Vieläkö lähdetään vaihto-oppilaiksi, miksi?Ja mihin???
Meillä tyttö (nyt vasta ysillä) on alkanut puhumaan vaihto-oppilasvuodesta sitten kun menee lukioon, ja periaatteessa tietty ihan ok ajatus. Mutta jotenkin tuntuu että on muka vanhanaikainen ajatus...vai oonko mä vaan vanhanaikainen?
Tyttö puhuu jenkkeihin mneosta, mutta itse ajattelen että eiköhän sen vuoden voisi Euroopassakin viettää. Kertokaa onko teillä kokemuksia, miksi lähteä, onko vain postiivisia puolia vai kuinka?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:45"]
Kaupallisen järjestön kautta niin kallista on. Eiks se oo 30-40 000 eu. Täytyy olla ulospäinsunntautunut, sosiaalinen ja siellä koulunkäynti yhtä tyhjän kanssa. Seiskan numerolainen todistuksessa voi parantaa kasiin.
[/quote]Yksi lukiovuosi menee hukkaan.
[/quote]
Se hinta on tosiaan noin 10 000, vähän vaihtelee kohteen mukaan, mutta ei nyt sentään 30 000 normimeiningillä.
Lukiovuoden "hukkaamisesta" en ole huolissani. Moni hukkaa sitä aikaansa täällä Suomessa, hengailee lukiolla - tai kaupungilla - eikä kursseja tule. Vaihtari sentään oppii kieltä (ellei ole ihan tauno).
Minun 9 lapsestani on tähän mennessä neljä ollut vaihto-oppilaana noin vuoden ; kaksi Amerikassa, yksi Tasmaniassa, yksi Italiassa ja yksi palasi juuri äsken Japanista. Jokainen on tykännyt vaihtovuodestaan ja koko perhe on "rikastunut" uusilla ystävillä.
(Vaihtisperheiden lapset - yksi usemapaankin otteeseen - ja yhdessä tapauksessa koko perhekin on myös käynyt moikkamassa "lainalastaan" Suomessa.)
Itse olemme lähdössä loppukesästä Italiaan, kun tyttären vaihtisperhe lähtee itse lomalle Eurooppaan ja antaa asuntonsa siksi aika ailamiseksi perheemme käyttöön.
Hyvänlaista verkostoitumista ja tulevaisuden kannalta varmasti arvokastakin.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:59"]
29 jatkaa. Olen siis ollut lukioikäisenä vaihdossa ja korkeakoulu vaihdossa.
[/quote]Korkeakoulussakaan et oppinut äidinkielesi alkeita eli yhdyssanat yhä hukassa... hukkaan meni kaikki koulutus.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 18:23"]
Minun 9 lapsestani on tähän mennessä neljä ollut vaihto-oppilaana noin vuoden ; kaksi Amerikassa, yksi Tasmaniassa, yksi Italiassa ja yksi palasi juuri äsken Japanista. Jokainen on tykännyt vaihtovuodestaan ja koko perhe on "rikastunut" uusilla ystävillä.
(Vaihtisperheiden lapset - yksi usemapaankin otteeseen - ja yhdessä tapauksessa koko perhekin on myös käynyt moikkamassa "lainalastaan" Suomessa.)
Itse olemme lähdössä loppukesästä Italiaan, kun tyttären vaihtisperhe lähtee itse lomalle Eurooppaan ja antaa asuntonsa siksi aika ailamiseksi perheemme käyttöön.
Hyvänlaista verkostoitumista ja tulevaisuden kannalta varmasti arvokastakin.
[/quote]
Anteeksi. Ei neljä vaan viisi lasta. Sotkin noihin vaihtispaikkoihin ja tuli kirjoitusmoka. :(
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:58"]
Pääseekö Kanadaan vaihto-oppilaaksi millään tavalla?
[/quote]
Pääsee. Kokeile Rotaryja. Sitä kautta yksi suurperheeni mukusista oli Kanadasa vuoden.
Mä en ole itse ollut, mutta yksi tuttu lähti jenkkeihin ja tykkäs aivan älytömästi. Toinen tuttu oli uudessa-seelannissa ja tykkäsi myös. Sai paljon kavereita siellä. Ja me siis valmistuttiin lukiosta 2013, eli kyllä sinne vielä nykyäänkin lähdetään. Mä kävin itse vaan kuukauden kielikurssilla Englannissa yläasteen ja lukion välisenä kesänä.
Mä olin itse Etelä-Afrikassa vaihdossa. Se vuosi antoi kyllä todella paljon, muutuin ihmisenä ainakin omasta mielestäni positiivisempaan suuntaan.
Mä olin Rotaryn kautta, ja sitä suosittelen muillekin, mutta Eurooppaan ei oikein pääse Rotaryn kautta.
Meidän tytär oli vaihdossa USAssa. Hän mietti myös Argentiinaa tai Chileä, Saksaa ja Espanjaa. Nykyään hyvin suosittuja ovat kaukoidän maat, Japani ja Etelä-Korea esimerkiksi. Suosittua vaihto-oppilaaksi lähtö edelleen on, tai ainakin täällä meillä päin, tyttären koulusta oli 24 oppilasta viime vuonna vaihtarina. Ja kyllä siitä on hyötyä - lapsi itsenäistyy, oppii pärjäämään, saa uusia ystäviä, kielitaito kohenee (tai jos lähtee ummikkona ja päättäväisenä matkaan, oppii kokonaan uuden kielen), oppii uuden kulttuurin (tai uuden puolen siitä, kuten meidän lapsi) ja sopeutumaan mitä erilaisimpiin oloihin.
Kyllä suosittelen! Ton ikäisenä kun se kielikin tarttuu päähän aika itsestään, ne kaverit jotka vaihtoon suuntas tuli takas ihan sujuvasti paikallista kieltä lörpötellen. Yks kaveri joka oli yhdysvalloissa (ja tykkäs kovin!) puhuu vieläkin englantia uskottavalla jenkkikorostuksella. Itseä harmitti kyllä kun en esim. vanhempien rahatilanteen vuoksi päässyt lähtemään.
Meidän vaihtarijärjestön mukaan noin kolmasosa vaihtareista oppii uuden kielen sujuvaksi vuoden aikana, yksi kolmasosa kohtuullisesti, yksi kolmasosa vain vähän.
Suosittelen valitsemaan vaihtariorganisaation, jonka tavoitteena ei ole tehdä sillä bisnestä ja tuottaa voittoa ja joka ei maksa kohdemaassa välittäjille ja varsinkaan isäntäperheille. Näin lapsi päätyy todennäköisemmin perheeseen, joka haluaa vaihtarin muista kuin taloudellisista syistä tai kotiavuksi. USAssa joutuu todennäköisemmin pikkupaikkakunnalle kuin Hollywoodiin tai NYCiin. Erityisesti etelä-Amerikassa voi päätyä melko alkeellisiinkin oloihin. Ja jos lapsi on ujohko ja hiljainen, on riski, ettei vaihtarivuodesta saa irti sitä mitä parhaimmillaan voisi, lapsi voi eristyä omiin oloihinsa ja vain nettailla vanhojen tuttujen kanssa. Mutta tosiaan jos lähtee avoimin mielin matkaan ja on valmis kokeilemaan mitä host-paikka tarjoaa, vuosi on antoisa : )
Lähdetään vieläkin vaihto-oppilaaksi, ehkä jopa enemmän kuin ennen muinoin. Vaihto-oppilasvuosi kannattaa varmasti! Siitä saa paljon uusia kokemuksia ja näkemyksiä, uusia ystäviä, itsenäisyyttä ja tietenkin kehittää kielitaitoa. Äidille vaihtoaika on ikävämpi, mutta onneksi nykypäivänä on skypet ym helpottamassa. Lukioaikana kannattaa käyttää hyödyksi Euroopan ulkopuoliset opiskelumahdollisuudet (esim. USA, Uusi Seelanti, Australia...) sillä kaikissa korkeakouluissa ei ole vaihtoehtona lähteä näihin maihin vaihtoon. Tämä siitä syystä että näissä maissa maksetaan kovia lukukausimaksuja, ja joillakin aloilla vaihtoja ei siis hyväksytä ilmaisten koulujen kanssa. Itse olen ollut vaihdossa 3 kertaa, ja suosittelen lämpimästi!
Mä olen myös harmitellut että en vaihtariksi koskaan lähtenyt (lue:päässyt vanhempien rahatilanteen vuoksi!), ja muistan vieläkin kuinka kadehdin USA:sta palanneita jotka olivat jotenkin ihan erii maatakin kuin me täällä olleet.
Oma poikani on vielä alakoululainen, mutta tuen häntä kyllä kieliopinnoissa ihan täysilä, samoin jos jos joskus haluaa lähteä, revin rahat vaikka mistä että pääsee! Uskon että vuosi ulkomailla on aivan älyttömän upea mahdollisuus itsenäistyä, vahventaa kielitaitoa, hankki toivottavasti elämän mittaisia ystävyyssuhteita, ja samalla myös oppia sosiaalisia taitoja ihan eri lailla kuin täällä Suomessa. Se jos joku on pääomaa nuoren tulevaisuudelle ja työelämään!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:53"]
Ottakaa huomioon, että siihen ohjelmamaksuun sisältyy muutakin kuin lennot perille. Kaukomaiden ohjelmamaksu on useilla noin 8-9t. Yhdensuuntainen lentolippu esimerkiksi lattareihin voi maksaa jo sen reilu 1600e _suuntaansa_ (Googlatkaa esim Hki-Quito, Ecuador). Toki halvemmallakin voi päästäta (vrt. Hki-Sao Paolo, Brasilia, 700e). Mutta käytännössä lentolippujen osa syö noin 1500-3000e tuosta budjetista.
Valmennukset: AFS jaYFU taitavat molemmat tarjota viisi valmennusta. Kotimaassa lähtövalmennukseen lähtee esim 150 nuorta, heille pitää löytää tilat, majoittumiset, bussikyydit, ruokailut yms viikonlopulle. Sen lisäksi 150 nuorta tarvitsee aikamoisen joukon kaitsemaan heitä, tähän tulee mukaan siis toimiston väki ja vapaaehtoiset. Heidät pitää myös majoittaa ja ruokkia (vaihtareiden kustannuksella). Tähän menee budjetista helposti jo usempi satanen. Sen lisäksi niiden 150 nuoren vanhemmat (300kpl) saavat päivän mittaisen koulutuksen. Ottakaa huomioon myös, että vapaaehtoisia/toimistolaisia täytyy kouluttaa ja käyttää tähän resursseja. Sen lisäksi saattaa olla ulkopuolisia valmentajia (rahanmenoa).
Sen lisäksi kaikki viisi muuta valmennusta, joihin menee taatusti rahaa. Sen lisäksi kaikki käytännön järjestelyt, vanhemmat soittavat paniikissa kerran viikossa toimistolle. Kuka vastaa puhelimeen? No se maksettu työntekijä tietenkin.
Ja ennenkuin lähdetään vaihtoon, niin missä hoidetaan haastattelut ja kuka ne pitää? Infotilaisuudet maksavat yms. Sen lisäksi hakupaperien käsitteleminen ja perheiden mätsääminen (hoidetaan kohdemaassa, mutta kyllähän siihenkin voi mennä hyvin työtunteja, jos hakemuksia todella luetaan ja yritetään saada samanhenkisiä perheitä yhteen).
Pienistä puroista muodostuu iso joki.
[/quote]
En nyt tätä kokonaan tyrmää, mutta...
Meillä vaihtoon lähtijät maksoivat ihan itse lisää matkakuluja siitä valmennuksesta, joka oli tasan ainoa ennen lähtöä. Ennen ole kuullut, että kohdemaassa olisi ollut mitään valmennusta.
Vanhemmille järjestetty valmennus oli yksi päivä, joka istuttiin isossa yliopiston luentosalissa. Puhujina oli 2/3 päivästä ilmaista väkeä: entisiä vaihtereita ja vaihtareiden vanhempia. 1/3 päivästä puhuivat ne pari järjestön tyyppiä ja sitten vakuutusyhtiön ja pankin edustajat. Ei tainnut kovin kalliiksi tulla. Luentosalin vuokrat eivät ole kovia. Yksi kahvi tarjottiin... vai pitiköhän siitäkin maksaa?
Toimistolla vastaa joku kyllä, mutta hän ei sitten ikinä tiedäkään mitään. Ei siis todella mitään. Pakko sanoa näin ilkeästi, että vaikuttaa aivan vähä-älyiseltä koko tyyppi. On tullut sellainen olo, että tuskin saan järjestön kautta tietää, vaikka lapseni heittäisi henkensä reissullaan...
Toimisto puolustelee tietämättömyyttään aina aikaerolla (USA:an) ja jenkkien täydellisellä epäkäytännöllisyydellä. Eivät osaa jenkit kuulemma mitään asiaa hoitaa.
Järjestö harrastaa ennen kaikkea kieltelyä ja pelottelua. Ei saa soittaa USA:n toimistoon, ei saa soittaa isäntäperheelle, ei saa soittaa lapselle, ei saa missään yhteydessä olla keneenkään.
Perheiden valikoinnistakin on jäänyt huono maku. Perheitä ei taideta tarkistaa ollenkaan. Tai sitten tarkistetaan ja ihan kaikki käy. Järjestö itse myöntää, että kolmasosa vaihtaa perhettä. Ei voi mennä näin, jos todella tehdään työtä asian eteen. Itse olen kuullut lukuisia tapauksia, joissa olisi pitänyt olla etukäteen ihan selvää, ettei perhe voi toimia host-perheenä.
Avoimesti järjestö myös kertoo, että suurin osa väestä on vapaaehtoisia. Eli mihin kummaan raha kuluu? Ei kaikki voi mennä niihin stipendeihin, joita myönnetään kuitenkin rajallinen määrä vuodessa.
En ole vakuuttunut. Ja jos sanotte, että kysy järjestöstä, niin en taatusti kysy. Olen oppinut, etten ole järjestön kanssa tekemisissä yhtään enempää kuin on pakko. Jos joskus vielä tällaiseen lähdemme, vaihdamme ainakin järjestöä. Ei siksi, että toinen olisi parempi, mutta emme sitten ainakaan ole samaan kaivoon kaikkia rahojamme heittäneet.
Siinä olen samaa mieltä, että idea on hyvä ja vaihto lukioikäisenä ja asuminen perheessä on ihan eri asia kuin vaihto sitten korkeakouluopiskelijana. Mutta näiden järjestöjen rehellisyyteen on vaikea uskoa, valitettavasti.
Suosittelen odottamaan opiskeluja (AMK yliopisto) sieltä pääsee vaihtoon apurahan kera ja pääsee tutustumaan nuorena aikuisena elämään ulkomailla.
29 jatkaa. Olen siis ollut lukioikäisenä vaihdossa ja korkeakoulu vaihdossa.
Oma lapsi on vaihtarina nyt. Saimme hänen organisaatioltaan sellaisen tiedon, että vaihtariksi lähteminen on (Suomessa) vähentynyt. Syinä varmaan raha + nykyinen (ns. parempien perheiden) hyvin suojeleva kasvatuskulttuuri. Osa meidänkään tuttavista ei voi ajatella päästävänsä lasta vuodeksi niin kauas. (Meidän lapsi on USA:ssa, koska halusi englanninkieliseen maahan ja USA:an on helpoin päästä.)
Kokemus on ollut jännä koko perheelle. Vähän mietityttää meitäkin se, että lapsi on yksin siellä toisella puolella maailmaa. Esim. perheen vaihtotilanteessa - se tulee tilastollisesti jopa joka toiselle eteen - lapsi on hetken aikaa hyvin yksin. Sairauden, pienet tapaturmat yms. tuntuvat tosi isoilta, kun lapsi on kaukana.
Toistaiseksi meidän kokemukset on plussan puolella, mutta kyllähän nämä organisaatiot mietityttävät. Hinnat ovat todella kovia, parhaimmillaankin palvelu on melko nihkeää... Lennot ovat aina halvimmat ja kurjimmat, isäntäperhe on aina oikeassa, vaihtarit joustavat järjettömiin saakka jne. Meidän lapsella on mennyt kohtuullisesti, mutta hiukan mietityttää, lähdetäänkö enää nuorempien kanssa tähän myllyyn.
Systeemi on vähän outo: etukäteen maksetaan noin 10 000 euroa, sitten ei voi vaatia juuri mitään. Organisatiolla on sääntö joka asiaan, ja sääntö menee aina niin, että organisaatio on oikeassa... Kuten sanottu, meillä on mennyt ihan ok, mutta periaatteessa tämä on tuote, jota en ehkä lähde mainostamaan.
Minulle on yhä epäselvää, mitä noilla rahoilla tehdään, kun organisaatio ei tavoittele voittoa, lennot maksetaan tosiaan halvimmat kautta kerran sinne ja takaisin, isäntäperhe ei saa korvausta, yhteyshenkilöitä on suunnilleen 1 per osavaltio ja hänkin on selvästi jonkinlainen osa-aikainen. Vakuutukset, kyllä, mutta...
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:59"]
Oma lapsi on vaihtarina nyt. Saimme hänen organisaatioltaan sellaisen tiedon, että vaihtariksi lähteminen on (Suomessa) vähentynyt. Syinä varmaan raha + nykyinen (ns. parempien perheiden) hyvin suojeleva kasvatuskulttuuri. Osa meidänkään tuttavista ei voi ajatella päästävänsä lasta vuodeksi niin kauas. (Meidän lapsi on USA:ssa, koska halusi englanninkieliseen maahan ja USA:an on helpoin päästä.)
Kokemus on ollut jännä koko perheelle. Vähän mietityttää meitäkin se, että lapsi on yksin siellä toisella puolella maailmaa. Esim. perheen vaihtotilanteessa - se tulee tilastollisesti jopa joka toiselle eteen - lapsi on hetken aikaa hyvin yksin. Sairauden, pienet tapaturmat yms. tuntuvat tosi isoilta, kun lapsi on kaukana.
Toistaiseksi meidän kokemukset on plussan puolella, mutta kyllähän nämä organisaatiot mietityttävät. Hinnat ovat todella kovia, parhaimmillaankin palvelu on melko nihkeää... Lennot ovat aina halvimmat ja kurjimmat, isäntäperhe on aina oikeassa, vaihtarit joustavat järjettömiin saakka jne. Meidän lapsella on mennyt kohtuullisesti, mutta hiukan mietityttää, lähdetäänkö enää nuorempien kanssa tähän myllyyn.
Systeemi on vähän outo: etukäteen maksetaan noin 10 000 euroa, sitten ei voi vaatia juuri mitään. Organisatiolla on sääntö joka asiaan, ja sääntö menee aina niin, että organisaatio on oikeassa... Kuten sanottu, meillä on mennyt ihan ok, mutta periaatteessa tämä on tuote, jota en ehkä lähde mainostamaan.
Minulle on yhä epäselvää, mitä noilla rahoilla tehdään, kun organisaatio ei tavoittele voittoa, lennot maksetaan tosiaan halvimmat kautta kerran sinne ja takaisin, isäntäperhe ei saa korvausta, yhteyshenkilöitä on suunnilleen 1 per osavaltio ja hänkin on selvästi jonkinlainen osa-aikainen. Vakuutukset, kyllä, mutta...
[/quote]
Tuonpa takia en noita kaupallisia järjestöjä suosittelisi kenellekään. Rotarien toiminta pääsääntöisesti aivan mahtavaa! Lions järjestää lyhyempiä vaihtoja.
Pääseekö Kanadaan vaihto-oppilaaksi millään tavalla?