En ymmärrä minkälainen ruokavalio pitää olla että syö joka päivä lihaa
Ettekö syö sieniä, kasviskeittoja, kalaa? Itse söin ma sienipastaa ja lounaalla pinaattikeittoa. Ti tonnikalapizza ja sienipastan jäänteet. Tänään mennee ekan kerran viikkoon kanaa lounaaksi ja sitten kalaa taas päivälliseksi.
Tiedän että joku päivä syön fetasalaatin. Kyllä sitä lihaakin on tulossa ainakin viikonloppuna, mutta en itse edes keksisi joka päivälle liharuokaa.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on hyvää ravintoa ihmiselle. Sitä voi syödä vaikka joka päivä tai sitten ei.
Nykyajan hömpötystä. Ei minun lapsuudessa lihaa syöty päivittäin mutta eipä oltu syöpäsiä tai kipeitäkään
Milloin tämä sinun lapsuutesi oli?
Suomen historiassa ei koskaan aikaisemmin ole lihaa syöty näin paljon kuin nykyisin. Ja se on tehotuotannolla kasvatettua, hormoonien voimalla.
Minun lapsuudessa vielä tuonne 60-70-luvulla lihaa syötiin 1-2 kertaa viikossa ja se oli luomusti kasvatettua ja leikkeleitä syötiin vain pyhäpäivinä.
Jotenkin huvittavaa tämä kasvisruoka-keskustelut, kun se oli ennen ihan normaalia esim. jo 70-luvulla oli kasvisruojaravintiloita ja omat vanhempani eivät syöneet lihaa 40-luvulta alkaen. Ja 60-80-luvulla oli paljon kasvissyöjiä, eikä siitä tehty mitään numeroita.
Nykyään lihaa syödään kolminkertainen määrä, mihin sitä nykyihminen tarvitsee?
Kannattaa syödä suomalaista lohaa, niin ei 9le hormoneja käytetty kasvatuksessa. Eikä antibiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on hyvää ravintoa ihmiselle. Sitä voi syödä vaikka joka päivä tai sitten ei.
Nykyajan hömpötystä. Ei minun lapsuudessa lihaa syöty päivittäin mutta eipä oltu syöpäsiä tai kipeitäkään
Mitä sinun lapsuudessasi sitten syötiin? Ennenhän nimenomaan liha ja peruna ovat olleet ne ruokavalion kulmakivet.
En ole tuo jolta kysyit, mutta voin vastata omasta puolestani tuolloin -50 ja 60- luvulla lapsuutta ja nuoruutta eläneenä. Ei lihaa ainakaan meillä käytetty päivittäin, vaan ruokailun perustana oli peruna. Perunan lisänä syötiin ruskeaa kastiketta (sipuli ja jauho ruskistettu+vesi ja mausteet). Joskus kastikkeessa oli sieniä tai sianlihaa. Vaihtoehtona oli valkokastike ja siinä kananmunaa silputtuna. Perunakeittoa, missä porkkanaa, sipulia ja maitoa. Paljon puuroja, ruis, ohra, puolukka ja pyhäpuurona usein riisipuuro. Hernekeittoa ja siinä sianlihapaloja. Leikkeleitä ei ainakaan meillä käytetty, harvoin oli juustoa, voita kyllä pantiin ruisleivälle(mikä tehtiin kotona). Kouluun piti ottaa eväsleipä, missä ei useimmilla ollut muuta kuin voita päällä, juomaksi maitoa. Koulussa oli alkuun pelkästään keittoa, joko perunakeittoa, hernessoppaa tai erilaisia puuroja. Mitä nyt se keittäjä (joku paikallinen emäntä) sattui taikomaan.
Onko tämä joku nykyaikana levinnyt trendi, että jos ei ymmärrä jotain asiaa, niin tämä pitää mennä kailottamaan mahdollisimman laajasti sen sijaan, että yrittäisi ensin hankkia lisää tietoa, että saisi ymmärrystään lisättyä?
Yleensä perusteluna tälle ymmärtämättömyydelle on se, että toimii itse eri tavalla, kuin ne, joiden toimintatapoja ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä sinun lapsuutesi oli?
Suomen historiassa ei koskaan aikaisemmin ole lihaa syöty näin paljon kuin nykyisin. Ja se on tehotuotannolla kasvatettua, hormoonien voimalla.
Minun lapsuudessa vielä tuonne 60-70-luvulla lihaa syötiin 1-2 kertaa viikossa ja se oli luomusti kasvatettua ja leikkeleitä syötiin vain pyhäpäivinä.
Jotenkin huvittavaa tämä kasvisruoka-keskustelut, kun se oli ennen ihan normaalia esim. jo 70-luvulla oli kasvisruojaravintiloita ja omat vanhempani eivät syöneet lihaa 40-luvulta alkaen. Ja 60-80-luvulla oli paljon kasvissyöjiä, eikä siitä tehty mitään numeroita.
Nykyään lihaa syödään kolminkertainen määrä, mihin sitä nykyihminen tarvitsee?
Minä olen ollut lapsi 70-luvulla. Meillä oli leikkeleitä ihan joka päivä. Viikonloppuna oli ehkä kalliimpaa kuin arkea. Lämpimät ruoat oli pääasiassa punaista lihaa, kalaa ja joskus kanaa.
Suomessa on ihan tajuttoman paljon dementiaa ja muita aivosairauksia jotka jenkeillä noilla lihansyöjien suurvallalta puuttuu.Herättää kysymyksiä
Vierailija kirjoitti:
Turhaa ylellisyyttä ja pröystäilyä edes syödä joka päivä. minä ja mun 50 sisarusta kerätään vuorotellen(kun ei ole kuin yhdet vaatteet)pelloilta pudonneita jyviä ja maahan unohtuneita pottuja ja syödään niitä.
Niin meilläkin ennen tehtiin . Mutta ehkäisypillerit pelasti köyhyydestä ja palkkatyö ettei tarvi varastaa muilta vaan voi ihan ostaa mitä tarvii . Sen takia kuuluu maksaa palkkaa työstä ettei varasteta . Mitä vähemmän lapsia sen parempi elintaso heille ja koulutus mahdollisuus . Järjen käyttö sallittu . Yksi avioliitto yhden puolison kanssa että pystyy elättämään heidät . Terveysohjeet ja rokotukset poistaa tauteja hygienia ja peseytyminen .
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi väität että kala ja kana eivät olisi lihaa. eivät ne kasvejakaan ole.
Ihmisiä ei olis pohjoisessa ollenkaan ilman lintujen munia. Odottava äiti jos ei syö munankeltuaisia, hän ei saa riittävästi koliinia. Syntyy epämuodostuneita jälkeläisiä, jotka yleensä ovat keskenmenoja. Eikai kaikilta sikiöiltä tarkisteta, onko niillä silmät tallella? Äidin lapsuudessa yks äiti oli päättänyt, että ei syö niitä koskaan ja semmosen vauvan sai. Ei ollut lööppejä siihen aikaan, mut muistaa hyvin sen vieläkin, vm 1930 yli.
mahtisonni kirjoitti:
Suomessa on ihan tajuttoman paljon dementiaa ja muita aivosairauksia jotka jenkeillä noilla lihansyöjien suurvallalta puuttuu.Herättää kysymyksiä
Ai jenkeissäkö ei ole dementiaa? Mihin tietosi perustuu?
Lukekaa huvikseen suurennuslasin kautta ruokapakettien textit lisäaineista säilöntä aineista karrageeneista jne. Triglyserooleita öljyseoksista mitä niissä on . Ei ne kuulu moiset sotkut ihmisen elimistöön kerralla . Elukoidet teurasjäte aiheutti rehuina hullunlehmän taudin . Ne ei ole ruokaa. Leipiin on lisätty siirappia sokeria ihmiset turpoo lihoo . Edes pitsa ei ole ruoka se on lämmin leipä . Uunilripä. Ruokaa on kasvikset keitot peruna paistiliha kala . Monet kanaruuat haisee hirveelle . Mitä rehuja menee elukoille sen syö ihmiset elukoitten mukana . Suositaan luomua .
Jotkut sekoittavat diagnoosit ja esiintyvyyden.
Esim diabetesta on varmasti ollut jo ennen diagnooseja ja hoitoja. Silloin siihen vaan kuoli mystisesti ja nopeasti. Mutta siis, lopputuloksena ”kellään ei ollut” sitä.
Näissä keskusteluissa on paljon olkiukkoja. Jäin miettimään meidän pastakastikkeen lihamäärää (15g/annos jos kinkkua, ehkä 50g/annos jos jauhelihaa). Ei varmaan muillakaan ole juuri enempää. Eli onko tuo väite ylettömästä lihansyönnistä ollenkaan edes totta? Arkiruokana on kuitenkin harvoin mitään pihvejä.
Lihaa on kyllä ihan munat kala . Jotkut väittää ettei syö lihaa kun syö munaa tai kalaa . Kyllä se ihan lihaa on. Äyriäiset on lihaa elukkaa . Makkara on lihaa . Eläinruuat. Eläintä on juustot maidot . Karja ja riista on ihmiselle tarkoitettu silti eläimiä ei saa kiduttaa . Kasvikset on lisäkkeenä . Uskonnoissa joissa uhrataan eläimiä jumalille on ikävä tapa syöttää jätteet muille ja antaa niille rauha jotka eivät uhraa elukoita . Uhrielukka muistuttaa synnistä mutta esim.kristitty kyllä muistaa Jeesuksen kautta olevansa syntinen armosta sovitettu . Ilman elukoita . Että vihaaminen ei kuulu Jumalalle joka on rakkaus ja luoja .
Jaottelu lihaan, kalaan, kanaan ja maitotuotteisiin, muniin yms on tarkoituksenmukainen, koska niissä on eri ravintoainekoostumus. Ei ole ihan sama mitä niistä syö ja missä määrin.
Nimitykset ovat tietysti lyhenteitä, jotta sanat toimivat arjessa.
Älä vihaa oo armollinen kirjoitti:
Lihaa on kyllä ihan munat kala . Jotkut väittää ettei syö lihaa kun syö munaa tai kalaa . Kyllä se ihan lihaa on. Äyriäiset on lihaa elukkaa . Makkara on lihaa . Eläinruuat. Eläintä on juustot maidot . Karja ja riista on ihmiselle tarkoitettu silti eläimiä ei saa kiduttaa . Kasvikset on lisäkkeenä . Uskonnoissa joissa uhrataan eläimiä jumalille on ikävä tapa syöttää jätteet muille ja antaa niille rauha jotka eivät uhraa elukoita . Uhrielukka muistuttaa synnistä mutta esim.kristitty kyllä muistaa Jeesuksen kautta olevansa syntinen armosta sovitettu . Ilman elukoita . Että vihaaminen ei kuulu Jumalalle joka on rakkaus ja luoja .
Makkara ei ole lihaa.
En ole laskenut, kuinka usein tulee syötyä lihaa. Syön terveellistä ja monipuolista kotiruokaa, jossa on joskus lihaa ja joskus ei. Teollisia lihatuotteita en juuri syö, kokoliha on parasta silloin kun sitä tekee mieli.
(Nyt kun tarkemmin mietin, söin viimeksi lihaa (kanaa) toissapäivänä. Eilen en syönyt lihaa, koska ruoka oli feta-kikherne salaattia ja thai-kasviscurrya. Tänään olen syönyt salaatintähteet lounaaksi ja varmaan laitan sienimunakasta illalla. Ei lihaa. Huomenna saatan syödä kalkkuna-kasvishöystöä tai linssikeittoa. Viikonlopuksi ehkä joku lihapata olisi mukavan syksyinen ruoka. Tai sitten uunijuureksia ja kalaa.)
Luulen, että monien ongelma on ettei osata laittaa maukkaita kasvisruokia. Lihasta on helpompi tehdä "hyvää". Itse otan inspiraatiota eri maiden keittiökulttuureista.
Ap, miksi väität että kala ja kana eivät olisi lihaa. eivät ne kasvejakaan ole.