfoniaa, elämyksiä arkeen ja juhlaan. Välillä voi sitten vaikka reenata Esport Centerissä, pissittää koiraa rantaraitilla tai kannustaa Bluessia voittojen tielle.
Chillin' and grillin'!
[/quote]
Hienoa! Sittenhän jo me kaksi muodostamme tuon yhden kirjoittajan mainostaman ryhmän "molemmat suomalaiset oopperan harrastajat". ;)
En minä ainakaan ole vähätellyt Espoon kulttuuritarjontaa, vaan vastannut väitteeseen, ettei espoolainen tarvitse Helsinkiä mihinkään. Minä ainakin tarvitsen Musiikkitalon konsertteja, Kansallisoopperaa, HKO:n vappumatineaa, Kansallisen ja Svenskanin teatterielämyksiä, Helsingin ravintoloita ja niin edelleen.
Mitenkään vähättelemättä Espoon kulttuuritarjontaa, josta siitäkin tulee nautittua.
Espoolaisen miehen tunnistaa niistä "Carl Haglund"-laseista.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 00:06"]
Keskituloiset miehet ovat hoikkia ja yrittävät urheilla, vaatetus konservatiivinen ja kainalossa sopiva vaimo, mutta samalla mies haaveilee rajuista naisista ja erinlaisesta elämästä, mutta ei uskalla.
Köyhemmät miehet yrittävät harrastaa jotain hienompaa koska asuvat Espoossa.
Rikkaimmat naamioituvat käydessään pois kotoaan.
[/quote]
Keskituloiset hoikat Espoolais miehet pitävät töissä salasuhdetta, mutta eivät tietenkään luopuisi vaimostaan josta sukukin tykkää.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:39"]
[/quote]
Chillin' and grillin'!
[/quote]
Hienoa! Sittenhän jo me kaksi muodostamme tuon yhden kirjoittajan mainostaman ryhmän "molemmat suomalaiset oopperan harrastajat". ;)
En minä ainakaan ole vähätellyt Espoon kulttuuritarjontaa, vaan vastannut väitteeseen, ettei espoolainen tarvitse Helsinkiä mihinkään. Minä ainakin tarvitsen Musiikkitalon konsertteja, Kansallisoopperaa, HKO:n vappumatineaa, Kansallisen ja Svenskanin teatterielämyksiä, Helsingin ravintoloita ja niin edelleen.
Mitenkään vähättelemättä Espoon kulttuuritarjontaa, josta siitäkin tulee nautittua.
[/quote]
Ikävä sanoa, mutta 30 vuotta olen käynyt sitkeästi oopperassa enkä ole vieläkään oppinut pitämään siitä, enkä varmaan ikinä opikaan. Olen siis huono ihminen ja espoolainen : ( Kompensoin puutetta soittelemalla Chopinin valsseja.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 23:35"]
espoolaisen naisen ulkonäkö:
-hiuksissa joko oma väri tai omalta väriltä näyttävä luonnollinen sävy. Eli käytännössä vaalea/keskiruskea/tummahkon ruskea. Usein aidoilla tai aidon näköisillä aurinkoraidoilla.
-ei lihava eikä laiha. Hoikka/sopusuhtainen, kestävyysliikkujamainen varatalo, ei koskaan fitness(pumpatut lihakset, skrode, kts. fitnessblogeja)
-vaatteet ovat hillityn värisiä, ajattomia. Ei häpeile kulkea lähimarketissa ja muissa lähipaikoissa ulkoiluvaatteissa.
-tatuointeja ja lävistyksiä ei ole
-et näe häntä tupakka kädessä
[/quote]
oon näköjään stereotyyppinen espoolainen, vaikka oon köyhä, enkä koskaan asunutkaan lähelläkään koko paikkaa.:O
Tämä on ihan yhtä tyhmä ääliöketju kuin kysyttäisiin että: Mistä tunnistaa ankan?
Eli jos se kävelee kuin ankka ja ääntelee kuin ankka niin senhän on pakko olla ankka, eikö?
*huoh*
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:39"]
[/quote]
Chillin' and grillin'!
[/quote]
[/quote]
Ikävä sanoa, mutta 30 vuotta olen käynyt sitkeästi oopperassa enkä ole vieläkään oppinut pitämään siitä, enkä varmaan ikinä opikaan. Olen siis huono ihminen ja espoolainen : ( Kompensoin puutetta soittelemalla Chopinin valsseja.
[/quote]
Miksi ihmeessä teet jotain mistä et pidä? Eikö elämä ole vähän liian lyhyt sellaiseen? En minäkään väkipakolla kävisi kolmeakymmentä vuotta katsomassa vaikkapa futismatseja, jos en niistä välitä. Eikö tuo toimintasi ole vähän outoa vai vaimoko sinut pakottaa väkisin mukaansa oopperaan? ;)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:21"]
Espoolaisen tunnistaa siitä että se sijaitsee Suomen Kultahammasrannikolla, ja että espoolaisella on aina paksu lompakko :-) Espoo on samanaikaisesti Suomen Beverly Hills, Bel Air ja Malibu.
[/quote]
sekä narkkareita, sossu asiakkaita, afrikkalaisia, köyhiä.... Niitä on enempi kuin rikkaita. Paljon enemmän.
[/quote]
Ne ei asukaan rannikolla vaan Espoon Keskuksen alueella, lähinnä Suvelassa.
Esim. Leppävaaran asunnot on pistetty omistusasunnoiksi viime vuosina ja hinnat nousseet taivaisiin, eli sielläkään alueella ei enää kaupungin tai kunnan vuokra-asuntoja pahemmin ole. Eikä maahanmuuttajia. Korkeintaan ostareissa näkee niitä kun ovat läpikulkumatkalla Espoon Keskukseen jossa ei pahemmin marketteja ja muuta.
Tuttavaperhe osti rivarin 10 vuotta sitten Leppävaaran Lintuvaarasta, maksoi 215 000 mutta myivät kun muuttivat Keski-Suomeen ja myivät niin saivat siitä äskettäin 420 000 vaikka tehty pelkkää pintaremonttia kuten maalattu seiniä jne!
[/quote]
En tiennytkään ettei suvela kuulu espooseen. Noista rannikoista niin yhtälailla niitä löytyy muistakin pitäjistä ja hinnat on joka puolella korkeat. Aika harva kuitenkin asuu espoon rannikolla. Paljon näkee todella köyhiä nöyryytetyn näköisiä espoolaisia, esim. sellossa asioidessa niitä näkee paljonkin. Köyhyys nimittäin näkyy myös päällepäin niinkuin mahdollinen rikkaus.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 23:03"]
Sporttivaatteista. Espoolaiselle on ihan ok liikkua tuulihousuissa muuallakin kuin lenkkipolulla.
[/quote]
onko nää sporttitrikoissa ja urheilutakissa kaupungilla viilettävät nuoret naiset kans espoolaisia?
[/quote]
Never. Treenikuteita jne pidetään vain ulkona lenkillä, salilla tai mökilllä kun ei ole vieraita tulossa!
t: espoolainen
[/quote]
Juuri näin. Espoolainen ei varmasti lähde verkkareissa shoppailemaan! Järjetön väite. Nämä verkkareissa kaupungilla kuljeskelevat ovat ihan jotain muita kuin espoolaisia.
Kävin muuten kerran Järvenpäässä City-Marketissa. Ihmiset olivat aivan eri planeetalta kuin Espoossa. Masentuneen ja kouluttamattoman oloista juntti-verkkarikansaa, jollaista ei näe missään päin Espoota!
[/quote]
Verkkareissa liikkuvat juuri ne järvenpääläiset, keravalaiset ja vantaalaiset. Eivät espoolaiset.
Kaikki espoolaiset ovat kauniita ja niillä on rikas isä.
Lässyttävä sanojen muuttelu joka kuulostaa ihan lasten kieleltä (yrittävät matkia tshadilaisia). Moukkamainen käytös, joka johtuu siitä, että ovat juuri pudonneet puusta.
Espoolainen huolehtii itsestään ja perheistään, tekee työtä ahkerasti ja vapaalla nauttii perhe-elämästä ja naapuri/kaveriseurasta usein leppoisasti grillaillen. Grillikausi kestää ympäri vuoden. Espoolainen tykkää matkustaa ja on tottunut kansainvälisyyteen sekä työnsä, vapaa-aikansa että tuttavapiirinsä kautta. Harrastuksiin kuuluu lisäksi liikunta ja musiikki.