Onko ihminen tarkoitettu yksiavioiseksi?
Itse en ole varma. Ideaali tilanne olisi jos pariskunnasta molemmat voisi harrastaa seksiä myös muiden kanssa, ilman että kumpikaan olisi mustasukkainen ja voisi olla varma ettei mies ihastu johonkin toiseen naiseen. Pelkän seksin hyväksyisin.
Kommentit (128)
Kyllä se näin on. Ihmisiä ei ole tarkoitettu automaattiseksi miksikään. Asioita on turha yleistää ja näin ollen esim. pettämistä ja huorissa käyntiä tai moniavioisuutta on turha oikeuttaa biologialla. On olemassa rutkasti aseksuaaleja ja muita. Ei pakollinen panetus oo evoluution tulos vaan oma haksahdus.
En usko, että ihmistä on "tarkoitettu" yhtään miksikään.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:57"]
Olen siis yksiavioisessa suhteessa toista kymmenettä vuotta. Rakkautta on jne. Mutta tässäkö se on? Ja koska rakastan miestäni, en haluaisi häntä jättää, mutta haluaisin "jotain" muuta lisäksi. Olen myös miettinyt tuota, että montaa ihmistä voi rakastaa yhtä aikaa. Ja jos olisi varma ettei toinen juurikin ihastu johonkin toiseen enemmän kuin minuun, olisin valmis avoimeen suhteeseen. Uskon myös että meitä on erilaisia, toiset kokee mustasukkaisuutta helpommin kuin toiset. Johtuuko tämä sitten juuri lapsuuden kokemuksista vai mistä, voisiko siitä oppia "pois"? Tarkoitettu oli ehkä väärä sanavalinta, mutta moni ymmärsi pointin. Hyvää pohdintaa. :)
Ap
[/quote]
ööh, aika sairasta. kunnon hippimeininki.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:57"]
Olen siis yksiavioisessa suhteessa toista kymmenettä vuotta. Rakkautta on jne. Mutta tässäkö se on? Ja koska rakastan miestäni, en haluaisi häntä jättää, mutta haluaisin "jotain" muuta lisäksi. Olen myös miettinyt tuota, että montaa ihmistä voi rakastaa yhtä aikaa. Ja jos olisi varma ettei toinen juurikin ihastu johonkin toiseen enemmän kuin minuun, olisin valmis avoimeen suhteeseen. Uskon myös että meitä on erilaisia, toiset kokee mustasukkaisuutta helpommin kuin toiset. Johtuuko tämä sitten juuri lapsuuden kokemuksista vai mistä, voisiko siitä oppia "pois"? Tarkoitettu oli ehkä väärä sanavalinta, mutta moni ymmärsi pointin. Hyvää pohdintaa. :)
Ap
[/quote]
Ajattelet nuin että monia voi rakastaa ja toivot kuitenkin, ettei miehesi ihastu keneenkään? Joo-o..
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:57"]
Ap
[/quote]
ööh, aika sairasta. kunnon hippimeininki.
[/quote]
Mikäs siinä sairasta on?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:53"]
Itse en ole varma. Ideaali tilanne olisi jos pariskunnasta molemmat voisi harrastaa seksiä myös muiden kanssa, ilman että kumpikaan olisi mustasukkainen ja voisi olla varma ettei mies ihastu johonkin toiseen naiseen. Pelkän seksin hyväksyisin.
[/quote]
Mun mielestä ei, mutta se on opittu tapa. En petä, mutta mielestäni luonto ei ole ajatellut näin. Eipä yksiavioisia nisäkkäitä taida montakaan olla, en itse muista yhtään. Lintulajeja kyllä on.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 19:00"]Kyllä se näin on. Ihmisiä ei ole tarkoitettu automaattiseksi miksikään. Asioita on turha yleistää ja näin ollen esim. pettämistä ja huorissa käyntiä tai moniavioisuutta on turha oikeuttaa biologialla. On olemassa rutkasti aseksuaaleja ja muita. Ei pakollinen panetus oo evoluution tulos vaan oma haksahdus.
[/quote]
Aseksuaaleja toki on, muttei se poista sitä että seksivietti on heti hengissä säilymisen jälkeen ihmisen voimakkain vietti, ellei jopa voimakkaampi. Näin ollen on vähän turha odottaa, että suurin osa populaatiosta olisi kovin hyvä pidättäytymään. Biologia ei toki varsinaisesti oikeuta mitään, mutta aiheuttaa kyllä
Totta varmaan tuokin 35 :D