Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parsaa, kanaa, jauhelihaa ja rahkaa - loppuelämä? (Fitfarm)

Vierailija
09.02.2014 |

Mulla on pari kaveria "hurahtanut" noihin Fitfarm -juttuihin, ja ovat saaneet todella upeita tuloksia aikaiseksi painonpudotuksen ja lihasmassan kasvun osalta.

Mua vaan mietityttää se, että jos ja kun painonpudotuksessa on kyse siitä kokonaisvaltaisesta ja LOPPUELÄMÄN kestävästä ajattelumallin ja syömisen muutoksesta, niin voiko tuo olla ihan tervettä..?

Pelkkiä vihreitä vihanneksia, hieman marjoja, kanaa, kalaa, jauhelihaa, rahkaa, kananmunan valkuaisia - myös riisiä ja pastaa tarkoin punnittuna tiettyinä päivinä. Ja päälle toki niitä (kyseisen firman sponssaamia) jauhelitkuja. "Ravintoneuvojan" niin salliessa saa joskus harvoin syödä YHDEN hedelmän - ystäväni on vuoden sisällä syönyt tasan kaksi hedelmää.  "Vapaasyöntipäivä" on kahdesti vuodessa. 

Itsekin syön mielestäni terveellisesti enkä niin herkkujen perään ole. Mutta tykkään myös ihan kunnon ruoasta, hedelmistä, punaviinistä ynnä suklaasta - kaikkea kohtuudella. Noilla Fitfarm -mimmeillä se on "kaikki tai ei mitään" - tyylistä meininkiä.

Meinaavatko nuo nelikymppiset mimmit tempoa tuota ruokavaliota seuraavat 40 vuotta? Kyse kun kuulemma on "asenteesta" ja "elämänmuutoksesta". 

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eh.. Kyllä? mulle tuo toi hyvän perusruokavaliopohjan, jota sitten aika ajoin täydennän vaikkapa ruisleivällä. Laihduttaminen, kiinteytyminen kun vaatii vähän kurin ja sinnikkyyttä, sekä tiukkaa ruokavaliota. Nyt laihtuneena jatka samaan tyyliin, hivenen 'rennommin'

Mutta ylipäätään, tuo pelkkä kasvis/liha, rahka, vhh ruokavalio sopii mulle ihan normaaliksi päivittäiseksi ruokavalioksi, ei vain kiinteytymiseen.

Sorry jos se nyt sun elämää haittaa etten syö niitä hedelmiä.

Vierailija
122/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:24"]

En jaksa lukea koko ketjua, mutta fitfarmin ruokavaliota nyt 4 viikkoa noudattaneena, voin sanoa, että voisin helposti elää näin lopunelämääni. En kaipaa tippaakaan pizzaa, hampurilaisia tms. Suorastaan ällöttää ajatus niistä. Aterioilla on on perunaa/riisiä/pastaa, lihaa/kanaa/kalaa, kasviksia PALJON. Miten tämä muka olisi yksipuolista?? Noista saa vaikka millaisia kombinaatioita. Välipaloilla rahkaa ja marjoja. Marjojakin on vaikka mitä. Proteiinin saannissa voi vaidella raejuustoa, kananmunaa tai rahkaa. Tiedän ihmisiä jotka syö paljon yksipuolisemmin, pelkkää hiilarihöttöä päivästä toiseen. Tänään itseasiassa mulla on menossa hiilaritankkaupäivä: pastaa, vaaleeta leipää, jäätelö ja hilloa. Ilolla palaan huomenna normaaliin arkeen.

[/quote]

4 viikkoa on aika lyhyt aika elää noin... Katsotaan sitten puolen vuoden päästä, onko mieli muuttunut.

[/quote]

Mä kokeilin tota fit farmia kuus viikkoa. Kaks kiloa lähti painoa ja siinä olikin plussat. Rahkaa en pysty syömään vieläkään, raejuustosta oli pakko pitää taukoa pari kuukautta, keitetyt, paistetut ja höyrytetyt kasvikset saa aikaan lähinnä oksennusrefleksin, salaatit onneksi maistuu edelleen. Niin ja koska tossa dieetissä ei ole oikein hiilareita, hajusta päätellen menin loppuvaiheessa myös ketoosiin. Mitään ei jaksanut tehdä ja se vesipöhö ja hölskyvä vesi mahassa oli järkkyä. Myös tähän asti aina miltei kellolleen toiminut vatsani lakkasi toimimasta viikon jälkeen.

Unohtamatta sitä kokoaikaista vitutusta, kun koko ajan oli nälkä, verensokerit alhaalla...

Nyt syön monipuolisesti ihan tavallista kotiruokaa, sopivassa suhteessa perunaa, salaattia, leipää, maitoa ruokajuomana jne jne. Paino tuntuu tippuvan kuin itsestään.

[/quote]

En tiedä millaista Jutan dieettiä noudatit, mutta mun ohjeissa kyllä hiilareita on niin paljon, ettei niillä ketoosiin mennä. Aamulla puuroa, lounaalla ja päivälliselllä perunaa/pastaa/riisia+ruisleipää. Sitä paitsi nyt syön määrällisesti paljon enemmän kuin ennen, eikä todellakaan tee mitään ylimääräistä enää mieli.

[/quote]

Noudatin sitä ihan nk. virallista.

Ihmisten kropat on katsos erilaisia, se, että se toimi sulla eikä ollut nälkä, ei tarkoita sitä, että kenellekään muulle ei olisi voinut käydä toisin ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:12"]yleenä ne dieetillä olijat tekee ihan itse sen numeron asiasta. 

[/quote]

Juurikin näin!

Illanistujaisiin tuodaan omat porkkanat ja tietenkin kaiken lisäksi vain itselle, koska eihän kukaan muu niitä kuitenkaan haluaisi paitsi tämä superihminen, joka on nyt löytänyt Dieetin.

Ravintolassa väännetään naamaa ja kitistään, kun on hiilaria ja kasvikset on kuitenkin paistettu väärässä rasvassa.

Ja kun sitten itse ottaa sen ihan normaalin annoksen pihviä, salaattia ja perunaa, sitä tuijotellaan ja hämmästellään isoon ääneen, että miten voi syödä niin epäterveellisesti, että kun peruna melkein tappaa ja pihvikin on härkää eikä nautaa. Tämän hämmästelyn ja arvostelun jälkeen sitten tietenkin todetaan kepeästi "siis en mä arvostele, jokainen syököön mitä tahtoo, mä en vaan siis KÄ-SI-TÄ miten sun maha kestää tollasta".

Ja ne ilmeet, kun ottaa ruokajuomaksi kaljan tai punkun, koska niissä on niiiin paljon kaloreita ja vain valkkari tai kirkas viina käy.

Pari kaveria vinkuu nykyään, kun heitä ei kutsuta enää minnekään mukaan, missä on jotain ruokaa, naposteltavaa tms. Mikseiköhän?

Vierailija
124/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:12"]yleenä ne dieetillä olijat tekee ihan itse sen numeron asiasta. 

[/quote]

Juurikin näin!

Illanistujaisiin tuodaan omat porkkanat ja tietenkin kaiken lisäksi vain itselle, koska eihän kukaan muu niitä kuitenkaan haluaisi paitsi tämä superihminen, joka on nyt löytänyt Dieetin.

Ravintolassa väännetään naamaa ja kitistään, kun on hiilaria ja kasvikset on kuitenkin paistettu väärässä rasvassa.

Ja kun sitten itse ottaa sen ihan normaalin annoksen pihviä, salaattia ja perunaa, sitä tuijotellaan ja hämmästellään isoon ääneen, että miten voi syödä niin epäterveellisesti, että kun peruna melkein tappaa ja pihvikin on härkää eikä nautaa. Tämän hämmästelyn ja arvostelun jälkeen sitten tietenkin todetaan kepeästi "siis en mä arvostele, jokainen syököön mitä tahtoo, mä en vaan siis KÄ-SI-TÄ miten sun maha kestää tollasta".

Ja ne ilmeet, kun ottaa ruokajuomaksi kaljan tai punkun, koska niissä on niiiin paljon kaloreita ja vain valkkari tai kirkas viina käy.

Pari kaveria vinkuu nykyään, kun heitä ei kutsuta enää minnekään mukaan, missä on jotain ruokaa, naposteltavaa tms. Mikseiköhän?

Vierailija
125/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:49"]

Mua huvitti viime kertaisessa Jutta ja puolen vuoden superdieetit jaksossa se Ayse kun paistoi broileria :D...sata grammaa kerrallaan pannuun ja paistoi pikku satsin, purkitti ja uusi satsi :D.

eikö sitä voinut punnita raakana, paistaa kerralla ja jakaa osiin??!

[/quote]Naura vaan, mutta söikö koko perhe kanaa sen 100g/ kärsä? Jos ei, niin helpompi erottaa raakapainosta se 100g kun alkaa laskea, että miten noi määrät suhteutuu kypsään tuotteeseen.

[/quote]

Voi pyhä yksinkertaisuus!

Punnitse 500 g raakaa broileria, paista, jaa viiteen osaan, purkita.

Vaikeaa? Kai se sit on...

[/quote]Sulle taitaa toi luetun ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia?

Vierailija
126/156 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hedelmiä ei saisi syödä? Tai ruisleipää? Tuskin niillä saa kukaan itseään 100-kiloiseksi.

Vierailija
127/156 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne ainuttakaan ylipainoista joka on ollut tuolla dieetillä. Kaikki ovat olleet normaalipainoisia naisia, ei kuitenkaan mitään urheilijoita tai fitnes-kisailijoita. Heille on vaan ollut todella tärkeätä että paino on esim 59 kg eikä 61. Monen viikon show on käyty läpi sen kahden kilon takia. Saahan tuolla toki sisältöä elämäänsä. Kuuden viikon jälkeen voikin sitten aloittaa taas jonkun muun harrastuksen.

Vierailija
128/156 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 1-3 litraa kaurapuuroa päivittäin ja olen kunnossa. Syön monipuolisesti mutta tuo on se tärkein yksittäinen ruoka-aine.

Vierailija
129/156 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hivenen erikoinen trendi, että fitness-ammattilaisista on yhtäkkiä tullut ravitsemusasiantuntijoita tavallisille kuntoilijille tai painonpudottajille. Fitneksessä toki on tarpeen punnita jokainen suupala grammalleen, kun kropasta tiristetään viimeisetkin rasvat pois. Mutta onko sama metodi paras tapa pudottaa kymmeniä kiloja painoja? Olisi kiinnostavaa tietää onko Fitfarmilla töissä ketään, jolla olisi koulutusta ravitsemuksesta? Tai onko dieettien suunnitellussa edes konsultoitu ketään ravitsemusalan ammattilaista? 

Vierailija
130/156 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:55"]

Onhan tuo ruualla nirsoilu yksi tapa vetäytyä pois ihmissuhteista. Yksissä perhejuhlissamme sukulaismies ei ottanut kuin lasillisen vettä ja jpulupöydässä söi omissa oloissaan purkillisen ituja. Sama tyyppi vei sairaalle äidilleen sairaalaan viemiseksi pullovettä, vaikka tämä tykkäsi juoda limonadia.

Mun täytyy myöntää, että pidän ihmisistä, joitten kanssa käydään pitsalla ja wiener-kahvilla ja puhutaan muusta kuin ruuasta. Kaikki ystäväni harrastavat liikuntaa ja muutenkin on elämä hallinnassa. En kerrassaan tulisi toimeen jonkun rahkanielijän kanssa, paitsi jos kyse rahkapiirakoista.

Kun kutsun vieraita, leivon erilaista suolaista ja makeaa. On itsestäänselvyys, että tarjoilut kelpaavat. Mitä luonani tekisi joku nirsoperse?

[/quote]

Vaikutat todella mukavalta ihmiseltä. Täällä av:lla sen huomaa, että ylipainoisen ei kannata ainakaan muiden mieliksi laihduttaa, kun sen tekee väärin kuitenkin. Pitää olla hoikka ja pysytä syömään silti viinereitä, että kelpaisi edes tuttavaksi jollekin tuonkaltaiselle. Tämä ajattelu on sukua sille, että lihava ei saa syödä salaattia, ulkoilla tai mennä salille. Lisättäköön maitorahkakin läskiltä kiellettyjen asioiden listalle.

Vierailija
131/156 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun mielestä ongelmaa on siinä, kun normaalipainoiset ja hoikat alkaa hehkuttaa jollain fitfarmilla ja sitten ei käydä enää kavereitten kanssa ulkona syömässä ja kahvikutsuista kieltäydytään.Ylipainoiset ohjaisin ravintoterapeutille ja fitfarm-villitykset saisivat jäädä unholaan. Terveellä tavalla kilojaan karistava sallii nuo kahvikutsutkin itselleen.

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:55"]

Onhan tuo ruualla nirsoilu yksi tapa vetäytyä pois ihmissuhteista. Yksissä perhejuhlissamme sukulaismies ei ottanut kuin lasillisen vettä ja jpulupöydässä söi omissa oloissaan purkillisen ituja. Sama tyyppi vei sairaalle äidilleen sairaalaan viemiseksi pullovettä, vaikka tämä tykkäsi juoda limonadia.

Mun täytyy myöntää, että pidän ihmisistä, joitten kanssa käydään pitsalla ja wiener-kahvilla ja puhutaan muusta kuin ruuasta. Kaikki ystäväni harrastavat liikuntaa ja muutenkin on elämä hallinnassa. En kerrassaan tulisi toimeen jonkun rahkanielijän kanssa, paitsi jos kyse rahkapiirakoista.

Kun kutsun vieraita, leivon erilaista suolaista ja makeaa. On itsestäänselvyys, että tarjoilut kelpaavat. Mitä luonani tekisi joku nirsoperse?

[/quote]

Vaikutat todella mukavalta ihmiseltä. Täällä av:lla sen huomaa, että ylipainoisen ei kannata ainakaan muiden mieliksi laihduttaa, kun sen tekee väärin kuitenkin. Pitää olla hoikka ja pysytä syömään silti viinereitä, että kelpaisi edes tuttavaksi jollekin tuonkaltaiselle. Tämä ajattelu on sukua sille, että lihava ei saa syödä salaattia, ulkoilla tai mennä salille. Lisättäköön maitorahkakin läskiltä kiellettyjen asioiden listalle.

[/quote]

Vierailija
132/156 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valivali. Antakaa herrantähen ihmisten syödä niikun haluavat. Kannattaisko sit sanoo niille kamalille kananpurija ystäville, että ei ystävyys ei enää kiinnosta kun sää oot tollanen kuivan kananpurija? Ihme tohinaa yhdestä dieetistä. Kyllä tähän maailmaan mahtuu kaikenlaista syöjää, ei tää ole niin vakavaa. On se kumma että ihmisten syömiset/syömättömyydet aiheuttaa nykyään suurimman mielipahan. Vai voisko olla niin, että näillä arvostelijoilla on jotenkin kiero suhde ruokaan, kun täytyy muiden syömistä kytätä ja kyynelehtiä, että voi voi kun on varmaan kamalaa syödä tollasta. Kamoon, eihän sun tartte sitä syödä?? Eihän?? Jokaisen o-m-a v-a-l-i-n-ta. Piste. Joten mikä on ongelma?? Joo ja mä olen sellanen kuivankananpurija ja nautin siitä! Elämä on ihanaa  :)))))))  <3 

Vierailija
133/156 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:26"]

"En kerrassaan tulisi toimeen jonkun rahkanielijän kanssa, paitsi jos kyse rahkapiirakoista."

Mikähän siinä rahkassa on niin tunteita nostattavaa? Hyvä valkuaislähde silloin, jos esim. syö säännöllisesti tavallista vähemmän lihaa. Ja marjojen kanssa ihan herkkua.

[/quote]

Niinpä. Tuntuu, että jotkut repivät pelihousunsa ihan kokonaan, jos syö rahkaa, vaikka se tapahtuisikin kotona ilman rahkapurkin raahaamista joka paikkaan tai vaikka söisikin töissä välipalaksi rahkan saman pöydän ääressä samaan aikaan, kun, muut syövät ja munkkeja kuitenkaan arvostelematta sitä munkin syöntiä. Ja nimenomaan on hyvä syödä vähän vähemmän lihaa ja saada niitä protskuja muustakin kuin tehotuotetusta naudasta. Maitotuotteet on kuitenkin ilmastoystävällisempiä kuin liha eikä myöskään kasvata suolistosyöpien riskiä.

Vierailija
134/156 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 01:33"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:26"]

"En kerrassaan tulisi toimeen jonkun rahkanielijän kanssa, paitsi jos kyse rahkapiirakoista."

Mikähän siinä rahkassa on niin tunteita nostattavaa? Hyvä valkuaislähde silloin, jos esim. syö säännöllisesti tavallista vähemmän lihaa. Ja marjojen kanssa ihan herkkua.

[/quote]

Niinpä. Tuntuu, että jotkut repivät pelihousunsa ihan kokonaan, jos syö rahkaa, vaikka se tapahtuisikin kotona ilman rahkapurkin raahaamista joka paikkaan tai vaikka söisikin töissä välipalaksi rahkan saman pöydän ääressä samaan aikaan, kun, muut syövät ja munkkeja kuitenkaan arvostelematta sitä munkin syöntiä. Ja nimenomaan on hyvä syödä vähän vähemmän lihaa ja saada niitä protskuja muustakin kuin tehotuotetusta naudasta. Maitotuotteet on kuitenkin ilmastoystävällisempiä kuin liha eikä myöskään kasvata suolistosyöpien riskiä.

[/quote]

Syö suomalaista lihaa, niin on puhdasta ja ympäristöystävällistä. Lisäksi kun syö sitä naudanlihaa, niin on myös eettisempää kuin syödä pelkästään maitotaloustuotteita --> tulee se lehmä hyötykäytettyä kokonaan eikä oteta vain hyötyä irti ja heitetä ruhoa kaatopaikalle, kuten vegetaristit haluaisivat tapahtuvan.

Toki kaikilla on omat eettiset näkemyksensä.

Vierailija
135/156 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 07:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 01:33"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 13:26"]

[/quote]

[/quote]

Syö suomalaista lihaa, niin on puhdasta ja ympäristöystävällistä. Lisäksi kun syö sitä naudanlihaa, niin on myös eettisempää kuin syödä pelkästään maitotaloustuotteita --> tulee se lehmä hyötykäytettyä kokonaan eikä oteta vain hyötyä irti ja heitetä ruhoa kaatopaikalle, kuten vegetaristit haluaisivat tapahtuvan.

Toki kaikilla on omat eettiset näkemyksensä.

[/quote]

Kysymys olikin siitä, että lihan syöntiä ei tarvitse kokonaan lopettaa, mutta terveyden kannalta lihan syönnin vähentäminen olisi monelle hyväksi.  Vuositasolla maitoa tuotetaan Suomessa n. 2000 milj. litraa ja naudanlihaa n. 80 milj. kiloa. Yhden rahkakilon valmistukseen kuluu  neljä litraa maitoa. Kaikille ei maito juomana maistu.

Vierailija
136/156 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.

Minä olen ylipainoinen, todella ylipainoinen, ja olen ahdistunut näistä "kyllä sinä voit YHDEN pullan syödä.."-ihmisistä. Kun en HALUA sitä helkkarin pullaa! En HALUA sotkea ruokavaliotani kerta toisensa perään vain siksi, että joku saisi minusta "rikostoverin" kahvitauolle tai juhliin. Miksei voida vaan istua saman pöydän ääressä, minä juoda sitä teetäni ja sinä syödä vaikka minunkin puolestani..?

Vierailija
137/156 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 prosenttia lihoo takaisin tuon rahkamuija kuurin jälkeen

Vierailija
138/156 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunahan on sokeria,mitä vastaan jutta vinkuu koko ajan

Vierailija
139/156 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutta ei ainakaan itse tee niinkuin sarnaa,on aika turvokissa kunnossa typy,on pullat maistunut;)

Vierailija
140/156 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joku vielä haksahtaa noihin dieetteihin. Lihaa vedetään niin että suositukset paukkuu, joka paikkaan tungetaan rahkaa ja päälle jotain ulkomaisia jauhejuomia. Silviisiin! Johan luulisi maalaisjärjenkin sanovan, ettei tuo voi olla terveellistä. Menkää metsään keräämään marjoja ja sieniä, opetelkaa syömään kauden mukaan ja vähentäkää lihan mättämistä. Käyttäkää hyväksi kaikki mahdollisuudet liikkua. Jossain vaiheessa huomaatte suun tottuneen aitoihin makuihin, kun aisteja ei ole häiritsemässä kaiken maailman esanssit ja keinotekoiset ruuat. Tällöin makeanhimokin vähenee. Lisäksi liikunnasta on tullut itsestäänselvyys. Ja tadaa, läskit on poissa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi