Tarkistatko instagramista ketkä ovat katsoneet tarinasi? Entä teetkö niistä päätelmiä?
Menetin läheiseni, ja laitoin siitä instagramiini tarinapäivityksen. Minulla on julkinen tili, ja tarinoitani katsoo aina vain ne saman 10-20 tyyppiä, kaikki minulle tuttuja ihmisiä. Käyn pariin kertaan tarinan voimassaolon aikana tarkistamassa ketkä ovat katsoneet, koska se on helppoa kun heitä ei montaa ole.
Eräs kävi kyllä katsomassa tarinan, muttei esittänyt osanottoja tai reagoinut mitenkään. Laitoin hänelle myös viestin tapahtuneesta suoraan, hän luki sen, muttei reagoinut mitenkään.
Sen sijaan hän laittoi hetken kuluttua tästä menehtyneestä oman itkupäivityksen omalle tililleen (tämä menehtynyt ei ollut hänelle läheinen, kuten minulle). Kävin tykkäämässä päivityksestä.
Lopetin hänen tilinsä katsomisen tuon jälkeen, eli laitoin "mutelle", mutten poistanut mitenkään. Tuosta on nyt aikaa muutamia kuukausia, ja tämä henkilö on nyt jotenkin suuttunut minulle, ei sano mitään suoraan. Hän myös vihjailee, esim. "Oletko katsonut instastani, olen sinne laittanut tästä asiasta jo päivityksen" , " instassani on kuvia matkaltamme, voit katsoa sieltä, varmaan oletkin ne nähnyt" jne mitä ei tehnyt aikaisemmin ollenkaan.
Kommentit (84)
No siinä on kaksi suuttunut, jotka eivät sano mitään suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tykkäsit viestistä, jos et tykännyt siitä? Miksi et sano suoraan, että mistä loukkaannuit?
Tottakai tykkäsin, miksi en olisi tykännyt? Tykkäyksellä näytetään että on huomioitu toisen päivitys.
En minä ole suuttunut, eikä tuolla ole minulle enää mitään väliä, se vain silloin satutti, nyt tapahtuneesta on jo aikaa, eikä sillä ole mitään väliä enää. Ihmettelen vain että jos itse käyttäytyy huonosti toista kohtaan hänen surunsa keskellä, niin miksi kantaa siitä sitten itse kaunaa ? Vai onko tässä somemaailmassa jotain sellaista mitä minä en oikein ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tykkäsit viestistä, jos et tykännyt siitä? Miksi et sano suoraan, että mistä loukkaannuit?
Tottakai tykkäsin, miksi en olisi tykännyt? Tykkäyksellä näytetään että on huomioitu toisen päivitys.
En minä ole suuttunut, eikä tuolla ole minulle enää mitään väliä, se vain silloin satutti, nyt tapahtuneesta on jo aikaa, eikä sillä ole mitään väliä enää. Ihmettelen vain että jos itse käyttäytyy huonosti toista kohtaan hänen surunsa keskellä, niin miksi kantaa siitä sitten itse kaunaa ? Vai onko tässä somemaailmassa jotain sellaista mitä minä en oikein ymmärrä?
En minä ainakaan jaksa jokaikistä päivitystä ja storya tykätä. Eihän siinä ole mitään järkeä
Ei enää ymmärrä tuota somehommaa, kun vedetään herneet nenään milloin mistäkin. Jos livenä kaikki ok, niin mitä noista instapäivityksistä välittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi asiassa kuitenkin loukkaannuit päivityksestä ja laitoit kaverin mutelle. Tykkäys osoittaa ihan toista mielipidettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan jaksa jokaikistä päivitystä ja storya tykätä. Eihän siinä ole mitään järkeä
Eri yhteisöissä on myös erilaiset tavat tuon tykkäyksen osalta päivityksissä. Olen huomannut, koska aina ei tykätä ja jossain oletetaan, että luettua viestiä peukutetaan kuittaukseksi. Olen kehittänyt erehdyksen kautta tähän helpon tavan selvittää, kuinka asia hoidetaan: kysyn.
Ja ihan totta, osa ajattelee sen kuittauksen. Toiset hakee tykkäyksiä merkkinä hyväksynnästä ja sitten on vielä heitäkin, ketkä oikeasti tykkäävät vain silloin, kun todella pitävät päivityksestä ja voivat samaistua siihen.
Eli vastaus ap:lle: en oleta, kysyn.
Jos jollakin on ollut läheinen menetys, pahoittelen jo ihan siksi, että se on hyvää käyttäytymistä.
Kannattaa ihan suoraan sanoa sille kaverille, että loukkaannuit, kun et tullut huomioiduksi. Se on inhimillistä.
Ehkä kaverisi on nyt vuorostaan pettynyt kun et enää huomioi hänen päivityksiään. Eikä hän osaa yhdistää sitä siihen monen kuukauden takaiseen.
Suru voi myös saada ihmisen toimimaan epäloogisesti.
Puhukaa ihmeessä kasvotusten asiat selväksi. On hyvin mahdollista ettei kaverisi tajunnut loukanneensa.
Voiko olla, että ihmiset reagoi tai on reagoimatta tarinoihin toisin kuin päivityksiin? Osa ei reagoi koskaan kenenkään tarinoihin mutta päivityksiin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä varmaan osaat käyttäytyä ja huomioida jotenkin saadessasi tietää että irl tuttua ihmistä on kohdannut iso menetys? Eihän tuo ole mitään "jokaikisen storyn tykkäilyä".
Mä varmaan vain antaisin olla, rääpikööt päätään jos ei muuhun pysty.
Onko siis sinun surusi arvokkaampaa kuin hänen vai mistä tässä on kyse? Mistä tiedät, miten läheisenä menehtynyt piti tätä tyyppiä ja toisin päin? Sori vaan, mutta vaikutat aika itsekeskeiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää ymmärrä tuota somehommaa, kun vedetään herneet nenään milloin mistäkin. Jos livenä kaikki ok, niin mitä noista instapäivityksistä välittää.
No näin ajattelen itsekin, ja siksipä onkin kummallista että minulle nyt kuukausien jälkeen jotenkin osoitetaan mieltä siitä etten seuraa hänen tekemisiään instassa. Minulle asia on jo taaksejäänyttä.
ap
Onko kyseinen ihminen aiemmin tykkäillyt somejulkaisujasi?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko 15-vuotiaita?
Tämä. Lapsellista touhua. Toisaalta, niin on koko tykkäyskultturikin, enkä voi kuin ihmetellä miten aikuisetkin ihmiset niin sankoin joukoin ovat sinä mukana.
Onneksi mulla ei ole instaa. Jo tämän lukeminen ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi asiassa kuitenkin loukkaannuit päivityksestä ja laitoit kaverin mutelle. Tykkäys osoittaa ihan toista mielipidettä.
Kuten jo kerroin aloituksessa. Mutelle laitoin vasta sitten kun näin hänen päivityksensä samasta asiasta jonka hän oli saanut tietoonsa minun kauttani sekä wa viestillä että instan kautta, niihin kuitenkaan mitään reagoimatta. Tykkäsin, ja laitoin mutelle sen jälkeen. Kaverini sanoi että käytös kuulostaa tykkäilykalastelulta, mutta ei kai sellaisia ihmisiä voi oikeasti olal olemassakaan jotka tekisivät jonkun kuolemasta tykkäysmagneetin??
Ja ei, tämä menehtynyt ei ollut läheinen hänelle, vaan vain tuttu. Minulle läheinen. Jokainen suree tavallaan.
Minusta tässä ap on se joka on suuttunut. Sinähän sen toisen mutetit. Ja se toinen ihmettelee nyt syytä siihen. Ap täällä ihan viattomana ja mitään ymmärtämättömänä yrittää luikerella tilanteesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin ajattelen itsekin, ja siksipä onkin kummallista että minulle nyt kuukausien jälkeen jotenkin osoitetaan mieltä siitä etten seuraa hänen tekemisiään instassa. Minulle asia on jo taaksejäänyttä.
ap
Ja silti pitää täällä vatvoa asiaa, vaikka on taaksejäänyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ihan suoraan sanoa sille kaverille, että loukkaannuit, kun et tullut huomioiduksi. Se on inhimillistä.
Ehkä kaverisi on nyt vuorostaan pettynyt kun et enää huomioi hänen päivityksiään. Eikä hän osaa yhdistää sitä siihen monen kuukauden takaiseen.
Suru voi myös saada ihmisen toimimaan epäloogisesti.
Puhukaa ihmeessä kasvotusten asiat selväksi. On hyvin mahdollista ettei kaverisi tajunnut loukanneensa.
Samalla tavalla on mahdollista myös se että ap ei nyt huomannut loukanneensa, ja kaveri voisi itse puhua suoraan kasvotusten. Mä antaisin tosiaan olla. Kiehukoot liemessään.