Kamalat neuvolakokemukset -peukutusketju
Kaipaisin vertaistukea neuvolakokemukseni suhteen, joten peukutusketjua kehiin! Peukku ylös = olis kamala kokemus mustakin, peukku alas = en pitäisi tuota kamalana.
Odotan esikoistani. Jouduin muuton takia vaihtamaan neuvolaa ja uusi terkka on suoraan sanottuna kamala. Ekan terkan kans meni tosi kivasti, hän oli mukavan rento ja maalaisjärkinen. Terkka oli tosi ymmärtäväinen ja sanoi, ettei paino kerro kaikkea eikä sitä kannata kytätä.
Paras oli, kun kerroin uudelle terkalle sairastaneeni nuorena syömishäiriön ja toivoisin siksi, ettei painostani tehtäisi neuvolassa numeroa. Terkka siihen vain totesi, että kyllä sitä raskaana painoa vaan tulee eikä voi odottaa pysyvänsä entisissä mitoissa. Yritin siinä selittää, ettei painon nouseminen mua haittaa (on luonnollista), vaan haluan, ettei painosta tehdä neuvolassa numeroa. Olen käyttänyt elämästäni vuosia painon vahtaamiseen, sitä tekivät muutkin ja nykyisin suhtautumiseni syömiseen on terve. Siihen terkka totesi, että kyllä sitä painoa nyt vaan vahditaan. Olen saanut odotusaikana painoa lisää 5 kg (raskaus liki puolivälissä) ja tästäkin terkka oli nyreän oloinen. Hirvittää, miten suhtautuu painon noustessa raskauden edetessä. Tekisi mieli vaihtaa terkkaa.
Ap
Kommentit (137)
Minulla on neljä lasta, ja tuntuu niin hölmöltä jutella neuvola "tädin" kanssa joka on minua lähes 10-vuotta nuorempi nainen jolla ei ole lapsia, ja on jotenkin todella kömpelö lasten kanssa. Ei osaa ottaa syliin luontevasti tai jutella lapsen ikäisen mukaisella tyylillä. Tyyliin kuusivuotiaalle lässyttää vaivautuneesti ja vauvojen syliin ottaminen aina todella hankalaa. Häneltä sitten kuunnellaan neuvoja perhe-elämästä? Juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän poikaa ryhdyttiin neuvolassa pitämään huonokuuloisena sillä kummassakin korvassa oli selkeä kuulon alenema. Vähän huonosti hän kuulikin.
Kahta vuotta myöhemmin eskarilaisena hän pääsi korvalääkärille joka löysi kummastakin korvasta isot vaikkutulpat. Ne huuhdeltiin pois ja pojan kuulo palautui normaaliksi.
Lääkäri kysyi meiltä, että onko tosiaan niin ettei neuvolassa ole huomattu tuota kahteen vuoteen 😄
Neuvolassa ei tutkita korvien sisustaa vaan kuuloa. Jos on kuulossa vikaa, pitäisi lähettää lääkäriin.
Meidän neuvolassa ollaan kyllä aina katsottu lampulla korviin
Mulla on sellainen tunne, että meidän neuvolassa on joku yt-neuvotteluissa "ylijäänyt" joka on laitettu siihen hommaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän poikaa ryhdyttiin neuvolassa pitämään huonokuuloisena sillä kummassakin korvassa oli selkeä kuulon alenema. Vähän huonosti hän kuulikin.
Kahta vuotta myöhemmin eskarilaisena hän pääsi korvalääkärille joka löysi kummastakin korvasta isot vaikkutulpat. Ne huuhdeltiin pois ja pojan kuulo palautui normaaliksi.
Lääkäri kysyi meiltä, että onko tosiaan niin ettei neuvolassa ole huomattu tuota kahteen vuoteen 😄
Neuvolassa ei tutkita korvien sisustaa vaan kuuloa. Jos on kuulossa vikaa, pitäisi lähettää lääkäriin.
Voihan korvassa olla vaikka vierasesine. Onhan sinne pakkokin katsoa, jos kuuloa tutkitaan.
Vierailija kirjoitti:
näitä lukiessa totean saman kuin jo tuo yksi aiemmin: en ihmettele vauvakatoa, jos odottavien äitien kohtelu on tätä luokkaa...
Eli ei voi tehdä lasta, koska neuvolassa mitataan paino? Mikä siinä painossa on niin salaista, ettei sitä saa "tädille" kertoa?
Meistä tehtiin ennakoivia lasuja kaksi kappaletta. Neuvolan akka oli käynyt lukemassa n.10 vuotta vanhoja todela virheellisiä ja valheellisia potilasasiakirjoja mm.psykiatrian puolelta ja kirjasi kutakuinkin: todella vakavia mielenterveysongelmia, ei tule selviämään vauva- ajasta, täysin sairaudentunnoton, ei ota mitään apua vastaan, täysin yhteistyökyvytön. Kyseisessä ilmoituksessa oli paljon muutakin sontaa mitä en tunnistamisen välttämiseksi kirjoita. Todettakoon nyt kuitenkin, että kaikki tämän kyseisen ämmän valheet kumottiin myöhemmissä tiiviissä tutkimuksissa ja terapian sekä lakimiehen avustuksella. Ikävintähän tässä oli, että näiden valheellisten kirjausten sekä äärimmäisen solvaavien enlojen vuoksi lapsen syntymää seuraavana päivänä minulle ilmoitettiin, että meille on varattu paikka jorvin psykiatriselta osastolta! Ilman sairaalassa läsnäolevia ystäviäni ja lapsen isää minut ja vauva olisi taatusti viety pakkohoitoon näiden valheiden avulla ja kätevästi saatu aikaan huostapäätöksen lisäksi pakkohoitolähete. Näppärää, joskaan ei yllättävää. Kaikki tämä suunniteltiin toteutettavaksi täysin selkäni takana raskausaikanani. Toinen enla tuli potilasasiamieheltä, jonka luokse minut kutsuttiin ja kysyin hänen tentatessaan minulta tukiverkoista ja ties mistä, että minkälaisia tukitoimia terveydenhuollolla on sitten tarjota, jos heidän mielestään sellaisia kaipaan. Vastaus oli että ilman lastensuojeluasiakkuutta ei minkäänlaisia ja tähän totesin, että kiitos sitten vain, pärjäämme oikein hyvin ilman tukeanne,verkostoa on riittävästi. Tämän jälkeen kys. pt asmies oli tehnyt perättömän enlan, samaan aikaan kuin tämä neuvolan haahka. Tämän jälkeen kotiuduttuamme kotiimme lähetettiin psykiatrian työntekijä,lastensuojelun työntekijä ja meistä ryhdyttiin terv.huollossa kirjaamaan aivan käsittämättömän törkeitä valheita. Itse en asioista ollut tietoinen enne potilasasiakirjojen tilaamista. Vaino hellitti vasta terapeutin ja lakimiehen väliintulon myötä, sitä ennen ehti kuitenkin kulua vuosia aivan hel..tillisessä virkakoneisto rumbassa,joka sitten vahingoittikin elämämme pysyvästi ja vei lähes kaiken jaksamiseni vauva-aikana. HUS voi olla varma että tulen julkistamaan jokaisen nimen joka vainoomme osallistui, terveiset ylilääkäreille ja pt as. miehelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan korvassa olla vaikka vierasesine. Onhan sinne pakkokin katsoa, jos kuuloa tutkitaan.
Ei, terveydenhoitaja ei ole korvalääkäri. Voi suolistossakin olla vierasesine, mutta neuvola ei sitä selvitä. Jos jokin on vialla, esim. kuulo alentunut, mennään lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näitä lukiessa totean saman kuin jo tuo yksi aiemmin: en ihmettele vauvakatoa, jos odottavien äitien kohtelu on tätä luokkaa...
Eli ei voi tehdä lasta, koska neuvolassa mitataan paino? Mikä siinä painossa on niin salaista, ettei sitä saa "tädille" kertoa?
Ei ole painossa mitään salaista, mutta minua ainakin inhottaa, jos sitä joku lääkäri/ terveydenhoitaja raskausaikana kommentoi ikävästi.
Ennen raskauksia olen aina painanut alle 50 kg eli olen hoikka ja alkuraskaudessa oksennan päivittäin jopa 10 kertaa päivässä ja paino monesti laskee ja tämä on vielä ok neuvolassa.
Kun taas sitten pahoinvoinnin loputtua painoni nouseekin ja yhtäkkiä saattaa tulla se 700-900 grammaa viikossa lisää painoa, vaikka syön normikotiruokaa niin osa kommentoi sitä ikävästi, vaikka itse olen vain onnellinen, että ei enää tarvitse oksennella.
Olen joka raskaudessa saanut n. 20 kg lisää painoa ja niistä aina 10 kg on jäänyt heti synnärille (2 vrk) ja loput 10 kg pudonneet jälkitarkastukseen mennessä, monesti jopa korkojen kera.
Eli itselläni tuo painon kertyminen johtunee vain raskauden aiheuttamasta nestekertymästä tms. ja enköhän minä useamman raskauden kokemuksella tiedä, että se itseltäni nopeasti myös putoaa. Tätä vain ei kaikki neuvolassa ymmärrä, mutta onneksi on myös niitä mukavia, jotka eivät asiaa kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Meistä tehtiin ennakoivia lasuja kaksi kappaletta. Neuvolan akka oli käynyt lukemassa n.10 vuotta vanhoja todela virheellisiä ja valheellisia potilasasiakirjoja mm.psykiatrian puolelta ja kirjasi kutakuinkin: todella vakavia mielenterveysongelmia, ei tule selviämään vauva- ajasta, täysin sairaudentunnoton, ei ota mitään apua vastaan, täysin yhteistyökyvytön. Kyseisessä ilmoituksessa oli paljon muutakin sontaa mitä en tunnistamisen välttämiseksi kirjoita. Todettakoon nyt kuitenkin, että kaikki tämän kyseisen ämmän valheet kumottiin myöhemmissä tiiviissä tutkimuksissa ja terapian sekä lakimiehen avustuksella. Ikävintähän tässä oli, että näiden valheellisten kirjausten sekä äärimmäisen solvaavien enlojen vuoksi lapsen syntymää seuraavana päivänä minulle ilmoitettiin, että meille on varattu paikka jorvin psykiatriselta osastolta! Ilman sairaalassa läsnäolevia ystäviäni ja lapsen isää minut ja vauva olisi taatusti viety pakkohoitoon näiden valheiden avulla ja kätevästi saatu aikaan huostapäätöksen lisäksi pakkohoitolähete. Näppärää, joskaan ei yllättävää. Kaikki tämä suunniteltiin toteutettavaksi täysin selkäni takana raskausaikanani. Toinen enla tuli potilasasiamieheltä, jonka luokse minut kutsuttiin ja kysyin hänen tentatessaan minulta tukiverkoista ja ties mistä, että minkälaisia tukitoimia terveydenhuollolla on sitten tarjota, jos heidän mielestään sellaisia kaipaan. Vastaus oli että ilman lastensuojeluasiakkuutta ei minkäänlaisia ja tähän totesin, että kiitos sitten vain, pärjäämme oikein hyvin ilman tukeanne,verkostoa on riittävästi. Tämän jälkeen kys. pt asmies oli tehnyt perättömän enlan, samaan aikaan kuin tämä neuvolan haahka. Tämän jälkeen kotiuduttuamme kotiimme lähetettiin psykiatrian työntekijä,lastensuojelun työntekijä ja meistä ryhdyttiin terv.huollossa kirjaamaan aivan käsittämättömän törkeitä valheita. Itse en asioista ollut tietoinen enne potilasasiakirjojen tilaamista. Vaino hellitti vasta terapeutin ja lakimiehen väliintulon myötä, sitä ennen ehti kuitenkin kulua vuosia aivan hel..tillisessä virkakoneisto rumbassa,joka sitten vahingoittikin elämämme pysyvästi ja vei lähes kaiken jaksamiseni vauva-aikana. HUS voi olla varma että tulen julkistamaan jokaisen nimen joka vainoomme osallistui, terveiset ylilääkäreille ja pt as. miehelle!
Pahoittelut sekavasta kirjoituksesta, kronologia ei käy ilmi: 1. Kaksi perätöntä enlaa raskausaikana pt as mies+ neuvola. 2. synnytyssairaalassa yritys saada minut vauvan kanssa suoraan synnytyksestä psykiatriseen mielisairaalaan mm. neuvolan valheellisten kirjausten pohjalta 3. hel..tillinen vainokoneisto ja kyttääminen vuosien ajan, jota tullaan vielä puimaan oikeudessa. Trollitvoivat miettiä tykönään, mitä tuntisitte,jos kotiinne tunkeuduttaisiin lapsivuodeaikana tekemään muistiinpanoja, teille valehdeltaisiin sumeilematta ' ei lastensuojelu liity tähän mitenkään' , teitä seläntakaisesti tarkkailtaisiin ja seurattaisiin ilman että itse sitä ajantasaisesti tiedätte, teitä toistuvasti uhkailtaisiin ennen synnytystä ja sen jälkeen : ellet tee kuten käskemme, lapsi otetaan huostaan' jne jne.. Tällainen on täysin laitonta ja tekijät tulevat vielä toimistaan vastamaan ja kuten todettu: vasta lakimiehen ja terapeutin väliintulo sai viranomaisten kiusanteon meitä kohtaan hiukan hellittämään, mutta se on jo myöhäistä, vauriot ovat pysyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis väitätkö ettei neuvolassa katsota korviin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis väitätkö ettei neuvolassa katsota korviin?
Ei meidän th katso, neuvolalääkäri voi katsoa, mutta lääkärintarkastuksia on harvoin.
Kamalin neuvolakokemus on ollut se, että joka ikisellä neuvolakäynnillä oli eri hoitaja ja eri lääkäri. En siis tavannut samaa hoitohenkilöä koko prosessin aikana kuin kerran.
Opiskelen terveydenhoitajaksi ja täytyy sanoa, että ahdistaa ajatus koko työstä. Vaatimukset on kovat ja yleinen keskustelu yleensä tällaista (en sano, etteikö näistä pitäisi puhua). Koulutus ei valmista työelämään, vaan olet opiskelijana täysin omillasi. Ketjun ensimmäinen kommentti on hieno esimerkki omasta kauhukuvasta valmistumisen jälkeen. Tässä työssä pitäisi tietää kaikki kaikesta, enkä ole lähelläkään sitä. Todennäköisesti hakeudun sellaiseen työhön, missä kohdataan mahdollisimman vähän asiakkaita kasvotusten, koska en usko pärjääväni esim. neuvolassa tai terveyskeskuksessa.
Olen myös nuori lapseton nainen ja joku sanoikin täällä siitä, että ei halua perhe-elämän neuvoja tällaiselta. Toisaalta ihmettelen kovasti näitä kokemuksia ja tuntuu todella ikävältä, jos tällaisia ihmisiä on oikeasti tekemässä th:n työtä. Haluaisin itse olla muutos tähän, mutta joka suunnasta puskee liikaa paineita ja arvostelua.
Sisarellani oli ollut pienen ajan sisällä 1-2 keskenmenoa ja yksi kohdunulkoinen raskaus. Kun hän tilasi esimmäistä neuvola-aikaa seuraavassa raskaudessa, oli neuvolatäti ehdottanut, että laitetaan se vähän pidemmälle jos taas menee kesken
Tää oli lastenneuvolassa kesällä. Meidän rv 27 syntynyt tyttö oli juuri kotiutunut sairaalasta ja oli eka neuvolakäynti täällä meidän pikkukunnan neuvolassa.
Tää neuvolan th oli ihan pihalla kaikesta, ensin hämmästeli ja kauhisteli kuinka pieni voi 2kk vauva olla (44cm ja 2,2kg eli ihan normaali viikkoihin nähden), sitten alkoi kysellä mitä taitoja vauvalla on; hymyileekö, jokeltaako, Kääntyykö vatsalleen?! Olin ihan että "tänhän kuuluis olla vielä kohdussa, laskettuun aikaankin on vielä kuukausi, eihän tän kuulu osata vielä mitään pitkään aikaan."
Sitten alkoi kauhistelu kuinka paljon lapsella oli vaatetta päällä että hänhän läkähtyy. Oli viileä päivä ja tytöllä oli pakko pitää kahta kerrosta vaatetta+pipo ja tumput, muuten ruumiinlämpö laski liian alas. Mittailtiin tuolloin 3h välein lämpöä.
Ravintoasioista sentään sanoi suoraan ettei tiedä asiasta mitään ja että kannattaa kysyä sairaalasta.
Lopuksi vielä näytti vauvan kasvukäyriä ja voivotteli miten miinuksella mennään. Sanoin sitten että just sairaalassa lääkäri näytti käyriä ja kehui miten hienosti menee keskikäyrillä ja että todella hyvin kasvaa. "Kai sä tiedät että keskosilla on omat käyrät, ethän sä voi verrata tätä täysiaikaisena syntyneeseen 2kk ikäiseen vauvaan. Tälle on kahdessa kuukaudessa tullut 10cm pituutta ja 1,3kg painoa ni eikös se oo aika hyvin, kun ottaa huomioon että tää lapsi on maannut koko elämänsä sairaalassa ja vasta oppinut syömään suun kautta". "Jooo siis tottakai, mä katon teille ne keskoskäyrät ensikerralle, onhan hän kasvanut hyvin. "
Sellasta. Kyllä turhauttaa käydä tuolla. Ahdistaa jo nyt seuraava neuvola kun joutuu aina vähän häpeillen kertomaan ettei neiti vieläkään osaa sitä ja tätä. Ja th aina pöyristyy tytön "hitaasta" kehityksestä ja on laittamassa fyssarille. Hän ei jotenkin tunnu ymmärtävän korjatun iän käsitettä ollenkaan. Eli 6kk neuvolassa th olettaa että tytöllä on 6kk vauvan taidot vaikka korjattua ikää on 3kk.
Onneks on sairaalalla erikseen kehitysseuranta, siellä saadaan aina positiivista palautetta kehityksestä ja kasvusta eikä yksikään lääkäri, hoitaja tai fyssari ole kertaakaan sanonut että kehityksessä olisi jotain poikkeavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sisarellani oli ollut pienen ajan sisällä 1-2 keskenmenoa ja yksi kohdunulkoinen raskaus. Kun hän tilasi esimmäistä neuvola-aikaa seuraavassa raskaudessa, oli neuvolatäti ehdottanut, että laitetaan se vähän pidemmälle jos taas menee kesken
Minä taas toivoin itse että käyntiä lykätään pidemmälle aiempien keskenmenojen takia.