Miksi jenkeillä on yleensä hyvät hampaat ja mahtavat hiukset?
Mistä johtuu että jenkeillä on melkein aina hyvät, suorat, valkoiset (ja monesti vielä vähän isohkot hampaat)? Samoin hiukset on mahtavat, ja etenkin naisilla on aina sellaiset kuohkeat, kiiltävät ja ryhdikkäät kuin jostain shampoomainoksissa, ihan kuin tulisivat kampaajalta föönauksesta joka päivä. Olit sitten livenä siellä jossain paikallisessa marketissa ja näet taviksia ruokaostoksilla tai ajat jonkun asuntovaunupuiston ohi, tai näet staroja telkkarissa niin aina sama juttu. Vaalennukset ja raidatkin on aina niin täydellisiä eikä sellaisia elottomia kellertäväksi vaalennettuja vs. harmaan sinertäviä kuten esimerkiksi suomalaisissa blogeissa näkee, vaan neutraaleja ja hyvin luonnollisia värjäyksiä. Olen käynyt Jenkeissä aika usein ja joka kerta tämä jaksaa ihmetyttää. En kehtaa mennä kysymään tätä heiltä, ihmettelevät varmaan vain että no entä miksi teillä sitten ei ole hyviä hampaita ja hiuksia kun voisi olla :D
Onko niiden juomavedessä jotain erikoista? Onko niiden kaikki kampaajat paremmin siellä koulutettuja leikkaamaan ja värjäämään kuin Euroopassa? Sillä onhan tuollakin paljon esim. Pohjoismaista peräisin olevia ihmisiä joilla varmasti yhtä ohuita hiuslaatuja kuin täällä meillä paikan päällä.
Kommentit (53)
Voin kertoa että kaikilla jenkeillä ei todellakaan ole hyvät hampaat. Yhteiskuntaluokkien erot ovat tässä asiassa valtavat. Hyvin toimeentulevat ihmiset hoitava huolellisesti hampaitaan mutta alemmissa yhteiskuntaluokissa tilanne on aivan päin vastainen. Koska suomenkaltaista julkista hammashoitoa ei ole, niin monet vähävaraisemmat ihmiset laiminlyövät hamapiden hoidon. Eli jos liikut Usa:ssa niin näet hampaita aivan laidasta laitaan. Se, mikä mainoksissa näky, ei todellakaan ole koko todellisuus.
Olisivatko he sitten vaan sellaista herrarotua? Hollywoodissa tosin kaikilla on kuoret ja peruukit etten sitten tiedä.
Mä taidan käydä siellä kampaajalla ensi keväänä kun menen käymään, kerron sitten miten kävi :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:16"]
Feikkivaaleus, josta feikkiyden näkee selvästi, ei sovi kenellekkään, ja samaten liukuväri on luonnoton, ruma, eikä sovi kenellekkään.
[/quote]
Se on sitä varmaa suomiblogityyliä ;-) Pissankeltainen feikkivaalennus tai päätä myöten lytätty tai nuoltu "luontainen" liukuvärjäys.
Isot valkoiset hampaat, paksu kiiltävä tukka ja leveät leukaperät on jenkeillä geeneissä ja kulttuurissa.
Niiden ruokavalio ei ole yhtä ravinne- ja hivenaineköyhää kuin suomalaisten perunaan ja kaurapuuroon perustuva. Siitä jo on hyvä lähteä.
Plus suomalaiset ei välitä vaan edes, loukkaantuu todennäköisesti jos joku huomauttaa että hampaat tai tukka vaatisi enemmän ehkä huomiota. Ja lisäksi tosiaan vielä, Jenkeissä on ihmisiä miljoonia ja miljoonia, kaikki ei todellakaan ole lähtöisin siitä saippuasarjoissa esiintyvästä paremmasta luokasta.
Jenkeissä suurin osa hyvin toimeentulevista laittaa hampaisiinsa kuoret. Useimpien hampaista ei saa sellaisia "jenkkihymyjä" oikomisella tai valkaisullakaan, koska hampaat vaan ei ole sen kokoiset tai muotoiset. Ja valkaisukaan ei tee useimpien hampaista NIIN valkoisia kuin usein jenkeillä. Mutta joo, kuoritus on siellä äärimmäisen tavallista.
Kovin toivon ettei tuo pakkomielle pimeässä hohtavista ja persoonattoman täydellisistä hampaista leviä Suomeen. En näe mitenkään järkevänä hioa terveitä hampaita piikeiksi, että niihin voidaan tehdä päälle kuoret, vain ulkonäköpakkomielteen takia. Toisaalta jotkut sielläpäin pitävät ainakin ulkomaalaisen persoonallisemmasta hymystä kovastikin, itse sain siellä töissä ollessani paljon kehuja hymystäni, vaikka hampaat on tavallisen väriset eli aavistuksen kellertävät eikä nyt täydellisen suoratkaan. Kuulemma valkaisuissakin "european smile" on nykyisin tulossa muotiin, eli semmoinen luonnollisenvärinen, ei enää sinertävänvalkoinen.
Mitäköhän tarvii Suomessa kampaajalle sanoa jos haluaa hiukset kuin amerikkalaisilla rouvilla? Taitaa lisäksi vaikuttaa ilmastokin. Meillä pitkä pipokausi.
Hammaskuorethan siellä ovat yleisiä ja ilmeisesti saa aika paljon halvemmalla kuin Suomessa. Itse laitatin pari vuotta sitten hammasrivistön täysin uusiksi hammaskuorilla ja nyt on todella kaunis hymy. Ainoa miinus tosiaan, että maksoi suomessa melkeen 10 000 €. Mutta luulisin, että siellä on halvempaa, koska se on niin paljon yleisempää. Tuskinpa niillä kaikilla luonnostaan niin upeat hampaat on.
Hiussalaisuudet haluaisin itsekin tietää, koska itsellänikin on sen verran perus suomalainen tukka...
Oisko myös se niiden vakuutussysteemi? Eli jos vakuutus kattaa hyvän hammashoidon, oikomiset, kuoret jne? Sitä kannattaa sitten hyödyntää mahdollisimman paljon kun maksaa sikakalliita vakuutusmaksuja.
Hampaat selittyvät hammaskruunuilla: terveet hampaat pilataan hiomalla ne tikuiksi (http://www.lindent.fi/sites/default/files/101.jpg) joiden päälle asetetaan synteettiset, täydellisen näköisen hammasrivistön luovat hammaskruunut runko-osan päälle. Itse en ainakaan ole niin pinnallinen, että haluaisin vahingoittaa tervettä kudosta noin saadakseni täydellisen hymyn.
Olen lisäksi ymmärtänyt, että jenkeissä marketeista ostettavat valkaisutuotteet ovat vahvuudeltaan sitä luokkaa, etät Suomessa niitä saa vain kauneusklinikoilla. Valkaisutuote on siis happoa, joka paljastaa vaaleampaa hammaspintaa syövyttämällä kellertynyttä hampaan pintaa. Kauniin valkoiset hammaspinnat saadaan siis syövyttämällä hammaskiillettä. Mutta mitäpä sitä hampaiden terveydestä, pääasia että näyttää hyvältä :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 08:05"]
Mistä johtuu että jenkeillä on melkein aina hyvät, suorat, valkoiset (ja monesti vielä vähän isohkot hampaat)? Samoin hiukset on mahtavat, ja etenkin naisilla on aina sellaiset kuohkeat, kiiltävät ja ryhdikkäät kuin jostain shampoomainoksissa, ihan kuin tulisivat kampaajalta föönauksesta joka päivä. Olit sitten livenä siellä jossain paikallisessa marketissa ja näet taviksia ruokaostoksilla tai ajat jonkun asuntovaunupuiston ohi, tai näet staroja telkkarissa niin aina sama juttu. Vaalennukset ja raidatkin on aina niin täydellisiä eikä sellaisia elottomia kellertäväksi vaalennettuja vs. harmaan sinertäviä kuten esimerkiksi suomalaisissa blogeissa näkee, vaan neutraaleja ja hyvin luonnollisia värjäyksiä. Olen käynyt Jenkeissä aika usein ja joka kerta tämä jaksaa ihmetyttää. En kehtaa mennä kysymään tätä heiltä, ihmettelevät varmaan vain että no entä miksi teillä sitten ei ole hyviä hampaita ja hiuksia kun voisi olla :D
Onko niiden juomavedessä jotain erikoista? Onko niiden kaikki kampaajat paremmin siellä koulutettuja leikkaamaan ja värjäämään kuin Euroopassa? Sillä onhan tuollakin paljon esim. Pohjoismaista peräisin olevia ihmisiä joilla varmasti yhtä ohuita hiuslaatuja kuin täällä meillä paikan päällä.
[/quote]
Mistä lähtien televisio on näyttänyt totuuden?
Olen aina ihmetellyt, miten jenkkiläiset ovat lähes kaikki, siis painosta riippumatta, sellaisen vahvan oloisia, leukaperät ovat leveät, hartiat ovat leveät jne. Sitten luin tutkimuksen, jonka mukaan antibiooteilla kasvatetun karjan liha vaikuttaa myös syöjänsä luuston kehittymiseen niin, että luustosta tulee lujempi ja se kehittyy paremmin. Sama juttu lihaksien kanssa.
Minunkin tukka tuntuu paksummalta siellä, samoin kynnet ovat kovemmat. Vesi on erilaista?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 08:09"]
Voin kertoa että kaikilla jenkeillä ei todellakaan ole hyvät hampaat. Yhteiskuntaluokkien erot ovat tässä asiassa valtavat. Hyvin toimeentulevat ihmiset hoitava huolellisesti hampaitaan mutta alemmissa yhteiskuntaluokissa tilanne on aivan päin vastainen. Koska suomenkaltaista julkista hammashoitoa ei ole, niin monet vähävaraisemmat ihmiset laiminlyövät hamapiden hoidon. Eli jos liikut Usa:ssa niin näet hampaita aivan laidasta laitaan. Se, mikä mainoksissa näky, ei todellakaan ole koko todellisuus.
[/quote]
Onneksi ei olekaan Suomen kaltaista hammashoitoa, johon voi saada ajan muutaman kuukauden päähän onnella.
Itse olen käynyt 2 krt eräässä pohjoisessa osavaltiossa maalla sekä kaupungeissa ja en kyllä keskittynyt heidän hampaisiinsa erityisesti, mutta en kyllä huomannut mitään poikkeavaakaan.
Jenkeissä kaikki on isompaa, jopa hampaat.
Iso tukka ja valkoiset hampaat ovat tosiaan jenkeille tärkeitä. Kokeilkaapa mennä pitkällä tukalla jenkkeihin asumaan ja leikatkaa sitten lyhyeksi... Saatte kunnon huudot ja päivittelyt muilta mammoilta :) been there, done that.
No sinäpä sen sanoit. Olin jenkeissä vuoden esikoiseni syntymän jälkeen ja vaikka en ole nainen rumimmasta päästä ja rasvaprosenttikin on kohdallaan, niin ikinä en unohda niitä kohtaamisia parkkipaikoilla sikäläisten mammojen kanssa, kun itse hikisenä ähelsin vauvan turvaistuimen kanssa tukka lättänänä ja he leijonanharjoissaan ja luonnollisissa ehostuksissaan hyväntuoksuisina sujahtivat maastureihinsa. Ei onnistunut multa... Vaikka huom. minulla oli aikaa laittaa itseäni ja sitä teinkin, mutta samaan päästääkseen tarttee ilmeisesti sukupolvien mittaisen tien :)
Joku hammaslääkäri voisi valottaa tuota hammasasiaa. Muistatteko Love Connectionin Henrin, hänellä oli ainakin hyvin epäsuomalainen hymy, hammaskalusto suoraan dentistin penkiltä.
Kait se on geeneistä kiinni. Monella siellä on esim. irlantilaiset tai ruotsalaiset juuret, tai sitten latinotaustaa.
Ne ovat asioita joita siinä kulttuurissa arvostetaan, joten niiden eteen nähdään vaivaa. Lasten hampaat oiotaan ja valkaisutuotteita käytetään paljon. Hiukset föönataan. Monilla on paksu tukka, ja kyllä itse asiassa veden laatukin vaikuttaa. Ja ilmasto.