Mistä rahat vihreiden 670.000 sähköautoon vuosikymmenessä?
Vihreiden mukaan vuosikymmenen päästä pitäisi olla 670.000 sähköautoa ja vuonna 2045 jo 2 miljoonaa. Mahtaako Ohisalolla olla taikaseinä, josta kaikelle kansalle riittää rahaa sähköauton hankintaan?
Kommentit (864)
Aika valikoidusti toteutetaan hallitusohjelmaa. Eikös siellä ollut että saadaan toteutettua jos työllisyys on vähintään 75%....
Auton ostajan tililtä, niin kuin tähänkin asti. Jokainen maksaa omansa. Minun ajoille riittää puolentoista tonnin ruosteinen Toyota kuten tähänkin asti.
Ette sitten ole huomanneet, että akkuteknologia kehittyy koko ajan ja sen myötä sähköautot halpenevat + tuohon mennessä hyviä käytettyjä on aika paljon markkinoilla monissa koko- ja hintaluokissa.
Vähän tiukoille menee kun ensirekisteröintejä on kymmenessä vuodessa todennäköisesti vain reipas miljoona eli niistä pitäisi yli puolet olla sähköautoja. Toki jos hybridit lasketaan niin sitten voi olla ihan realistinenkin tavoite. Ladattavien + täyssähköjen osuus oli tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla jo lähes 25% kaikista ensirekisteröinneistä ja tuplaantui viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Vuodessa ostetaan 100 000-150 000 autoa. Eli 10 vuodessa reilu miljoona. Joten eihän tuohon tarvitse kuin että noin puolet autoista on sähköautoa. taittaa tavoitteessa olla myös hybridit, joten ei mikään tekemätön paikka.
Vierailija kirjoitti:
Ette sitten ole huomanneet, että akkuteknologia kehittyy koko ajan ja sen myötä sähköautot halpenevat + tuohon mennessä hyviä käytettyjä on aika paljon markkinoilla monissa koko- ja hintaluokissa.
Ai vuosikymmenen päästä? Nyt on niin vähän sähköautoja liikenteessä, ettei niitä halvoiksi vaihtoautoiksi riitä. Miten muuten mahtaa 10-vuotiaiden sähköautojen akut kestää? Tai paljonko niiden uusiminen mahtaa maksaa? Millaisia ympäristötuhoja akkumetallien kaivaminen aiheuttaa?
Onko noin paljoa sähköautoja edes olemassa koko maailmassa? Mistä ne meinaa pierasta Suomeen tuollaisia määriä? Mistä muka löytyy tarpeeksi akkumateriaalia? Miksi sähköauto on maailman pelastaja mutta sähkölämmitys on saatanasta?
Kukaan ei kelpuuta 10 vuotta vanhaa sähköautoa ajokikseen koska heti on tiedossa akkuremonnti joka maksaa tuhansia euroja.
Minulla on varaa maksaa autosta 2000 euroa. Jos sillä saa lähivuosina sähköauton, niin toki voin ostaa. Jos taas tavallisen bensa-auton kuluja nostetaan, niin putoan kannustinloukkuun, sillä tuilla elely tulisi kannattavammaksi kuin työssäkäynti. Sitten jää tuilla elämään. Kiitos vihreät.
No lähtökohtaisesti yksityishenkilöt ja yritykset maksavat omat autonsa elleivät liisaa.
Latausverkon laajuus ja kotilatauspisteiden hintojen aleneminen yhdistettynä autojen kohtuulliseen hintaan. Tuossa ajassa ehtii tapahtua ihmeitä. Ehkä kannattaa miettiä ennen kuin alkaa mouhoamaan.
Sähköautojen tuotanto saastuttaa enemmän kuin perinteisten autojen ja lisääntynyt sähköntarve tuotetaan hiilivoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varaa maksaa autosta 2000 euroa. Jos sillä saa lähivuosina sähköauton, niin toki voin ostaa. Jos taas tavallisen bensa-auton kuluja nostetaan, niin putoan kannustinloukkuun, sillä tuilla elely tulisi kannattavammaksi kuin työssäkäynti. Sitten jää tuilla elämään. Kiitos vihreät.
mutta yli 100 000 on vuosittain vara uuteen autoon. Se riittää että heistä riittävä osa ostaa sähköauton. Ajele sinä vain niillä parin tonnin ruosteläjillä jos haluat.
2019 myytiin maailmanlaajuisesti pari miljoonaa sähköautoa, suomessa vajaa 8000, mikä on 7% kokonaismyynnistä.
Jos markkina kasvaisi 20% vuodessa, 10 vuoden päästä myytäisiin noin 50 000, eli jo puolet uusista autoista olisi sähköisiä.
Vaikealta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta tässä vaiheessa onko juuri sinulla varaa ostaa parin tonnin sähköauto, koska sillä ei ole yhtään mitään merkitystä. Vähän fiksumpi tajuaisi ihan itsekin, että käyttövoimaprofiilin muutoksen kannalta olennaista on se, mitä UUSIA autoja myydään ja sinä et parilla tonnillasi ole uutta autoa ostamassa, oli kyse sitten sähkö- tai bensa-autosta. Palaapa kitinöinesi asiaan vaikka 15 vuoden päästä, silloin niillä voi olla jotain merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta yli 100 000 on vuosittain vara uuteen autoon. Se riittää että heistä riittävä osa ostaa sähköauton. Ajele sinä vain niillä parin tonnin ruosteläjillä jos haluat.
En halua ajaa, mutta minulla ei ole kalliimpaan varaa. Oletko näitä porvareita, joiden mielestä juuri kukaan ei ansaitse alle 2500 euroa?
No pakkohan niitä on alkaa ostaa, kun uudet autot tehdään jo nyt hybrideiksi tai kokonaan sähköisiksi.
Uusien bensa-autojen valmistus vähenee koko ajan.
Nytkin ihmiset ostavat jo hybridin, eli auton joka kulkee sekä sähköllä että polttoaineella.
Ja 10 vuodessa autojen hinta laskee jo huomattavasti.
Voi vain verrata sitä, mitä tietokoneet maksoi alussa, joskus 1995 kun alkoivat yleistyä ja verrata siihen, mitä ne maksoivat vuonna 2005. Hinnat tippuivat kunnolla kymmenessä vuodessa.
Samoin käy sähköautojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta tässä vaiheessa onko juuri sinulla varaa ostaa parin tonnin sähköauto, koska sillä ei ole yhtään mitään merkitystä. Vähän fiksumpi tajuaisi ihan itsekin, että käyttövoimaprofiilin muutoksen kannalta olennaista on se, mitä UUSIA autoja myydään ja sinä et parilla tonnillasi ole uutta autoa ostamassa, oli kyse sitten sähkö- tai bensa-autosta. Palaapa kitinöinesi asiaan vaikka 15 vuoden päästä, silloin niillä voi olla jotain merkitystä.
En oletakaan, että kiinnostaisi minun auton ostelut. Sen sijaan luulen, että päättäjiä saattaisi kiinnostaa pitää mahdollisimman moni työelämässä. Ottaen huomioon, että Suomen huoltosuhde on aika pahan näköinen jo nyt.
Eihän tuo ole mitenkään mahdollista nyky verotuksella. Vuodessa myydään alle 100tuhatta autoa nytkin vuodessa ja siihen vielä päälle, että käytännössä kaikki olisi sähköjä, että toteutuisi.
On nuo vihreät kyllä sekaisin.
Lopeta ap tuo sähköautojankutus, kukaan ei jaksa enää kuunnella sua. Kyllä voi pikkumiehen ego särkyä pienestä kun autojen käyttövoima ahdistaa noin pahasti. LOPETA
Ne elää vieläkin siinä kuplassa että kaikki ostaa vain uusia autoja. Ei vain tonnin budjetilla paljoa sähköautoja ostella, ei edes käytettyjä.