Voiko masennuksen sairastanut päästä poliisikouluun?
Sairastin vakavan masennuksen monta vuotta sitten, olin sairaalassakin jonkun päivän. Mitään lääkitystä tai muuta ei enää ole. Haluaisin hakea poliisikouluun, mutta mietin, että onko mitään mahdollisuuksia kun tuo varmaan näkyy kuitenkin papereissa.
Olen ihan tasapainoinen ja normaali nykyään. Harmittaa tosi paljon, jos hoitoon hakeutumisesta "rangaistaan", vaikka ymmärrän että poliisin pitää olla tasapainoinen. Nykyään sitä olenkin.
Onko tietoa tai kokemusta?
Kommentit (51)
minä taas en lainkaan usko, että masennus olisi esteenä kouluun pääsylle? masennustahan voidaan hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 15:06"]
minä taas en lainkaan usko, että masennus olisi esteenä kouluun pääsylle? masennustahan voidaan hoitaa. [/quote]
Periaatteessa näin, mutta poliisiksi hakeville on aika kova profilointi. Ihan mahdollista on, että masennushistoria katsotaan tässä pudottavaksi tekijäksi.
En halua siis lannistaa ap:tä, mutta realistinen kannattaa aina olla koulutusvaihtoehtoja miettiessä.
Uskon että se ei ole ylitsepääsemätön este. En tiedä tarkalleen poliisikoulun haussa tapahtuvia juttuja mutta luulisin että psykologin haastattelu kuuluu asiaan ja varmaan ap:n "masennus historia" tulee esiin.
Luulisin että psygologia kiinnostaa kuinka olet käsitellyt masennusta ja kuinka sinut olet sen kanssa ja kuinka hyvin olet päässyt siitä yli.
Kannattaa itse miettiä noita asioita. Ehkä suurin vaara on että koitat terapioida asikkaita joilla on masennusta/masennus taustaa tai lähdet liian henkilökohtaisella tasolla pyörittelemään asiakkaiden huolia.
Pakkotoistosta löytyi viimein tällänen:
"Jos on sairastanut yhden keskivaikean tai vaikean masennus/uupumisjakson, niin silloin pitää olla palannut jo työ- tai kouluelämään jakson jälkeen, lääkitys pitää olla purettu ja tervehtynyttä aikaa pitää olla vähintään 6 kuukautta ennen hakua. Tilanteesta pitää olla siis selkeästi tervehtynyt ja lääkitys pitää olla purettu."
Eli periaatteessa olis mahdollista päästä, koska omasta pätkästä on jo monta vuotta.
Ehkä se pitää hakea ja kokeilla, ettei jää harmittamaan. Voihan se pääseminen jäädä kiinni paljon muustakin kuin tuosta.
ap
Et menetä mitään vaikka haetkin! Onnea matkaan, toivotaan että pääset :)
Yksi kipeimmistä tietämistäni ihmisistä opiskelee ko. oppilaitoksessa. Liekö koskaan ollut rehellinen itselleen tai muille, päihdeongelmaa, talousvaikeuksia ja terapioita koko aikuisiän, ellei ennemminkin.
Vaimon hakkaaja kelpaa poliisiksi, masentunut ei.
Ap, kannattaa hakea,et menetä mitään. Sinähän kykenet samaistumaan masentuneeseen ihmiseen paremmin kuin masennusta sairastamaton. Valtio on hyvä työnantaja. Toivottavasti onnistaa. Kerrot asian avoimesti psykologin haastattelussa, ja että pidät sitä positiivisena kokemuksena ymmärtää heikompiasi.
Tuli mieleen että voisithan sä kysyä tuota sieltä oppilaitoksen hakupalvelusta tms. Kyllähän ne varmaan suoraan kertoisi siellä, jos ei tulisi kyseeseen (mitä en usko), koska silloin säästyisivät turhalta paperityöltä hakemuksesi kohdalla.
Olisi varsin omituista, jos mikään sairaus, joka on parantunut täysin, estäisi poliisina toimimisen. Melkein ottaisin yhteyttä johonkin asiaa hoitavaan valtuutettuun (tasa-arvovaltuutettu?), jos hakeminen olisi estetty.
En usko että on este jos siitä on oikeasti parantunut!! Hakiessani piti täyttää netissä lomake jossa kysyttiin muun muassa onko ollut töistä/opinnoista poissa pidemmän aikaa jonkun asian takia tjsp. Itselläni on syömishäiriötausta josta olen parantunut ja jonka takia olin vuoden pois koulusta aikoinaan. Nämä kirjotin hakiessani ja nyt olen jo hakuprosessissa kakkosvaiheen käynyt ja odottelen tietoa kouluun pääsystä :) psykologin haastattelua ei ollut, muita psykologisia testejä kylläkin. Haastattelun teki poliisi ja mukana oli psykologi. Sh taustani ei noussut esiin haastattelussa ollenkaan. Testasivat aivan muita asioita. Hae pois siis, et mitään menetä, voit vaan saavuttaa! :)
Tuliko syömishäiriö taustasi esille terveystarkastuksessa?
Eli siiis ajattelin hakea tossa parikymppisenä poliisikouluun. Niin eikö siinä terveys tarkastuksessa tehdä sitä perus juttuu vaan otetaan viiden vuoden ajalt noita terveystietoja?
Kannatta myös opetella yhdyssanojen oikeinkirjoitussäännöt niitä kirjallisia kokeita varten.
Ihan mutu-tuntumalla vastaan, että etsi mieluummin joku muu ammatti. Poliisin työ on henkisestikin niin raskasta, että jos taustalla on masennus, niin et ehkä henkisesti ole niin vahva kuin poliisilta vaaditaan.
Jos olet muodostanut kuvan ammatista telkkarin poliisi-ohjelmien kautta, niin muista kuitenkin, että useimmiten se ei ole niin hauskaa kuin ruudussa näyttäisi olevan. Pieniä välähdyksiä siitä vaativammasta ja vakavammasta puolesta joskus näkyy, mutta useinhan näytetään vain puhallustestejä ja sakkojen kirjoittelua ja juoppojen kuskausta putkaan.
Kiitos vastauksesta. En valitse ammattia tv-ohjelmien perusteella ja olen nyt psyykkisesti ihan yhtä vahva kuin keskivertonaiset yleensä, ellen vahvempi. Ja minulla on kokemus, joka auttaa ymmärtämään heikompia. Kerran kärsitty masennus ei tarkoita, että olisi lopun ikäänsä mielenterveyspotilas.
ap
Onko kellään varsinaista tietoa tai kokemusta?
Syventynytkään Googlaus ei tuota tulosta tässä kysymyksessä. :)
ap
Missä papereissa? Ei oppilaitoksilla ole pääsyä terveystietoihisi.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 14:48"]
Missä papereissa? Ei oppilaitoksilla ole pääsyä terveystietoihisi.
[/quote]
Mutta tuonne tehdään turvallisuusselvitys ja pyydetään lupa päästä tarkistamaan terveystiedot. Poliisikoulu on vähän erilainen paikka kuin perus ammattikorkea.
ap
Veikkaisin, että tuon on kyllä este poliisiksi pääsylle. Tai siis este jo sinne kouluun pääsylle. Ikävää toki, mutta poliisin profiiliin ei saa kuulua tiettyjä asioita, kuten juuri masennusta.
Kyllä sinne tehdään terveystarkastus. Poliisikoulu on erilainen kuin muut koulut.
Vahvasti minäkin veikkaisin, että masennushistoria muodostaa esteen valinnalle.
Mutta pää pystyyn ap, onhan niitä muitakin ammatteja pilvin pimein