Miksi ette kehu kaunista tuttavaa?
Mietin tätä taasen, kun viikonloppuna oli illanistujaiset ja olin mielestäni onnistunut kampauksessa ja asussa, meikit oli luonnolliset ja nätisti... ja yhtään kehua en saanut keneltäkään. Huomasin kyllä, miten minua katsottiin mutta kukaan ei sanonut mitään.
Miksi?
Ja kyllä, nyt puhutaan tästä. Minäkin haluaisin joskus kuulla ihmisiltä jotain hyvää, mutta koska olen kaunis niin ihmiset kai ajattelevat että minulle on turha mitään sanoa. Kurjaa. Itse yritän sanoa jotakin aina, vilpittömästi.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 02:26"]
"Omaa kauneutta ei voi koskaan tietää jos sitä ei kukaan kerro."
Niin että minä siis olen ollut useamman kerran koko baarin kaunein nainen ja olen myös maailman kaunein nainen, koska jotkut miehet on joskus niin sanoneet?
Ei kaikkea sentään kannata tosissaan ottaa; vaikka joku kehuu kauniiksi, ei se välttämättä tarkoita että sitä olisi. Ihmiset voi kehua kohteliaisuuttaan, siksi että hyötyisivät itse siitä että kehuvat, saadakseen seuraa jne. Aika tyhmä on oltava jos alkaa kuvitella, että mä nyt sitten oikeasti olen suuren luokan kaunotar kun joku kehui ja sanoin niin :D
[/quote]
Joo vaikka joku joskus kehuisi kauniiksi, voi olla ettei henkilö sitä täysin tosissaan sano vaan haluaa ilahduttaa. Tai sitten jonkun mielestä voi olla suuren luokan kaunotar vaikka itse ei niin ajattelisikaan, kauneus kun on katsojan silmissä. Eikä kaikki kehu hyötymistarkoituksessa, he vaan haluavat tuoda hyvää mieltä toisille tai sitten vain sanovat ääneen jotain positiivista minkä huomaavat.
Mitä vikaa siinäkään toisaalta olisi, jos kehut saanut tuntee olevansa se suuren luokan kaunotar? Eikö kehuminen monesti myös nostata itsetuntoa ja eikö jokaiselle ihmiselle tee ihan hyvää joskus kuulla jotain kivaa? Eikö jokainen saisi tuntea itsensä superkaunottareksi, vaikka ei sitä monien muiden mielestä olisikaan?
Tunnustan, että en ymmärrä naisten kauneuden kehumisesta yhtään mitään. Olen omasta mielestäni ihan tavallisen näköinen suomalainen nainen, en mikään kaunotar, mutta en sieltä rumimmastakaan päästä. Ikää on nyt 36 vuotta enkä ole koskaan elämäni aikana saanut suomalaiselta naiselta minkäänlaista kehua ulkonäöstäni. En ikinä! Joskus joku on voinut neutraalisti mainita, jos on huomannut, että olen käynyt vaikka kampaajalla (tyyliin "sulla on uus hiusväri", tai ihan vaan "sä oot käynyt kampaajalla"). En osaa nähdä tuollaisia kehuina, koska nehän ovat vain toteamuksia.
Toisekseen koen vaivaannuttavaksi, että jostain toisen ihmisen kampaajalla käymistä (tai uudesta vaatteesta tai asusteesta) pitää edes mainita. Koen, että hiusten leikkaaminen ja uusien vaatteiden ostaminen kuuluu useimpien normaalien ihmisten normaaliin elämään, eikä ole sen mikään sellainen saavutus, että sitä tarvitsee kommentoida mitenkään. Totta kai ostan vaatteita, jotka omasta mielestäni sopivat minulle ja laitan hiukseni omasta mielestäni itselleni sopivalla tavalla, mutta en osaa kaivata kenenkään kehuja niistä.
Viimeisen kymmenen vuoden ajalta muistan yhden ainoan kerran, kun olen saanut positiivista palautetta ulkonäöstäni: amerikkalainen tuttavani kehui asuani. Hämmentävintä tilanteessa oli se, että vaatteeni olivat arkiset ja jopa vähän nukkavierut (suorat mustat housut, musta lyhythihainen paita, ruskea kissan kynsimä käsilaukku) enkä ollut panostanut asuuni mitenkään. Koko tapaus vain vahvisti käsitystäni siitä, että suurin osa kehumisesta ei ilmeisesti tarkoita yhtään mitään. Kehuja vain valitsee jokin juttu toisesta, kehuu sitä, koska niin kuuluu tehdä, ilman että sille kehulle välttämättä olisi mitään todellista syytä.
Mutta niin kuin sanoin, mä en ymmärrä tätä aihetta mitenkään ja olen varmaan vähemmistössä näkemykseni kanssa. Mun vaan pitää uskoa muiden naisten sanoja, että ilmeisesti joillekin on tosi kova paikka, jos ei saa positiivista palautetta ulkonäöstään.
Minä kehun useinkin. Joskus ihan vaan siitä, jos huomaan toisella jotain uutta,kampaus, vaate tms. Monesti olisi tehnyt mieli sanoa tuntemattomillekin jotain hienosta laukusta tai jos on kaunis. Ehkä alankin sanomaan vielä enemmän asioita ääneen. Minua myös ihmetyttää kaverit, jotka arvostelevat negatiiviseen sävyyn ihmisiä. Antaa todella ilkeän kuvan. Minä yritän löytää kaikista jonkun hyvän jutun.
Minä en puutu toisten ulkonäköön hyvässä enkä pahassa. Korkeintaan siitä sanon jos jollain on kiisseliä nenässä tai vastaavaa. Johtuu siitä, että itse vaivaannun jos kehutaan ulkonäköä. Mutta minä olen ihan tavis, kyllä joku saattaa sanoa ohimennen että sulla on kiva uusi kampaus tms. Minä voisin heittää kysymyksen, että miksei minua kehuttu ennen nykyistä työpaikkaa koskaan töissä siitä, että olen nopea? Nykyisessä pomo antaa kehuja aina kun niitä on ansaittu, varsinkin siitä että olen selvinnyt ennakoitua nopeammin jostain hommasta. Mutta valtion työpaikoilla hyvä ettei haukuttu asiasta. Niinpä, onkohan syy sama?
Minäkään en ymmärrä, miksi joillain ihmisillä on tapana mainita ääneen, jos ne huomaa toisella vaikka uuden takin tai uuden hiusvärin, mutta ei sitten sanota niistä mitään kivaa tai kehuvaa. Minkä ihmeen takia pitää sanoa yhtään mitään, jos ei aio jatkaa millään kivalla kommentilla?
Ensimmäisellä sivulla tuota 24:n kirjoitusta lukiessani näin sieluni silmin jonkun bloggaajien kokoontumisen, kun kehutaan mekkoja ja kaunottaria ja ollaan niin siirappisia. Olen ihan iloinen, ettei oma kaveripiiri ole sentään noin imelää.
Miksi aikuinen ihminen kaipaa noin kipeästi muiden hyväksyntää/ihannointia?
En yleensä kiinnitä huomiota ystävieni ulkonäköön, mutta toisinaan tulen kehaisseeksi esim. jotakin vaatekappaletta, jos se on mielestäni erityisen kaunis. Pelkkä selkeä laittautuminen ei itsessään irroita minusta spontaaneja kehuja.
En myöskään jaksa sitä makeilua, jota joissakin ystäväpiireissä harrastetaan: kaikki täytyy kehua päästä varpaisiin ja lopulta kaakatetaan kuorossa kuin kanat.
Kehuja pitäisi mielestäni jaella vain silloin, kun on oikeasti tarvetta, eikä lämpimikseen.
Toisaalta en myöskään halua, että porukassa joku muu kehutta jäänyt tuntisi olonsa alipukeutuneeksi, koska kehun toista.
Ja lopuksi: joskus ihmiset laittautuvat tuntikausia ja lopputulos voi olla kuitenkin vähemmän mairitteleva: meikkiä on tullut jo liikaa, kiharapilvi on sateenpieksemä ja mekkokin sopisi paremmin toiselle vartalotyypille. En viitsi silloin ruveta yltiöpäisesti kehumaan, jos koen laittautujan olevan tavallisella tyylillään kauniimpi.
AP, olet voinut näyttää kauniilta ja ei ne kehut sitä kauneutta mittaa. Yritä päästä katkeruudesta. :)
Itse yritän aina sanoa jotain positiivista toisesta juuri esim. mainitsemistasi asioista. Toiset ihmiset eivät oikeasti ajattele tällaisia asioita. Toiset voivat olla kateellisia ja toiset taas eivät huomaa tuollaisia asioita...
Tämä ketju on jotenkin suomalaisuudes ytimessä. Enkä puhu mistään kateudesta vaan sellaisesta mentaliteetistä, että ei edes ymmärretä, miksi toisesta pitäisi sanoa mitään hyvää. Ja syyt tälle on, että a) henkilö itse vaivautuu moisesta, b) pitää sitä pinnallisena turhanpäiväisyytenä tai c) ei kehu, koska häntäkään ei koskaan kehuta.
"En huomaa toisten ulkonäköä"
"Mitä se ulkonäkö muka kertoo ihmisestä?"
"Ehkä sitä tapahtuu jossain small talk-, ja manana-kulttuureissa, jossai ei oikeasti kehuta toista vaan ollaan vain kohteliaita". Siis anteeksi mitä? Mistä sitä sitten kukaan tietää koskaan, että toinen on tosissaan, jos toinen sanoo jotain kohteliasta?
Käsittämätön ketju minusta. Enkä tarkoita, että jokaista pitäisi kehua yli äyräiden ja varsinkin olemuksesta ja ulkonäöstä, mutta en todellakaan ymmärrä periaatteita, että ei koskaan sanota mitään. "Kaunista en varsinkaan kehu, se on kuitenkin itsekäs kusipää" - kyllä voi olla kauniilla ihmisillä yksinäinen olo tässä maassa. Tavallaan kaikkien pitäisi olla tietystä muotista, mutta jos on, niin siitä ei sanota mitään ja se on oikeastaan aika väärin :D
Jos nyt ottaisin saman mentaliteetin kuin teillä jollain, niin en sanoisi KOSKAAN mitään mistään. Ystävä saa hyvän työpaikan - en sano sanaakaan. Toinen ystävä voittaa unelmaloman - olen ihan hiljaa. Sukulainen saa terveen paperit syöpähoidoista - en hiisku mitään. Naapuri on äärettömän kaunis lähtiessään juhliin - no sitten en varsinkaan virka mitään, katson varmuuden vuoksi vielä pois päin ja puhun sitten seläntakana pahaa hänestä. Olisiko tämä hyvä?
Ei... en käsitä, miksi mietitään että mihin aikuinen kehuja tarvitsee? KAIKKI tarvitsevat joskus positiivista palautetta itsestään.
Kyllä minä ainakin kehun, ja mielelläni myös vastaanotan niitä kehuja. Eikä se ole sellaista "sinä olet kyllä tosi kaunis/upeakroppainen"-tyylistä fyysisten ominaisuuksien kehumista, vaan enemmän "yksityiskohtia". Kyllä mä ainakin näen kavereistani, että koska ne on nähneet jotain extravaivaa ulkonäkönsä suhteen, ja jos se näyttää kivalta niin miksi en sanoisi sitä? Jos ystävälläni on mielestäni hiukset hienosti, kiva vaate ja vaikka hieno meikki, niin en näe mitään syytä, että miksi en sanoisi sitä ääneen?
Ja minustakin on kiva saada joskus hyvää palautetta ulkonäöstäni. Ei siitä, onko naamani kaunis vai ei, onko läskiä liikaa ja missä kunnossa iho on, vaan jos meikkini on erityisen kiva sinä päivänä, niin kyllä se on kiva kuulla. Miksipä ei olisi!
En ymmärrä miksi suomalaisille usein ulkonäkö on niin punainen vaate. Nainen, joka on kiinnostunut ulkonäöstään on aina pinnallinen ja sen päässä ei voi liikkua mitään muuta. Ja aihe on myös sellainen, mistä ei saisi puhua koskaan mitään, ilman bimbon leimaa. Itse voin ihan rehellisesti sanoa, että tykkään ihan hirveän paljon "puunata itseäni", ja jopa jutella siitä meikkaamisesta tai vaikka hiustenlaitosta. Jos aikaa on, saatan laittautua iltamenoja varten useamman tunnin, ihan vapaaehtoisesti - se on kivaa! Kyllä silloin on ihan kiva kuulla, että hei näytätpäs hyvältä, jos joku niin ajattelee. Yksi ystäväni meikkaa yleensä todella vähän, koska ei kovin hyvin osaa meikata. Kuitenkin aina välillä hän laittaa jotain silmienrajausta/huulipunaa - jotain extraa, ja se näyttää mielestäni hyvältä. En keksi yhtäkään syytä, että miksi en voisi kehaista kaveriani silloin, tuskin se ainakaan pahalta hänestä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 03:20"]
Se on helppo todeta; menee pyrkimään missikisoihin tai kunnolliseen mallitoimistoon. Siinä vaiheessa kun on missikruunu päässä (tai edes päässyt osallistumaan) tai naama muotilehden kannessa, voi hyvällä syyllä pitää jo itseään jonkin näköisenä.
[/quote]
siinä vaiheessa vauvapalstan mammat löytävät paljon virheitä ja läskiä ja hoksaavat nuoren mallinaisen rumuuden
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 08:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 03:20"]
Se on helppo todeta; menee pyrkimään missikisoihin tai kunnolliseen mallitoimistoon. Siinä vaiheessa kun on missikruunu päässä (tai edes päässyt osallistumaan) tai naama muotilehden kannessa, voi hyvällä syyllä pitää jo itseään jonkin näköisenä.
[/quote]
siinä vaiheessa vauvapalstan mammat löytävät paljon virheitä ja läskiä ja hoksaavat nuoren mallinaisen rumuuden
[/quote]
Kummallista etä tällä palstalla ihmetellään miksi pitää kehua, mutta kuitenkin joka päivä tulee ketju missä haukutaan bloggaajia tai jenni vartiaista tai jotain muuta.
Ei sitten ole ollenkaan turhaa tehdä aloitusta jossa haukutaan toisen musiikkia (ei varmaan mitään yhteyttä ole tämän naisen ulkonäöllä ja sillä haukkumisella) mutta on turhaa sanoa mtiään hyvää koskaan kenestäkään.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 07:55"]
Ei... en käsitä, miksi mietitään että mihin aikuinen kehuja tarvitsee? KAIKKI tarvitsevat joskus positiivista palautetta itsestään.
[/quote]
Kaikki ihmiset eivät kaipaa kehuja ulkonäöstään. Miksi ei voida ymmärtää, että ihmiset on erilaisia? Se, mikä on yhden ihmisen mielestä mukavaa, voi olla toisen mielestä vaivaannuttavaa. Miksi ei voida hyväksyä, ettei kaikki pidä siitä, että niiden ulkonäköä kommentoidaan?
Tämä ketju on yhtä huvittavaa luettavaa kuin samaa sarjaa oleva" mistä tiedätte että joku tuijottaa-ketju". :)
Siis siinä mielessä, että positiivisuus asiassa kuin asiassa on mielestäni hyvä juttu! Minusta on kiva ilahduttaa vaikka työkaveria kehumalla uutta kampausta, asua tms. Aina kun sanon jotain, niin tarkoitan sitä. En kehu kehumisen takia tai sen takia että minua kehuttaisiin ;D. En ole edes koskaan ajatellut, että joku voisi loukkaantua (tai ei tykkää) kehuista. Suomalaiseton kummallista porukkaa...;)
Tämä ketju on yhtä huvittavaa luettavaa kuin samaa sarjaa oleva" mistä tiedätte että joku tuijottaa-ketju". :)
Siis siinä mielessä, että positiivisuus asiassa kuin asiassa on mielestäni hyvä juttu! Minusta on kiva ilahduttaa vaikka työkaveria kehumalla uutta kampausta, asua tms. Aina kun sanon jotain, niin tarkoitan sitä. En kehu kehumisen takia tai sen takia että minua kehuttaisiin ;D. En ole edes koskaan ajatellut, että joku voisi loukkaantua (tai ei tykkää) kehuista. Suomalaiseton kummallista porukkaa...;)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 08:30"]
[/quote]
Samaa mieltä! Positiivisuus kunniaan. Minäkin tykkään kehua muita. Kerran annoin työkaverille positiivisessa hengessä palautetta, kun se oli käynyt valkaisemassa hampaansa ja ajattelin, että se ilahtuisi kun kohentunutta ulkonäköä kehutaan, mutta työkaverin ilmeestä päättelin ettei kehuni lämmittänytkään hänen sydäntään. Miten joku voi loukkaantua tuollaisesta tai olla tykkäämättä kun kehutaan? Millainen tampio on ihminen, joka ei ymmärrä ilahtua ulkonäkökehusta?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 08:30"]
[/quote]
Samaa mieltä! Positiivisuus kunniaan. Minäkin tykkään kehua muita. Kerran annoin työkaverille positiivisessa hengessä palautetta, kun se oli käynyt valkaisemassa hampaansa ja ajattelin, että se ilahtuisi kun kohentunutta ulkonäköä kehutaan, mutta työkaverin ilmeestä päättelin ettei kehuni lämmittänytkään hänen sydäntään. Miten joku voi loukkaantua tuollaisesta tai olla tykkäämättä kun kehutaan? Millainen tampio on ihminen, joka ei ymmärrä ilahtua ulkonäkökehusta?
[/quote]
Sanos muuta, kyllä on junttia porukkaa. Aika monelle tekis hyvää muutto ulkomaille hetkeksi, niin osattais arvostaa enemmän positiivisuutta. ;)
Kyllä mä kehun! Aina ja kaikkia :D!
Kun voisi nyt edes itseään kehua silloin tällöin. :/
Itseltäni tulee aika luonnostaan kehuja esim. kivasta paidasta tai jostakin muusta, mutta ei tule odotettua että minua niin kehuttaisiin. Tuo on ihan totta että joskus haluaisi kuulla jotakin positiivista itsestään, oli sitten aikuinen eli ei.
Minusta on tehty lähinnä negatiivisia huomioita viime aikoina, tosi rumiakin läheisiltä ihmisiltä.
Että kyllä se "ootpa sä kivannäköinen tänään" voisi vähän tasapainottaa. Että te jotka jaksatte kehua niin jatkakaa vain, ei pieni positiivisuus ketään haittaa jos se luonnostaan tulee. :)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 14:27"]
Täälläpäs onkin varsin katkeraa väkeä, jokainen meistä pitää siitä kun saa positiivista huomiota, vaikka pelkästään ulkonäöstään.
Turhaa paskapuhetta väittää, niin kuin moni tässä on jo maninnut, että olen niin hajamielinen tai muuta vastaavaa, etten huomaa edes toisen ulkonäköä, älkää viitsikö!
En ole tavannut ainoatakaan naista joka ei kiinnitä toisten ulkonäköön huomiota, sen sijaan niitä olen kyllä, jotka eivät sano mitään positiivista kenellekään eikä kenestäkään!
[/quote]
En minäkään ihan ymmärrä, että ihmiset eivät kykene kehumaan eli sanomaan toisille mitään positiivista mistään. Kyllä varmasti jokaisen mieltä ilahduttaa jos joku kehuu jotain teissä, on se sitten vaikka hiukset, älykkyys, rohkeus tms. Mun mielestä on outoa, että ei haluta ilahduttaa toisia tai koskaan sanoa mitään positiivista, eikö ole mukavaa piristää jonkun päivää, eikö siitä tule itsellekin hyvä mieli? Minulle ainakin tulee ja kaikissa ihmisissä on jotain mistä ansaitsee positiivista sanottavaa. Eiköhän tässä maailmassa ole tarpeeksi negatiivisuutta muutenkin.
Se on jännä miten usein miehiltä kuulee suoraan kehuja ja naisilta sitten ehkä jotenkin jälkikäteen jos sitäkään. Esimerkiksi miehelleni ja minulle suoraan on monet hänen ystävänsä ja työkaverit kehuneet minua (ei vain ulkonäköä vaan myös huumoria tms.), sekä myös homoystäväni ovat avoimesti sanoneet kohteliaisuuksia. Sen sijaan ei moni nainen ole sanonut juuri koskaan mitään, ehkä joskus kehunut hiuksia jonkun muutaman kerran. No, eipä tuolla sinänsä väliä mutta kyllä tuo vähän ihmetyttää että miksi noin, ei kait toisten kehuminen ole itseltä pois? Ei sillä että kaikkien olisi pakko toisia kehua, mutta mietityttää että ovatko sellaiset ihmiset sitten vähän negatiivisempia yleisestikin...? Luulen että jokaista ilahduttaa positiivinen huomio jostain, eiköhän monien mieltä lämmitä kuulla olevansa kaunis, älykäs, hauska tms.