Onko ihan pakko tulla ratsastamaan pihatielle?
Maalla asutaan ja lähellä on ratsastustalleja. Meille tullaan yksityistietä pitkin, tie ei vie minnekään muualle kuin pihaamme ja siitä edelleen polkuna metsään. Käytännössä tie päättyy talon eteen.
Tie on tietty kunnossa, koska itse sen hoidamme. Tiellä ei ole nimeä, ei viittaa eli se on selkeästi "ei julkisessa käytössä". Silti paikalliset hevosyrittäjät ovat taas kerran ottaneet tavakseen ratsastaa sitä pitkin, vaikka tie on niin kapea, että siinä ei kunnolla mahdu kahta autoa vierekkäin. Ohittaminen on siis vaikeaa.
Äsken hain lapsen kerhosta ja kotiinpalatessa oli taas 3 ratsastajaa "vallannut" tien. Eivät väistä. Lopulta painoin torvea ja sain aikaan sen verran säpinää, että tajusivat rivin sijaan mennä jonoon
Miksi ei voida ratsastaa siellä maneesissa, miksi pitää ehdoin tahdoin tulla muiden pihoille?
Kommentit (185)
Mun mielestä olisi ihanaa jos mulla olis talo maalla ja pihatiellä näkyisi ratsastajia. Menisin itsekin ratsastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaistun täysin. Meillä yksityistie Vantaalla ja tämä ei sitten millään taida mennä ihmisten kaaliin. Yksityisalue kyltti on. Portti varmaan laitettava, vaikka siinä sitten riesa. Kiva pelätä vapaana olevien (siis omassa pihassa ja omalla pellolla ja omalla tiellä) koirien puolesta! Hulluja kukkapenkissä hiihtäjiä, lenkkeilijöitä ja jopa autoilijoita riittää. Vuosi sitten joku tietä kysyvä oli tullut sisälle eteiseemme ihan muina miehinä. Kun täällä on niin fiksuja ihmisiä, niin kertokaahan, millaisia kylttejä alan väsäämään, ettei koirat ole vainaita kun joku ajaa yli tai rakkaudella vaalitut kukkapenkit tuhottu jonkun jokamiehen oikeus hiihdossa?!?
Helppo ratkaisu pulmaasi on sahkoinen, kauko-ohjattu portti. Autoihin kaukosaadin ja portille koodi jota jalankulkijat nappailevat. Nama ovat yleisia USAssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaistun täysin. Meillä yksityistie Vantaalla ja tämä ei sitten millään taida mennä ihmisten kaaliin. Yksityisalue kyltti on. Portti varmaan laitettava, vaikka siinä sitten riesa. Kiva pelätä vapaana olevien (siis omassa pihassa ja omalla pellolla ja omalla tiellä) koirien puolesta! Hulluja kukkapenkissä hiihtäjiä, lenkkeilijöitä ja jopa autoilijoita riittää. Vuosi sitten joku tietä kysyvä oli tullut sisälle eteiseemme ihan muina miehinä. Kun täällä on niin fiksuja ihmisiä, niin kertokaahan, millaisia kylttejä alan väsäämään, ettei koirat ole vainaita kun joku ajaa yli tai rakkaudella vaalitut kukkapenkit tuhottu jonkun jokamiehen oikeus hiihdossa?!?
Helppo ratkaisu pulmaasi on sahkoinen, kauko-ohjattu portti. Autoihin kaukosaadin ja portille koodi jota jalankulkijat nappailevat. Nama ovat yleisia USAssa.
Tämmöset lukitut portit ja aidat luovat vihamielisen, epäsosiaalisen vaikutelman ja ne eivät mielestäni kuulu maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 12:56"]
Joo tööttäilkää vaan. Saatte ehkä hirven kokoisen ja painoisen elukan konepellillenne, syytteen vamman tuottamisesta tai jopa kuoleman tuottamisesta. Mutta hei, kyllähän se nyt on vaan ihan pientä sen rinnalla, että on paha mieli siitä kun joku käyttää tietä.
Eiköhän se kuule mene niin päin, että ratsastaja vastaa auton vahingoista, jos nyt hengissä selviää. Taidat itse olla juuri sellainen urpo, joka mielellään sosialisoisi muiden yksityisalueet?
Jos olisin ap niin laittaisin tien päähän sähkölanka-aidan.
Eipä muuten tasan mene niin. Siitä voi olla varma!
"Olen puhunut" :DDD typerin lause ikinä