Kysymyksiä "koronahulluille"
Toivoisin asiallisia vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Ja keskustelua.
1) Koko syksyn ajan teholla on ollut pääosin alle 10 potilasta koronan vuoksi. Sairaalaassa muutama kymmenen. Terveydenhuollon kantokyky ei missään vaiheessa ole ollut uhattuna. Kuolleisuus tautiin viimeisen kk aikana on Suomessa ollut n. 0,25% ja keväästä lähtien kertyneen datan perusteella tauti on työikäisille ja lapsille/nuorille pääosin hyvin lievä. Oletko sitä mieltä, että tällaiset ennennäkemättömät maanlaajuiset rajoitukset, elinkeinon harjoittamiskiellot, ihmisten yksityiselämään kajoamispyrkimykset jne ovat suhteessa taudin esiintyvyyteen ja vakavuuteen? Ja myös, vaikuttavatko ne arkeesi? Mitä ajattelet rajoituksia seuranneesta työttömyydestä, poliittusilla päätöksillä luoduista kasvaneista hoitojonoista muiden sairauksien kuin koronan hoitoon jne?
2) Mikä asia saisi sinut kannattamaan normaalielämään paluuta? Eli rajoitusten purkamista, maskisuosituksen lopettamista jne. Teholtaan 50-prosenttinen rokote? Teholtaan 90-prosenttinen rokote? Mitä jos rokotetta ei tule? Mitä jos hallitus toteaisi, että uuden tiedon perusteella ei ole syytä jatkaa rajoituksia tai suositella maskeja, miten reagoisit, noudattaisitko asiantuntijoiden uutta suositusta?
Kommentit (157)
Asun Helsingissä. Olen koko vuoden käynyt työpaikalla, ollut lähikokouksissa, käynyt kapuoissa, elokuvissa, teatterissa, keikoilla, uimahallissa, salilla, ryhmäliikuntatunneilla. Käytän joukkoliikennettä 2-4 kertaa päivässä ilman maskia. Olen myös tavannut säännöllisesti yli 80-vuotiaita sukulaisianani - heidän omasta pyynnöstään.
En ole sairastunut. En koronaan, en flunssaan en influenssaan. Kukaan läheisistäni tai työkavereistani ei ole sairastunut. En siis usko että olen saanut tartuntaa, Ja jos olisin, ja olisin tartuttanut samalla ystäviäni ja läheisiäni, ei meistä kukaan ole saanut mikänlaisia oireita. MIksi minun pitäisi nyt muuttaa käyttäytymistäni?
Sinänsä tästä on aika turha jauhaa.
On paljon ryhmää, joiden mielestä riskiryhmäläiset joutavat kuolla pois asap. Tämä on vapaa maa, se on ihan OK sanoa ääneen.
Sitten on toinen puoli, joiden mielestä olisi hyvä noudattaa suosituksia, jotta turhilta ennenaikaisilta kuolemilta vältyttäisiin - mutta se on vain yksi mielipide.
Suomalaisethan tämän asian seuraamukset käytännössä päättävät. Jos omassa lähipiirissä ei ole riskiryhmään kuuluvia, niin vitut kaikista muista. Eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen esitti kysymyksen, jota minäkin olen pohtinut. Miksi koronaan sairastuneiden henki ja terveys on ikään kuin arvokkaampi asia, kuin muihin sairauksiin sairastuminen? Koronan saaneet ja heidän sairastumisensa tavallaan arvotetaan muita korkeammalle.
Miksi koronakuolemat uutisoidaan, mutta nuorten ihmisten kuolemista vaikkapa syöpiin ei uutisoida samalla tavalla ? Miksei kauhistella alati kasvavia kuolleisuuslukuja kakkostyypin diabeteksen ja lihavuuden yleistymisen takia? Lihavuudessa se todellinen tervesuhka piilee.
Miksi liikennettä ei suljeta kokonaan niiltä tieosuuksilta, joilla on ollut paljon onnettomuuksia, korona lockdownien tapaan?
Ne denialistit ja bilettävät ja matkustelevat itsekkäät ihmiset vievät hotokapasiteettia meiltä syöpäsairailta. Nyt jokaisen vastuulla olisi olla hommaamatta itselleen korona. Sitten kun hoitokapasiteetti menee vähille niin voisi tosiaan arvottaa: kumpi on tärkeämpi ottaa sairaalaan, itselleen koronan bilettänyt ihminen vai syöpäsairas?
Molempiin kysymyksiin vastaan tukahdutus tyyliin uusi-seelanti, thaimaa jne. aasian maat. Myös talous kohenisi. Eli hommataan yhtä hyvä tilanne kuin kesällä mutta ei päästetä rajoilta koronaa takaisin niin kuin kesällä, eli tiukat, valvotut karanteenit hotelleissa vartioituna. En oikein usko rokotteen olevan tehokas ja käytännöllinen maailmanlaajuisesti.
Omalta kohdaltani pelkään eniten long covidia, sairauksia on jo entuudestaan, fyysinen oleminen hyvin vaivalloista, en voi enää ottaa tähän päälle mistään hinnasta jotain long covidin oirekirjoa.
Uuden-Seelannin ihmettä tuskin voidaan toistaa missään, koska kyseessä on maailman yksi eristyneimmistä saarista. Thaimaa on hyvin lämmin trooppinen maa, on ainakin joissain lähteissä sanottu koronan tuhoutuvan yli 30 asteessa. Ainakin tarttuvuuteen ilman lämpötilalla tai kosteudella voi hyvin olla merkitystä, aivan kuten influenssassakin.
Matkustajilta tauti ei ole nyt syksyllä niinkään levinnyt, vaan yksityistilaisuuksissa Suomessa. Ei ihmisiltä nyt voi kaikkia lähikontaktejakaan kieltää.
Koska virus on levinnyt lähinnä nuorten keskuudessa, kuolleisuusluvutkin ovat ollee alhaiset.
Myös länsi-australiassa menee hyvin. Myös monissa aasian maissa menee hyvin, näitä on monta maata, oliko vietnam esimerkiksi. Etelä-amerikassa ei ole samanlaisia karanteeneja eivätkä ihmiset noudata maskisuosituksia tai muitakaan suosituksia kuten aasialaiset ja heillä monissa maissa on tilanne maailman pahin vaikka lämpöä riittää.
Kesällä suomessa tilanne oli hyvä siihen asti kunnes matkustelurajoitukset avattiin. Korona tuli taas maahan ja levisi sitten näissä yksityistilaisuuksissa ja opiskelijabileissä ja urheilussa ym. Eihän se tauti tyhjästä putkahda.
Vierailija kirjoitti:
Koronan uhkaa on liioiteltu. Kaikki ennusteet ovat olleet aivan överisti liian pahoja. Nytkin käyrät ovat jo laskusuunnassa, kukaan ei kuole ja tauti ei näy missään mitenkään. Ja kaikki ilman mitään maskishowta.
Virukset tulee ja menee. Ei siinä ihminen toimillaan paljon voi vaikuttaa. Sehän on joka vuonna flunssien ja mahatautien myötä todistettu. Tuskin kukaan niitä tieten tahtoen haalii
Miten sinä voit noin sanoa? Etkö yhtään seuraa mitä ulkomailla tapahtuu, monessa maassa sairaalat pullistelee ja lääkärit joutuvat pian tekemään jo päätöksiä ketkä otetaan sairaalaan ja ketkä jätetään kuolemaan. Tämä voi toteutua suomessakin jos mitään rajoituksia ei pidetä.
Itse olen välttänyt aina flunssat ja mahataudit sillä että pesen käsiä ja olen hygieeninen, en ennen koronaakaan hengaillut ihmisten vieressä lähekkäin esim. kassajonossa vaan siirryin syrjään jos joku tuli niskaan huohottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä. Olen koko vuoden käynyt työpaikalla, ollut lähikokouksissa, käynyt kapuoissa, elokuvissa, teatterissa, keikoilla, uimahallissa, salilla, ryhmäliikuntatunneilla. Käytän joukkoliikennettä 2-4 kertaa päivässä ilman maskia. Olen myös tavannut säännöllisesti yli 80-vuotiaita sukulaisianani - heidän omasta pyynnöstään.
En ole sairastunut. En koronaan, en flunssaan en influenssaan. Kukaan läheisistäni tai työkavereistani ei ole sairastunut. En siis usko että olen saanut tartuntaa, Ja jos olisin, ja olisin tartuttanut samalla ystäviäni ja läheisiäni, ei meistä kukaan ole saanut mikänlaisia oireita. MIksi minun pitäisi nyt muuttaa käyttäytymistäni?
Kaikki on mennyt sun kohdalla hyvin, koska Suomessa virusta on vain vähän liikkeellä. Mutta tilanne olisi toinen, jos Suomessa ei olisi tehty varotoimia. Suurin osa ihmisistä on vähentänyt kontaktejaan ja huolehtinut turvaväleistä ym. Eli olet ns. vapaamatkustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on mennyt sun kohdalla hyvin, koska Suomessa virusta on vain vähän liikkeellä. Mutta tilanne olisi toinen, jos Suomessa ei olisi tehty varotoimia. Suurin osa ihmisistä on vähentänyt kontaktejaan ja huolehtinut turvaväleistä ym. Eli olet ns. vapaamatkustaja.
Seuraan tuota pitkää koronakeskustelua. Siellä on toistunut sama kuvio helmikuun lopusta:
- Suomessa tilanne on hyvä koska virusta on vähän, mutta Suomi hoitaa asiansa huonosti ja tilanne on kestämättömän katastrofaalinen
- Suomessa ei rajoiteta mitään, ja kansa on typerää hedonista minä-minä-minää, mutta syy siihen ettei tauti ole räjähtänyt johtuu rajoituksista ja siitä että suomalaiset ovat fiksuja
Yritä nyt sitten kelata että kummin päin täällä oikein mennään.
Vierailija kirjoitti:
Yle: maailmassa merkittävää tilastoimatonta ylikuolleisuutta joka ajoittuu kaikkialla siihen ajankohtaan, jossa ko. maa on kärsinyt eniten koronasta
Ihan perus flunza heiiii
Jännä. Eikö nimenomaan Suomesta uutisoitu, että maalis-huhtikuussa Suomessa kuoli satoja ihmisiä VÄHEMMÄN kuin normaalisti samaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
1. Kyseessä on pandemia, maailmanlaajuinen tauti, joka leviää pääasiassa hengityksen mukana ja jos tilanne päästetään yhtä pahaksi kuin keksi-euroopassa, tautimäärät pahenevat myös suomessa.
Ei ole relevanttia tutkia sairaalapotilaiden määrää tai teho-osastoilla olevien ikäjakautumista.
Pointti on se, ettei kukaan voi olla varma millä voimakkudella korona iskee itseen tai johonkuhun toiseen jonka on itse tartuttanut. MAhdollisuus omaan kuolemaan tai toisten tappamiseen on suuri.
Taloudelliset vaikutukset tulevat olemaan suuria, mutta käsittääkseni edelleen ihmishenget menevät taloudellisten menetysten edelle ja elleivät mene, koko Tartuntatautilaki voidaan poistaa lakivalikoimasta.
2 Normaalielämään aion palata siinä vaiheessa kun tartuntamäärät ovat samalla tasolla kuin kesällä, eli suurimmassa osassa maata 0.
Rokotetta en aio ottaa (liikaa riskejä), mutta hengityssuojaimilla ja kontaktien määrät pitämällä minimissä, uskoisin selviytyväni hengissä tässä uudessa normaalissakin, eli olen omillani, sillä hallituksesta ei tämän taudin nujertamisessa ole ollut mitään hyötyä, ennemminkin haittaa rajojenavaamiskiimassaan.
On varmasti yleistä, että moni "koronahullu" ei aio ottaa rokotetta. Se on hyvin absurdia. Jos rokotetta ei tulisi, lähes jokainen maailman ihminen sairastasi koronan jossain vaiheessa. Koronaa ei voi vältellä vuosikymmeniä. Jos taas rokote tulee, mutta esim 30% kieltäytyy ottamasta rokotteen, on koronan saaminen edelleen hyvin mahdollista ja jopa väistämätöntä jossain vaiheessa elämää.
Kieltäytyminen rokotteesta on "koronahullulle" täysin järjen vastaista. Siinä samalla syyllistyy itse siihen, mistä on kohta vuoden syyllistynyt muita eli "miten muut eivät ota tilannetta vakavasti", "miksi emme tee enempää estääksemme koronan" tai "miksi ihmiset ovat itsekkäitä, eivätkä ajattele muita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraan tuota pitkää koronakeskustelua. Siellä on toistunut sama kuvio helmikuun lopusta:
- Suomessa tilanne on hyvä koska virusta on vähän, mutta Suomi hoitaa asiansa huonosti ja tilanne on kestämättömän katastrofaalinen
- Suomessa ei rajoiteta mitään, ja kansa on typerää hedonista minä-minä-minää, mutta syy siihen ettei tauti ole räjähtänyt johtuu rajoituksista ja siitä että suomalaiset ovat fiksuja
Siellä on lähinnä niin että Suomen hyvä tilanne johtuu siitä ettei ole piskisuudelmia ja asutaan harvassa. Hallituksen toimista se ei ainakaan johdu.
Samassa viestissä toivotaan kyllä massiivisia rajoituksia. Vähintään kuten Ranskassa.
Eli eikö se poskisuutelemattomuus riitäkään?
Oma lahko on sitten nämä tukahdutusjankkaajat. 2 viikkoa riittäisi ja sitten xx toimia sen jälkeen. Asiantuntijoita riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään kummallista. Nyt syksyllä on sairastunut pääasiassa lapset ja nuoret. Siis ne, joille tauti ei ole vaarallinen ja sen vuoksi sairaaloissakin on vielä vähän koronapotilaita. Hedonistiset nuoret käyttävät aikansa paljon mukavampiin juttuihin kuin esim isovanhempiensa tapaamiseen. Eivät siis tartuta isovanhempiaan, koska eivät muutenkaan pahemmin käy heitä tapaamassa. Ongelma syntyy, jos nämä nuoret tartuttavat viruksen sellaisiin, jotka esim työskentelevät vanhusten parissa. Tosin kevääseen verrattuna on erilaista se, että nyt hoitohenkilökunnalle on jo riittävästi maskeja. Omaisten pääsyä tapaamaan vanhuksia on rajoitettu. Ilman maskia ei mennä, mennään vain yksi kerrallaan ja hoivalaitoksen yleisissä tiloissa ei vietetä aikaa. Myös ne, jotka huolehtii kotona asuvista vanhuksistaan tai muusta syystä eivät halua saada tartuntaa, ymmärtävät pysyä poissa ravintoloista yms paikoista. Osa suomalaisista on siis varsin fiksuja, vaikka osa koohottaakin miten huvittaa.
Joidenkin mielestä Suomi hoitaa asiaa nyt huonosti, koska Suomi ei pyri estämään viruksen leviämistä nuorista ja/tai huolettomista niihin, jotka eivät halua saada tartuntaa. Osa sitten tekee oman ratkaisunsa eli lakkaa käymästä teattereissa, ravintoloissa, kampaajalla jne. Tekevät taas etätöitä, tilaavat tavarat kotiinkuljetuksella tai käyvät vain harvoin ruokakaupassa. Vetäytyvät siis omaehtoisesti vastaavaan tilanteeseen kuin mikä oli keväällä rajoitusten ja suositusten myötä. Joidenkin mielestä tämä on kuitenkin huono juttu, koska silloin ihmiset, joilla olisi varaa kuluttaa, eivät kulutakaan. Jos on etätyömahdollisuus, ei yleensä ole matalapalkka-alalla. Pienille yrittäjille voi olla kohtalon kysymys, jos kymmenenkin vakioasiakasta lopettaa.
Ystävälläni on ravintola ja hän kertoi pari viikkoa sitten, että syksyn tullen alkoi koronatartuntojen määrä näkyä asiakasmäärissä. Keväällä ennen rajoituksia asiakaskato tapahtui muutamassa päivässä, mutta nyt vähitellen. Normaalisti hänen ravintolassaan on lounasaikaan paljon asiakkaita, mutta ei enää kuin muutama. Viikonloppuisin on nyt vain muutama ruokaileva asiakas. Jos asiakkaat eivät palaa tai ei tule uusia - nuoria tai huolettomia - asiakkaita, hän joutuu lomauttamaan lisää henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Kyseessä on pandemia, maailmanlaajuinen tauti, joka leviää pääasiassa hengityksen mukana ja jos tilanne päästetään yhtä pahaksi kuin keksi-euroopassa, tautimäärät pahenevat myös suomessa.
Ei ole relevanttia tutkia sairaalapotilaiden määrää tai teho-osastoilla olevien ikäjakautumista.
Pointti on se, ettei kukaan voi olla varma millä voimakkudella korona iskee itseen tai johonkuhun toiseen jonka on itse tartuttanut. MAhdollisuus omaan kuolemaan tai toisten tappamiseen on suuri.
Taloudelliset vaikutukset tulevat olemaan suuria, mutta käsittääkseni edelleen ihmishenget menevät taloudellisten menetysten edelle ja elleivät mene, koko Tartuntatautilaki voidaan poistaa lakivalikoimasta.
2 Normaalielämään aion palata siinä vaiheessa kun tartuntamäärät ovat samalla tasolla kuin kesällä, eli suurimmassa osassa maata 0.
Rokotetta en aio ottaa (liikaa riskejä), mutta hengityssuojaimilla ja kontaktien määrät pitämällä minimissä, uskoisin selviytyväni hengissä tässä uudessa normaalissakin, eli olen omillani, sillä hallituksesta ei tämän taudin nujertamisessa ole ollut mitään hyötyä, ennemminkin haittaa rajojenavaamiskiimassaan.
On varmasti yleistä, että moni "koronahullu" ei aio ottaa rokotetta. Se on hyvin absurdia. Jos rokotetta ei tulisi, lähes jokainen maailman ihminen sairastasi koronan jossain vaiheessa. Koronaa ei voi vältellä vuosikymmeniä. Jos taas rokote tulee, mutta esim 30% kieltäytyy ottamasta rokotteen, on koronan saaminen edelleen hyvin mahdollista ja jopa väistämätöntä jossain vaiheessa elämää.
Kieltäytyminen rokotteesta on "koronahullulle" täysin järjen vastaista. Siinä samalla syyllistyy itse siihen, mistä on kohta vuoden syyllistynyt muita eli "miten muut eivät ota tilannetta vakavasti", "miksi emme tee enempää estääksemme koronan" tai "miksi ihmiset ovat itsekkäitä, eivätkä ajattele muita".
Tehän sitä olette levitelleet ympäriinsä lentelemällä ja käyttäytymällä leväperäisesti. Tehän haluatte taudin pois rokottamalla eikä tukahduttamalla kun "ihmisoikeuksiin kuuluu bilettää ja matkustella eikä mitään voi tehdä yhteiseksi hyväksi kun en mä viitsi". Minulle passaisi että tukahdutettaisiin pois, siihen ei välttämättä montaa viikkoa maapallolla tarvittaisi. Mut ei voi koska kermap@rseet.
Minä en edes syö lihaa, en ole millään tavalla osallinen lihabakteerien levittämiseen. Minun puolesta rokotteen voi testata lihansyöjillä onko turvallinen, ehkä otan sen sitten kun nähdään että ei tule narkolepsiaa tms.
Tässä vähän faktatietoa THL:stä 29.10.2020:
https://thl.fi/fi/-/koronavirustartuntojen-kasvu-nayttaa-taittuneen-nop…
"Tartunnanlähteitä selvitetään alueilla määrätietoisesti
Verrattuna edelliseen viikkoon viikolla 43 yhä useamman tapauksen tartunnanlähde saatiin selvitettyä. Uusien tartuntojen tartunnanlähde on jäänyt epäselväksi koko maassa noin 35–40 prosentissa tartunnoista.
Tartunnoista, joista tartunnanlähde saatiin selville, 60 % tapahtui perhepiirissä, 15 % yksityiselämän sosiaalisissa tilanteissa, esimerkiksi ystävien tapaamisissa, yksityistilaisuuksissa ja juhlissa.
Harrastuksiin liittyvien tartuntojen osuus oli noin 10 %, samoin kuin työpaikalla tapahtuneiden osuus. Oppilaitos tai päiväkoti yhdistettiin tartunnanlähteeksi vain pienessä osassa tartuntoja. Viikolla 43 suoraan ravintoloihin liittyviä tartuntoja raportoitiin aiempaa selvästi vähemmän."
Valtasosa tartunnoista tapahtui siis perhepiirissä. Koko ajan syyllistetään nuoria siitä, että he mukamas bilettävät koko ajan, ja siitä tartunnat johtuisivat. Monet nuoret ihmiset ovat fiksuja, enemmän heillä nään maskeja kaupungilla kuin vanhuksilla ja vanhemmilla miehillä, jotka ovat koronan riskiryhmää. Kaikki eivät suinkaan biletä, eivätkä olleet bilehileitä ennen koronaankaan.
Mitä siis voisi tehdä noille perhepiirissä tapahtuville tartunnoille? Onko koronaa enää mahdollista torjua tämän enempää, kuin nyt on onnistuttu?
Huomasin tänään, että maski vetää korvia hörölle, jos korvien takaa menevät kuminauhat kiepauttaa ristiin niin että maski pysyisi tiiviimmin naamalla!
Muilla samoja huomioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle: maailmassa merkittävää tilastoimatonta ylikuolleisuutta joka ajoittuu kaikkialla siihen ajankohtaan, jossa ko. maa on kärsinyt eniten koronasta
Ihan perus flunza heiiii
Jännä. Eikö nimenomaan Suomesta uutisoitu, että maalis-huhtikuussa Suomessa kuoli satoja ihmisiä VÄHEMMÄN kuin normaalisti samaan aikaan?
https://academic.oup.com/bjaed/search-results?page=1&q=vocal%20cord%20p…
Sulla saattaa riittää viitseliäisyyttä etsiä syytä tuolta?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin ihan vilpittömästi tietää, ilman mitään kannanottoa suuntaan jos toiseen, että miksi joissain maissa tiukat koronatoimet eivät ole purreet?
Saksa on yksi mallikelpoisimmista maista oman epidemiansa hoidossa. Siellä on tehty valtavat määrät testejä, joihin on päässyt nopeasti ja jo tammikuusta lähtien laitettua matkustajia karanteeneihin.
Tästä huolimatta siellä ovat nyt tartuntamäärät reilussa kasvussa.
Suomessa ei aluksi keväällä tehty mitään oikein, eikä ollut testejä, ei maskeja, eikä niitä suositeltu. Silti tartuntamäärät olivat lopultakin vähäisiä.
Nyt siis Saksassa ja Ranskassa tulee taas lockdown ja luvanvarainen liikkuminen kaduilla. Ranskassa kuitenkin:
"Kansalaisten toivotaan pysyvän kodeissaan niin paljon kuin mahdollista. Ranskan ulkorajat pidetään suljettuina Schengen-alueen sisäistä liikennettä lukuun ottamatta.
Vanhusten hoitolaitoksissa ja muissa hoitokodeissa vierailut sallitaan kevään sulkutoimista poiketen, ja hautajaisia saa edelleen järjestää."
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006702913.html
Tuohan on aivan mieletöntä! Yksikin tartuntaketju, joka tapahtuu hoivakodissa, voi tietää kymmeniä kuolemia. Aivan kuin yritettäisiin tahallaan levittää tauti hoivakoteihin, vaikka muuten on lähes ulkonaliikkumiskielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin ihan vilpittömästi tietää, ilman mitään kannanottoa suuntaan jos toiseen, että miksi joissain maissa tiukat koronatoimet eivät ole purreet?
Saksa on yksi mallikelpoisimmista maista oman epidemiansa hoidossa. Siellä on tehty valtavat määrät testejä, joihin on päässyt nopeasti ja jo tammikuusta lähtien laitettua matkustajia karanteeneihin.
Tästä huolimatta siellä ovat nyt tartuntamäärät reilussa kasvussa.
Suomessa ei aluksi keväällä tehty mitään oikein, eikä ollut testejä, ei maskeja, eikä niitä suositeltu. Silti tartuntamäärät olivat lopultakin vähäisiä.
Nyt siis Saksassa ja Ranskassa tulee taas lockdown ja luvanvarainen liikkuminen kaduilla. Ranskassa kuitenkin:
"Kansalaisten toivotaan pysyvän kodeissaan niin paljon kuin mahdollista. Ranskan ulkorajat pidetään suljettuina Schengen-alueen sisäistä liikennettä lukuun ottamatta.
Vanhusten hoitolaitoksissa ja muissa hoitokodeissa vierailut sallitaan kevään sulkutoimista poiketen, ja hautajaisia saa edelleen järjestää."
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006702913.html
Tuohan on aivan mieletöntä! Yksikin tartuntaketju, joka tapahtuu hoivakodissa, voi tietää kymmeniä kuolemia. Aivan kuin yritettäisiin tahallaan levittää tauti hoivakoteihin, vaikka muuten on lähes ulkonaliikkumiskielto.
Toivottavasti ranskalaiset ovat fiksuja, eivätkä mene vierailulle hoivakoteihin.
Ei ole tappanut kuin vähän yli miljoonan ja Suomessa työikäisen kuolemanriski siihen on käytännössä nolla ja vakavan sairastumisen riski myös hyvin mitätön. Ei huoleta!