En ymmärrä minkälainen ruokavalio pitää olla että syö joka päivä lihaa
Ettekö syö sieniä, kasviskeittoja, kalaa? Itse söin ma sienipastaa ja lounaalla pinaattikeittoa. Ti tonnikalapizza ja sienipastan jäänteet. Tänään mennee ekan kerran viikkoon kanaa lounaaksi ja sitten kalaa taas päivälliseksi.
Tiedän että joku päivä syön fetasalaatin. Kyllä sitä lihaakin on tulossa ainakin viikonloppuna, mutta en itse edes keksisi joka päivälle liharuokaa.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää sitä eläinten kärsimystä.. Niiden kuolinhetken kärsimys siirtyy suupalan myötä teihin.. raakalaiset.
Sanotko samaa petoeläimistä? Ravintoketju?
Mitenkäs eläin joka viedään teuraaksi koska se on jo vanha ja kärsii?
Ne sentään ovat saaneet elää vapaana, toisinkuin tuotantoeläimet, joiden ainut elämäntehtävä on kuolla turhaan ja päätyä päiväystuotteena länsimaisen kermaperseen biojäteastiaan.
No eipä kyllä aina ole noin. Eikä minulla mene ruokaa biojätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän viimeistään nyt olla pikkuhiljaa havahtumassa, halvan ja tehotuotetun lihan vaaroihin ja ilmaston ja ympäristön saastumiseen. Korona on näyttänyt kyntensä, sitä ennen SARS ja sikainfluenssa.
Ihminen ei tarvitse älytöntä määrää lihaa, voidakseen hyvin. Tästä hyvä esimerkki on edelliset sukupolvet, jotka ovat jopa eläkeikäisenä hyvinvoipia ja terveitä.
Kun taas jollakin 30-40v ovat suonet tukossa, kolesteroliarvot korkeat ja sydänpolit täyttyvät yhä nuoremmista, kun vielä muutama vuosikymmen sitten ne täyttyivät vanhuksista. Sydäriin kuolee yhä useampi jopa 30-35v "parhaassa iässä". Jopa teineillä on korkeat kolestroliarvot. Ja syynä on yletön lihan ja kovien rasvojen syönti.
Tilastot kyllä näyttää ihan päinvastaista. Sydänsairauksia on paljon vähemmän nykyään, kiitos vähentyneen tupakoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi liha tukkii suonet
Joo se lehmä luikertelee aortaan ja töks!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on hyvää ravintoa ihmiselle. Sitä voi syödä vaikka joka päivä tai sitten ei.
Nykyajan hömpötystä. Ei minun lapsuudessa lihaa syöty päivittäin mutta eipä oltu syöpäsiä tai kipeitäkään
Niin, ei oltu syöpäsiä, kun ei elettykään pitkään. Syöpä on lisääntynyt juuri siksi, kun ihmisen elinaikaodote on pidentynyt. Ennen myös heikot kuolivat jo lapsena, katsos se luonnon valinta.
Meinaatko että mä olen joku 300-vuotias vai miksi viittaat aikakauteen johon minä en (vinkki: 50-60v sitten maaseutu-Suomessa)
Vielä -70-luviila elinaikaodote oli huomattavasti alhaisempi. Esim miesten elinaikaodote on noussut lähes 15 vuotta. Syöpätaudit lisääntyvät ikääntyneillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme höttöruokia ihmiset syövät ja sitten ihmetellään, miksi kärsitään väsymyksestä, kilpirauhasongelmista, ylipainosta ym. Ymmärrättekö naiset, että vuodatte verta joka kuukausi, jolloin se rauta on saatava jostain takaisin. Kasviksista se on äärimmäisen vaikeaa saada, ja kanassa ja kaloissa sitä ei ole nimeksikään. Tarkistakaa rauta-arvonne, hyvät ihmiset. Lisäksi voisitte myös miettiä, mitä ihmiset ovat syöneet koko olemassaolonsa ajan. Se ei pidä sisällään soijaa, leipää, maitotuotteita ja härkiksiä ym. sotkuja. Herätkää.
Minä olen syönyt lihaa varmaan 50v sitten ja veriarvoni vaihdelleet 140-155 välillä.
Viime vuonna otetettiin ikäni perusteella laaja verenkuva ja veriarvoni oli 144 ja kaikki muutkin arvot viitearvojen sisällä. Eli ohjauksesi ei ainakaan koske minua, enkä aio ryhtyä lihansyöjäksi.
Liha on helppoa ja hyvää ja sen valmistaminen tulee selkärangasta. Ei monetkaan ihmiset jaksa säätää mitään erikoista tai perehtymistä vastivaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän viimeistään nyt olla pikkuhiljaa havahtumassa, halvan ja tehotuotetun lihan vaaroihin ja ilmaston ja ympäristön saastumiseen. Korona on näyttänyt kyntensä, sitä ennen SARS ja sikainfluenssa.
Ihminen ei tarvitse älytöntä määrää lihaa, voidakseen hyvin. Tästä hyvä esimerkki on edelliset sukupolvet, jotka ovat jopa eläkeikäisenä hyvinvoipia ja terveitä.
Kun taas jollakin 30-40v ovat suonet tukossa, kolesteroliarvot korkeat ja sydänpolit täyttyvät yhä nuoremmista, kun vielä muutama vuosikymmen sitten ne täyttyivät vanhuksista. Sydäriin kuolee yhä useampi jopa 30-35v "parhaassa iässä". Jopa teineillä on korkeat kolestroliarvot. Ja syynä on yletön lihan ja kovien rasvojen syönti.
Millähän perusteella syytät lihaa ja "kovia" rasvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on hyvää ravintoa ihmiselle. Sitä voi syödä vaikka joka päivä tai sitten ei.
Nykyajan hömpötystä. Ei minun lapsuudessa lihaa syöty päivittäin mutta eipä oltu syöpäsiä tai kipeitäkään
Milloin tämä sinun lapsuutesi oli?
Suomen historiassa ei koskaan aikaisemmin ole lihaa syöty näin paljon kuin nykyisin. Ja se on tehotuotannolla kasvatettua, hormoonien voimalla.
Minun lapsuudessa vielä tuonne 60-70-luvulla lihaa syötiin 1-2 kertaa viikossa ja se oli luomusti kasvatettua ja leikkeleitä syötiin vain pyhäpäivinä.
Jotenkin huvittavaa tämä kasvisruoka-keskustelut, kun se oli ennen ihan normaalia esim. jo 70-luvulla oli kasvisruojaravintiloita ja omat vanhempani eivät syöneet lihaa 40-luvulta alkaen. Ja 60-80-luvulla oli paljon kasvissyöjiä, eikä siitä tehty mitään numeroita.
Nykyään lihaa syödään kolminkertainen määrä, mihin sitä nykyihminen tarvitsee?
Suomalaista lihaa EI kasvateta hormoneilla. Jos pysyy erossa "brassihärästä" ja muista ulkomaan tuonneista, ei saa vahinkohormoneja lihan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Hyi liha tukkii suonet
Ehkä kuitenkin sokeri.
En minäkään ymmärrä miten ihmiset voivat syödä niin paljon lihaa, varsinkin punaista lihaa.
Minä syön punaista lihaa äärimmäisen harvoin, lähinnä joskus pihvin tai lihapadan muodossa, tai joskus harvemmin ostan jotain kinkkua tms. Liha on minulle "lisä" kasvispainotteiseen ruokaan tai yksi aines muiden joukossa.
Kanaa ja kalkkunaa tulee syötyä 2-3 kertaa viikossa, kalaa ehkä 2 kertaa. Usein syön pelkkiä kasviksia ja maitotuotteita (juustoa, kefiiriä ja jogurttia, maitoa en sinänsä juo). Syön paljon kuitua (niitä siemeniä, palkokasveja, täysjyväleipää ja -pastaa) ja aika paljon rasvoja, mm. oliiviöljystä, avokadosta, pähkinöistä, siemenistä ja jonkun verran myös juustosta ja voista. Kasvisvokki erilaisista kasviksista on yksi vakioruoistani, ja joskus siihen tulee myös kanaa tai kalkkunaa lisäksi.
Voin kertoa, että vähälihaisellakin ruokavaliolla saan ihan tarpeeksi proteiinia ja rautaa, ja energiaa riittää liikkumiseen. Verensokerit pysyvät tasaisena kunhan syön tarpeeksi kuituja. Höttöhiilarit eli keksit, pullat, karkit tms. aiheuttavat minulle hypoglykemiaa, joten vältän niitä. Selvyyden vuoksi: pasta ja täysjyväriisi eivät ole höttöhiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen,että siinä on joka päivä lihaa.Nam.Liha on terveellistä.Ituhipit hiljaa.Teidän ihon värikin on vihreä/oranssi.
Punainen liha on syöpäriski. Näköjään myös mt-ongelmia aiheuttaa.
Vain sinun mielikuvituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinun lapsuudessasi sitten syötiin? Ennenhän nimenomaan liha ja peruna ovat olleet ne ruokavalion kulmakivet.
Niitä lienee harvassa, jotka joka aterialla söisi lihaa. Useamman luulen syövän päivittäin lihaa. Aamiaisella leivälle kinkkua tai pekonia tarjolla. Lounaalla tai illallisella ruuassa lihaa. Iltapalalla ehken leivän päällä leikkele. Tässä jos lihaksi laskee nauta, possu ja kana, niin harvassa lienee sekasyöjät, joilla ei jossain muodossa noista kolmesta jollain aterialla jotain löytyisi.
Niitä lienee harvassa, jotka joka aterialla söisi lihaa. Useamman luulen syövän päivittäin lihaa. Aamiaisella leivälle kinkkua tai pekonia tarjolla. Lounaalla tai illallisella ruuassa lihaa. Iltapalalla ehken leivän päällä leikkele. Tässä jos lihaksi laskee nauta, possu ja kana, niin harvassa lienee sekasyöjät, joilla ei jossain muodossa noista kolmesta jollain aterialla jotain löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme höttöruokia ihmiset syövät ja sitten ihmetellään, miksi kärsitään väsymyksestä, kilpirauhasongelmista, ylipainosta ym. Ymmärrättekö naiset, että vuodatte verta joka kuukausi, jolloin se rauta on saatava jostain takaisin. Kasviksista se on äärimmäisen vaikeaa saada, ja kanassa ja kaloissa sitä ei ole nimeksikään. Tarkistakaa rauta-arvonne, hyvät ihmiset. Lisäksi voisitte myös miettiä, mitä ihmiset ovat syöneet koko olemassaolonsa ajan. Se ei pidä sisällään soijaa, leipää, maitotuotteita ja härkiksiä ym. sotkuja. Herätkää.
Minä olen syönyt lihaa varmaan 50v sitten ja veriarvoni vaihdelleet 140-155 välillä.
Viime vuonna otetettiin ikäni perusteella laaja verenkuva ja veriarvoni oli 144 ja kaikki muutkin arvot viitearvojen sisällä. Eli ohjauksesi ei ainakaan koske minua, enkä aio ryhtyä lihansyöjäksi.
Niin, kyllähän hb-arvo usein nouseekin menopaussin jälkeen.
80-luvulla kun itse olin lapsi niin ei kyllä kasviksia tai kasvisruokia kauheasti syöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen,että siinä on joka päivä lihaa.Nam.Liha on terveellistä.Ituhipit hiljaa.Teidän ihon värikin on vihreä/oranssi.
Punainen liha on syöpäriski. Näköjään myös mt-ongelmia aiheuttaa.
Tämä on ihan käsittämätön keskustelutyyli, että heti aletaan puhua eri mieltä olevien mielenterveydestä ilkeään sävyyn.
80-luvulla opetettiin, että lautasella pitää olla paljon kasviksia, jotain kunnollista hiilihydraattia JA pieni pala lihaa tai kalaa. Sillä lailla saatiin ihan hyvä ateria kokoon.
Vaikka meilläkin nyt lounaalla kasvisruokaa (sienipiirakkaa), niin kyllä sitten illallinen on taas ihan lihaa eli tänään kananuudeliwokkia (lapsen lempparia). Tällä tavalla sitä lihaa tulee joka päivään ja onhan jo aamun ruisleivän päällä viipale palvikinkkua tai metvurstia.
Siitä huolimatta niitä kasviksia syödään varmasti ihan riittävästi ja joka aterialla. Aamupalalla leivän päällä (salaatti, kurkku/ tomaatti) ja lisänä hedelmä tai marjoja. Lounaalla tosiaan tämä sienipiirakka, jossa mukana myös pinaattia, sipulia, paprikaa. Välipalana lapset meillä syö valitsemiaan hedelmiä ja illallisella sitten taas on ruokaa, jonka joukossa on vihanneksia tai lisukkeena salaattia. Ei se liha suhteessa kovin suurta osaa haukkaa päivän aterioista, vaikka sitä yhdellä (/kahdella) aterialla ruoan joukossa söisikin.
Hyi liha tukkii suonet