Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kutosluokkalaisten vanhemmat! Mihin yläasteelle lapsenne hakee?

Vierailija
07.02.2014 |

Hakeeko johonkin painotukseen vai meneekö omalle yläasteelle (lähikoulu)?

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 01:28"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:51"]

Nykytrendi on se, että kaikkien pitää mennä johonkin painotukseen. Että niinku oltais parempaa väkeä ja menestyttäis aikuisena paremmin ku muut. Elämä on yksi iso kilpailu.

[/quote]

En ymmärrä asennettasi. Jos lähikoulu on levoton mamukoulu ja osa tulevista luokkakavereista ei osaa edes kunnolla suomea niin opetuksen taso ei voi olla kovin hyvää. Miksen antaisi lapselleni paremmat koulutusmahdollisuudet, kun siihen on mahdollisuus? Eikö jokainen toivo lapselleen parasta?  Yläasteella vietetään kuitenkin kolme sangen tärkeää vuotta.

[/quote]

Mä en puolestaan ymmärrä sun asennetta. Oletkohan sä tutustunut lähikouluun ollenkaan ja miten luokat ja tuntijaot rakennetaan?

Mamut kuuluu elämään ja kaikkia pitää opettaa.

Kolmas lapseni menee Koivukylän yläasteelle. Kouluun missä tunnetusti on paljon maahanmuuttajia, venäläiset ykkösryhmänä, aasiasta tulleet kakkosena ja somalit kolmantena.

Esikoinen kävi jo koulun hyvin arvosanoin, nyt Ressussa, seuraava on ysillä tähtäin Kallioon, kakkosena Ressu. Kutonen menee tietty samaan kouluun, kuten myös nelonenkin. 

Tuo mustamaalaaminen asioista, joista ei mitään tiedä ottaa ihan kybällä päähän. Herää ja ota asioista selvää.

[/quote]

olen itse opettejana kyseisessä koulussa, että kyllä tiedän. Tässä koulussa paljon kosovolaisia, venäläisiä, somaleita. Kyllä tietysti tälläisessä koulussa on sen hyvän suomea osaavan oppilaan helppo saada hyvät arvosanat, kun luokan taso on huono mutta ei se sitä tarkoita, että opetus olisi hyvää. Onneksi meilläkin on panostettu esim samanaikaisopetukseen, jolloin ryhmiä voidaan pilkkoa kahdelle opettajalle. 

[/quote]

Oho, opettaja toteaa, että opetus ei ole hyvää. Pitäisiköhän asialle tehdä jotakin?

Vierailija
42/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytrendi on se, että kaikkien pitää mennä johonkin painotukseen. Että niinku oltais parempaa väkeä ja menestyttäis aikuisena paremmin ku muut. Elämä on yksi iso kilpailu.

[/quote]

Höpsis.

Kerronko, miksi painotusluokat ovat suosittuja? Ne ovat monasti ainoa väylä MUUALLE KUIN LÄHIKOULUUN. Esim. täällä stadissa, ja kaiketi muuallakin on periaatteena, että lapsella on oikeus päästä omaan lähikouluun, mutta jos muualle haluaa, pääsee vain, jos armollisesti reksi katsoo luokalle mahtuvan muualta tulevia. Eli suosittuihin kouluihin ei pääse - PAITSI jos haet painotusluokalle. Niille pääsee pääsykokeilla, viis koulupiiristä.

Esim. meidän asuinalueemme oma koulu on huonon koulun maineessa (Malminkartanon Apollon yläaste), samassa oleva lukio on ollut monena vuonna huonoin lukio Suomessa. Ihan ei nappaa juu.... kuvaavaa on, että ko. koulua mainostetaan hyvällä kouluruualla. Ei hyvillä opettajilla tai laajalla valinnaisten kielten valikoimalla. Itse asiassa koulun valinnaiset kielet eivät välttämättä toteudu kaikkina vuosina ollenkaan, koulu kun on pieni ja oppilaat tykkäävät mieluummin vaikka kokata kuin opiskella kieliä.

Joten jos täältä haluaa muualle, painotuslinjat voivat olla käytännössä varmin keino.

Minulle on aika samantekevää, mikä painotus on, kunhan lapsi sille pääsee ja se on hänestä motivoivaa, JA samalla pääsee kohtuutasoiseen kouluun, jossa voi lukea motivoivaa valinnaisainetta (käytännössä siis kahdeksannelta alkavaa kieltä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Ei se sitä ole vaan on hyvä että voi valita oman kiinnostuksensa mukaan mikäli nuori niin haluaa. Eriasia jos vanhemmat pakottaa .

Vierailija
44/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 09:47"]

Mun lapsi menee ihan perusyläasteelle Espoossa ja luulin, että niin menee suurin osa luokkatovereista. Kun haku oli päättynyt, niin mulle oli järkytys, että yli puolet luokasta oli hakenut jonnekin muualle painotetulle luokalle tai vain toiseen kouluun Helsingin puolelle. 

[/quote]

Painotuksille hakeminen tuntuu olevan nyt tosi suosittua. Mun tytön luokalta Helsingissä kaikki tytöt yhtä lukuunottamatta hakivat jonnekin painotukseen (ilmaisutaitoon, kuvikseen, tanssiin, kielipainotukseen). Oma lähikoulu on ihan hyvä ja vähämamuisa (jos joku sen joksikin kriteeriksi laskee), joten ei siitäkään ollut kyse. Lapseni kavereineen aloitti jo syksyllä keskustelun siitä mihin yläasteelle kukakin on menossa.

[/quote]Eikö se ole hyvä että voi mennä painotukseen mikä kiinnostaa. Tosin kaikki ei pääse minne haluavat koska sinnekin on tunkua.

Vierailija
45/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:52"]

[/quote]

En ymmärrä asennettasi. Jos lähikoulu on levoton mamukoulu ja osa tulevista luokkakavereista ei osaa edes kunnolla suomea niin opetuksen taso ei voi olla kovin hyvää. Miksen antaisi lapselleni paremmat koulutusmahdollisuudet, kun siihen on mahdollisuus? Eikö jokainen toivo lapselleen parasta?  Yläasteella vietetään kuitenkin kolme sangen tärkeää vuotta.

[/quote]

Mä en puolestaan ymmärrä sun asennetta. Oletkohan sä tutustunut lähikouluun ollenkaan ja miten luokat ja tuntijaot rakennetaan?

Kolmas lapseni menee Koivukylän yläasteelle. Kouluun missä tunnetusti on paljon maahanmuuttajia, venäläiset ykkösryhmänä, aasiasta tulleet kakkosena ja somalit kolmantena.

Esikoinen kävi jo koulun hyvin arvosanoin, nyt Ressussa, seuraava on ysillä tähtäin Kallioon, kakkosena Ressu. Kutonen menee tietty samaan kouluun, kuten myös nelonenkin. 

Tuo mustamaalaaminen asioista, joista ei mitään tiedä ottaa ihan kybällä päähän. Herää ja ota asioista selvää.

[/quote]

olen itse opettejana kyseisessä koulussa, että kyllä tiedän. Tässä koulussa paljon kosovolaisia, venäläisiä, somaleita. Kyllä tietysti tälläisessä koulussa on sen hyvän suomea osaavan oppilaan helppo saada hyvät arvosanat, kun luokan taso on huono mutta ei se sitä tarkoita, että opetus olisi hyvää. Onneksi meilläkin on panostettu esim samanaikaisopetukseen, jolloin ryhmiä voidaan pilkkoa kahdelle opettajalle. 

[/quote]

Oho, opettaja toteaa, että opetus ei ole hyvää. Pitäisiköhän asialle tehdä jotakin?

[/quote]tarkoitti kai että opetus on hyvää

Vierailija
46/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:22"]

Onko nykysin muka niin, että lukiossa ei pärjää pitkässä matikassa ja fysiikassa, jos ei ole ollut yläasteella luonnontiedepainotuksessa? Täh? 

[/quote]

En tiedä mut eiks sitä pitäis sitten ennemminkin valita matikkapainotus yläasteella jos aikoo lukiossa ottaa pitkän matikan?

[/quote]

Höpöhöpö, joka ikinen joka jotain matikasta tajuaa tai haluaa tajuta pärjää kyllä pitkässä matikassa. Se on varma tieto se.

Itse olen käynyt ihan tavallisen peruskoulun, enkä ollut mikään matikkanero ja silti kaikki paitsi yksi pitkän matikan kurssi oli lukiossa 10.

Tuollainen pitkällä matikalla "pelottelu" ei tee muuta kuin hallaa.

[/quote]mikäli peruskoulussa matematiikka 7 niin ei se lukiossa parane eikä kannata ottaa pitkää matematiikkaa, hyvä että pääsee läpi lyhyellä matematiikalla

Vierailija
47/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:22"]

Onko nykysin muka niin, että lukiossa ei pärjää pitkässä matikassa ja fysiikassa, jos ei ole ollut yläasteella luonnontiedepainotuksessa? Täh? 

[/quote]

En tiedä mut eiks sitä pitäis sitten ennemminkin valita matikkapainotus yläasteella jos aikoo lukiossa ottaa pitkän matikan?

[/quote]

Höpöhöpö, joka ikinen joka jotain matikasta tajuaa tai haluaa tajuta pärjää kyllä pitkässä matikassa. Se on varma tieto se.

Itse olen käynyt ihan tavallisen peruskoulun, enkä ollut mikään matikkanero ja silti kaikki paitsi yksi pitkän matikan kurssi oli lukiossa 10.

[/quote]miten se on mahdollista että peruskoulussa luokassa saattaa olla vaan muutamalla 10, suurimmalla osalla 8, seiskoja, kutosia ja vitosiakin

Vierailija
48/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]tarkoitti kai että opetus on hyvää

[/quote]

Ei, vaan sanoo selvästi, että opetus ei ole hyvää. Mikä on aika selvää, jos oppilasaines on kovin kirjavaa, eikä osa ymmärrä kunnolla suomea. Se ei siten ole kiinni opettajista, vaan luokista ja opetusresursseista. Eli tuollainen huutelu "pitäsköhän asialle tehdä jotain" on hemmetin typerää - totta kai pitäisi, mutta se on kunnan opetustoimen asia ja toisaalta myös yhteiskuntasuunnittelun ongema, jos sosiaaliset ongelmat ja maahanmuuttajat keskittyvät liikaa.

ohis

Vierailija
49/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]miten se on mahdollista että peruskoulussa luokassa saattaa olla vaan muutamalla 10, suurimmalla osalla 8, seiskoja, kutosia ja vitosiakin

[/quote]

Miten on mikä mahdollista? Mistä sä nyt intät? Lue tuo kommentti, jolle kommentoit (en ole sitä kirjoittanut, mutta samaa mieltä hänen kanssaan). JOS osaa matikkaa edes suht hyvin, pärjää kyllä mainiosti lukion pitkässä matikassa ilman mitään painotuksiakin.

terv. pitkän matikan laudaturin kirjoittanut, jolla silti lukion päästötodistuksessa matikka "vain" 8

Vierailija
50/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:57"]

[/quote]

Höpsis.

Kerronko, miksi painotusluokat ovat suosittuja? Ne ovat monasti ainoa väylä MUUALLE KUIN LÄHIKOULUUN. Esim. täällä stadissa, ja kaiketi muuallakin on periaatteena, että lapsella on oikeus päästä omaan lähikouluun, mutta jos muualle haluaa, pääsee vain, jos armollisesti reksi katsoo luokalle mahtuvan muualta tulevia. Eli suosittuihin kouluihin ei pääse - PAITSI jos haet painotusluokalle. Niille pääsee pääsykokeilla, viis koulupiiristä.

Esim. meidän asuinalueemme oma koulu on huonon koulun maineessa (Malminkartanon Apollon yläaste), samassa oleva lukio on ollut monena vuonna huonoin lukio Suomessa. Ihan ei nappaa juu.... kuvaavaa on, että ko. koulua mainostetaan hyvällä kouluruualla. Ei hyvillä opettajilla tai laajalla valinnaisten kielten valikoimalla. Itse asiassa koulun valinnaiset kielet eivät välttämättä toteudu kaikkina vuosina ollenkaan, koulu kun on pieni ja oppilaat tykkäävät mieluummin vaikka kokata kuin opiskella kieliä.

Joten jos täältä haluaa muualle, painotuslinjat voivat olla käytännössä varmin keino.

Minulle on aika samantekevää, mikä painotus on, kunhan lapsi sille pääsee ja se on hänestä motivoivaa, JA samalla pääsee kohtuutasoiseen kouluun, jossa voi lukea motivoivaa valinnaisainetta (käytännössä siis kahdeksannelta alkavaa kieltä).

[/quote]

Juuri näin. Tämän vuoksi meidän esikoinen haki ja pääsi kuvaamataitoluokalle Meikkuun ja kuopus hakee matikkaluokille vuoden päästä. Hyvähän se on elvistellä, jos on papan rahoilla ostettu asunto keskustasta hyvästä koulupiiristä, että "mitä te noita painotuksia..." mutta se on meille köyhille väylä parempiin kouluihin.

Vierailija
51/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]mikäli peruskoulussa matematiikka 7 niin ei se lukiossa parane eikä kannata ottaa pitkää matematiikkaa, hyvä että pääsee läpi lyhyellä matematiikalla

[/quote]

No ei kai nyt pärjäkään (yleensä). Mutta kyse oli, että pitäisi mennä johonkin matikkapainotukseen, että pärjää, niin se on höpöhöpöä.

Vierailija
52/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset olis menneet lähikouluun (lyhyt koulumatka on suuri etu), mut halusivat molemmat hakea painotettuun opetukseen kauemmaksi (esikoinen pääsi, kuopus hakee nyt tänä vuonna). Aluks vastustettiin, mut annettiin hakea kuitenkin. Oma lähikoulu on "ulkopuolisten" mielestä huono koulu, mutta mitä on haastatellut alueen vanhempia ja lapsia niin se on aivan  ok koulu. Ihan "eliittilukioihin" lähikoulustammekin on päästy. Toki ehkä mahdollisuus ajautua "väärään seuraan" tuossa lähikoulussa on suurempi kuin jossain toisessa, mutta itse läheltä seuranneena myös sieltä paremmasta koulusta/lukiosta voi joutua väärille teille.

Vierailija
53/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat menneet lahjojensa suuntautumisen mukaan kahdelle erilaiselle painotetulle luokalle. Osuuteni tässä on ollut se, että hyväksyin idean pyrkiä näille luokille ja mahdollistin pyrkimisen. Idea on tullut alakoulussa toisilta oppilailta ja sisarukselta lähinnä. Mutta olen iloinen, että he pääsivät. Painotetuilla luokilla puuttuu kaikkein vähiten motivoitunut ja vaikeasti oppimisongelmainen aines. Ryhmäkoko on myös pienehkö. Järjestyshäiriöitä on ollut hyvin vähän näillä luokilla. Olen tyytyväinen lasteni ratkaisuihin. 

Vierailija
54/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiennytkään, että yläasteellekin haetaan kuten lukioon. Ehkä johtuu siitä, että kotikaupungissa ei ole kuin yksi yläaste, joten vaihtoehtoa ei ole.

Vierailija
55/125 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 18:28"]

Omaan yläkouluun HRSK:uun.

[/quote]

Vierailija
56/125 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:49"]

Lähikouluun Koivukylän yläasteelle.

[/quote]

Mä kävin sitä koulua! Toivottavasti se meno on rauhoittunut viimeisen 7 vuoden aikana...

Vierailija
57/125 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
58/125 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tavallisella luokalla lähikoulussa helpompi saada parempia numeroita kuin painotusluokalla jonne on kerääntynyt asiasta ja ehkä koulunkäynnistäkin enemmän kiinnostunutta porukkaa? 

Vai toisin päin, innostaako painotetun samanhenkinen seura parempiin suorituksiin. 

Onkohan opettajilla sellainen mielikuva, että painotettujen oppilaat olisivat jotenkin parempia verrattuna taviksiin?

Vierailija
59/125 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiseen missä mahdollisimman vähän mamuja.

Vierailija
60/125 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei täällä Lapissa ole mitään painotettuja kouluja, eikä kyllä mamujakaan. Lapsi menee lähikouluun, seuraavaan oiski matkaa ainaki 60 kilometriä. Ja ihan fiksu täyspäinen ihminen tuosta kasvaa, tiä vaikka kouluttautuu tulevaisuudessa korkeammalle ko net teijän painotetut kläpit :)