Parsaa, kanaa, jauhelihaa ja rahkaa - loppuelämä? (Fitfarm)
Mulla on pari kaveria "hurahtanut" noihin Fitfarm -juttuihin, ja ovat saaneet todella upeita tuloksia aikaiseksi painonpudotuksen ja lihasmassan kasvun osalta.
Mua vaan mietityttää se, että jos ja kun painonpudotuksessa on kyse siitä kokonaisvaltaisesta ja LOPPUELÄMÄN kestävästä ajattelumallin ja syömisen muutoksesta, niin voiko tuo olla ihan tervettä..?
Pelkkiä vihreitä vihanneksia, hieman marjoja, kanaa, kalaa, jauhelihaa, rahkaa, kananmunan valkuaisia - myös riisiä ja pastaa tarkoin punnittuna tiettyinä päivinä. Ja päälle toki niitä (kyseisen firman sponssaamia) jauhelitkuja. "Ravintoneuvojan" niin salliessa saa joskus harvoin syödä YHDEN hedelmän - ystäväni on vuoden sisällä syönyt tasan kaksi hedelmää. "Vapaasyöntipäivä" on kahdesti vuodessa.
Itsekin syön mielestäni terveellisesti enkä niin herkkujen perään ole. Mutta tykkään myös ihan kunnon ruoasta, hedelmistä, punaviinistä ynnä suklaasta - kaikkea kohtuudella. Noilla Fitfarm -mimmeillä se on "kaikki tai ei mitään" - tyylistä meininkiä.
Meinaavatko nuo nelikymppiset mimmit tempoa tuota ruokavaliota seuraavat 40 vuotta? Kyse kun kuulemma on "asenteesta" ja "elämänmuutoksesta".
Kommentit (156)
Kivikautinen leipä eli pähkinöitä ja siemeniä, sekä kananmunaa. Pitää mahan toiminnassa, sisältää pellavansiemeniä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:05"]
Mun kohdalla ei tule mieleenkään seurata tai punnita kaloreita. Tai miettiä, mitä raaka-aineita saan luvallisesti käyttä ravinnokseni. Tuollaiset fitfarmit ovat helvatan hyvää bisnestä, johon ajattelemattomat sortuvat ja suhtautuvat lahkolaisuuden lailla. Läheiseni (jonka kanssa välit ovat huonontuneet ruokakiihkon myötä) noudattaa erittäin tarkasti fitfarm-ruokavaliota. Sokeria ei saa olla yhtään missään, tarkka kalorikulutus erilaisine vempaimineen, vetäytyminen sosiaalisesta elämästä (paitsi nettimaailma). Seurauksena anoreksia, paheneva tyytymättömyys ja itseinho.
Yleensäkin, miten ruuasta on voinut tulla niin kovia paineita. Mulle syöminen on ilo ja seurallinen tapahtuma, tykkään napostella ja leipoa. Liikun päivittäin, olen mittausten mukaan terve, normaalipainon alarajoilla ja elämääni suht tyytyväinen. Miksi pilaisin sitä jollain muotidieetillä.
[/quote]
No jos sä kerta olet omaasi tyytyväinen, niin eihän sulla sitten ole mitään hätää eikä sun tarvitse mitään muuttaa. Voisit silti yrittää ymmärtää, että toisilla voi olla syömingeissä ongelmaa ja silloin on ihan perusteltua tehdä asialle jotain eikä vain sormi perseessä istua märisemässä sitä, että av palstalla joku ämmä on tyytyväinen eikä ymmärrä, joten en sitten varmaan minäkään saa olla kiinnostunut ongelmani ratkaisusta.
20, hieno lisäys tuo sosiaalisuuden huomioiminen. MInusta silloin ollaan väärillä jäljillä, kun perheen laihduttaja paistaa yksinään kananpaloja ja syö eväitään pakastusrasioista, hikoilee lenkillä kun perheen lapset istuvat ruokapöydässä. Pitäisi pikemminkin ohjata siihen, että syöminen on "julkista", syödään yhdessä, voidaan syödä samoja ruokiakin kuin perhe. Opetetaan vain miten tehdä valintoja ja miten koota lautasellinen, joka keventää. Mikä on sopiva annoskoko kutakin ruokaa.
Minkälaisen mallin pikkulapset saavat, kun äiti/ isä ei saa nuolaistakaan jotakin hedelmää, ja he itse noloina napostelevat lauantaitikkariaan?
sama 19
Go fat go on hyvä, koska siinä opetetaan paljonko pitää syödä/saa syödä. Monilta se on unohtunut tai ei huomaa kuinka isoja annoksia vetää. Jutta ei tuomitse vaan toteaa näin on käynyt, mutta nyt opetellaan.. Puolet lautasesta jne. on riittävän epämääräisiä, jotta huomaamattasi huijaat itseäsi. Grammamäärillä tiedät mikä on se määrä laihduttaessasi.
Olisi kyllä jo aika tieteelliselle tutkimukselle, jossa Fitfarm-tyyppisen ruokavalion terveellisyyttä seurattaisiin pidemmällä aikavälillä. Saako näin yksipuolisella ruokavaliolla todellakin kaikki tarvittavat ravintoaineet? Se nyt ainakin on jo tutkimuksissa osoitettu, että elimistö pystyy paremmin hyödyntämään suoraan ruoasta tulevat vitamiinit ja hivenaineet kuin synteettisesti valmistetuista pillereistä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:32"]
Go fat go on hyvä, koska siinä opetetaan paljonko pitää syödä/saa syödä. Monilta se on unohtunut tai ei huomaa kuinka isoja annoksia vetää. Jutta ei tuomitse vaan toteaa näin on käynyt, mutta nyt opetellaan.. Puolet lautasesta jne. on riittävän epämääräisiä, jotta huomaamattasi huijaat itseäsi. Grammamäärillä tiedät mikä on se määrä laihduttaessasi.
[/quote]
Ei tuo ole mikään Fitfarm-oivallus. Ihan samalla tavalla ruokia voi aluksi punnita muinaisissa Painonvartijoissa, Kiloklubeissa, Ruokapäiväkirjoissa, 1200kcal:n dieetissä jne. Ei ole tarkoitus punnita koko elämän ajan aterioitaan raejuustomurun tarkkuudella, se on ihan pakkomielteistä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 01:17"]
Tuollainen syömisten syynääminen sopii lähinnä ihmisille, joille ruoka on tosiaan vain polttoainetta. Minusta tuollainen ruokasuhde on hyvin vastenmielinen.
[/quote]
Ruoka nimenomaan on pääasiassa polttoainetta. Syön osittain fitfarmilaisittain, voisin kuvitella, mutta paljon rennommin kuitenkin. Vastenmielisempää on ihme ruokahifistely ja pikku tarkka keittiössä näpertely tuntikaupalla. Käytän todellakin aikani mieluummin treeniin, sohvalla löhöämiseen ja sosiaalisiin suhteisiin ja syön rahkaa kuin hikoilen keittiössä.
[/quote]
Sen vastakohta, että ruoka on pelkkää polttoainetta, ei ole tuntikausien keittiössä hikoilu ja pikkutarkka näpertely. Mä en koskaan hikoile tai näpertele, mutta olen silti hyvän ruuan ystävä. Laitan hyvää, mutta aika helppoa ja yksinkertaista ruokaa.
Jos nyt ajattelee ihmiskunnan historiaa ja nykypäivää, on todella selvää, että ruuan, ei pelkästään välttämättömän ravinnontarpeen tyydyttäminen, on ihmisille erittäin tärkeää. Ruuan ympärille kietoutuu iso osa ihmisten sosiaalisesta kanssakäymisestä. TOki joitain yksilöitä on, joille ruoka on lähinnä polttoaine, mutta jos ajatellaan ihmisiä vähän isompana joukkona, sen merkitys on erittäin suuri.
Fitfarmissa saa syödä, toisin kuin painonvartijat tms. Kaikkea voi syödä.. lässyn lää.
Sitäkin jäin aika paljon ohjelmista ihmettelemään, että tuo kuntosalitreenin, juoksemisen, tiukan dieetin rajoittama elämä tuntuu tappavan myös ystävyyssuhteet. Tulee sellaine kuva, että jatkuvasti pitää olla juoksemassa ja lasillistakaan mehua ei voi juoda, saati pikarillista kuohuviiniä juhannuksena. Yhtäkkiä oletkin ulkopuolellatyöpaikkajuhlista (tai syömässä vessassa raejuustoa) ja kavereiden iltabileistä.
Olisi kyllä fiksumpaa opettaa siinäkin mikä on kohtuus. Vaikka sitten niin, että ohjattaisin pois jokaperjantaisista saunasiidereistä ja konkretisoitaisiin montako kiloa ne vuodessa lihottavat, mutta etä silti on ihan ok käydä juhlissa vaikka kerran kuukaudessa. Neuvottaisiin miten silloinkin valista se kalorittomin alkoholijuoma eikä paksuin kermalikööri.
Pitäisi korostaa sitä, että laihtuminen tapahtuu elämän keskellä, ystäviäkään ei tarvitse unohtaa. Kyse on valinnoista ja hillinnästä.
En myöskään pidä siitä, että ohjelma antaa kuvan kuin yksi ns. sortuminen pilaisi koko dieetin ja aiheuttaisi heti useamman kilon lihomisen. Ei se mene näin. Pikemminkin pitäisi antaa työkaluja ja kannustusta siihen, että urakka jatkuu heti seuraavasta ateriasta (ei seuraavsta maanantaista) eikä tarvitse heittää hanskoja tiskiin. 19
Itse syön viikolla paljon kananmunanvalkuaista, salaattia (eri värisinä) sekä kanaa. Tämä helppouden takia, sopivia ruokavaihtoehtoja olisi muitakin, kalkkuna, kala tms, mutta tämä sopii minulle erinomaisesti. Viikonloput syön ja juon mitä tahdon, eilen iso pitsa ja ties mitä muuta. Olen alusvaatemallikunnossa.
Mikä tästä nyt tekee niin kurjan?
31, syökä perheesi samaan tapaan? Uskoisitko syöväsi samoin 20 vuoden päästä keski-ikäisenäkin?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:58"]Itse syön viikolla paljon kananmunanvalkuaista, salaattia (eri värisinä) sekä kanaa. Tämä helppouden takia, sopivia ruokavaihtoehtoja olisi muitakin, kalkkuna, kala tms, mutta tämä sopii minulle erinomaisesti. Viikonloput syön ja juon mitä tahdon, eilen iso pitsa ja ties mitä muuta. Olen alusvaatemallikunnossa.
[/quote]
Tylsyys ja yksipuolisuus.
Mitä muuten teet niille kananmunan keltuaisille? Heitätkö puolet munasta aina roskiin? Siellähän se ruoan paikka toki onkin...
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 02:02"]Mä en oikeasti ymmärrä, miksi hedelmistäkin pitää kyylätä kalorit hirveän tarkkaan. Tuskin kukaan on viinirypäleillä lihonut, tai pidä läskiä niillä yllä.
[/quote]
Mun isoisällä nousi paino aina syksyisin, kun omenat tuli, mut hän söikin niitä paljon :D
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:58"]
Itse syön viikolla paljon kananmunanvalkuaista, salaattia (eri värisinä) sekä kanaa. Tämä helppouden takia, sopivia ruokavaihtoehtoja olisi muitakin, kalkkuna, kala tms, mutta tämä sopii minulle erinomaisesti. Viikonloput syön ja juon mitä tahdon, eilen iso pitsa ja ties mitä muuta. Olen alusvaatemallikunnossa.
[/quote]
Tyhmä kysymys: Miksi niitä keltuaisia ei voi syödä? Ja mitä niille tapahtuu? Roskiin?
Muuten ihan sama, syökää vaikka heinänkorsia jos hyvältä tuntuu.
Läskit täällä selittelee mukavaa elämäänsä ja paheksuu toisten itsekuria.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:16"]
Kaikesta huomaa, että Jutan tähti alkaa olla laskussa. Sortui ylimielisyyteen ja dieetti on syömishäiriöön kannustava.
Kukahan alkaisi vetää samanlaista ohjelmasarjaa ja laihduttamista ihan normaalilla ruualla? Mukana saisi olla myös tärkeässä roolissa psykologi, joka valmentaisi henkisesti. Seuranta-aika voisi olla 1 vuosi ja senkin jälkeen vielä vuoden päästä tulisi sarja "mitä heille kuuluu nyt", vaikka olisivatkin lihoneet. Tämähän tietysti tarkoittaisi sitä, että PT:stä ei voitaisi tehdä uskomatonta gurua, koska lopputuloksissa nähtäisiin epäonnistumisiakin. Oli dieetti mikä hyvänäsä, joku lihoo jkv. takaisin, kun jaksaminen loppuu.
Tulisi vähän inhimillisempi ote koko hommaan.
Oheistuotteita täytyy tietysti mainostaa ja myydä, mutta jospa ne eivät olisikaan lisävitamiineja ja kuitukapseleita, vaan.... Hmmm. Palkintoja saavutetuista välietapeista? Kylpyläloma, koru, kello, vaate, jumppalaite... mitä nyt ikinä tahdottaisiinkaan mainostaa.
[/quote]
Tai jos laihdutusohjelmasta tehtäisiin vuorovaikutteinen, kun se nyt on kovasti muotia? Jospa sarja olisikin kokonaisen kevään mittainen ja esimerkkilaihuttajien lisäksi annettaisiin katsojille ohjeet ruokailuun ja liikuntaan aina kullekin viikolle? Omasta edistymsestään voisi sitten raportoida Twitteriin, Faceen tai mitä nyt ikinä keksittäisiinkään :D Ohjelmaan voisi ottaa oman kokin ja oheissäläksi sitten keittiötuotteiden mainostamista blenderistä raastimiin ja kokkiveitsiin. Yhdistellään kyökkiohjelma, laihduttaminen ja BB! sama
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:14"]
[/quote]
Just. Kyllähän ihmisen täytyy olla superläski jos ei nakerra jotain kananmunanvalkuaista.
Kana, salaatti, kananmuna, raejuusto, rahka...kaikki on hyvää ja kuuluvat omaankin ruokavaliooni, kuten ihan kaikki muukin kotiruoka vaihdellen ja monipuolisesti.
[/quote]
Ja loput aukovat päätään ja nimittelevät. Aina sama kuvio. Jollakin rupeaa ottamaan niin päähään, että pitää tulla solvaamaan. Huoh.
[/quote]
Mites me, jotka pysytään normaalipainossa ihan ilman erikoisdieettejäkin?
Minusta fitfarmin dieetissä syödään juuri sitä tavallista ruokaa. Lisäravinteita ei tarvitse ostaa, tuloksia tulee kyllä ilmankin. :)