Parsaa, kanaa, jauhelihaa ja rahkaa - loppuelämä? (Fitfarm)
Mulla on pari kaveria "hurahtanut" noihin Fitfarm -juttuihin, ja ovat saaneet todella upeita tuloksia aikaiseksi painonpudotuksen ja lihasmassan kasvun osalta.
Mua vaan mietityttää se, että jos ja kun painonpudotuksessa on kyse siitä kokonaisvaltaisesta ja LOPPUELÄMÄN kestävästä ajattelumallin ja syömisen muutoksesta, niin voiko tuo olla ihan tervettä..?
Pelkkiä vihreitä vihanneksia, hieman marjoja, kanaa, kalaa, jauhelihaa, rahkaa, kananmunan valkuaisia - myös riisiä ja pastaa tarkoin punnittuna tiettyinä päivinä. Ja päälle toki niitä (kyseisen firman sponssaamia) jauhelitkuja. "Ravintoneuvojan" niin salliessa saa joskus harvoin syödä YHDEN hedelmän - ystäväni on vuoden sisällä syönyt tasan kaksi hedelmää. "Vapaasyöntipäivä" on kahdesti vuodessa.
Itsekin syön mielestäni terveellisesti enkä niin herkkujen perään ole. Mutta tykkään myös ihan kunnon ruoasta, hedelmistä, punaviinistä ynnä suklaasta - kaikkea kohtuudella. Noilla Fitfarm -mimmeillä se on "kaikki tai ei mitään" - tyylistä meininkiä.
Meinaavatko nuo nelikymppiset mimmit tempoa tuota ruokavaliota seuraavat 40 vuotta? Kyse kun kuulemma on "asenteesta" ja "elämänmuutoksesta".
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:47"]
kiva jos toimii sulle, mutta eiköhän ne lihonneet ole ottaneet rennosti ja nyt koitetaan laihtua. et sinä voi kokkasilla heille kaikille niin on hyvä olla jonkinmoisia sääntöjä
[/quote]
Puhut vastoin parempaa tietoa. Suurin osa ylipainoisista on laihduttanut vuosia yrittämällä kontrolloida syömisiään. Tämä on johtanut ruokasuhteen vääristymiseen, kylläisyysvasteen heikkenemiseen ja ruokaan liittyvään stressiin, jopa ahmimishäiriöihin. Kysypä vaikka Syömishäiriöklinikalta arviota, kuinka monella ylipainoisella asiakkaalla on laihdutustaustaa. Ruokaan välinpitämättömästi ja huolettomasti suhtautuneet ovat vähemmistössä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:50"]
Fitfarmin sallituista sapuskoista ehdoton herkku on keitetty parsakaali, siihen paistettua jauhelihaa,raejuustoa,suolaa ja hyvää öljyä. Maistuu koko perheelle. :)
[/quote]Järjetötä epäruokaa. Tuollaista kokkailin, kun olin juuri muuttanut pois kotoa, enkä osannut vielä tehdä keittiössä mitään.
Onhan tuo ruualla nirsoilu yksi tapa vetäytyä pois ihmissuhteista. Yksissä perhejuhlissamme sukulaismies ei ottanut kuin lasillisen vettä ja jpulupöydässä söi omissa oloissaan purkillisen ituja. Sama tyyppi vei sairaalle äidilleen sairaalaan viemiseksi pullovettä, vaikka tämä tykkäsi juoda limonadia.
Mun täytyy myöntää, että pidän ihmisistä, joitten kanssa käydään pitsalla ja wiener-kahvilla ja puhutaan muusta kuin ruuasta. Kaikki ystäväni harrastavat liikuntaa ja muutenkin on elämä hallinnassa. En kerrassaan tulisi toimeen jonkun rahkanielijän kanssa, paitsi jos kyse rahkapiirakoista.
Kun kutsun vieraita, leivon erilaista suolaista ja makeaa. On itsestäänselvyys, että tarjoilut kelpaavat. Mitä luonani tekisi joku nirsoperse?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:47"]
kiva jos toimii sulle, mutta eiköhän ne lihonneet ole ottaneet rennosti ja nyt koitetaan laihtua. et sinä voi kokkasilla heille kaikille niin on hyvä olla jonkinmoisia sääntöjä
[/quote]
Puhut vastoin parempaa tietoa. Suurin osa ylipainoisista on laihduttanut vuosia yrittämällä kontrolloida syömisiään. Tämä on johtanut ruokasuhteen vääristymiseen, kylläisyysvasteen heikkenemiseen ja ruokaan liittyvään stressiin, jopa ahmimishäiriöihin. Kysypä vaikka Syömishäiriöklinikalta arviota, kuinka monella ylipainoisella asiakkaalla on laihdutustaustaa. Ruokaan välinpitämättömästi ja huolettomasti suhtautuneet ovat vähemmistössä.
[/quote]
tietysti on laihdutustaustaa sillä kuka lihava haluaa olla lihava? Onhan hyvä suhtautua huolettomasti ruokaan jos satuu jostain syystä syömään oikean määrän kaloreita, mutta jos et pysy alkaa se stressaamaan. en sano , että fit farmin ohje olisi lähelläkään parasta, mutta kannattaa oikeasti ruveta mittailemaan jos aina vaan paisuu, mutta on "dieetillä"
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:17"]
Tuollainen syömisten syynääminen sopii lähinnä ihmisille, joille ruoka on tosiaan vain polttoainetta. Minusta tuollainen ruokasuhde on hyvin vastenmielinen.
[/quote]
Ruoka nimenomaan on pääasiassa polttoainetta. Syön osittain fitfarmilaisittain, voisin kuvitella, mutta paljon rennommin kuitenkin. Vastenmielisempää on ihme ruokahifistely ja pikku tarkka keittiössä näpertely tuntikaupalla. Käytän todellakin aikani mieluummin treeniin, sohvalla löhöämiseen ja sosiaalisiin suhteisiin ja syön rahkaa kuin hikoilen keittiössä.
[/quote]
Minä aloin laihtua vasta siinä vaiheessa, kun opin nauttimaan ruoasta.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:16"]
Kukahan alkaisi vetää samanlaista ohjelmasarjaa ja laihduttamista ihan normaalilla ruualla? Mukana saisi olla myös tärkeässä roolissa psykologi, joka valmentaisi henkisesti. Seuranta-aika voisi olla 1 vuosi ja senkin jälkeen vielä vuoden päästä tulisi sarja "mitä heille kuuluu nyt", vaikka olisivatkin lihoneet. Tämähän tietysti tarkoittaisi sitä, että PT:stä ei voitaisi tehdä uskomatonta gurua, koska lopputuloksissa nähtäisiin epäonnistumisiakin. Oli dieetti mikä hyvänäsä, joku lihoo jkv. takaisin, kun jaksaminen loppuu.
Tulisi vähän inhimillisempi ote koko hommaan.
[/quote]
Haluaisin nähdä Patrik Borgin vetämän laihdutusohjelman.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta fitfarmin ruokavaliota nyt 4 viikkoa noudattaneena, voin sanoa, että voisin helposti elää näin lopunelämääni. En kaipaa tippaakaan pizzaa, hampurilaisia tms. Suorastaan ällöttää ajatus niistä. Aterioilla on on perunaa/riisiä/pastaa, lihaa/kanaa/kalaa, kasviksia PALJON. Miten tämä muka olisi yksipuolista?? Noista saa vaikka millaisia kombinaatioita. Välipaloilla rahkaa ja marjoja. Marjojakin on vaikka mitä. Proteiinin saannissa voi vaidella raejuustoa, kananmunaa tai rahkaa. Tiedän ihmisiä jotka syö paljon yksipuolisemmin, pelkkää hiilarihöttöä päivästä toiseen. Tänään itseasiassa mulla on menossa hiilaritankkaupäivä: pastaa, vaaleeta leipää, jäätelö ja hilloa. Ilolla palaan huomenna normaaliin arkeen.
Mitä vikaa on ruokavaliossa, jossa syödään puhtaista raaka-aineista tehtyä ruokaa, ei mitään einesmössöjä?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:13"]
tietysti on laihdutustaustaa sillä kuka lihava haluaa olla lihava? Onhan hyvä suhtautua huolettomasti ruokaan jos satuu jostain syystä syömään oikean määrän kaloreita, mutta jos et pysy alkaa se stressaamaan. en sano , että fit farmin ohje olisi lähelläkään parasta, mutta kannattaa oikeasti ruveta mittailemaan jos aina vaan paisuu, mutta on "dieetillä"
[/quote]
Olet tässä asiassa valitettavasti väärässä. Perehdy ravitsemustieteelliseen tutkimukseen.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:24"]
En jaksa lukea koko ketjua, mutta fitfarmin ruokavaliota nyt 4 viikkoa noudattaneena, voin sanoa, että voisin helposti elää näin lopunelämääni. En kaipaa tippaakaan pizzaa, hampurilaisia tms. Suorastaan ällöttää ajatus niistä. Aterioilla on on perunaa/riisiä/pastaa, lihaa/kanaa/kalaa, kasviksia PALJON. Miten tämä muka olisi yksipuolista?? Noista saa vaikka millaisia kombinaatioita. Välipaloilla rahkaa ja marjoja. Marjojakin on vaikka mitä. Proteiinin saannissa voi vaidella raejuustoa, kananmunaa tai rahkaa. Tiedän ihmisiä jotka syö paljon yksipuolisemmin, pelkkää hiilarihöttöä päivästä toiseen. Tänään itseasiassa mulla on menossa hiilaritankkaupäivä: pastaa, vaaleeta leipää, jäätelö ja hilloa. Ilolla palaan huomenna normaaliin arkeen.
[/quote]
4 viikkoa on aika lyhyt aika elää noin... Katsotaan sitten puolen vuoden päästä, onko mieli muuttunut.
Jos on lihava, niin ruokavalio on pielessä, vaikka miten kuvittelesi että se on kunnossa. Koska jos ruokavalio olisi kunossa, niin ei olisi lihava.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:58"]
Itse syön viikolla paljon kananmunanvalkuaista, salaattia (eri värisinä) sekä kanaa. Tämä helppouden takia, sopivia ruokavaihtoehtoja olisi muitakin, kalkkuna, kala tms, mutta tämä sopii minulle erinomaisesti. Viikonloput syön ja juon mitä tahdon, eilen iso pitsa ja ties mitä muuta. Olen alusvaatemallikunnossa.
Mikä tästä nyt tekee niin kurjan?
[/quote]
Tyhmä kysymys: Miksi niitä keltuaisia ei voi syödä? Ja mitä niille tapahtuu? Roskiin?
Muuten ihan sama, syökää vaikka heinänkorsia jos hyvältä tuntuu.
[/quote]
Syön aamiaisena 10 kananmunavalkuaista, lounaan toisella osalla varmasti 5. Huippukunnostani huolimatta minulla on geeneistä korkea kolesterooli + saan keltuaiset pois jättämällä leikattua kaloreita pois aimo osan.
[/quote]
Siis vedät päivässä 15 kananmunan verran valkuaista. Ihan oikeasti, pakko kysyä mihin ne keltuaiset joutuu ja miksi teet näin? Kolesteroli on joo yksi selitys, mutta ei milään pahalla, ei tääkään kyllä ihan terveeltä kuulosta...
En nyt vedä mitään afrikan nälkäisiä lapsia tähän, mutta että mirmelit närppii 15 kananmunaa päivässä pelkkää valkuaista ja nakkaa ilmeisesti keltuaiset roskiin - tuskin nämä mitään leipuri hiivoja ovat tuolla ruokavaliolla, on kyllä aika, no.
[/quote]
Puolet valkuaisesta tulee purkista, puolet lentää roskiin noin.
[/quote]
Purkista...ok.
Saanko ihan uteliaisuudesta vielä kysyä, millainen teidän perheenne ruokailukulttuuri noin yleensä on? Syöttekö yhdessä ja millainen suhde teillä on ruokailuun? Vetääkö koko perhe aamupalalla 10 kananmunanvalkuaista vai miten?
Ei ihan oikeasti ja käsi sydämellä millään lailla vittuiluna, asia ei minulle edes kuulu, mutta olen utelias. Kananmunanvalkuainen purkista kuulostaa vaan jotenkin niin karulta ja yksinäiseltä puuhalta.
Ja minä olen tuo alkuperäinen kysyjä. Ajattelin tyhmänä, että kyseessä on siis esim. 1 kpl keitettyä kananmunaa, josta syödään keltuaisen ympäriltä vaan valkuainen ja siksi ihmettelin että miten sillä pärjää ja miksi ei siis syödä kokonaista kananmunaa, mutta tää onkin joku valkuaisuskonto.
Voitko vielä kertoa tyhmälle lisää, mikä siinä valkuaisessa on se juttu?
[/quote]
Valkuainen on silkkaa proteiinia.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:58"]
Itse syön viikolla paljon kananmunanvalkuaista, salaattia (eri värisinä) sekä kanaa. Tämä helppouden takia, sopivia ruokavaihtoehtoja olisi muitakin, kalkkuna, kala tms, mutta tämä sopii minulle erinomaisesti. Viikonloput syön ja juon mitä tahdon, eilen iso pitsa ja ties mitä muuta. Olen alusvaatemallikunnossa.
Mikä tästä nyt tekee niin kurjan?
[/quote]
Tyhmä kysymys: Miksi niitä keltuaisia ei voi syödä? Ja mitä niille tapahtuu? Roskiin?
Muuten ihan sama, syökää vaikka heinänkorsia jos hyvältä tuntuu.
[/quote]
Syön aamiaisena 10 kananmunavalkuaista, lounaan toisella osalla varmasti 5. Huippukunnostani huolimatta minulla on geeneistä korkea kolesterooli + saan keltuaiset pois jättämällä leikattua kaloreita pois aimo osan.
[/quote]
Siis vedät päivässä 15 kananmunan verran valkuaista. Ihan oikeasti, pakko kysyä mihin ne keltuaiset joutuu ja miksi teet näin? Kolesteroli on joo yksi selitys, mutta ei milään pahalla, ei tääkään kyllä ihan terveeltä kuulosta...
En nyt vedä mitään afrikan nälkäisiä lapsia tähän, mutta että mirmelit närppii 15 kananmunaa päivässä pelkkää valkuaista ja nakkaa ilmeisesti keltuaiset roskiin - tuskin nämä mitään leipuri hiivoja ovat tuolla ruokavaliolla, on kyllä aika, no.
[/quote]
Puolet valkuaisesta tulee purkista, puolet lentää roskiin noin.
[/quote]
Purkista...ok.
Saanko ihan uteliaisuudesta vielä kysyä, millainen teidän perheenne ruokailukulttuuri noin yleensä on? Syöttekö yhdessä ja millainen suhde teillä on ruokailuun? Vetääkö koko perhe aamupalalla 10 kananmunanvalkuaista vai miten?
Ei ihan oikeasti ja käsi sydämellä millään lailla vittuiluna, asia ei minulle edes kuulu, mutta olen utelias. Kananmunanvalkuainen purkista kuulostaa vaan jotenkin niin karulta ja yksinäiseltä puuhalta.
Ja minä olen tuo alkuperäinen kysyjä. Ajattelin tyhmänä, että kyseessä on siis esim. 1 kpl keitettyä kananmunaa, josta syödään keltuaisen ympäriltä vaan valkuainen ja siksi ihmettelin että miten sillä pärjää ja miksi ei siis syödä kokonaista kananmunaa, mutta tää onkin joku valkuaisuskonto.
Voitko vielä kertoa tyhmälle lisää, mikä siinä valkuaisessa on se juttu?
[/quote]
Valkuainen on silkkaa proteiinia.
Fitfarmin ruokavaliot on joko dieettejä tai lihaksenkasvatukseen. Ylläpitoa voi tehdä vähän lievemmälläkin ruokavaliolla, johon tosta saa oikein mainion pohjan.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:17"]
Tuollainen syömisten syynääminen sopii lähinnä ihmisille, joille ruoka on tosiaan vain polttoainetta. Minusta tuollainen ruokasuhde on hyvin vastenmielinen.
[/quote]
Mitä muuta se sitten on?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:36"]
Mitä iloa tuollaisesta kärvistelystä ja kehonmuokkauksesta saa? Mikä sen pointti on? Arjesta kun selviää mainiosti vähän huonommallakin kunnolla, jopa ylipainoisena.
[/quote]Me ollaan erilaisia :)
Mä nautin tuosta "kärvistelystä". Tulen iloiseksi siitä, että pystyn kieltäytymään karkeista yms. Ja kun aloitin uuden terveellisemmän elämäntavan opettelun, mulle nää Fitfarmin tarkat ohjeet oli tosi hyvä juttu. Kun ei lähetä soveltamaan niin on äärimmäisen helppoa syödä hyvin, tarpeeksi, tarpeeksi usein. Ei sitä enää muuta osaa kaivata.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:47"]
Fitfarmin ruokavaliot on joko dieettejä tai lihaksenkasvatukseen. Ylläpitoa voi tehdä vähän lievemmälläkin ruokavaliolla, johon tosta saa oikein mainion pohjan.
[/quote]
Juuri näin. Ruokavalion avulla on tarkoitus pudottaa painoa, ei elää pitkiä aikoja kerrallaan. Ensinnäkin ap:n kavereilla on mennyt jotain hyvin oleellista ohi jos tämän vertaa eivät ole asiaan tutustuneet. Joku myös mainitsi, ettei hänen miehensä jaksa tehdä sillä energiamääräll mitään. No eipä ole tarkoituskaan, miehille on oma versionsa, jossa ruokaa ja sitä kautta enerigaa on enemmän.
Toki ks. dieetti on yksipuolinen mutta kuten tässä ketjussa on todettukin, siitä saa hyvän pohjan tulevalle, kun varsinainen dieetti loppuu. Käteen tulisi siis jäädä tottumus syödä runsaasti kasviksia, riittävästi proteiinia, mielikuva eri ruoka-aineiden painoista sekä jättää einekset pois.
Tämä kaikki käy nopeasti selväksi jos i tutustuu aiheeseen vaikkapa eri blogien kautta. Siitä olen minäkin samaa mieltä, ettei noin yksitoikkoisella ruokavaliolla pidempään kituuttaminen tai munankeltuaisten roskiin heittäminen ole järkevää alkuunkaan.
T: joskus juttaillut ja siitä paljon apua saanut painonhallintaan
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:27"]Mitä vikaa on ruokavaliossa, jossa syödään puhtaista raaka-aineista tehtyä ruokaa, ei mitään einesmössöjä?
[/quote]
Ei mitään, onko joku väittänyt niin?
Mikä täällä on teidän mielestä sitä "tavallista ruokaa"? Minun mielestäni kaurapuuro, rahka, raejuusto, munat, kana, jauheliha, vihannekset ja marjat ovat varsin tavallista ruokaa. Kaikkia löytää tavallisista suoermarketeista ja jopa pienistä lähikaupoista, jopa melko edulliseen hintaan - toisin kuin jotain gojimarjoja, chiasiemeniä ynnä muita superfoodeja, jotka maksavat omaisuuden ja joita pitää hakea erikoisliikkeistä. Ensin mainitut ruoka-aineet muodostavat suuren osan päivittäisestä ruokavaliostani, vaikkakin jauhelihaa enemmän syön seitiä, tonnaria ja muuta halpaa kalaa, mutta syön myös muita vihanneksia kuin vihreää paprikaa, syön päivittäin hedelmiä, juhlissa syön myös pullaa, pidän karkkipäiviä enkä edes omista keittiövaakaa. Mikä siis on tavallista ruokaa, jos munat, rahka, puuro ja kasvikset ei sitä ainakaan ole?