Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei mummulaan yöksi

Vierailija
08.02.2014 |

Mitä sanotte tästä. Olimme miehen kotona saunassa ja syömässä. Kun tuli lähdön aika niin sanoin että tuo vanhin poika ( 4v) menee minun äidin luokse yöksi. Siihen mieheni isä: Mitä se sinne taas menee? Ihan kuin mustalaista vietäis. A. Poika oli kysynyt päivän aikana 2 kertaa että saisiko jäädä yöksi. Vastaus oli että et nyt jää. B. Poika ei ole ollut pitkään aikaan äidilläni yötä. Miehen vanhemmat sen sijaan eivät lapsia ota yökylään koskaan ellei meillä ole jotain menoa. C. Lapset eivät ole heidän vaivoinaan muutenkaan.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheet ovat erilaisia. Olen kasvanut yh-äidin kanssa kaksin ja kaipasin koko lapsuuteeni sisaruksia, isää, perhettä, suurta sukua sekä läheisi suhteita sukulaisiin. Meillä oli hyvin pieni suku ja isovanhemmatkin kuolivat varhain.

Aikuisena perustin oman perheen, ja "oikeassa" perheessä eläminen on ollut juuri niin ihanaa kuin lapsena kuvittelinkin. Ja olen nauttinut siitä, että perheeni on kasvanut ja kasvaa koko ajan lasten puolisoiden ja nyt jo lastenlastenkin kautta. Ja meillä on hyvät välit myös lähellä asuvan vävyn vanhempiin ja sisaruksiin.

Uskon, että meillä isovanhemmilla voi olla suuri merkitys omien lastemme vanhemmuuden tukemiselle. Pikkulapsiperheen ei tarvitse sinnitellä yksin vaan he voivat halutessaan pitää vähän lapsivapaata. Me kaikki isovanhemmat olemme iloisia, kun saamme lapsenlapsia luoksemme - tai koko perheen. Meillä on läheiset välit lapsiin ja lapsenlapsiin, mikä on meille suuri ilon aihe, enkä keksi, miten tämä voisi lapsenlapsia vahingoittaa.

Vierailija
102/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:36"]

Luojan kiitos sekä mieheni että oma sukuni ovat sitä sorttia, että on ihan luonnollista, että isovanhemmat osallistuvat tiiviisti meidän perheen elämään. Ja siihen sisältyy mm. lastenhoitoa, yökyläilyä jne. Kesällä appivanhemmat ottavat lapset moneksi päiväksi mökillekin jos meillä vanhemmilla ei ole lomaa päiväkodin kiinnioloaikana. Ja KYLLÄ, ihan omasta tahdostaan ja erittäin mielellään. Lapset myös haluavata tasaisin väliajoin jompaan kumpaan mummolaan yöksi ja sinne yleensä pääsevät. Ovat yökylässä ehkä 1-2 krt/kk. Kesäaikaan jopa enemmän.

Lapset kyllä tietävät ketkä ovat heidän vanhempiaan, missä heidän kotinsa on ja meillä ei ole mitään kasvatusongelmia. Meistä on ihan luonnollista ja todella ihanaa, että lasten elämään kuuluu muitakin tärkeitä ihmisiä ja että sitä tukiverkkoa löytyy. Näin on ollut sekä mieheni että minun lapsuudessa. Olemme molemmat olleet paljon mummoloissa lapsena ja molemmilla on ollut erittäin läheiset välit isovanhempiin.

Minua säälittää nämä "älkää lisääntykö enempää jos ette omia lapsia jaksa hoitaa" tai "minä olen jo omat lapseni hoitanut" -asenteet. Ihan vilpittömästi säälin tyyppejä joiden mielestä kiinteät sukulais/ystävyyssuhteet ovat jotenkin hyväksikäyttöä tai joiden mielestä kaikesta elämässä pitää selvitä yksin.

[/quote]

minuakin huolettaa ja tuntuu pahalta tämä uusi lisääntyvä tapa pohtia, että käytetäänkö sukulaisia vain hyväksi. Vetää vähän sanattomaksi.. suomi on jo tarpeeksi täynnä epäsosiaalisuutta ja syrjäytyneitä. Mielestäni paras tapa ehkäistä sitä on hyvät ja tiiviit välit mahdollisimman moneen sukulaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 v kanssa haluaa mummon luo melko usein yöksi., Ihmekös tuo, hän pääsee mummonluona pilkkimään papan kanssa, hoitamaan eläimiä ja saa molempien täyden huomion koko päivän ajaksi. ;)

Lapsi on n. kerran kuussa yön mummon luona, muuten hän on vielä kotihoidossa. Ei hän kouluikäisenä enää kovin monta vuotta edes mummolle halua, joten suotakoon mummon ja lapsen yhteinen aika, sainhan itsekin olla lapsena mummon luona öitä.

Vierailija
104/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan, kuinka monella on suuri tarve puolustella sitä että lapset on ok hoidattaa muilla. Meidän lapsilla on hyvät välit ja kiintymyssuhteet läheisiin, mummoihin, serkkuihin, kummeihin! Ei Se aina tarkoita yökylää, jos aikaa viettää jonkun aikuisen kanssa! Toki lapsemme ovat olleet yökylissä ja ovat jatkossakin, mutta viikoitain, kuukausittain...ei! Miksi pitää olla joku säännöllisyys tuossa? Ymmärrän yht ja väsyneet äidit, olen itsekin siskoani auttanut ottamalla heidän lapsiaan jopa viikon lopuksi että sisko saisi levätä. Mutta ei hänkään halua että siitä joku traditio pitäisi tehdä! Jotenkin näistä mummoista herää kysymys; tuliko omat lapset hoidettua/kasvatettua juosten kusten, että nyt sitten paikkaillaan omaa pahaa oloa ryöstämällä lastenlapsia hyysättäväksi!?

Vierailija
105/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:18"]

Huomaan, kuinka monella on suuri tarve puolustella sitä että lapset on ok hoidattaa muilla. Meidän lapsilla on hyvät välit ja kiintymyssuhteet läheisiin, mummoihin, serkkuihin, kummeihin! Ei Se aina tarkoita yökylää, jos aikaa viettää jonkun aikuisen kanssa! Toki lapsemme ovat olleet yökylissä ja ovat jatkossakin, mutta viikoitain, kuukausittain...ei! Miksi pitää olla joku säännöllisyys tuossa? Ymmärrän yht ja väsyneet äidit, olen itsekin siskoani auttanut ottamalla heidän lapsiaan jopa viikon lopuksi että sisko saisi levätä. Mutta ei hänkään halua että siitä joku traditio pitäisi tehdä! Jotenkin näistä mummoista herää kysymys; tuliko omat lapset hoidettua/kasvatettua juosten kusten, että nyt sitten paikkaillaan omaa pahaa oloa ryöstämällä lastenlapsia hyysättäväksi!?

[/quote]

No höpö höpö. Eiköhän täällä ole suurinosa sanonut että esim n. kuukausittain. Ei kai nyt joka kuu ole päivää sovittuna koska menee. Vaan silloin kun lapsi haluaa ja mummo haluaa.

Miksi se on puolustelua, jos kertoo oman tilanteensa?

Ei tietenkään tarkoita myöskään aina yökylää, mutta onko se yökylä päivävierailuun verrattuna nyt kovinkaan syntinen asia?

Vierailija
106/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ryöstämällä lapsenlapsia hyysättäväksi".. Hirveä asenne! Pahoittelen, että koet asian noin

Vierailija
107/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:23"]"ryöstämällä lapsenlapsia hyysättäväksi".. Hirveä asenne! Pahoittelen, että koet asian noin

[/quote

Ei tarvii pahoitella. Tuollahan yksi mummo kertoi kuinka omaan elämänlaatuun vaikuttaa...todella suosittelen tämmöisille isovanhemmille jotain harrastusta, tai vaikka kissa! Siis Se on teille vanhemmillle ok, että isovanhemmat takertuvat teidän lapsiinne? Onko Se ajatuksena mielyttävä, että samalla mummot kuvittelevat teidän lapsenne hinkuvan heitä hoitamaan kun ovat vanhainkodissa? En koskaan voisi velvoittaa omia lapsenlapsiani minua hoitamaan kun olen vanha.

Vierailija
108/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:50"]

minusta tuntuu pahalta, että on isovanhempia jotka eivät halua hoitaa mummutettaviaan. Edes hetkeä. olen yliväsynyt pikkuvauvan äiti ja oma äitini ei korviaan lotkauta asialle. En olisi lasta hänelle yökylään tyrkkäämässä, riittäisi kun tulisi käymään ja veisi vaikka tunnin vaunulenkille että saisin hetken levätä, mutta ei. Tulee todellakin sellainen olo ettei välitä yhtään. Tämä ei varsinaisesti aiheeseen liittynyt, mutta tiedoksi siitä et kaikki isovanhemmat eivätlå ole niitä iloisesti höpsähtäneitä mummoja ja ukkeja. Voimia kaikille joilla sama tilanne

[/quote]

Onneksi harva meistä on pienen vauvan yksihuoltaja, muilla kun on lapselle isä, joka kantaa vastuunsa ja hoitaa lasta. On väärin, että nautinnollisen seksiaktisi hedelmän eli seuraukset joutuisivat kantamaan isovanhemmat.

[/quote]

Vaikka se isä siinä olisikin, luulen että tuo "yliväsynyt pikkuvauvan äiti" toivoisi omalta äidiltään tukea ja myötäelämistä perheen arjessa. Onpa harmi, kun hän ei sitä saa, vaikka äiti asuukin ilmeisesti lähellä. Suhde ei vaikuta kovin läheiseltä äidin ja tyttären välillä. Olisivatko miehesi vanhemmat herkempiä näkemään tämän tarpeesi? Oletko suoraan sanonut äidillesi tuon toiveesi tulla auttamaan? Kukaan ei ole myöskään ajatustenlukija. Voimia sinulle.

Vierailija
109/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mummo kertoo ketjussa, eihän se tarkoita että edes puolet mummoista olisi sellaisia, herranen aika. :D

Ja velvoittaa.. Eh. Tuokin asenne on kurja. Perhe on perhettä ja tuossa asiassa ei pitäisi olla mitään velvoittamista. Eikö perhettä pitäisi auttaa, jos se läheinen on? Ihan pyynteettömästi.

Vierailija
110/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuolla joku mummo kehuskeli, oikein retosteli että hänpä kuutta pojan perheen luo asumaan mummon murusia hoitamaan, niin he sitten hoitavat hänet vuorostaan kun paskoo vaippoihinsa! Tätä minä ihmettelen kovin!

Vierailija
111/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:35"]

No tuolla joku mummo kehuskeli, oikein retosteli että hänpä kuutta pojan perheen luo asumaan mummon murusia hoitamaan, niin he sitten hoitavat hänet vuorostaan kun paskoo vaippoihinsa! Tätä minä ihmettelen kovin!

[/quote]

Miksi ihmettelet. Luepa ketju. Tässä moni eri tavoin kerrotaan, että lapsenlapsen ja isovanhemman suhde on tärkeä ja ainutlaatuinen ja se kehittyy vain siten, että isovanhempi ja lapsi saavat olla yhdessä. Kun isovanhempi asuu lapsenlapsen kanssa, syntyy tälle suhteelle paras mahdollinen kasvualusta ja isovanhempi on alusta alkaen osa lapsenlapsen elämää, tärkeä ihminen.

Vai oletatko, että isovanhemmuus kehittyy parhaiten siten, että vanhemmat määrittävät omien tarpeittensa mukaan sen ajan, jonka isovanhemman ja lapsenlapsen on parasta olla yhdessä? Että suhde nimenomaan vaatii, että ei olla yhdessä koko ajan vaan ainoastaan silloin, kun vanhempien mielestä on sopivaa?

Huomaatko ristiriitaa?

Vierailija
112/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä ihmeen puolustelua? En puolustele asiaa millään, että lapsemme ovat silloin tällöin mummoloissa yökylässä. Kerron vain tilanteesta. En koe asiasta minkäänlaista huonoa omaatuntoa joten en koe myöskään mitään tarvetta puolustella. Meidän ihan normaaliin elämään kuuluu se, että ollaan isovanhempien kanssa tekemisissä. Ihan koko perheen kera mutta myös niin, että lapset ovat mummoloissa hoidettavina, myös yöaikaan.

Ja tuo asenne, että mummot oikein ryöstävät lastenlapset hyysättäväkseen on ihan sairas.

Vierailija
113/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:35"]

[/quote]

Niin, hän on yksi ihminen ja sekin voi olla provo.

Vierailija
114/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi se yökylä on niin paha peikko? Miten se niin ratkaisevasti eroaa muusta kyläilystä kun kaikki kuitenkin tässä toitottaa kuinka erinomaisen läheiset suhteet heidän lapsillaan on isovanhempien kanssa.

Minun ukkini saattoi hakea minut lauantaiaamuisin klo 8 hiihtämään kanssaan, puin vaatteet päälle ja otin sukset, vanhemmat nukkuivat. Edellisenä iltana olimme olleet siellä illallisella koko porukka ja menin suoraan kotona nukkumaan. Maantieteellisesti nukuimme kyllä eri paikoissa, mutta onko tässä nyt kyseessä siis ollut minun hoidattamiseni muilla vanhempien välinpitämättömyyden vuoksi ja isovanhemman omistushalu?

Itse olen aina tähän päivään saakka, nelikymppiseksi kuvitellut että tässä oli pelkästään win-win-win tilanne: Minä sain olla rakastamani ihmisen kanssa, ukki samoin ja vanhemmat saivat nukkua. Ja tämä siis toistui lähes joka lauantai.

Vierailija
115/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin naapurissa on taas lapsenlapset isovanhemmilla hoidossa. Klo 9.00 soi ovikello, että pääseekö meille leikkimään, kyseli 5v ja 7v lapset. Eilen tulivat mummolaan puoliltapäivin ja samantien kun vanhempansa lähtivät, lähetettiin lapsenlapset meille.

Heti kun mennään pihalle, ovat naapurin lapsenlapset tulossa meille. Mummonsa vielä huutelee kuistin ovelta, että "kiva kun saa teidän lapset leikkiseuraa". Ei meillä 3v ja 1v kaipaa isompia retuuttajia, jotka vie pulkan ja liukurit, tuhoaa lumikakut ja kärttää koko ajan, että "me halutaan teille sisälle leikkimään".

Naapurissa on lapsenlapsia joka viikonloppu, usein viikollakin. Isovanhemmat ei joko jaksa tai viitsi, koska ne lykätään meille "viihdyttämään pikkuisia". Ensin menin tyhmyyttäni halpaan ja annoin tulla meille, nykyisin jo kiellän jyrkästi ja ilmoitan, että meidän pihaan ei ole tulemista, olkoot mummolan pihassa. Silti ovikello soi ja lapsi sanoo, että "mummo lupasi, että saadaan olla vaikka iltaan asti".

Vierailija
116/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko väittänyt että vain me vanhemmat yksin päätämme koska on aikaa lasten viettää iso vanhemmilla? Asian ottaa puheeksi mummo tai me, yleensä mummo. Mummo ehdottaa että voisi järjestää vaikka lettukesti ja käyttää lasta elokuvissa päivänä Se ja Se kun hänellä on vapaata! Kertoo myös että samana iltana olisi siellä ja siellä sellainen konsertti/teatteri mikä voisi minua ka miestäni mielyttää! Ajatusta jalostetaan! Yhdessä nämä,asiat aina sovitaan, ja ihan täysillä kaikki osapuolet siinä ovat mukana! On joskus tilanteita että itse kysymme mummoa haluaako muruset yöksi, esim kun olisimme kutsuttuja toiselle paikkakunnalle ystävien luokse kylään. Mummo ottaa tai on ottamatta! Kukan ei pakota ketään! Lapset näkevät mummoa säännöllisesti, soittelevat omilla puhelimillaan halutessaan. Eilen mummo soitti ja kysyi haluavatko lapset mennä hänen kanssaan luistelemaan? Loisto ajatus, menivät porukalla ja minä sain leipoa heille pullat ja kaakaot kun tulivat luistelemasta! Olenko siis hirviö? Käytänkö isovanhempia hyväksi?

Vierailija
117/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä ensimmäisen kerran pyydettiin lapsenlapselle hoitajaksi, oli vauvalla ikää 2 kk. Sanoin, että mielelläni tulen, mutta nimenomaan sinne vauvan kotiin. Ja yötäkin olen. Jos hoitoapua tarvitaan, olen käytettävissä lapsen kodissa ihan koska tahansa.

Miniän mielestä olen itsekäs. Yökyläilyssä kun lapsi lähtee kylään, ei isovanhempi. En ymmärrä, mikä ero lapselle on siinä, onko hän yhdessä kanssani omassa kodissaan vai minun kodissani. Tärkeintähän on se apu vanhemmille ja oleminen lapsenlapsen kanssa.

Vierailija
118/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:55"]

Minusta on hienoa, jos lapsella on sellaiset välit isovanhempiin että haluaa ja saa yökyläillä paljon. En ymmärrä mitä pahaa siinä olisi.. se ei todellakaan ole keneltäkään pois ja vähiten ymmärrän jos joku alkaa siitä valittaa että oletpa paska vanhempi kun on niin vastenmielistä omaa lasta hoitaa, että aina yökylässä lapsi. Lapsella saa olla muitakin läheisiä ja huolehtivia aikuisia kuin omat vanhemmat. Ne joilla ei ole muuta ollut niin eivät sitä varmaan käsitä ja kateellisina urputtaa. Tai sitten heidän lapsillaan ei ole muita läheisiä aikuisia joihin lapsi luottaa niin paljon, että itse haluaa yökyläillä ja sekös vasta ärsyttävää onkin ja aiheuttaa kateutta kun oma nico-petteri ei suostu tai häntä ei saa hoitoon. Pakkohan se on sitten vähän haukkua niitä joilla on muutama ilta enemmän "vapaata".

[/quote]

Miksi palstalla sitten haukutaan tuota mummoa, joka muuttaa pojan perheen luokse asumaan, että saa olla lapsenlapsen kanssa?

[/quote]

Minusta tämä mummon muuttamisen "oudoksunta" on ymmärrettävää,  ja äkkiseltään en sitä itsekään hyväksyisi. Kuvitelkaa, että teille muuttaisi joku vieras ihminen. Miehen äiti on kuitenkin vieras miniälle ja vieras myös aikuiselle pojalle.( siinä tapauksessa, että mies ei muuttanut suoraan vanhempien kodista yhteen nyt raskaana olevan kumppaninsa luokse? ) Eihän ko tilanteessa nuorella perheellä ole mitään omaa rauhaa. Esim muistan oman suhteeni alussa, miten saatoimme rakastella keskellä päivää lasten nukkuessa. Ei tuollaiseen ole sellaisessa kodissa mahdollisuutta, jos sen mummun pää pistää esiin mistä milloinkin : ) Saavat kyllä lastenhoitoapua, mutta parisuhde ja intiimi elämä voipi kärsiä : (   Eihän omassa kodissa silloin voi kulkea edes puolipukeissa.

Vierailija
119/127 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Miehen vanhemmat sen sijaan eivät lapsia ota yökylään koskaan ellei meillä ole jotain menoa"

Entä jos pyydät anopiasi ja appeasi yökylään teille, silloin isovanhemmat ja lapsesi voisivat seurustella vapaasti yhdessä?  

Saattaisi olla kivaa vaihtelua myös isovanhemmille, kun voivat  tulla valmiiseen ruokapöytään ja eikä tarvitsisi huolehtia arjen askareista.

Vierailija
120/127 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:55"]

Minusta on hienoa, jos lapsella on sellaiset välit isovanhempiin että haluaa ja saa yökyläillä paljon. En ymmärrä mitä pahaa siinä olisi.. se ei todellakaan ole keneltäkään pois ja vähiten ymmärrän jos joku alkaa siitä valittaa että oletpa paska vanhempi kun on niin vastenmielistä omaa lasta hoitaa, että aina yökylässä lapsi. Lapsella saa olla muitakin läheisiä ja huolehtivia aikuisia kuin omat vanhemmat. Ne joilla ei ole muuta ollut niin eivät sitä varmaan käsitä ja kateellisina urputtaa. Tai sitten heidän lapsillaan ei ole muita läheisiä aikuisia joihin lapsi luottaa niin paljon, että itse haluaa yökyläillä ja sekös vasta ärsyttävää onkin ja aiheuttaa kateutta kun oma nico-petteri ei suostu tai häntä ei saa hoitoon. Pakkohan se on sitten vähän haukkua niitä joilla on muutama ilta enemmän "vapaata".

[/quote]

Miksi palstalla sitten haukutaan tuota mummoa, joka muuttaa pojan perheen luokse asumaan, että saa olla lapsenlapsen kanssa?

[/quote]

Minusta tämä mummon muuttamisen "oudoksunta" on ymmärrettävää,  ja äkkiseltään en sitä itsekään hyväksyisi. Kuvitelkaa, että teille muuttaisi joku vieras ihminen. Miehen äiti on kuitenkin vieras miniälle ja vieras myös aikuiselle pojalle.( siinä tapauksessa, että mies ei muuttanut suoraan vanhempien kodista yhteen nyt raskaana olevan kumppaninsa luokse? ) Eihän ko tilanteessa nuorella perheellä ole mitään omaa rauhaa. Esim muistan oman suhteeni alussa, miten saatoimme rakastella keskellä päivää lasten nukkuessa. Ei tuollaiseen ole sellaisessa kodissa mahdollisuutta, jos sen mummun pää pistää esiin mistä milloinkin : ) Saavat kyllä lastenhoitoapua, mutta parisuhde ja intiimi elämä voipi kärsiä : (   Eihän omassa kodissa silloin voi kulkea edes puolipukeissa.

[/quote]

Ja sille vieraalle ihmiselle ollaan antamassa pieni vauva tai taapero yökylään? Miten ihmeessä uskallat antaa vauvan sellaiselle, jota et tunne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän