Ylioppilasjuhlat ja niiden järjestäminen
Mietityttää ylioppilasjuhlien järjestäminen kotona. Iso homma. Nuori tahtoisi, että juhlat pidetään kotona, itse haluaisin ravintolassa. Millaisia kokemuksia muilla on? Miten juhlien valmisteluihin pitäisi varautua?
Kommentit (32)
Kannatan juhlien tekemistä oman näköisiksi, kuten edellä nro 19 kertoi.
Meillä oli viime keväänä tyttären ylioppilasjuhlat hänen omasta toivomuksestaan erässä viehättävässä kahvilassa, ja oli tosi mukavat juhlat, rento tunnelma.
Tarjolla "iltapäiväbrunssi".
Asumme vähän syrjässä, mutta tuonne keskustan kahvilaan nuoren kavereidenkin oli helppo piipahtaa. Kahvilassa on myös sisäpihaterassi, ja nuoret viihtyivät siellä.
Oli kivat juhlat.
Suosittelen miettimään miten juhlat järjestää, suomalaisten juhlat kun tuppaavat usein olemaan vähän, hmm, tylsiä. Emäntä häärää keittiössä jo etukäteen ja juhlapäivänä hiki hatussa, panikoi siivouksen ja tarjoilujen ja säänkin (apua jos sataa) kanssa. Vieraat pönöttävät ja kursailevat kahvipöydän kanssa.
Höh, saahan kotiinkin apua. Tilaa siivous ja pitopalvelu. Tadaa!
Oli valtava homma. Ihan järkyttävä... Tein poikani juhlat kolmeen pekkaan äidin ja siskon kanssa, ja pelkkiin loppuvalmisteluihin kului 2 vuorokautta. Homkma aloitetiin viikkoja aikaisemmin. Leivoimme kaiken itse, tarjoilimme itse. Tosin juhlat olivat 50-60 kävijälle ja 20 jäi yöpymäänkin. Tarjoilimme kahvit, ruuat, juomat ja illalla myös alkoholijuomat.
Riippuu ihan miten suureellisesti tahdot toteuttaa, mutta meidän juhlat olivat ihan hullut, kun samalla kokoontui muutenkin paljon ihmisiä tapaamaan toisiaan pitkästä aikaa ja oli pitkänmatkalaisia paljon.
No, ei varmaan sovi tuo pitopalvelu, kun nuori nimenomaan tahtoo, että äiti tekee kaiken. Lupasi olla itse mukana, mutta arveluttaa. Kokemusta on rippijuhlista, mutta silloin tein kaiken itse.
Nyt tietenkin vieraita tulisi paljon enemmän, noin 50-70 ja ystävät (nuoret) päälle.
Arveluttaa kovasti....
No, mulla ei olisi apua siskotani eikä äidistäni, niin yksin joutuisin tekemään.
Ystävistä voisin saada tarjoiluapua ja pöydän täyttöapua juhlapäiväksi.
Kyllä arveluttaa.
4, suosittelen painokkaasti, että otat avuksesi 2-3 aikuista ihmistä. Jos tarkoat muuta kuin kakkua ja kahvia, tarvitse apukäsiä. Lisäksi tarvitset pari tarjoilun avustajaa ja kahvin keittäjää, tiskaajaa, jäökien siivoojaa. Lainaa astiasti vaikka seurakunnalta, niin me teimme kun vieraita oli tuhottomasti. Samppanjalasit ostimme, niitä sai halvalla kymmeniä.
Muista myös huomioida pikkulapsivieraat.
3
Mulla kans 2015 ja kotona tietnekin. En tee itse mitään kun tilauksesta voileipäkakkua ja täytekakkua ja jotain biskettiä. Yövieraita en vastaanota, menkööt hotelliin.
miksi lapsi haluaa että äiti tekee itse kaiken? ei luulisi häneen vaikuttavan ellei itse maksa juhliaan...
Jotain salaattia olin ajatellut tehdä.
Äidin tekemä on parempaa, siinä näkyy hellyys ja välinpito, tekeminen, ajankäyttö, rakkaus. Tässä nuoren perustelut ;)
Minä tein itse siskoni avustuksella. Valmistuin aikuislukiosta 23 vuotiaana. Edellisenä päivänä tehtiin voileipäkakut koristamista vaille ja muut salaatit, itse päivänä koristelimme ja valmistimme loput tarjottavat. Saimme paljon kehuja tarjoiluista eikä kukaan ei tiennyt että olimme juhlinneet aamuyöhön..
voisihan sitä edes osan pitopalvelusta jos ei äidin voimat ihan kaikkeen riitä?
No tarjoilujen valmistelusta eli leipomisesta sun muusta kyllä selviytyy yksinkin kun suunnittelee huolella ja aloittaa ajoissa. MUTTA yksin ei kukaan äiti selviydy juhlapäivänä! Ennen juhlia pitää ehtiä laittamaan kaikki kuntoon kotona (myös itsensä!!) ennenkuin lähdetään lakkiaistilaisuuteen. Sitten tarvitaan kuohujuomien kaatajaa, ruusujen vaasittajaa, kahvinkeittäjä ja -kaatajaa, kuppien keräilijää ja tiskaajaa, tarjoilupöytien täydentäjää, vieraiden kanssa seurustelijaa ym ym.. Pari-kolme näppärää ihmistä avuksi ihan ehdottomasti.
Niin, tuo osa pitopalvelusta on hyvä vinkki.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 20:57"]voisihan sitä edes osan pitopalvelusta jos ei äidin voimat ihan kaikkeen riitä?
[/quote]
Minun äiti järjesti yksin 50 hengen juhlat. Pitopalvelu on häpeä!!
Mulla on laseja jo 3*12 kpl valmiina ;)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 21:03"]
Mulla on laseja jo 3*12 kpl valmiina ;)
[/quote]
Varaudu siihen, että ihmiset voivat ottaa tosienkin lasin ja edelliset jäävät pöytien reunoille ja tiskiin. Niitä saa olla ainakin 20kpl enemmän kuin vieraita.
Ei taida juhlakalu ymmärtää paljonkaan juhlien järjestelystä, kun vaatii äitiä tekemään kaiken itse. Ei muuta kuin pitopalvelu kehiin ja juhlakalu mukaan suunnittelemaan tarjoilua. Näkee sitten myös, missä hintatasossa liikutaan.
Lakkiaisista on nykyään muodostunut melkoiset kekkerit, väkeä tulee ja menee, että saranat paukkuu. Muistelen omia lakkiaisiani vuosien takaa. Lähisukulaisille taidettiin tarjota ruokaakin, mutta noin yleisesti kyseessä oli vain tavallinen kahvitilaisuus. Vieraita tosin riitti kolmelle päivälle, mutta hyvä niin, ehti seurustella kaikkien kanssa. Ei niitä yhteensäkään ollut sellaista määrää kuin nykyään kuuluu olevan.
Ravintolassa järjestetyt juhlat ovat persoonattomat ja kalliit. Vai meinasiko ap, että jokainen vieras maksaa itse omat pöperönsä?
Mentiin ylioppilaan kanssa kauppaan suoraan juhlista, haettiin 20 tuoretta patonkia, voileipäkeksejä,hedelmiä, juustoja, ja paahtopaistia. Jääkaapissa oli edellisenä iltana haetut valkkarit ja keittiössä punaviiniä, kertakäyttöastiat. Vieraita kävi lähes 80, viimeiset lähti kahdelta yöllä. Ja oli oikeesti Hauskaa! Eli juhlista voi tehdä oman näköiset, ja vaivatta.
Meillä oli yo-juhlat, vieraita oli noin 60. Tein yo-kakut, voileipäkakut (kinkku ja kasvis ja lohi ja gluteeniton), kolmea sorttia pikkuleipiä sekä vastaavat laktoosittomina ja gluteenittomina. Näiden lisäksi meillä oli tarjolla salaatti, jonka jokainen sai kerätä itselleen eli kaikki ainekset erikseen (salaatti, itsetehdyt pikkuruiset lihapullat, tomaatti, paprika, ananas, kinkku, kurkku, tonnikala, pähkinä, kananmuna jne jne). Lisänä salaattikastikkeet ja leipää (myös gluteeniton). Kahvia, teetä, vettä, vissyä, mehua.
Illalla oli vielä viiniä ja kolmea erilaista (itsetehtyä) suolaista piirakkaa.
Meillä siis haasteen aiheuttivat gluteeniton, laktoositon ja kasvisruokavalio, mutta kaikki pystyttiin hyvin toteuttamaan. (Tosin olin aivan hysteerisen tarkka kun leivoin gluteenitonta, ettei vaan tule edes vehnäjauhopöllähdystä. Toisin sanoen leivoin gluteenittomat ensin, ja jopa eri päivänä ja käytin aivan uusia työvälineitä. Ja säilytin kannellisissa astioissa, jopa eri jääkaapissa kun muut.) Juhlia varten hankimme ylimääräisen täyskorkean jääkaapin, joka osoittautui kullanarvoiseksi kun oli aivan järkyttävän kuuma päivä.
Lisäksi teimme kevään aikana ison remontin koko asuntoomme eli se lisäsi työmäärää. Astiat olivat omasta takaa, kaikki samaa sarjaa jota olen kerännyt jo vuosikausia.
Itse juhlissa olin palkannut keittiöön kaksi apulaista, jotta pääsin itse keskustelemaan vieraiden kanssa eikä aikani mennyt keittiössä. Apulaiseni siis huolehtivat alkumaljojen kaatamisesta ja tarjoilusta sekä siitä, että pöydässä oli koko ajan tarjottavaa jokaista sorttia ja huolehtivat astioiden laittamisesta koneeseen tai koreihin ja kaappiin piiloon kodinhoitohuoneeseen. Tämä apulaisten palkkaaminen on ratkaisu, mitä suosittelen ehdottomasti!
Paljon työtä, mutta kyllä kannatti. Mielestäni yo-juhlat ovat kotijuhlat. Kaikki vieraat ymmärtävät, että kotona on eri meininki kuin isoissa juhlatiloissa.