Miten joku uskaltaa jättää lapset
....käynnissä olevaan autoon sillä välin, kun käy kaupassa?
Olin eilen Kaivokselan Lidlissä puoli neljän hujakoilla iltapäivällä. Joku oli parkeerannut valkoisen farkun parkkipaikalle, moottori kävi ja pakoputki suolsi törkyä ilmoille. Vilkaisin sitä ohimennessäni, koska minua korpeaa joutokäyntikiellon rikkojat... Lastasin kaikessa rauhassa autoon ison määrän ostoksia, ja lähdin viemään ostoskärryjä takaisin. Auto kävi edelleen, ja vasta silloin huomasin, että takapenkillä heilui kaksi pipoa. Pienet leikki-ikäiset lapset oli jätetty autoon, moottori kävi, avaimet virtalukossa ja ovet auki tietenkin...
Huh. En jäänyt odottamaan vanhempaa, mutta itselläni kului tuossa parkkiksella viitisen minuuttia, joten mikään ihan pikainen kauppa-asia ei ollut. Ja jos olisi ollut, tuskin vanhempi olisi ottanut asiakseen jättää moottoria käymään (eli lämmitystä päälle) kaupassakäynnin ajaksi, autossa kun ei parissa minuutissa ehdi tulla kylmä.
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:50"]3, niin ajattelen minäkin. En usko ko. vanhemman (oli sitten äiti tai isä) olevan tahallaan huolimaton, ainoastaan tyhmänrohkea. Kokemukseni mukaan sellaiset reagoivat aggressiivisimmin, kun heitä huomautetaan virheestä - siinä kai ikäänkuin säikähtävät itsekin ja projisoivat sitä vihana huomauttajalle... Joskus oli aika, jolloin vielä huomauttelin, mutta kokemukset olivat senlaatuisia, että enää en uskalla.
Kunhan nyt kysyin täällä, onko tuohon joku ns. hyväkin syy ja seikka, jota en vaan älynnyt, että tuo on turvallista. Saako esim. jonkun auton jäämään tyhjäkäynnille niin, että siitä saa virta-avaimet mukaan ja ovet lukkoon...? En ole moiseen törmännyt.
Ap
[/quote]
Se on kuule nimeltään keskuslukitus, jonka saa nappia painamalla päälle; kaikki ovet lukkoon tai auki.
[/quote]
älä, ihan tosi... Sulla siis KESKUSLUKITUS mahdollistaa jättää auton käymään niin, että avaimet saa mukaan, pois virtalukosta? Kerropa, mikä on tuon auton merkki?
Kyllä minunkin sitikassani saa ovet sisältä lukkoon ja auki, mutta olennaisin poinnti olikin tuo, että auto oli jätetty käymään. Lisäksi en kyllä ihan pienten ladten oven lukitsemis- ja avaamistaitoihinkaan menisi luottamaan.
Ap
[/quote]
No joo nyt ymmärrän, jos sitikalla pitää ajaa, niin katkeraksi se tekee!
[/quote]
;-)
onnea, ymmärsitkin hienosti ketjun olennaisen pointin...
ap
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:57"]
Minulla on Renault Scenic. Kun auto on käynnissä, voin ottaa avainkortin pois ilman että auto sammuu. Ovet lukittuvat tosin vain sisältä silloin. Mutta on se siis mahdollista. Ajamaan ei kukaan voi lähteä uudelleen ilman että laittaa kortin takaisin lukijaan. Autossa ei siis ole lainkaan perinteistä avainta.
[/quote]
arvasin, rellua minäkin olen ajanut. Ja juuri siinä olennaista on se avainkortin etäisyys autosta. Kun etäännyt viiden metrin (muistaakseni etäisyys on tuo, kauas ei kumminkaan tarvitse lähteä) päähän sen avainkortin kanssa, auto sammuu ja ovet lukittuvat.
ei siis mahdollista tuota eilistä tapausta.
ap
[/quote]
Kyllä minulla on mahdollista mennä miten kauas vain! Vuosimalli on 2005 eli aika vanha jo. Ei käynnisty avain taskussa mutta käy kyllä vaikka kortin irrottaa ja häipyy!
[/quote]
anteeksi nyt, mutta en usko. Juuri samaa autoa vuokrasin v. 2008. Oisko sitten ollut uudempaa mallia, sitä en mene vannomaan.
tuo parkiksen auto ei ollut rellu.
ap
[/quote]
Mikset usko? Kai nyt oman autoni tunnen!
Uskomatonta höpinää asian tiimoilta ja ihan viereenkin mennään. Nyt oli kyse lasten yksin jättämisestä autoon, kävi tai ei, sammui tai mitä vaan. Toisille se on ihan arkipäivää toisille mahdoton ajatus. Joku yrittää ottaa kaiken huomioon, toiselle on hällä väliä. Itse välitän niin paljon lapsistani etten heitä autoon yksin jätä sen enempää kuin kotiinkaan..jos joku ei ole huomannut miten paljon kaikenlaista hörhöporukkaakin on liikkeellä ja keksivät mitä tahansa. Itkekää ja ruikuttakaa sitten ja huutakaa apua kun teidän käynnissä oleva auto lähtee jonkun hörhön mukaan vauvoineen kaikkineen, ei ollenkaan liioiteltu ajatus, siitä vaan, sopii sitten ihmetellä miten se noin meni, eihän meille voi näin tapahtua.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:50"]
3, niin ajattelen minäkin. En usko ko. vanhemman (oli sitten äiti tai isä) olevan tahallaan huolimaton, ainoastaan tyhmänrohkea. Kokemukseni mukaan sellaiset reagoivat aggressiivisimmin, kun heitä huomautetaan virheestä - siinä kai ikäänkuin säikähtävät itsekin ja projisoivat sitä vihana huomauttajalle... Joskus oli aika, jolloin vielä huomauttelin, mutta kokemukset olivat senlaatuisia, että enää en uskalla.
Kunhan nyt kysyin täällä, onko tuohon joku ns. hyväkin syy ja seikka, jota en vaan älynnyt, että tuo on turvallista. Saako esim. jonkun auton jäämään tyhjäkäynnille niin, että siitä saa virta-avaimet mukaan ja ovet lukkoon...? En ole moiseen törmännyt.
Ap
[/quote]
Tämä ap on ihmelikka, tässä ei ole törmännyt moiseen autoob ja kun ketjua lukee eteenpäin, niin on vuokraillut autoja monenlaisia ja tietää avaimistä kaiken ja ajaa sitikkaa!
Toi sitikka kertookin riittävästi, ota lääkket, ja men lenkille! Niitä sun kakaroita ei todellakaan siihen sun romuun uskalla jättää!
Eräälle mammalle tuli tällaisesta tapauksesta lasku. Meni apteekkiin ja jätti lapset autoon. Lapset pukkasivat oven meidän autoon ja lommoja ja naarmuja tuli. Mammalle tuli kalliiksi apteekkireissu.
Joku vuosi sittenhän joku varasti auton apteekin ulkopuolelta ja lapsi oli sisällä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:46"]Ja siis itse ihmettelen lähinnä sitä, että eikö ketään lapset autoon ja avaimet virtalukkoon jättävää pelota se vaihtoehto, että joku kidnappaa auton ja lapset? Mielenterveysongelmaisia ja huumehörhöjä on kuitenkin aika paljon liikkeellä.
[/quote]
Miten ne kaappaisi.
Auto käynnissä ja avaimet virtalukossa, mutta kaikki ovet lukittuna sisäpuolelta. Lapsi sen verran iso, että tajuaa olla aukomatta ovia muille kuin äidille, osaa olla koskematta auton osiin.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:39"]
Höpsistä kakkonen, miten se nyt olisi sivullisen vastuulla siinä missä sen töpeksijänkin? Vai meinaatko sä, että mitäpä sitä turhaan mistään huolehtimaan, vastuu on ympäristöllä.
En minäkään olisi tuohon puuttunut, siitä saa vaan nyrkin silmäänsä, kun alkaa jonkun lastenhoitoon puuttua ja vihjaa, että se on vaarantanut lastensa turvallisuuden.
Ap:n kysymykseen vastaan, että tyhmyyttään varmaankin. Minusta olisi paljon pienempi paha jättää lapset talvitamineissa autoon ilman lämmitystä, moottori sammutettuna ja ovet lukossa. Tollanen käynnissä oleva auto on niiiiiin helppo jonkun varastaa!
[/quote]
Jos on niin raukkamainen, ettei jää paikalle turvaamaan lasten hyvinvointia, niin ei pidä tulla tänne nimettömyyden turvin patsastelemaan. Samanlaisen heitteillejätön teki ap, mitä jos olikin sattunut jotain vakavaa? Olisit edes poliisit soittanut jos nyrkkiä pelkäät!
[/quote]
eiköhän poliisilla ole parempaakin tekemistä. Paikalletulokin kestää helposti puolisen tuntia, missä ajassa se vanhempi todennäköisesti on jo lähtenyt.
ja vastuu on silti, sorry vaan, sillä piittaamattomalla vanhemmalla, ei sivullisilla.
nimettömänä sinäkin siinä muuten kirjoittelet. Enkä minä ole kertonut tuosta autosta tunnistetietoja, turhaan pelkäät paljastuvasi. Vai mistä nyt kohtuuton aggressiosi johtuukaan, en ymmärrä.
ap
[/quote]
Sinä olet raukkamainen kun et puuttunut asiaan. Kuten sanoin, lapset olisivat hyvinkin voineet apua tarvita, mutta sinä istuit autoosi ja ajoit pois ja tulit kiireesti tänne taivastelemaan. Mistä olisin katkera? Jos olisin ollut paikalla olisin puuttunut tilanteeseen. Ja olen aina vastaavissa tilanteissa, siis jos joku on vaarassa, puuttunut.
Ap onko sulle kukaan koskaan sanonut että oot aika rasittavan kuulonen ihminen?
62, tai sitten et. Todella harvoin kukaan jättää autonsa käymään ja lähtee itse kauas asioille. Jo siksikään, että joutokäynti on laitonta noin kauan kestäen. Joten voi olla, että et ole ko. ominaisuutta edes todella testannut. Minä olen, koska vuokrasin ko. auton Ranskassa ja kortin ominaisuudet kiehtoivat niin, että testasin asiaa ja utelin yksityiskohdat vuokrafirmalta.
toinen juttu on, että av-palstalla on paljon ihmisiä, jotka ihan vaan kantansa todistaakseen tai vaikka riitaa haastaakseen väittävät ihan mitä tahansa. Itselleen keksittyjä tutkintoja ja ammatteja, mikä jottei tuollaisiakin... Anteeksi nyt, voit puhua aivan tottakin, eikä av-palstan epäluotettavuus ole sinun vikasi, mutta tuon oman kokemuksenikin takia en usko, ennen kuin näen.
Mutta itse asian kannalta tämä nyt on aivan sivujuonne, koska ko.auto ei ollut Renault. Joten voidaan varmaan jättää tuo avainkorttiasia sivuun...?
ap
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:22"]
Ap onko sulle kukaan koskaan sanonut että oot aika rasittavan kuulonen ihminen?
[/quote]
jaa, miksi? Kun käyn keskustelua ja vastaan saamiini kommentteihin?
no, jos se sinua rassaa, niin ihan rauhassa.
;-)
ap
Iisisti nyt mammat! Lapsia on jätetty autoihin maitopurkinhaun ajaksi maailman sivu, ja kuten joku aiemmin mainitsi, myös palaverien ajaksi. Ainahan joku tietää jonkun, jonka auto on syttynyt mystisesti palamaan, tai joku on varastanut auton, jossa on muksu takapenkillä. Mutta kuinka monta tapausta te oikeasti tiedätte? Putoaahan lentokoneitakin, paska tsägä. Älkää tehkä maailmasta pahempaa paikkaa noilla hysteerisillä kauhuskenaarioillanne.
Eri asia on sitten tietysti ne villit ja epäluotettavat lapset. Kaikkia ei tosiaan voi luonteen puolesta jättää päinsä autoon. Meillä ei onneksi oo sellaisia, vaan 4 kpl rauhallisia ja luotettavia muksuja.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:11"]Mulla on hämärä muistikuva, että joskus 80-luvulla olisi isä jättänyt auton käyntiin kadulle ja lapsen takapenkille käväistessään kaupassa tms. Sillä välin oli joku hypännyt autoon ja varastanut sen huomaamatta lasta takapenkillä...
[/quote]
Näin tapahtui myös mun lapsuudessa (90-lukua) . Vauva oli narkkien tms matkassa kaukalossa...:(
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:29"]
Iisisti nyt mammat! Lapsia on jätetty autoihin maitopurkinhaun ajaksi maailman sivu, ja kuten joku aiemmin mainitsi, myös palaverien ajaksi. Ainahan joku tietää jonkun, jonka auto on syttynyt mystisesti palamaan, tai joku on varastanut auton, jossa on muksu takapenkillä. Mutta kuinka monta tapausta te oikeasti tiedätte? Putoaahan lentokoneitakin, paska tsägä. Älkää tehkä maailmasta pahempaa paikkaa noilla hysteerisillä kauhuskenaarioillanne.
Eri asia on sitten tietysti ne villit ja epäluotettavat lapset. Kaikkia ei tosiaan voi luonteen puolesta jättää päinsä autoon. Meillä ei onneksi oo sellaisia, vaan 4 kpl rauhallisia ja luotettavia muksuja.
[/quote]
en ole samaa mieltä. Vaikka riski on pieni, se on olemassa. Lapset voi aina ottaa mukaan kauppaan. Mitään muuta syytä toimia noin kuin mukavuudenhalu on vaikea keksiä, eikä tässäkään ketjussa ole sellaista esitetty.
Minkä lisäksi tuo on laitonta joutokäynnin takia.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:18"]Eräälle mammalle tuli tällaisesta tapauksesta lasku. Meni apteekkiin ja jätti lapset autoon. Lapset pukkasivat oven meidän autoon ja lommoja ja naarmuja tuli. Mammalle tuli kalliiksi apteekkireissu.
Joku vuosi sittenhän joku varasti auton apteekin ulkopuolelta ja lapsi oli sisällä.
[/quote]
Jos varastaa lapset, niin hyvään tarkoitukseenhan ne menee.
Oleellisin kysymys tässä kuitenkin olisi, että miten te hermoheikot uskallatte alunperinkään tehdä lapsia?
74, hih... Ja parempaan kotiin, ihan win-win
ap
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:41"]
Oleellisin kysymys tässä kuitenkin olisi, että miten te hermoheikot uskallatte alunperinkään tehdä lapsia?
[/quote]
Tai: kannattaiskohan teidän evvk-tyyppien jättää lapset tekemättä ja ottaa lemmikki-kivi?
Heh...nyt menee jo sen tason suunsoitoksi, että...
summa summarum. Mitään hyvää syytä tuolle ei ole, mutta osa av-mammoisya ei tosiaan ymmärrä tuossa olevan mitään riskejä eikä tiedä sitäkään, että auton joutokäynti on rikesakon paikka.
kiitos, uteliaisuuteni on tyydytetty. Poistun kauppaan... Kävellen.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:57"]
Minulla on Renault Scenic. Kun auto on käynnissä, voin ottaa avainkortin pois ilman että auto sammuu. Ovet lukittuvat tosin vain sisältä silloin. Mutta on se siis mahdollista. Ajamaan ei kukaan voi lähteä uudelleen ilman että laittaa kortin takaisin lukijaan. Autossa ei siis ole lainkaan perinteistä avainta.
[/quote]
arvasin, rellua minäkin olen ajanut. Ja juuri siinä olennaista on se avainkortin etäisyys autosta. Kun etäännyt viiden metrin (muistaakseni etäisyys on tuo, kauas ei kumminkaan tarvitse lähteä) päähän sen avainkortin kanssa, auto sammuu ja ovet lukittuvat.
ei siis mahdollista tuota eilistä tapausta.
ap
[/quote]
Kyllä minulla on mahdollista mennä miten kauas vain! Vuosimalli on 2005 eli aika vanha jo. Ei käynnisty avain taskussa mutta käy kyllä vaikka kortin irrottaa ja häipyy!
[/quote]
anteeksi nyt, mutta en usko. Juuri samaa autoa vuokrasin v. 2008. Oisko sitten ollut uudempaa mallia, sitä en mene vannomaan.
tuo parkiksen auto ei ollut rellu.
ap