Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kutosluokkalaisten vanhemmat! Mihin yläasteelle lapsenne hakee?

Vierailija
07.02.2014 |

Hakeeko johonkin painotukseen vai meneekö omalle yläasteelle (lähikoulu)?

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:45"]

Poika haki teknologia-painotukseen Aurinkolahteen

[/quote]  mun poika kävi sen hyvällä menestyksellä ja tykkäsi koska oli pai notuksena fysiikka ja tietotekniikka. 

Vierailija
22/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:22"]

Onko nykysin muka niin, että lukiossa ei pärjää pitkässä matikassa ja fysiikassa, jos ei ole ollut yläasteella luonnontiedepainotuksessa? Täh? 

[/quote]

En tiedä mut eiks sitä pitäis sitten ennemminkin valita matikkapainotus yläasteella jos aikoo lukiossa ottaa pitkän matikan?

[/quote]

Höpöhöpö, joka ikinen joka jotain matikasta tajuaa tai haluaa tajuta pärjää kyllä pitkässä matikassa. Se on varma tieto se.

Itse olen käynyt ihan tavallisen peruskoulun, enkä ollut mikään matikkanero ja silti kaikki paitsi yksi pitkän matikan kurssi oli lukiossa 10.

Tuollainen pitkällä matikalla "pelottelu" ei tee muuta kuin hallaa.

[/quote]mikäli peruskoulussa matematiikka 7 niin ei se lukiossa parane eikä kannata ottaa pitkää matematiikkaa, hyvä että pääsee läpi lyhyellä matematiikalla

[/quote]

No ei kai nyt pärjäkään (yleensä). Mutta kyse oli, että pitäisi mennä johonkin matikkapainotukseen, että pärjää, niin se on höpöhöpöä.

[/quote]  mikäli asuinalueella painotuksia tai lähiseudulla niin kannattaa mennä. Sinne valikoituu samansuuntaista porukkaa. Monestihan monessa peruskoulun yläasteella alkaa aika hulabaloo meininki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:27"]

Lapseni ovat menneet lahjojensa suuntautumisen mukaan kahdelle erilaiselle painotetulle luokalle. Osuuteni tässä on ollut se, että hyväksyin idean pyrkiä näille luokille ja mahdollistin pyrkimisen. Idea on tullut alakoulussa toisilta oppilailta ja sisarukselta lähinnä. Mutta olen iloinen, että he pääsivät. Painotetuilla luokilla puuttuu kaikkein vähiten motivoitunut ja vaikeasti oppimisongelmainen aines. Ryhmäkoko on myös pienehkö. Järjestyshäiriöitä on ollut hyvin vähän näillä luokilla. Olen tyytyväinen lasteni ratkaisuihin. 

[/quote]  Tuo on totta, lapseni aikanaan itse halusi painotetulle ja oli aika lähellä. Sinne oli soveltuvuuskokeet. 

Vierailija
24/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 09:44"]

Mitä sitten tehdään kun omassa lähikoulussa on painotusluokkia ja paljon mamuja?

[/quote]  mamut on yhtälailla fiksuja kun sinunkin lapsesi joka opiskelee painotetulla luokalla

Vierailija
25/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 09:52"]

32, no et tehnyt. Kylllä hän ehtii hakea oman alansa, jos ei nyt tässä vaiheeessa jo hinkunut ehdottomasti johonkin suuntaan itse. Näin meitä lappilaisiakin lohdutellaan, että kyllä pikkuisista koukluista ja lukiosta valmistustaan ja kirjoitetaan ihan samalla tavalla. Lapselle itselleen vain on mielekkäämpää olla "omiensa joukossa", jos jo tietää mihin tähtää.

Onhan tästä kyllä kirjoitettu, että koulujen tasot vaihtelevat ja tulevaisuudenvalinnat tehdään jo yläasteella. Peliä ei silti ole menetetty. koita vain kannustaa jaksamaan parhaansa mukaan koko yläkoulu läpi, myös sen kasiluokan väsähdyksen yli. Pääsee sitten hyvällä keskiarvolla vaikkapa erityislukioon, jos sellaiseen mielii.

[/quote]  lahjakas oppilas pärjää ilman painotettuakin vaikka luokalla suurin osa olisi keskinkertaisia ja sitä huonompia. 

Vierailija
26/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:21"]

[/quote]  mun poika kävi sen hyvällä menestyksellä ja tykkäsi koska oli pai notuksena fysiikka ja tietotekniikka. 

[/quote]

Aurinkolahden tiedelinjalla on enemmän fysiikkaa ja vaikeempi matikka kun teknologialuokalla 

Vierailija
27/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:26"]

Jos on erityislahjakkuutta musiikkiin tai liikuntaan kannattaa ehdottomasti hakeutua kyseisille luokille. Jos kieliluokkia niin toki niillekin.

Lapseni kävi musiikkiluokkaa 3-9 luokat ja se oli hyvä ratkaisu. Useamman opettajan suusta kuullut että erityislahjakkuus näkyy myös menestyksenä muissa aineissa. Musaluokan keskiarvo oli aina koulun paras vaikka kyseessä eri koulut ala- ja yläkouluaikaan.

Noille luokille ei pääse huonointa ainesta.

[/quote]kuka arvostaa mitäkin

[/quote] lapseni ei käynyt musaluokkaa (olisi ollut mahdollista) ja lukuaineiden ka oli aina reippaasti yli 9. Tosin keksi musaharrastuksen lukiossa. 

Vierailija
28/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:21"]

[/quote]

Aurinkolahden tiedelinjalla on enemmän fysiikkaa ja vaikeempi matikka kun teknologialuokalla 

[/quote]  tiedelinjalle ei päässyt koska ei kuulu omaan koulupiiriin, lukioon pääsi Ressuun. 

Vierailija
29/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 09:47"]

Mun lapsi menee ihan perusyläasteelle Espoossa ja luulin, että niin menee suurin osa luokkatovereista. Kun haku oli päättynyt, niin mulle oli järkytys, että yli puolet luokasta oli hakenut jonnekin muualle painotetulle luokalle tai vain toiseen kouluun Helsingin puolelle. 

[/quote]

Painotuksille hakeminen tuntuu olevan nyt tosi suosittua. Mun tytön luokalta Helsingissä kaikki tytöt yhtä lukuunottamatta hakivat jonnekin painotukseen (ilmaisutaitoon, kuvikseen, tanssiin, kielipainotukseen). Oma lähikoulu on ihan hyvä ja vähämamuisa (jos joku sen joksikin kriteeriksi laskee), joten ei siitäkään ollut kyse. Lapseni kavereineen aloitti jo syksyllä keskustelun siitä mihin yläasteelle kukakin on menossa.

[/quote]  mun lapsi päätti itse että menee painotukseen

Vierailija
30/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 18:03"]Meillä syynä painotukseen hakemisella oli tietysti lapsen halu ja selkeät lahjat, mutta meillä vanhemmilla oli ajatuksena myös se, että häiriköt tuskin hakeutuvat painotetuille luokille sinne kasautuu vähän toisenlaista oppilasainesta. Lisäksi lapsen luokalla tulee olemaan taatusti samanhenkistä, samasta asiasta innostunutta porukkaa.

[/quote]

Varmaan on niin, että painotetuille linjoille/luokille, eivät hae kaikkein huonoimmassa asemassa olevat lapset. Ei ole kuitenkaan ollenkaan taattua, etteikö painotettuun opetukseen pääse myös häiriköitä. Minun lapseni joutui erityispainotteisessa yläkoulussa pk-seudulla häirikön kohteeksi. Tämä oppilas häiritsi vakavasti oppitunteja ja lisäksi käyttäytyi hyvin väkivaltaisesti muita oppilaita kohtaan. Hän valitsi jostakin syystä minun lapseni erityisen julman kiusaamisen kohteeksi.

Tällaisen tilanteen hoitaminen voi 'eliittikoulussa' olla vaikeampaa kuin ns. tavallisessa koulussa. 'Eliittivanhemmat' eivät välttämättä ole kovin yhteistyöhaluisia, jos oma lapsi on tyytyväinen tilanteeseen. 'Eliittiopettajat' saattavat pelätä koulun maineen puolesta ja heille on helpompaa mennä tilanteessa vahvemman/tyytyväisemmän puolelle.

[/quote]  sattui yks konflikti tilanne mun lapsella yläasteella, toisessa vika. Soitin pojan äidille mutta äiti ei ollut yhteistyökyinen. Ilmoitin opelle ja koulun puolesta hoidettiin ja he maksoivat laskun n 230,00

Vierailija
31/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni haki sihteeriopistoon ja pääsi. Valmistuu strippariksi 8 vuodessa. Ihanaa että saadaan ensimmäinen akateeminen meidänkin sukuun! Pelkään vaan että nousee kusi hattuun..

Vierailija
32/125 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:49"]

Lähikouluun Koivukylän yläasteelle.

[/quote]

Mun vanha koulu! Miten paljon traumoja sainkaan sieltä, toivottavasti on opettajat vaihtunut! Ainakin sama matikan opettaja on kuulema siellä vieläkin, ollut jo 40 v

Vierailija
33/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:22"]

Onko nykysin muka niin, että lukiossa ei pärjää pitkässä matikassa ja fysiikassa, jos ei ole ollut yläasteella luonnontiedepainotuksessa? Täh? 

[/quote]Pärjää jos on pärjääkseen, ei hätää

Vierailija
34/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 09:47"]

Mun lapsi menee ihan perusyläasteelle Espoossa ja luulin, että niin menee suurin osa luokkatovereista. Kun haku oli päättynyt, niin mulle oli järkytys, että yli puolet luokasta oli hakenut jonnekin muualle painotetulle luokalle tai vain toiseen kouluun Helsingin puolelle. 

[/quote]

Painotuksille hakeminen tuntuu olevan nyt tosi suosittua. Mun tytön luokalta Helsingissä kaikki tytöt yhtä lukuunottamatta hakivat jonnekin painotukseen (ilmaisutaitoon, kuvikseen, tanssiin, kielipainotukseen). Oma lähikoulu on ihan hyvä ja vähämamuisa (jos joku sen joksikin kriteeriksi laskee), joten ei siitäkään ollut kyse. Lapseni kavereineen aloitti jo syksyllä keskustelun siitä mihin yläasteelle kukakin on menossa.

[/quote]se on nyt tuollaista stadissa että eri painotuksiin halutaan, ihan hyvä mutta pärjää ilman painotuksiakin

Vierailija
35/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuitenkin vaan koulua :) olen opettaja, minun lapseni eivät mene mihinkään kielikylpyihin, erityispainotuksiin, ei enkku- eikä taideluokille. Tavallinen, ihmisen kokoinen koulu riittää.

Vierailija
36/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:22"]

[/quote]

En tiedä mut eiks sitä pitäis sitten ennemminkin valita matikkapainotus yläasteella jos aikoo lukiossa ottaa pitkän matikan?

[/quote]

Höpöhöpö, joka ikinen joka jotain matikasta tajuaa tai haluaa tajuta pärjää kyllä pitkässä matikassa. Se on varma tieto se.

Itse olen käynyt ihan tavallisen peruskoulun, enkä ollut mikään matikkanero ja silti kaikki paitsi yksi pitkän matikan kurssi oli lukiossa 10.

Vierailija
37/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
38/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]moni on vaihtanut pitkän matematiikan lukiossa lyhyeen, ei se nyt  niin helppoa sentään ole, muutenhan jokainen ottaisi pitkän matematiikan

Vierailija
39/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 17:53"]

Se on kuitenkin vaan koulua :) olen opettaja, minun lapseni eivät mene mihinkään kielikylpyihin, erityispainotuksiin, ei enkku- eikä taideluokille. Tavallinen, ihmisen kokoinen koulu riittää.

[/quote]Entä jos itse lapsi haluaa, ei kai opettaja äiti sentään estä

Vierailija
40/125 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painotettuihin valikoituu parempaa ainesta mitä ei painotettuun, toki sinne jää myös hyviä oppilaita