Miten joku uskaltaa jättää lapset
....käynnissä olevaan autoon sillä välin, kun käy kaupassa?
Olin eilen Kaivokselan Lidlissä puoli neljän hujakoilla iltapäivällä. Joku oli parkeerannut valkoisen farkun parkkipaikalle, moottori kävi ja pakoputki suolsi törkyä ilmoille. Vilkaisin sitä ohimennessäni, koska minua korpeaa joutokäyntikiellon rikkojat... Lastasin kaikessa rauhassa autoon ison määrän ostoksia, ja lähdin viemään ostoskärryjä takaisin. Auto kävi edelleen, ja vasta silloin huomasin, että takapenkillä heilui kaksi pipoa. Pienet leikki-ikäiset lapset oli jätetty autoon, moottori kävi, avaimet virtalukossa ja ovet auki tietenkin...
Huh. En jäänyt odottamaan vanhempaa, mutta itselläni kului tuossa parkkiksella viitisen minuuttia, joten mikään ihan pikainen kauppa-asia ei ollut. Ja jos olisi ollut, tuskin vanhempi olisi ottanut asiakseen jättää moottoria käymään (eli lämmitystä päälle) kaupassakäynnin ajaksi, autossa kun ei parissa minuutissa ehdi tulla kylmä.
Kommentit (85)
Minä jätän joskus 7 ja 5-vuotiaat autoon jos pitää lähikaupasta hakea maitoa kotiintulomatkalla. Pakkasilla jätän auton myös päälle. Lapsi napsauttaa sisäpuolelta ovet lukkoon ja napsaa sitten ne auki kun tulen. Hyvin on toiminut. Turha aina ajatella kaikkea sen kauhuskenaarion kautta.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:50"]3, niin ajattelen minäkin. En usko ko. vanhemman (oli sitten äiti tai isä) olevan tahallaan huolimaton, ainoastaan tyhmänrohkea. Kokemukseni mukaan sellaiset reagoivat aggressiivisimmin, kun heitä huomautetaan virheestä - siinä kai ikäänkuin säikähtävät itsekin ja projisoivat sitä vihana huomauttajalle... Joskus oli aika, jolloin vielä huomauttelin, mutta kokemukset olivat senlaatuisia, että enää en uskalla.
Kunhan nyt kysyin täällä, onko tuohon joku ns. hyväkin syy ja seikka, jota en vaan älynnyt, että tuo on turvallista. Saako esim. jonkun auton jäämään tyhjäkäynnille niin, että siitä saa virta-avaimet mukaan ja ovet lukkoon...? En ole moiseen törmännyt.
Ap
[/quote]
Se on kuule nimeltään keskuslukitus, jonka saa nappia painamalla päälle; kaikki ovet lukkoon tai auki.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:12"]
Ei paljon pääyä pakota tuollaisella vanhemmalla, ei tajua ollenkaan riskejä. Sama kun jotkut jättävät parkkihalliin kylläkin lukittuun autoon lapsen nukkumaan.
Nämä ovat juuri niitä vanhempia, minä minä eihän minulle mitään satu..
Niin vaan sattuu..kuin sille eräällekin äidille joka istutti pikkuset istuimiin, auto kävi ja vaan ihan kipaisi kotiin hakemaan jotain mitä oli jäänyt..auto räjähti ja syttyi tuleen, sinne jäi molemmat lapset. En muista enää syytä ja löytyikö edes, mutta tositapaus kuitenkin, tästä on jo aikaa. Ei sekään äiti enää jättäisi lapsiaan yksin autoon jos pääsisi ajassa taaksepäin mutta kun ei pääse.
Ajatteleva vanhempi ei koskaan jätä lasta yksin autoon, ei käyvään eikä sammutettuun. Minä en jättäisi edes koiraani.
[/quote]
No mutta jos se äiti ei olisi kipaissut käymään sisällä, olisi se ollut lasten kanssa autossa. Joten???
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:16"]
Meillä jää pari kertaa vuodessa 10+ lapsin autoon, ja talvella auto on käynnissä.
Ohjeina:
Kenellekään ei avata ovea, ovet keskuslukittu sisältä.
[/quote]
tuon ikäinen osaakin jo ottaa myös ritolat autosta, jos moottori alkaa kärytä. Eikä ala ikävystyneenä leikkiä ratilla ja vaihteilla... Tuossa minun näkemässäni autossa oli ihan pieniä lapsia sisällä ja vieläpä kaksin kappalein (joukossa tyhmyys tiivistyy...)
ap
Nykyautoissa on tekniikkaa juu, se vaan ei aina toimi vaan siihen voi tulla vika. Mullekin käynyt niin että auton ollessa käynnissä läpsähtää ovet lukkoon, saati muut mukavat pienet tekniikkahäröt
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:05"]
Nykytekniikka on ihmeellistä, älyavain. Avain voi olla taskussa, ovet aukee, penkit ja peilit säätyy juuri minulle ohjelmoidulla tavalla ja auton käynnistyy napista jne.. äläkää kysykö enempää...Autossani on muuten myös webasto ja se pitää ääntä ihan kuin auto kävisi.
[/quote]
joo, ei ole tuokaan selitys, se moottori kävi ja pakoputki röyhysi. Lisäksi ei auto pysy käynnissä ilman, että avain on virtalukossa, kaiketi sinunkaan biilissäsi...?
ap
[/quote]
Auton mukana aika usein tulee enemmän kuin yksi avain ja niitä saa ihan vapaasti kuljettaa mukanaan niin monta kuin on tarpeellista. Esim yksi virtalukossa, toinen taskussa. Ja jos auton käynnistys on napista, niin ei silloin ole virtalukossa mitään avainta. Tervetuloa tälle vuosituhannelle.
Joo, tänään todistin ihan samalaista tapausta ja tämä äiti oikein itse siinä selvitti yhtään nolostelematta kuinka lapset odottaa autossa. Melkein 15 min ne siellä käynnissä olevassa autossa odottivat, alle kouluikäisiä kaikki ja nuorin vajaa 1v.
Näillä ilmoilla sitä autoa ei edes lämmityksen takia käyntiin tarvitse jättää. -4 astetta, joten ei siinä ehdi paleltua talvivaatteissa. Ennemminkin kuuma tulee ja pienimmällä huuto sen seurauksena.
-80 luvulla tosiaan isä jätti meitä lapsia jatkuvasti autoon istumaan, kun oli itse jossain tarvikeliikkeessä jopa tunninkin. Nykyään alkaa heti tapahtua kauheita, kun lapsi/lapset jää autoon. Vainoharhasta sakkia.. Kas kun ei soiteta poliisia, palokuntaa ja sosiaalitanttoja paikalle.
Miksi ihmeessä se auto pitää jättää käyntiin? Jos auto ei muka käynnisty hetken seisahduksen jälkeen, niin on aika vaihtaa autoa, akkua tai kuskia...
Jos auto on lämmin, niin vaikka se seisoisi paikoillaan 10 minuuttia, niin se lämpö ei kyllä kokonaan häviä auton sisältä!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:50"]3, niin ajattelen minäkin. En usko ko. vanhemman (oli sitten äiti tai isä) olevan tahallaan huolimaton, ainoastaan tyhmänrohkea. Kokemukseni mukaan sellaiset reagoivat aggressiivisimmin, kun heitä huomautetaan virheestä - siinä kai ikäänkuin säikähtävät itsekin ja projisoivat sitä vihana huomauttajalle... Joskus oli aika, jolloin vielä huomauttelin, mutta kokemukset olivat senlaatuisia, että enää en uskalla.
Kunhan nyt kysyin täällä, onko tuohon joku ns. hyväkin syy ja seikka, jota en vaan älynnyt, että tuo on turvallista. Saako esim. jonkun auton jäämään tyhjäkäynnille niin, että siitä saa virta-avaimet mukaan ja ovet lukkoon...? En ole moiseen törmännyt.
Ap
[/quote]
Se on kuule nimeltään keskuslukitus, jonka saa nappia painamalla päälle; kaikki ovet lukkoon tai auki.
[/quote]
älä, ihan tosi... Sulla siis KESKUSLUKITUS mahdollistaa jättää auton käymään niin, että avaimet saa mukaan, pois virtalukosta? Kerropa, mikä on tuon auton merkki?
Kyllä minunkin sitikassani saa ovet sisältä lukkoon ja auki, mutta olennaisin poinnti olikin tuo, että auto oli jätetty käymään. Lisäksi en kyllä ihan pienten ladten oven lukitsemis- ja avaamistaitoihinkaan menisi luottamaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:22"]
Nykytekniikka on ihmeellistä, älyavain. Avain voi olla taskussa, ovet aukee, penkit ja peilit säätyy juuri minulle ohjelmoidulla tavalla ja auton käynnistyy napista jne.. äläkää kysykö enempää...Autossani on muuten myös webasto ja se pitää ääntä ihan kuin auto kävisi.
[/quote]
joo, ei ole tuokaan selitys, se moottori kävi ja pakoputki röyhysi. Lisäksi ei auto pysy käynnissä ilman, että avain on virtalukossa, kaiketi sinunkaan biilissäsi...?
ap
[/quote]
Auton mukana aika usein tulee enemmän kuin yksi avain ja niitä saa ihan vapaasti kuljettaa mukanaan niin monta kuin on tarpeellista. Esim yksi virtalukossa, toinen taskussa. Ja jos auton käynnistys on napista, niin ei silloin ole virtalukossa mitään avainta. Tervetuloa tälle vuosituhannelle.
[/quote]
niissäkin pitää sen avaimen olla lähietäisyydellä, muuten auto sammuu. Tosiaan tervetuloa tälle vuosituhannelle...
ap
Kukaan ei taida muistaa sitä parin vuoden takaista juttua jossa lapsi oli autossa ja äiti käväsi nopeasti jonkun ystävänsä luona. Lapsi oli ottanut käsijarrun pois päältä ja auto liukunut jonkun päälle joka kuoli saamiinsa vammoihin. Auto ei siis ollut käynnissä vaan mäessä. Lapsikaan ei ollut ihan pieni, olisiko ollut 12v
Miettikäähän tätä, tämä on tosi juttu!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:23"]
Miksi ihmeessä se auto pitää jättää käyntiin? Jos auto ei muka käynnisty hetken seisahduksen jälkeen, niin on aika vaihtaa autoa, akkua tai kuskia...
Jos auto on lämmin, niin vaikka se seisoisi paikoillaan 10 minuuttia, niin se lämpö ei kyllä kokonaan häviä auton sisältä!
[/quote]
aa-men!
ap
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:23"]
[/quote]
No yritän nyt sinulle ihan nätisti tämän asian selittää. Minun autossani on vika, se lienee laturissa. Kun käynnistän auton, se käynnistys syö tietyn verran virtaa akusta. Nyt jos sammutan tämän auton, se ei käynnisty, koska akku on tyhjentynyt. Laturi ei siis ole sitä ladannut ajon aikana. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko auto lämmin vai kylmä.
Autoon on tilattu varaosa, mutta se ei tule yhtä nopeasti korjaamolle, kuin Manulle illallinen. Tässä odotellessa joudun kuitenkin valitettavasti käyttämään tuota autoani, jotta saan ruokaa haettua kaupasta. Tässä tilanteessa ei auta auton vaihto, ei akun vaihto eikä edes kuskin vaihto.
Jos sinua häiritsee se, että joku jättää lapset autoon, voit aina ilmaista huolesi lastensuojeluviranomaisille.
Mun kaveri jätti kerran auton käyntiin ja meni käymään nopeasti kaupassa. Kauppareissun aikana auton moottoritilassa oli syttynyt tulipalo ja savua levisi myös auton sisätiloihin. Ajatelkaa, jos lapset olisi ollut auton sisällä...
[/quote]
ap
[/quote]
Autossani ei ole virtalukkoa vaan se käynnistyy ja sammuu nappia painamalla vaikka avaimet on koko ajan taskussa. Ovet aukee ja menee kiinni ihan koskettamalla. Avainta ei tarvita missään vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:22"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
niissäkin pitää sen avaimen olla lähietäisyydellä, muuten auto sammuu. Tosiaan tervetuloa tälle vuosituhannelle...
ap
[/quote]
No mun auto ei sammu. Mun autosta saa virta-avaimen pois virtalukosta vaikka auto käy, eikä se sammu vaikka avaimen lähettäisi toiselle puolelle maapalloa.
Mäkin olen jättänyt. Kai ne nyt osaa sieltä ulos tulla, jos joku ongelma on. Herranen aika. Kumpikin joutuu kouluunkin kävelemään, niin kai nuo oven osaa yhtä hyvin avata.
Olisit iloinen siitä, että ei ottanut muksujaan huutamaan kauppaan.
Yritä tässä nyt olla mammoille mieliksi. Ei saa pitää hoitopaikassa sillä aikaa kun käy kaupassa, ei saa ottaa kauppaan mukaan ja nyt ei saa jättää edes autoon.
Vaan mitä, jos ei ole kotona ketään jonka hoitoon voisi lapset jättää kauppareissun ajaksi?
Minä muistan tapauksen, jossa lapsi paloi autoon kotipihalla, kun oli itse mennyt autoon ja lukinnut ovet, eikä se ollut edes käynnissä. Onkohan tästä kirjakin vai mistä olenkin lukenut.
[/quote]
ap