En ymmärrä minkälainen ruokavalio pitää olla että syö joka päivä lihaa
Ettekö syö sieniä, kasviskeittoja, kalaa? Itse söin ma sienipastaa ja lounaalla pinaattikeittoa. Ti tonnikalapizza ja sienipastan jäänteet. Tänään mennee ekan kerran viikkoon kanaa lounaaksi ja sitten kalaa taas päivälliseksi.
Tiedän että joku päivä syön fetasalaatin. Kyllä sitä lihaakin on tulossa ainakin viikonloppuna, mutta en itse edes keksisi joka päivälle liharuokaa.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monipuolisesti kasviksia ja sopivasti lihaa sisältää minun ruokavalio. Myös sieniä, papuja jne. Jotkut höttöruuat kuten pinaattikeitto tai sienipasta ei sisälly juurikaan syömisiini.
Ei tää ole vaikeaa kun tän osaa.
No eipä pinaattikeitto kananmunalla mikään erityisen höttö ole toimistotyöntekijälle lounaaksi. Moni ihminen olisi virkeämpi jos ei mättäisi lounaalla itseään ähkyyn.
Viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä. Ähkyyn ei tarvitse itseään syödä. Minulla oli tänään uunikasviksia (porkkana, parsakaali, paprika, sipuli) ja itsetehtyjä naudanjauhelihapullia. Sopiva annos, ei ähkyä. Ravitsevaa ja tekee kylläisyyden tunteen ja verensokeri pysyy tasaisena, toisin kuin jollain pinaattikeitoilla tai pastoilla.
Syön päivässä 2-3 ateriaa tarpeeksi rasvaista ja ravitsevaa ruokaa sopivina annoksina. Ei nälkää eikä verensokerien heilahtelua, mieli virkeä, sopiva kylläisyys koko ajan.
Minä en syö sieniä enkä pähkinöitä enkä paljoa maitotuotteita- pähkinäallergia ja laktoosi-intoleranssi ja trehaloosi-intoleranssi.
Ihmisten ruuanlaittotaidot on heikentyneet ja sitten on helppo ratsastaa jollain lihansyöjän ideologialla, kun ei osata tehdä esim
kalaa ollenkaan. Myöskin entisaikojen ihan normaalit arkikasvisruuat on unohtuneet. Samaan sarjaan menee sisäelinten ja veren käyttö - ne on tietty yök. Tekosyitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieniä en syö, en pidä mausta enkä etenkään suutuntumasta. Kalalle olen allerginen. Pelkkää kasvisruokaa en syö, vaatisi liikaa energiaa perehtyä minkälaista tekisi ettei ole nälässä koko päivää. Kanaa/possua, joskus nautaa ja kasviksia. Siinä mun päivittäinen ruoka. Mitä ihmeellistä siinä on..?
Sienten suutuntuma ja maku? Sienten? Siis syötäviä lajeja on varmaan tuhansia ja väität että niillä kaikilla on samanlainen suutuntuma ja maku :D saat rauhassa olla syömättä sieniä, mielestäni ei ole asiallista kenellekään tuputtaa mitään enkä ikinä tekisi niin, kunnioitan ruokavaliotasi. Mutta noin ei oikein voi sanoa.
En voi toki sanoa, että olisin maistanut kaikkia maailman sieniä mutta niitä joita olen niin ne maistuu, no sienelle. Vaikea kuvailla, itse varmaan syöt sieniä ja erotat eri maut mutta minulle ne kaikki maistuu samalle tympeälle sienelle. Koostumus on yleensä aina limainen löllö joka natisee hampaissa. Yököttää jo pelkkä ajatus🤢 joten kyllä, voin sanoa että mielestäni kaikilla sienillä on samanlainen suutuntuma ja maku..
En syö sieniä, pastaa, tonnikalaa, pizzaa, pinaattia, papuja. En syö montaa muutakaan asiaa erinäisistä syistä.
Syön joka päivä maaeläinrasvaa, eläinperäistä proteiinia, mutta en välttämättä lihaslihaa vaikka eipä siihenkään estettä ole. Eläinproteiinini otan lihaslihan lisäksi sisäelimistä, munista, maitotuotteista. Suosin lähiruokaa ja tärkeintä on ravinnon biologinen arvo eli ravintopitoisuus. Syön toki kasvejakin, niissäkin kotimaisuus ja lähiruoka etusijalla. Lähintä ruokaa on kotipihassa ja lähimetsässä kasvanut, sitten paikkakunnalla kasvanut, sitten maakunnassa, kotimaassa ja viimeisenä Euroopassa kasvanut. Hyvin pienen marginaalin muodostaa kaukomaiden ruoka, tähän kategoriaan mahtuu oikeastaan vain kahvi, tee, kaakao, mausteet, viini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieniä en syö, en pidä mausta enkä etenkään suutuntumasta. Kalalle olen allerginen. Pelkkää kasvisruokaa en syö, vaatisi liikaa energiaa perehtyä minkälaista tekisi ettei ole nälässä koko päivää. Kanaa/possua, joskus nautaa ja kasviksia. Siinä mun päivittäinen ruoka. Mitä ihmeellistä siinä on..?
Sienten suutuntuma ja maku? Sienten? Siis syötäviä lajeja on varmaan tuhansia ja väität että niillä kaikilla on samanlainen suutuntuma ja maku :D saat rauhassa olla syömättä sieniä, mielestäni ei ole asiallista kenellekään tuputtaa mitään enkä ikinä tekisi niin, kunnioitan ruokavaliotasi. Mutta noin ei oikein voi sanoa.
En voi toki sanoa, että olisin maistanut kaikkia maailman sieniä mutta niitä joita olen niin ne maistuu, no sienelle. Vaikea kuvailla, itse varmaan syöt sieniä ja erotat eri maut mutta minulle ne kaikki maistuu samalle tympeälle sienelle. Koostumus on yleensä aina limainen löllö joka natisee hampaissa. Yököttää jo pelkkä ajatus🤢 joten kyllä, voin sanoa että mielestäni kaikilla sienillä on samanlainen suutuntuma ja maku..
Ok kyllä mä tavallaan myös hahmotan ton suutuntumajutun. Mutta maun kohdalla, jos koet halua joskus testata, niin soseutettu sienikeitto (tatti/kantarelli) on oiva tapa kiertää se suutuntuma ja tutustua pelkkään makuun. Mutta varmasti pärjäät elämäsi ilmankin, en mä sillä :)
Jos kokkailee jatkuvasti liharuokia (esim. jauhelihasta), niin ihan helposti ja huomaamatta tulee syötyä lihaa joka päivä. Itse lopetin punaisen lihan syömisen muutama kuukausi sitten ja laskeskelin että viime viikolla tuli syötyä kalaa 4x, kanaa 3x, kananmunia 3x ja kasvisruokaa 4x.
Vai että millainen pitää olla? No terve ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on hyvää ravintoa ihmiselle. Sitä voi syödä vaikka joka päivä tai sitten ei.
Nykyajan hömpötystä. Ei minun lapsuudessa lihaa syöty päivittäin mutta eipä oltu syöpäsiä tai kipeitäkään
Milloin tämä sinun lapsuutesi oli?
Suomen historiassa ei koskaan aikaisemmin ole lihaa syöty näin paljon kuin nykyisin. Ja se on tehotuotannolla kasvatettua, hormoonien voimalla.
Minun lapsuudessa vielä tuonne 60-70-luvulla lihaa syötiin 1-2 kertaa viikossa ja se oli luomusti kasvatettua ja leikkeleitä syötiin vain pyhäpäivinä.
Jotenkin huvittavaa tämä kasvisruoka-keskustelut, kun se oli ennen ihan normaalia esim. jo 70-luvulla oli kasvisruojaravintiloita ja omat vanhempani eivät syöneet lihaa 40-luvulta alkaen. Ja 60-80-luvulla oli paljon kasvissyöjiä, eikä siitä tehty mitään numeroita.
Nykyään lihaa syödään kolminkertainen määrä, mihin sitä nykyihminen tarvitsee?
Ei mitään ongelmia:)
Vasikkaa, nautaa, possua, broileria, karitsaa eri muodoissaan.
Yleensä lounaalla syödään kasvisruokaa tai munakkaita mutta illalla lihaa kasvisten kanssa ainakin 5/7 kertaa viikossa. Lihan määrä tosin pieni, vain 100g/annos
t How e about x a a keksitty s story?
Ei se kalakaan kasvis ole. Samoin kana ei ole kasvis.
Samaa mietin itsekin. Teen kuitenkin isoimman osan ruoista alusta loppuun ja tofu on ainoa "valmis" kasviproteiini, jota käytän. Nyhtökaurat ja härkikset jää kauppaan, sen sijaan käytän linssejä, kikherneitä, soijarouhetta, kasviksia, juureksia, juustoa ja kananmunaa. Jotenkin aluksi oli hassua ajatella, että jotkut syövät lihaa joka aterialla joka päivä mutta sitten mietin vähän omia vanhemmilta totuttuja ruokailutottumuksia, jotka tajusin muuttaa vasta nuorena aikuisena. Aamupalalla piti olla leivän kanssa leikkelettä ja juustoa. Lounaalla aina liha+hiilarilisuke+salaatti. Päivällisellä aina jotain, missä on lihaa. Iltapalaksi taas leipä päällysteineen. Sitten kun tajusi vähentää lihan ja maitotuotteiden määrää, olo lähti kummasti kevenemään ja esimerkiksi hengitys ei haise enää jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on hyvää ravintoa ihmiselle. Sitä voi syödä vaikka joka päivä tai sitten ei.
Nykyajan hömpötystä. Ei minun lapsuudessa lihaa syöty päivittäin mutta eipä oltu syöpäsiä tai kipeitäkään
Milloin tämä sinun lapsuutesi oli?
Suomen historiassa ei koskaan aikaisemmin ole lihaa syöty näin paljon kuin nykyisin. Ja se on tehotuotannolla kasvatettua, hormoonien voimalla.
Minun lapsuudessa vielä tuonne 60-70-luvulla lihaa syötiin 1-2 kertaa viikossa ja se oli luomusti kasvatettua ja leikkeleitä syötiin vain pyhäpäivinä.
Jotenkin huvittavaa tämä kasvisruoka-keskustelut, kun se oli ennen ihan normaalia esim. jo 70-luvulla oli kasvisruojaravintiloita ja omat vanhempani eivät syöneet lihaa 40-luvulta alkaen. Ja 60-80-luvulla oli paljon kasvissyöjiä, eikä siitä tehty mitään numeroita.
Nykyään lihaa syödään kolminkertainen määrä, mihin sitä nykyihminen tarvitsee?
Hormonien voimat sulla on housuissas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monipuolisesti kasviksia ja sopivasti lihaa sisältää minun ruokavalio. Myös sieniä, papuja jne. Jotkut höttöruuat kuten pinaattikeitto tai sienipasta ei sisälly juurikaan syömisiini.
Ei tää ole vaikeaa kun tän osaa.
No eipä pinaattikeitto kananmunalla mikään erityisen höttö ole toimistotyöntekijälle lounaaksi. Moni ihminen olisi virkeämpi jos ei mättäisi lounaalla itseään ähkyyn.
Viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä. Ähkyyn ei tarvitse itseään syödä. Minulla oli tänään uunikasviksia (porkkana, parsakaali, paprika, sipuli) ja itsetehtyjä naudanjauhelihapullia. Sopiva annos, ei ähkyä. Ravitsevaa ja tekee kylläisyyden tunteen ja verensokeri pysyy tasaisena, toisin kuin jollain pinaattikeitoilla tai pastoilla.
Syön päivässä 2-3 ateriaa tarpeeksi rasvaista ja ravitsevaa ruokaa sopivina annoksina. Ei nälkää eikä verensokerien heilahtelua, mieli virkeä, sopiva kylläisyys koko ajan.
No en mä tunne mitään eroa olotilassa vaikka söisin tuollaisen lounaan vs. pinaattikeitto kananmunalla. Voi olla että sulla on alkava metabolinen oireyhtymä jos sokerit heiluu noin helposti, sellaisen saa kuriin säännöllisellä hikiliikunnalla, solut ja kudokset alkaa reagoida insuliiniin taas normaalisti. Mutta hyvä ruoka tuo, itse teen yleensä pihvin enkä pullia, ja valkosipulikermakastikkeen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmia:)
Vasikkaa, nautaa, possua, broileria, karitsaa eri muodoissaan.
Yleensä lounaalla syödään kasvisruokaa tai munakkaita mutta illalla lihaa kasvisten kanssa ainakin 5/7 kertaa viikossa. Lihan määrä tosin pieni, vain 100g/annos
Etkö syö lainkaan kalaa?
Ihme höttöruokia ihmiset syövät ja sitten ihmetellään, miksi kärsitään väsymyksestä, kilpirauhasongelmista, ylipainosta ym. Ymmärrättekö naiset, että vuodatte verta joka kuukausi, jolloin se rauta on saatava jostain takaisin. Kasviksista se on äärimmäisen vaikeaa saada, ja kanassa ja kaloissa sitä ei ole nimeksikään. Tarkistakaa rauta-arvonne, hyvät ihmiset. Lisäksi voisitte myös miettiä, mitä ihmiset ovat syöneet koko olemassaolonsa ajan. Se ei pidä sisällään soijaa, leipää, maitotuotteita ja härkiksiä ym. sotkuja. Herätkää.
Varmasti on monta muutakin asiaa jota et ymmärrä. Miksi mainostat sitä?
En syö kalaa, äyriäisiä enkä sieniä ollenkaan. En tykkää niistä.
Helposti saatan syödä kahdella aterialla lihaa plus leikkeleet tms. päälle. Syön kyllä lisäksi paljon kasviksia ja hedelmiäkin.