Maskien ompelu myyntiin esim.Marimekko-kankaista laitonta
Olen nyt useamman kerran nähnyt esim. Facebookissa kun ihmiset myy ompelemiaan maskeja, joita ovat siis tehneet ihan kasapäin ja nimenomaan myyntitarkoituksessa. Usein näissä on esim. Marimekko-kuosi ja porukka on myyjälle kommentoinut, että tuohan on tosiaan laitonta käyttää noita kuoseja myyntitarkoituksessa. Yleensä tuntuu menevän kuuroille korville tämä valistus.
Äsken taas huomasin tuttuni kauppaavan Marimekko-kuosisia ompelemiaan maskeja. Mihin tällaisesta toiminnasta voi ilmoittaa, kun ei nuo ihmiset itse usko jos heille asiasta sanoo?
Kommentit (441)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Marimekolla ei tykättäis, jos myynnissä on Marimekon kankaista tehtyjä tuotteita?
Iso osa tunnistaa kuosit ja Marimekko saa mainosta ja myyntituloja kun kankaat menevät kaupaksi.Eli jos itse suunnittelisit esim. kankaan ja saisit oikeutetusti siitä palkan / elantosi niin vain tykkäisit, jos joku muu käyttäisi sitä kangasta ja myisi sitä omanaan ?
Eli ts. "ei se raha olisi sinulta pois".
Voi pyhä yksinkertaisuus...
Mikä sua riipii? Lue viesti 404 niin ehkä herkii riipimästä.
Ei kukaan myy omanaan, jos on ommellut jotain oli kangas sitten mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Marimekolla ei tykättäis, jos myynnissä on Marimekon kankaista tehtyjä tuotteita?
Iso osa tunnistaa kuosit ja Marimekko saa mainosta ja myyntituloja kun kankaat menevät kaupaksi.Eli jos itse suunnittelisit esim. kankaan ja saisit oikeutetusti siitä palkan / elantosi niin vain tykkäisit, jos joku muu käyttäisi sitä kangasta ja myisi sitä omanaan ?
Voi pyhä yksinkertaisuus...Mikä sua riipii? Lue viesti 404 niin ehkä herkii riipimästä.
Tyhmyys "riipii", jos joku tekee maskeja kankaasta joka ei kankaan valmistajankaan mukaan siihen sovellu, pitäisi asia tehdä tiettäväksi ostajille.
Mutta "mitä väliä hei", kunhan minä saan rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus...Mikä sua riipii? Lue viesti 404 niin ehkä herkii riipimästä.
Tyhmyys "riipii", jos joku tekee maskeja kankaasta joka ei kankaan valmistajankaan mukaan siihen sovellu, pitäisi asia tehdä tiettäväksi ostajille.
Mutta "mitä väliä hei", kunhan minä saan rahaa...
Itse käsitän asian laajemmin, eli saako ommella tuotteita ja juristin mukaan saa.
Marimekon kankaista ommeltuja tuotteita olen nähnyt kirppareilla mm kasseja, essuja, liinoja , mekkoja jne... ja nyt kasvomaskejakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus...
Oletko noin yksinkertainen? Eihän kukaan myy tässäkään tapauksessa Marimekon kangasta omanaan. Vaan itse valmistamiaan tuotteita, jotka on valmistettu Marimekko merkkisestä kankaasta. Ymmärrätkö eron? Kun joku ostaa ja käyttää sinun suunnittelemasi ja valmistuttamaasi printtiä ja kertoo kankaan olevan suunnittelijan x printtiä esim somessa suunnittelija x printteineen saa näkyvyyttä. Jotkut yritykset jopa maksaa bloggaajille, että saavat tuotteensa näkyviin blogiin. Tämä on vertaismarkkinointia.
Samoin yksi lehtijuttu tuhatkertaidti umami-mausteen menekin ainakin hetkellisesti. Itse olin ostanut jo tuotetta about 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen jatkaa:
Olen selvittänyt asiaa myös siksi, että meillä on omia printtejä. Näillä printeillä ei ole suojaa, koska eivät ole tunnettuja eikä rekisteröityjä. Aina voi tietysti toivoa, että meidän kankaista ei tehdä myyntiin, mutta se on vain toive.
Ja jatkossakin marimekon kankaista sallittua on:
- kankaan ostaminen ja ompelu omaan käyttöön
- ompelu lahjaksi
- omaan käyttöön tehdyn tuotteen myynti käytettynä
- itse ostamansa kankaan myynti eteenpäin kankaana
- ostamansa kankaan vieminen ompelijalle ommeltavaksiMuissa asioissa en yrittäjänä uskalla ottaa riskiä. Voi tulla kallis paukku.
Tässä onkun puhuttu yksittäisten ihmisten pienimuotoisesta kirppismyynnistä, ei yritystoiminnasta.
Marimekko taiteilijoineen on saanut korvauksen työstä siinä vaiheessa kun kankaasta on maksettu pyydetty hinta. Sen jälkeen kangas käyttömahdollisuuksineen on ostajan omaisuutta. Marimekon kankaista voi myyntiin valmistaa tuotteita jotka ovat omia tuotteita. Marimekon nimeä ei myynnissä voi hyödyntää.
Suomalaisia pelotellaan hirvittävän paljon kaikenlaisilla asioilla joissa ei todellisuudessa ole mitään perää. Pelkällä luulolla sitten stepataan eteenpäin ja kielletään muitakin.
Kyse on myös siitä, soveltuvatko ne kankaat maskeiksi vai eivät ?
Eikö joku sanonut, että eivät...
Silloinhan on kyse jo turvallisuudestakin.
Ainoastaan ärsyttävät ihmiset, jotka hokevat
"Mitä se Marimekkoa haittaa, jos minä heiltä varastankin...Isolta firmalta, ihan "oikein" vaan heille".
Tällaiset ihmiset kannattavat luultavasti esim.
piratismia muutoinkin ( musiikki, elokuvat...).
Muuhun en ota kantaa, mutta tuollainen asenne on oksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa tunnistaa kuosit ja Marimekko saa mainosta ja myyntituloja kun kankaat menevät kaupaksi.Oletko noin yksinkertainen? Eihän kukaan myy tässäkään tapauksessa Marimekon kangasta omanaan. Vaan itse valmistamiaan tuotteita, jotka on valmistettu Marimekko merkkisestä kankaasta. Ymmärrätkö eron? Kun joku ostaa ja käyttää sinun suunnittelemasi ja valmistuttamaasi printtiä ja kertoo kankaan olevan suunnittelijan x printtiä esim somessa suunnittelija x printteineen saa näkyvyyttä. Jotkut yritykset jopa maksaa bloggaajille, että saavat tuotteensa näkyviin blogiin. Tämä on vertaismarkkinointia.
Samoin yksi lehtijuttu tuhatkertaidti umami-mausteen menekin ainakin hetkellisesti. Itse olin ostanut jo tuotetta about 10 vuotta sitten.
Sinä olet yksinkertainen, jos kuvittelet toisen täysin tuntemattoman olevan sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan ärsyttävät ihmiset, jotka hokevat
"Mitä se Marimekkoa haittaa, jos minä heiltä varastankin...Isolta firmalta, ihan "oikein" vaan heille".
Tällaiset ihmiset kannattavat luultavasti esim.
piratismia muutoinkin ( musiikki, elokuvat...).
Muuhun en ota kantaa, mutta tuollainen asenne on oksettava.
Jos olet ostanut kankaan Marimekolta ja maksanut siitä, millä tavalla on kyse varastamisesta?
Jos muokkaat kankaan uudeksi tuotteeksi ja myyt sen eteenpäin ilman että kohkaat sen olevan "marimekko", miten se on varastamista?
Jos Marimekkoa huolestuttaa kankaidensa eteenpäin jalostus noin paljon, ehkä heidän kannattaisi luopua kankaiden myynnista sellaisenaan kokonaan ja myydä vain valmiita tuotteita. Tosin voisivat tulot laskea kun suositut kangastuotteet jäisivät valikoimasta pois.
Sen sijaan jos joku painattaa sata metriä raitakangasta jossain kotipajassa tai halpatuontimaassa ja lätkäisee kankaan hulpioon leiman "marimekko", syyllistyy selkeästi varastamiseen, koska hyötyy myymällä piraattikamaa merkkituotteena ja vaarantaa Marimekon tuottoa ja mainetta.
Tarkoitin yleisesti asennetta, en tätä tapausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus...Oletko noin yksinkertainen? Eihän kukaan myy tässäkään tapauksessa Marimekon kangasta omanaan. Vaan itse valmistamiaan tuotteita, jotka on valmistettu Marimekko merkkisestä kankaasta. Ymmärrätkö eron? Kun joku ostaa ja käyttää sinun suunnittelemasi ja valmistuttamaasi printtiä ja kertoo kankaan olevan suunnittelijan x printtiä esim somessa suunnittelija x printteineen saa näkyvyyttä. Jotkut yritykset jopa maksaa bloggaajille, että saavat tuotteensa näkyviin blogiin. Tämä on vertaismarkkinointia.
Kaikki yritykset ja suunnittelijat eivät ota vertaismarkkinointia ja somenäkyvyyttä imarteluna.
Usein vaan halventaa imagoa vrt. harkittu lisensointi tuotteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus...Oletko noin yksinkertainen? Eihän kukaan myy tässäkään tapauksessa Marimekon kangasta omanaan. Vaan itse valmistamiaan tuotteita, jotka on valmistettu Marimekko merkkisestä kankaasta. Ymmärrätkö eron? Kun joku ostaa ja käyttää sinun suunnittelemasi ja valmistuttamaasi printtiä ja kertoo kankaan olevan suunnittelijan x printtiä esim somessa suunnittelija x printteineen saa näkyvyyttä. Jotkut yritykset jopa maksaa bloggaajille, että saavat tuotteensa näkyviin blogiin. Tämä on vertaismarkkinointia.
Kaikki yritykset ja suunnittelijat eivät ota vertaismarkkinointia ja somenäkyvyyttä imarteluna.
Usein vaan halventaa imagoa vrt. harkittu lisensointi tuotteille.
Tämähän on ihan heidän oma tappionsa, mikäli ei mainos ja näkyvyys kelpaa.
Tässä faktaa kaikille:
Marimekko omistaa kuosin tavaramerkin ja sen käyttö on kielletty kaupallisiin tarkoituksiin, ilman Marimekon lupaa.
Tämä on täysin selvä asia, vaikka täällä osa koittaa muuta ulvoa.
Toisekseen, tuolla joku mainitsi esimerkkinä, että taloyhtiöiden ”läpikulku kielletty”-kyltit eivät olis lainvoimaisia. Kyllä ne on. Taloyhtiö on yksityisaluetta, jolle ei ilman lupaa ole asiaa. Jos joku rikkoo läpikulku kieltoa ja siitä haetaan oikeudesta korvauksia (perusteiden kera), tuomio tulee.
Typeryyden määrä tässä viestiketjussa on jotain aivan käsittämätöntä ja ihmiset kuvittelee saavansa tehdä mitä haluavat. Näin asia ei ole.
Marimekon nettisivuilla korostetaan sitä, että heidän kankaansa ovat sisustuskankaita eikä niitä ole testattu, sopivatko ne kasvosuojiin ja hengityssuojiin. Ihan hyvä, mutta onko mikään kangasvalmistaja testannut kankaitaan mainittuun tarkoitukseen. Entäs jos suojia ompelee vanhasta Finlaysonin lakanan reunasta, vinkaiseeko ap & co silloinkin, että ei saa tehdä? Tai jos minä ompelen tilkkupeittoja ja niissä on myös aika paljon Marimekon kangastilkkuja, niin teenkö jotain laitonta?
Lain mukaan Marimekon oikeudet jatkokäytön suhteen lakkaavat silloin kun he myyvät kankaan. Sekä tekijänoikeus että tavaramerkkioikeus. Heidän yksinoikeutensa rajoittuu siihen, että saavat valmistaa kangasta ja myydä sen. Mutta sen jälkeen ostaja saa tehdä kankaalla mitä tahansa, myös valmistaa siitä maskeja tai kasseja tai essuja tai mitä tahansa myyntiin, myöskin ammattimaiseen myyntiin. Vaikka Marimekko nettisivuillaan väittää, että niin ei saisi tehdä, ei heillä ole valtaa muuttaa sitä, mitä laki sanoo.
Mainitsemasi on pääsääntö tavaramerkin sammumisesta.
Tavaramerkin haltijan yksinoikeuden sammumisesta on kuitenkin poikkeus: Tavaramerkkilain 9.2 §:n (ja EU:n tavaramerkkidirektiivin 15 artiklan 2 kohdan) mukaan yksinoikeuden sammumista ei sovelleta sellaisessa tilanteessa, jos on aihetta epäillä tuotteen muuttuneen tai huonontuneen, kun normaalissa tilanteessa tavaramerkin haltija ei voi estää rinnakkaistuontia Euroopan talousalueen sisällä, mikäli on itse laskenut tavarat liikkeelle. Täten tavaramerkin haltija saa kieltää merkin käyttämisen tavaroissa, jos tavaramerkin haltijalla on perusteltu syy vastustaa tavaroiden myöhempää tarjoamista tai markkinoille saattamista.
Itsellesi tai lahjaksi saat siis valmistaa Marimekon kankaista vaatteita, laukkuja, maskeja, verhoja, jne. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää? :) Marimekon sivuillakin asia on ilmaistu selkeästi.
Mikäli myyt valmistamiasi tuotteita voittoa tavoitellen, toimintasi katsotaan elinkeinonharjoittamiseksi ja myynti on omiaan aiheuttamaan Marimekko Oyj:lle haittaa tai vahinkoa, saattaa Marimekko vedota tavaramerkkilain 9.2 §:ään tai mahdollisesti tekijänoikeuslain 56 a §:ään sekä vaatia korvauksia.
Edellinen jatkaa:
Olen selvittänyt asiaa myös siksi, että meillä on omia printtejä. Näillä printeillä ei ole suojaa, koska eivät ole tunnettuja eikä rekisteröityjä. Aina voi tietysti toivoa, että meidän kankaista ei tehdä myyntiin, mutta se on vain toive.
Ja jatkossakin marimekon kankaista sallittua on:
- kankaan ostaminen ja ompelu omaan käyttöön
- ompelu lahjaksi
- omaan käyttöön tehdyn tuotteen myynti käytettynä
- itse ostamansa kankaan myynti eteenpäin kankaana
- ostamansa kankaan vieminen ompelijalle ommeltavaksi
Muissa asioissa en yrittäjänä uskalla ottaa riskiä. Voi tulla kallis paukku.