Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parsaa, kanaa, jauhelihaa ja rahkaa - loppuelämä? (Fitfarm)

Vierailija
09.02.2014 |

Mulla on pari kaveria "hurahtanut" noihin Fitfarm -juttuihin, ja ovat saaneet todella upeita tuloksia aikaiseksi painonpudotuksen ja lihasmassan kasvun osalta.

Mua vaan mietityttää se, että jos ja kun painonpudotuksessa on kyse siitä kokonaisvaltaisesta ja LOPPUELÄMÄN kestävästä ajattelumallin ja syömisen muutoksesta, niin voiko tuo olla ihan tervettä..?

Pelkkiä vihreitä vihanneksia, hieman marjoja, kanaa, kalaa, jauhelihaa, rahkaa, kananmunan valkuaisia - myös riisiä ja pastaa tarkoin punnittuna tiettyinä päivinä. Ja päälle toki niitä (kyseisen firman sponssaamia) jauhelitkuja. "Ravintoneuvojan" niin salliessa saa joskus harvoin syödä YHDEN hedelmän - ystäväni on vuoden sisällä syönyt tasan kaksi hedelmää.  "Vapaasyöntipäivä" on kahdesti vuodessa. 

Itsekin syön mielestäni terveellisesti enkä niin herkkujen perään ole. Mutta tykkään myös ihan kunnon ruoasta, hedelmistä, punaviinistä ynnä suklaasta - kaikkea kohtuudella. Noilla Fitfarm -mimmeillä se on "kaikki tai ei mitään" - tyylistä meininkiä.

Meinaavatko nuo nelikymppiset mimmit tempoa tuota ruokavaliota seuraavat 40 vuotta? Kyse kun kuulemma on "asenteesta" ja "elämänmuutoksesta". 

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:24"]

En jaksa lukea koko ketjua, mutta fitfarmin ruokavaliota nyt 4 viikkoa noudattaneena, voin sanoa, että voisin helposti elää näin lopunelämääni. En kaipaa tippaakaan pizzaa, hampurilaisia tms. Suorastaan ällöttää ajatus niistä. Aterioilla on on perunaa/riisiä/pastaa, lihaa/kanaa/kalaa, kasviksia PALJON. Miten tämä muka olisi yksipuolista?? Noista saa vaikka millaisia kombinaatioita. Välipaloilla rahkaa ja marjoja. Marjojakin on vaikka mitä. Proteiinin saannissa voi vaidella raejuustoa, kananmunaa tai rahkaa. Tiedän ihmisiä jotka syö paljon yksipuolisemmin, pelkkää hiilarihöttöä päivästä toiseen. Tänään itseasiassa mulla on menossa hiilaritankkaupäivä: pastaa, vaaleeta leipää, jäätelö ja hilloa. Ilolla palaan huomenna normaaliin arkeen.

[/quote]

4 viikkoa on aika lyhyt aika elää noin... Katsotaan sitten puolen vuoden päästä, onko mieli muuttunut.

[/quote]

Mä kokeilin tota fit farmia kuus viikkoa. Kaks kiloa lähti painoa ja siinä olikin plussat. Rahkaa en pysty syömään vieläkään, raejuustosta oli pakko pitää taukoa pari kuukautta, keitetyt, paistetut ja höyrytetyt kasvikset saa aikaan lähinnä oksennusrefleksin, salaatit onneksi maistuu edelleen. Niin ja koska tossa dieetissä ei ole oikein hiilareita, hajusta päätellen menin loppuvaiheessa myös ketoosiin. Mitään ei jaksanut tehdä ja se vesipöhö ja hölskyvä vesi mahassa oli järkkyä. Myös tähän asti aina miltei kellolleen toiminut vatsani lakkasi toimimasta viikon jälkeen.

Unohtamatta sitä kokoaikaista vitutusta, kun koko ajan oli nälkä, verensokerit alhaalla...

Nyt syön monipuolisesti ihan tavallista kotiruokaa, sopivassa suhteessa perunaa, salaattia, leipää, maitoa ruokajuomana jne jne. Paino tuntuu tippuvan kuin itsestään.

Vierailija
82/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:43"]Jos on lihava, niin ruokavalio on pielessä, vaikka miten kuvittelesi että se on kunnossa. Koska jos ruokavalio olisi kunossa, niin ei olisi lihava.

[/quote]

Niin tai ruokavalio on ollut pielessä, ehkä ei ole vaikkapa vaan välittänyt, kun on syönyt sen pizzan pari kertaa viikkoon?

Vaikka olisikin lihava ja haluaa laihtua, niin ei ole pakko kuitenkaan alkaa kytätä jokaista suupalaa ja kyttäämään jokaista kaloria. Jättää ne ruoka-aineet pois, jotka on oikeasti epäterveellisiä ja vähän tsekkaa annoskokoja.

Elämäntaparemontti on kaiken lisäksi tie siihen pysyvään muutokseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:17"]

Tuollainen syömisten syynääminen sopii lähinnä ihmisille, joille ruoka on tosiaan vain polttoainetta. Minusta tuollainen ruokasuhde on hyvin vastenmielinen.

[/quote]

Mitä muuta se sitten on?

[/quote]

Vaikket itse arvostaisikaan ruokaa ja sen makua, ihan yksinkertainen tutustuminen tuttuun ja vähän vieraampaan elinpiiriin sekä historiaan voi avata sulle sitä, mikä ruuan merkitys ihmiselle on. 

Vierailija
84/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:49"]

Mua huvitti viime kertaisessa Jutta ja puolen vuoden superdieetit jaksossa se Ayse kun paistoi broileria :D...sata grammaa kerrallaan pannuun ja paistoi pikku satsin, purkitti ja uusi satsi :D.

eikö sitä voinut punnita raakana, paistaa kerralla ja jakaa osiin??!

[/quote]Naura vaan, mutta söikö koko perhe kanaa sen 100g/ kärsä? Jos ei, niin helpompi erottaa raakapainosta se 100g kun alkaa laskea, että miten noi määrät suhteutuu kypsään tuotteeseen.

[/quote]

Voi pyhä yksinkertaisuus!

Punnitse 500 g raakaa broileria, paista, jaa viiteen osaan, purkita.

Vaikeaa? Kai se sit on...

Vierailija
85/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä mikä tuossa on niin vaikeata ymmärtää.

Ihan perusjutut kun ottaa käyttöön juttauksesta, paino putoaa eikä tasan tule nälkä.

Huvittaa yks työkaverikin kun valittaa kilojaan ja sitten ei syö aamulla mitään, lounaalla mättää runsaan makaronisalaatin salaatinkastikkeineen (lautanen kukkuna), jumalattoman kebab annoksen taas sillä salaatinkastikesoosilla lisättynä, sitten kehuu ettei illalla syö mitään eikä vaan laihdu.

PIENIÄ annoksia monta kertaa päivässä, SÄÄNNÖLLISESTI. Ei seitsemän tunnin ruokavälejä ja sitten ruoka-aikana kaksin käsin nälkään sitä ruokaa.

Ihan PERUSjutut on monella täysin hukassa painonpudotuksessa.

Vierailija
86/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:17"]

Tuollainen syömisten syynääminen sopii lähinnä ihmisille, joille ruoka on tosiaan vain polttoainetta. Minusta tuollainen ruokasuhde on hyvin vastenmielinen.

[/quote]

Mitä muuta se sitten on?

[/quote]Ruoka on koko elämä! Yhdessä syöminen on sosiaalinen tapahtuma; istutaan pöydän ääressä perheenä tai sitten kaverin kanssa syödään sohvalla pitsaa ja katsotaan leffaa. Ulkomailla etsitään jokin kiva ravintola ja maistellaan ihania uusia makuja. Usein leivontaan kotona muffinsseja tai mitä vaan huvittaa, synttäreitä ja muita juhlia varten suunnitellaan innolla suolaisia ja makeita herkkuja. Häiden menua vasta mietitäänkin.

Miten raa'an kanan punnitsijat selviävät näistä sudenkuopista? Ottavat juhlissa yhden minimaalisen kakkupalan vai kaivavat käsilaukusta rasvattoman rahkan? Miten ylipäätään voi elää normaalia arkea, jos ruokavalio pitää olla grammalleen? Jos on olemassa "cheat day" vaikka joka lauantai, niin miten toimitaan ulkomaan reissuilla tai ihan muuten vain illanvietossa vaikka tiistaina? Voiko syödä samaa ruokaa ravintolassa kuin kaverit?

Olen niin nautintoja ja ruokaa rakastava, etten ikinä pystyisi millekään parsakuurille. Kaveri kävi ulkomailla, ja valitteli samaan syssyyn "hiilarihumalaa", minusta se oli surullista. Eikö voi nauttia elämästä ja matkoista ja uudesta ruuasta ilman että laskee kaloreita ja punnitsee joka palan?

Vierailija
87/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen ihan kyllästynyt tuohon juttailuun vaikken ole sitä päivääkään noudattanut. Työkaveri on hyvin kyllä kertonut tuosta kaiken tarvittavan...
hirveän vaikeaa on olla työyhteisön jäsen kun pitää syödä se rahka just siihen aikaan kun ohjeissa sanotaan. Juttailija hermostuu esim sovitusta palaverista, koska siihen aikaan on rahka-aika. Rahkaa se syö yökkien (hänelle tulee oikeasti oksennusrefleksi siitä) ja se kestää ja kestää. Monesti tekee mieli sanoa että lähdetään nyt oikeasti KAIKKI töihin eikä vaan yökitä. Sitä ei voi jättää syömättä eikä sitä voi vaihtaa.

Tai joku yhteinen lounastilaisuus. Noutopöydästä ei löydy mitään, vaan pitää syödä niitä kuivia kananpaloja yksin jossain toisessa huoneessa, koska kello. Jotai perus salaattiaineksiakaan ei voi ottaa sieltä pöydästä.

Mä en voi tajuta että ihminen vapaaehtoisesti kiusaa itseään tuollaisella hölynpölyllä.

Vierailija
88/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:24"]

En jaksa lukea koko ketjua, mutta fitfarmin ruokavaliota nyt 4 viikkoa noudattaneena, voin sanoa, että voisin helposti elää näin lopunelämääni. En kaipaa tippaakaan pizzaa, hampurilaisia tms. Suorastaan ällöttää ajatus niistä. Aterioilla on on perunaa/riisiä/pastaa, lihaa/kanaa/kalaa, kasviksia PALJON. Miten tämä muka olisi yksipuolista?? Noista saa vaikka millaisia kombinaatioita. Välipaloilla rahkaa ja marjoja. Marjojakin on vaikka mitä. Proteiinin saannissa voi vaidella raejuustoa, kananmunaa tai rahkaa. Tiedän ihmisiä jotka syö paljon yksipuolisemmin, pelkkää hiilarihöttöä päivästä toiseen. Tänään itseasiassa mulla on menossa hiilaritankkaupäivä: pastaa, vaaleeta leipää, jäätelö ja hilloa. Ilolla palaan huomenna normaaliin arkeen.

[/quote]

4 viikkoa on aika lyhyt aika elää noin... Katsotaan sitten puolen vuoden päästä, onko mieli muuttunut.

[/quote]

Mä kokeilin tota fit farmia kuus viikkoa. Kaks kiloa lähti painoa ja siinä olikin plussat. Rahkaa en pysty syömään vieläkään, raejuustosta oli pakko pitää taukoa pari kuukautta, keitetyt, paistetut ja höyrytetyt kasvikset saa aikaan lähinnä oksennusrefleksin, salaatit onneksi maistuu edelleen. Niin ja koska tossa dieetissä ei ole oikein hiilareita, hajusta päätellen menin loppuvaiheessa myös ketoosiin. Mitään ei jaksanut tehdä ja se vesipöhö ja hölskyvä vesi mahassa oli järkkyä. Myös tähän asti aina miltei kellolleen toiminut vatsani lakkasi toimimasta viikon jälkeen.

Unohtamatta sitä kokoaikaista vitutusta, kun koko ajan oli nälkä, verensokerit alhaalla...

Nyt syön monipuolisesti ihan tavallista kotiruokaa, sopivassa suhteessa perunaa, salaattia, leipää, maitoa ruokajuomana jne jne. Paino tuntuu tippuvan kuin itsestään.

[/quote]

En tiedä millaista Jutan dieettiä noudatit, mutta mun ohjeissa kyllä hiilareita on niin paljon, ettei niillä ketoosiin mennä. Aamulla puuroa, lounaalla ja päivälliselllä perunaa/pastaa/riisia+ruisleipää. Sitä paitsi nyt syön määrällisesti paljon enemmän kuin ennen, eikä todellakaan tee mitään ylimääräistä enää mieli.

Vierailija
89/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole keneltämään muulta pois, jos joku haluaa syödä noin. Miksi ihmiset mollaa ja tyrkyttää ja kauhistelee, jos ei vaikka juhlissa ota kakkua tai muita herkkuja. Miksi ei saa olla ihan tyytyväinen pelkkään kahviin ja hyvään seuraan. Miksi muiden tarvii tehdä siitä iso numero, jos ei halua syödä. Ja vielä kamalampaa, jos ei halua juoda alkoholia!

Vierailija
90/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleenä ne dieetillä olijat tekee ihan itse sen numeron asiasta. 

Vierailija
91/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:12"]

yleenä ne dieetillä olijat tekee ihan itse sen numeron asiasta. 

[/quote]

Ai en minä vaan. Yritän vetää mahdollisimman matalaa profiilia, koska olen normaalipainoinen ja sehän lihavia kismittääkin jos sellainen ei herkkuja juhlissa syö. Onneksi on lapsi, jolle voi ottaa kakkua ym niin kaikki ei ihan heti huomaan, etten itse syökään mitään. Se arvostelu on kamalaa.

Vierailija
92/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:07"]

mä olen ihan kyllästynyt tuohon juttailuun vaikken ole sitä päivääkään noudattanut. Työkaveri on hyvin kyllä kertonut tuosta kaiken tarvittavan...
hirveän vaikeaa on olla työyhteisön jäsen kun pitää syödä se rahka just siihen aikaan kun ohjeissa sanotaan. Juttailija hermostuu esim sovitusta palaverista, koska siihen aikaan on rahka-aika. Rahkaa se syö yökkien (hänelle tulee oikeasti oksennusrefleksi siitä) ja se kestää ja kestää. Monesti tekee mieli sanoa että lähdetään nyt oikeasti KAIKKI töihin eikä vaan yökitä. Sitä ei voi jättää syömättä eikä sitä voi vaihtaa.

Tai joku yhteinen lounastilaisuus. Noutopöydästä ei löydy mitään, vaan pitää syödä niitä kuivia kananpaloja yksin jossain toisessa huoneessa, koska kello. Jotai perus salaattiaineksiakaan ei voi ottaa sieltä pöydästä.

Mä en voi tajuta että ihminen vapaaehtoisesti kiusaa itseään tuollaisella hölynpölyllä.

[/quote]

Ei kai se Jutan dieetin vika ole jos työkaverisi on pöljä =)

Vierailija
93/156 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se sitten on vaan pöljä :) Hän on ainut juttailija jonka tiedän, joten en osaa sanoa että tekeekö tuo dieetti pöljäksi vai iskeekö se parhaiten juuri vähän yksinkertaisiin ihmisiin.

Vierailija
94/156 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden liikuntaohjelmaa ihmettelen sen verran, että miksi ihmeessä ne puhuu aamuaerobisesta. Nykytutkimustenhan mukaan aamuaerobinen tuo vain minimaalisen lisän rasvanpolttoon verrattuna muuhun aikaan toteutettuun aerobiseen. Lisäksi miksi ihmeessä sen aamuaerobisen on oltava juuri kävelyä? Eikö sitä aerobista harjoitusta voi toteuttaa vaikka uimalla tai spinningtunnilla, jotka sopivat hyvin myös ylipainoisen nivelille? On ihan typerää, että jokaisen laihduttajan on noudatettava jotain fitnesskilpailijoiden ruoka- ja treeniohjelmaa, vaikka tavoitteena on päästä eroon ylipainosta ja kohentaa terveyttä eikä suinkaan päästä fitnesskisakuntoon ja alhaiseen rasvaprosenttiin.

Vierailija
95/156 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

113 lisää, että jotain muuta kautta hankittu personal trainer varmasti ottaa ihmisten yksilölliset tilanteet paremmin huomioon ja osaa räätälöidä jokaiselle omanlaisen ja sopivan treeni- ja ruokaohjeet eikä tunge kaikkia samaan lokeroon kuin Fitfarmin Jutat ja Bullit.

Vierailija
96/156 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:28"]

Noiden liikuntaohjelmaa ihmettelen sen verran, että miksi ihmeessä ne puhuu aamuaerobisesta. Nykytutkimustenhan mukaan aamuaerobinen tuo vain minimaalisen lisän rasvanpolttoon verrattuna muuhun aikaan toteutettuun aerobiseen. Lisäksi miksi ihmeessä sen aamuaerobisen on oltava juuri kävelyä? Eikö sitä aerobista harjoitusta voi toteuttaa vaikka uimalla tai spinningtunnilla, jotka sopivat hyvin myös ylipainoisen nivelille? On ihan typerää, että jokaisen laihduttajan on noudatettava jotain fitnesskilpailijoiden ruoka- ja treeniohjelmaa, vaikka tavoitteena on päästä eroon ylipainosta ja kohentaa terveyttä eikä suinkaan päästä fitnesskisakuntoon ja alhaiseen rasvaprosenttiin.

[/quote]

Mun ohjeissa aerobinen voi olla ihan mitä tahansa tasasykkeistä liikuntaa. Sen voi tehdä treenin päätteeksi tai aamulla, ihan sama. Ja Jutan ohjeet käytössä siis.

Vierailija
97/156 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkeen sosiaaliseen kanssakäymiseen liitetaan aina joku syöminen tai juominen, tai molemmat. Sellaisia ei hyväksytä, jotka ei osallistu siihen mässäämiseen tai juopotteluun. Surullista.

Vierailija
98/156 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:43"]

PIENIÄ annoksia monta kertaa päivässä, SÄÄNNÖLLISESTI. Ei seitsemän tunnin ruokavälejä ja sitten ruoka-aikana kaksin käsin nälkään sitä ruokaa.

Ihan PERUSjutut on monella täysin hukassa painonpudotuksessa.

[/quote]

Olen joka päivä 16 tunnin ajan syömättä mitään eli syön kaikki ateriani 8 tunnin aikana. Tämä sopii hyvin aikatauluihini, ja olen laihduttanut 15 kiloa tällä tavoin. Paaston aikana en koe nälkää, vaan oloni on keskittynyt (paras aika tehdä töitä mielestäni). Selitätkö miksi pitää syödä monta ateriaa päivän aikana säännöllisesti? Mm. leptiini- ja greliinitasot, jotka aiheuttavat näläntunnetta, ovat lihavilla henkilöillä kohonneet, ja paastoaminen normalisoi molempien hormonien tasoja vähentäen siis näläntunnetta.

http://www.draxe.com/intermittent-fasting-benefits/

Vierailija
99/156 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:49"]

Selitätkö miksi pitää syödä monta ateriaa päivän aikana säännöllisesti? 

[/quote]

Aineenvaihdunnan takia.

Vierailija
100/156 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kerrassaan tulisi toimeen jonkun rahkanielijän kanssa, paitsi jos kyse rahkapiirakoista."

Mikähän siinä rahkassa on niin tunteita nostattavaa? Hyvä valkuaislähde silloin, jos esim. syö säännöllisesti tavallista vähemmän lihaa. Ja marjojen kanssa ihan herkkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi