Parsaa, kanaa, jauhelihaa ja rahkaa - loppuelämä? (Fitfarm)
Mulla on pari kaveria "hurahtanut" noihin Fitfarm -juttuihin, ja ovat saaneet todella upeita tuloksia aikaiseksi painonpudotuksen ja lihasmassan kasvun osalta.
Mua vaan mietityttää se, että jos ja kun painonpudotuksessa on kyse siitä kokonaisvaltaisesta ja LOPPUELÄMÄN kestävästä ajattelumallin ja syömisen muutoksesta, niin voiko tuo olla ihan tervettä..?
Pelkkiä vihreitä vihanneksia, hieman marjoja, kanaa, kalaa, jauhelihaa, rahkaa, kananmunan valkuaisia - myös riisiä ja pastaa tarkoin punnittuna tiettyinä päivinä. Ja päälle toki niitä (kyseisen firman sponssaamia) jauhelitkuja. "Ravintoneuvojan" niin salliessa saa joskus harvoin syödä YHDEN hedelmän - ystäväni on vuoden sisällä syönyt tasan kaksi hedelmää. "Vapaasyöntipäivä" on kahdesti vuodessa.
Itsekin syön mielestäni terveellisesti enkä niin herkkujen perään ole. Mutta tykkään myös ihan kunnon ruoasta, hedelmistä, punaviinistä ynnä suklaasta - kaikkea kohtuudella. Noilla Fitfarm -mimmeillä se on "kaikki tai ei mitään" - tyylistä meininkiä.
Meinaavatko nuo nelikymppiset mimmit tempoa tuota ruokavaliota seuraavat 40 vuotta? Kyse kun kuulemma on "asenteesta" ja "elämänmuutoksesta".
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:14"]
Läskit täällä selittelee mukavaa elämäänsä ja paheksuu toisten itsekuria.
[/quote]
Mites me, jotka pysytään normaalipainossa ihan ilman erikoisdieettejäkin?
[/quote]
Miksi toisten ruokailu kiinnostaa?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:20"]
[/quote]
Mites me, jotka pysytään normaalipainossa ihan ilman erikoisdieettejäkin?
[/quote]
Miksi toisten ruokailu kiinnostaa?
[/quote]
Ei mua kiinnostakaan!
[/quote]
Aika väsynyt ja tylsä vasta-argumentti.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:32"]
Go fat go on hyvä, koska siinä opetetaan paljonko pitää syödä/saa syödä. Monilta se on unohtunut tai ei huomaa kuinka isoja annoksia vetää. Jutta ei tuomitse vaan toteaa näin on käynyt, mutta nyt opetellaan.. Puolet lautasesta jne. on riittävän epämääräisiä, jotta huomaamattasi huijaat itseäsi. Grammamäärillä tiedät mikä on se määrä laihduttaessasi.
[/quote]
Hyvä? Mun mies yritit tuota mutta ohjeen mukaan päiväkalorit oli jossain 1200 kcal tienoilla ja lisäksi olisi pitänyt vääntää salilla, lenkkeillä jne. Arvaapa kauanko 90kg miehellä riittää energiaa tehdä juuri mitään saati käydä salilla moisella energiamäärällä?
Vai onko tässä ideana että käy vähän kuin mustalaisen hevoselle?
Mua huvitti viime kertaisessa Jutta ja puolen vuoden superdieetit jaksossa se Ayse kun paistoi broileria :D...sata grammaa kerrallaan pannuun ja paistoi pikku satsin, purkitti ja uusi satsi :D.
eikö sitä voinut punnita raakana, paistaa kerralla ja jakaa osiin??!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:58"]
Itse syön viikolla paljon kananmunanvalkuaista, salaattia (eri värisinä) sekä kanaa. Tämä helppouden takia, sopivia ruokavaihtoehtoja olisi muitakin, kalkkuna, kala tms, mutta tämä sopii minulle erinomaisesti. Viikonloput syön ja juon mitä tahdon, eilen iso pitsa ja ties mitä muuta. Olen alusvaatemallikunnossa.
Mikä tästä nyt tekee niin kurjan?
[/quote]
Tyhmä kysymys: Miksi niitä keltuaisia ei voi syödä? Ja mitä niille tapahtuu? Roskiin?
Muuten ihan sama, syökää vaikka heinänkorsia jos hyvältä tuntuu.
[/quote]
Syön aamiaisena 10 kananmunavalkuaista, lounaan toisella osalla varmasti 5. Huippukunnostani huolimatta minulla on geeneistä korkea kolesterooli + saan keltuaiset pois jättämällä leikattua kaloreita pois aimo osan.
[/quote]
Siis vedät päivässä 15 kananmunan verran valkuaista. Ihan oikeasti, pakko kysyä mihin ne keltuaiset joutuu ja miksi teet näin? Kolesteroli on joo yksi selitys, mutta ei milään pahalla, ei tääkään kyllä ihan terveeltä kuulosta...
En nyt vedä mitään afrikan nälkäisiä lapsia tähän, mutta että mirmelit närppii 15 kananmunaa päivässä pelkkää valkuaista ja nakkaa ilmeisesti keltuaiset roskiin - tuskin nämä mitään leipuri hiivoja ovat tuolla ruokavaliolla, on kyllä aika, no.
Ei se hedelmien fruktoosi ole se "paha" vaan lisätty synteettinen fruktoosi ties missä mehuissa yms. Tämä aina unohtuu mainita kaikissa iltalehden kohuotsikoissa hedelmäsokerista..
Ei mua ärsytäkään kenenkään syömiset, vaan fitfarm-tyyppisten ihmisten ylimielisyys suhteessa kanssaihmisiin. Kontrolloikoon he itse omaa syömistään (elämäänsä) ties kuinka niukoilla ravintoainemäärillä, mutta jättäisivät muut ihmiset rauhaan.Valtaosa meistä on kuitenkin normaalipainoisia ja syömme ihan kaikkea, harrastamme itsellemme sopivaa liikuntaa. Muitten ruokien tarkkailu ja kaloreitten kyttääminen on epäkohteliasta, samoin vetäytyminen ihmissuhteista siksi, kun oma fitfarm-ruokailu ei salli synttärikutsuja tai puffet-illallista. Aika yksinäistä elämä kyllä tulee olemaan noilla eväillä (sis. pakonomainen liikunta ja sillä leuhkiminen)
Miks siinä ohjelmassa ei oo ketään osaanottajaa, joka ois lihonut hedelmiä mussuttamalla?
"Joo oon Maija 35 v. ja painan 130 kiloa. Mun pahe on banaanit, joita syön 5 kiloa päivässä. Silleen nää kilot on kertyny."
Kysynpähän vaan.
Ihan sama, punnitaanko parsaa vai poronkäristystä. Tuo kontrollointi itsessään on minusta syvästi vastenmielistä ja täysin vastakkainen omalle ruokafilosfialleni. Kannatan rentoa painonhallintaa, jossa syödään kohtuudella ravitsevaa ja maukasta kasvisvoittoista ruokaa, herkutellaan, juodaan arpeeksi vettä ja liikutaan sen verran, että tulee hyvä fiilis ja kroppa toimii.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:07"]
Itse syön viikolla paljon kananmunanvalkuaista, salaattia (eri värisinä) sekä kanaa. Tämä helppouden takia, sopivia ruokavaihtoehtoja olisi muitakin, kalkkuna, kala tms, mutta tämä sopii minulle erinomaisesti. Viikonloput syön ja juon mitä tahdon, eilen iso pitsa ja ties mitä muuta. Olen alusvaatemallikunnossa.
[/quote]
Tyhmä kysymys: Miksi niitä keltuaisia ei voi syödä? Ja mitä niille tapahtuu? Roskiin?
[/quote]
Syön aamiaisena 10 kananmunavalkuaista, lounaan toisella osalla varmasti 5. Huippukunnostani huolimatta minulla on geeneistä korkea kolesterooli + saan keltuaiset pois jättämällä leikattua kaloreita pois aimo osan.
[/quote]
Siis vedät päivässä 15 kananmunan verran valkuaista. Ihan oikeasti, pakko kysyä mihin ne keltuaiset joutuu ja miksi teet näin? Kolesteroli on joo yksi selitys, mutta ei milään pahalla, ei tääkään kyllä ihan terveeltä kuulosta...
En nyt vedä mitään afrikan nälkäisiä lapsia tähän, mutta että mirmelit närppii 15 kananmunaa päivässä pelkkää valkuaista ja nakkaa ilmeisesti keltuaiset roskiin - tuskin nämä mitään leipuri hiivoja ovat tuolla ruokavaliolla, on kyllä aika, no.
[/quote]
Puolet valkuaisesta tulee purkista, puolet lentää roskiin noin.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:49"]
Mua huvitti viime kertaisessa Jutta ja puolen vuoden superdieetit jaksossa se Ayse kun paistoi broileria :D...sata grammaa kerrallaan pannuun ja paistoi pikku satsin, purkitti ja uusi satsi :D.
eikö sitä voinut punnita raakana, paistaa kerralla ja jakaa osiin??!
[/quote]Naura vaan, mutta söikö koko perhe kanaa sen 100g/ kärsä? Jos ei, niin helpompi erottaa raakapainosta se 100g kun alkaa laskea, että miten noi määrät suhteutuu kypsään tuotteeseen.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Purkista...ok.
Saanko ihan uteliaisuudesta vielä kysyä, millainen teidän perheenne ruokailukulttuuri noin yleensä on? Syöttekö yhdessä ja millainen suhde teillä on ruokailuun? Vetääkö koko perhe aamupalalla 10 kananmunanvalkuaista vai miten?
Ei ihan oikeasti ja käsi sydämellä millään lailla vittuiluna, asia ei minulle edes kuulu, mutta olen utelias. Kananmunanvalkuainen purkista kuulostaa vaan jotenkin niin karulta ja yksinäiseltä puuhalta.
Ja minä olen tuo alkuperäinen kysyjä. Ajattelin tyhmänä, että kyseessä on siis esim. 1 kpl keitettyä kananmunaa, josta syödään keltuaisen ympäriltä vaan valkuainen ja siksi ihmettelin että miten sillä pärjää ja miksi ei siis syödä kokonaista kananmunaa, mutta tää onkin joku valkuaisuskonto.
Voitko vielä kertoa tyhmälle lisää, mikä siinä valkuaisessa on se juttu?
Kauheeta jos oliskin syönyt 108 g! Siis ei mitään kuria!
Jengi on ihan sekaisin nykyään. Luojankiitos minä voin elää normaalia elämää, normaalin ruuan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:49"]
Sitäkin jäin aika paljon ohjelmista ihmettelemään, että tuo kuntosalitreenin, juoksemisen, tiukan dieetin rajoittama elämä tuntuu tappavan myös ystävyyssuhteet. Tulee sellaine kuva, että jatkuvasti pitää olla juoksemassa ja lasillistakaan mehua ei voi juoda, saati pikarillista kuohuviiniä juhannuksena. Yhtäkkiä oletkin ulkopuolellatyöpaikkajuhlista (tai syömässä vessassa raejuustoa) ja kavereiden iltabileistä.
Olisi kyllä fiksumpaa opettaa siinäkin mikä on kohtuus. Vaikka sitten niin, että ohjattaisin pois jokaperjantaisista saunasiidereistä ja konkretisoitaisiin montako kiloa ne vuodessa lihottavat, mutta etä silti on ihan ok käydä juhlissa vaikka kerran kuukaudessa. Neuvottaisiin miten silloinkin valista se kalorittomin alkoholijuoma eikä paksuin kermalikööri.
Pitäisi korostaa sitä, että laihtuminen tapahtuu elämän keskellä, ystäviäkään ei tarvitse unohtaa. Kyse on valinnoista ja hillinnästä.
En myöskään pidä siitä, että ohjelma antaa kuvan kuin yksi ns. sortuminen pilaisi koko dieetin ja aiheuttaisi heti useamman kilon lihomisen. Ei se mene näin. Pikemminkin pitäisi antaa työkaluja ja kannustusta siihen, että urakka jatkuu heti seuraavasta ateriasta (ei seuraavsta maanantaista) eikä tarvitse heittää hanskoja tiskiin. 19
[/quote]
Juuri näin! Mutta eihän siitä ehkä saa mielenkiintoista ja dramaattista ohjelmaa? Mä olen laihtunut nyt kuukaudessa 5 kiloa, ja vielä olisi noin 15 kiloa laihdutettavaa. Olen onnistunut tässä, vaikka olen syönyt töissä kakkua kun sitä oli tarjolla, ollut kavereiden luona illallisella ja juonut pari lasia viiniä ja syönyt pastaa sekä perunaa. Aikaisemmin en ole kyennyt laihduttamaan oikeastaan yhtään, kun olen aina repsahtanut heti kun on tullut jotain näkyviä tuloksia. Nyt tuntuu ihan erilaiselta, kun vihdoin tajusin että laihduttaminen ei ole muusta elämästä erillistä toimintaa vaan tärkeintä on se mitä syö arjessa ja mitään repsahduksia ei ole olemassakaan. Jos on juhlissa, niin voi hyvällä omalla tunnolla syödä sen mitä haluaa, ja sitten taas jatkaa järkevällä ruokavaliolla juhlien jälkeen. Tämä mun laihdutusruokavalio on sellainen, että voin hyvin jatkaa sillä varsinaisen laihdutuksen jälkeenkin - arkisin terveellistä perusruokaa, salaattia, paljon kasviksia, ei juurikaan leipää tai pastaa, mehua yms. Viikonloppuisin sitten samaa perusruokaa mutta vapaammin, eli vaikka sitä pastaa tai vaaleaa leipää.
Tuo Fitfarm-dieetti sopii ehkä joillekin, mutta aika ankealta se minulle kuulostaa. Itse ainakin haluan nauttia ruuasta ja syödä sitä myös maun vuoksi. En usko että kukaan jaksaa tuollaista vuosikausia, eiköhän tuo buumi jossain vaiheessa hiivu.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Purkista...ok.
Saanko ihan uteliaisuudesta vielä kysyä, millainen teidän perheenne ruokailukulttuuri noin yleensä on? Syöttekö yhdessä ja millainen suhde teillä on ruokailuun? Vetääkö koko perhe aamupalalla 10 kananmunanvalkuaista vai miten?
Ei ihan oikeasti ja käsi sydämellä millään lailla vittuiluna, asia ei minulle edes kuulu, mutta olen utelias. Kananmunanvalkuainen purkista kuulostaa vaan jotenkin niin karulta ja yksinäiseltä puuhalta.
Ja minä olen tuo alkuperäinen kysyjä. Ajattelin tyhmänä, että kyseessä on siis esim. 1 kpl keitettyä kananmunaa, josta syödään keltuaisen ympäriltä vaan valkuainen ja siksi ihmettelin että miten sillä pärjää ja miksi ei siis syödä kokonaista kananmunaa, mutta tää onkin joku valkuaisuskonto.
Voitko vielä kertoa tyhmälle lisää, mikä siinä valkuaisessa on se juttu?
[/quote]
Minulla ei ole perhettä, joten ei tarvitse siitä välittää. Tiedostan itsekin että diettini viikolla voi olla taviksille aika hc, mutta itse jopa odotan jokaista ateriaa. Kroppani toimii kun syön tietyn määrän tiettyjä, ennalta määriteltyjä ruoka-aineita kellon tarkkuudella. Kun kroppa toimii, treenit rullaavat.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:08"]
Ihan sama, punnitaanko parsaa vai poronkäristystä. Tuo kontrollointi itsessään on minusta syvästi vastenmielistä ja täysin vastakkainen omalle ruokafilosfialleni. Kannatan rentoa painonhallintaa, jossa syödään kohtuudella ravitsevaa ja maukasta kasvisvoittoista ruokaa, herkutellaan, juodaan arpeeksi vettä ja liikutaan sen verran, että tulee hyvä fiilis ja kroppa toimii.
[/quote]
kiva jos toimii sulle, mutta eiköhän ne lihonneet ole ottaneet rennosti ja nyt koitetaan laihtua. et sinä voi kokkasilla heille kaikille niin on hyvä olla jonkinmoisia sääntöjä
Fitfarmin sallituista sapuskoista ehdoton herkku on keitetty parsakaali, siihen paistettua jauhelihaa,raejuustoa,suolaa ja hyvää öljyä. Maistuu koko perheelle. :)
[/quote]
[/quote]