Kamalat neuvolakokemukset -peukutusketju
Kaipaisin vertaistukea neuvolakokemukseni suhteen, joten peukutusketjua kehiin! Peukku ylös = olis kamala kokemus mustakin, peukku alas = en pitäisi tuota kamalana.
Odotan esikoistani. Jouduin muuton takia vaihtamaan neuvolaa ja uusi terkka on suoraan sanottuna kamala. Ekan terkan kans meni tosi kivasti, hän oli mukavan rento ja maalaisjärkinen. Terkka oli tosi ymmärtäväinen ja sanoi, ettei paino kerro kaikkea eikä sitä kannata kytätä.
Paras oli, kun kerroin uudelle terkalle sairastaneeni nuorena syömishäiriön ja toivoisin siksi, ettei painostani tehtäisi neuvolassa numeroa. Terkka siihen vain totesi, että kyllä sitä raskaana painoa vaan tulee eikä voi odottaa pysyvänsä entisissä mitoissa. Yritin siinä selittää, ettei painon nouseminen mua haittaa (on luonnollista), vaan haluan, ettei painosta tehdä neuvolassa numeroa. Olen käyttänyt elämästäni vuosia painon vahtaamiseen, sitä tekivät muutkin ja nykyisin suhtautumiseni syömiseen on terve. Siihen terkka totesi, että kyllä sitä painoa nyt vaan vahditaan. Olen saanut odotusaikana painoa lisää 5 kg (raskaus liki puolivälissä) ja tästäkin terkka oli nyreän oloinen. Hirvittää, miten suhtautuu painon noustessa raskauden edetessä. Tekisi mieli vaihtaa terkkaa.
Ap
Kommentit (137)
Erehdyin sanomaan, et odotan jo äitiyslomaa ja sitä, että saan vaan olla kotona vauvan kans. Oon siis vaativassa ja kiireisessä työssä.
Tästäkös th suutahti ja sanoi, ettei se vauva-arki ole mitään olemista, vaan raskasta työtä. Juu toki, mutta meinasin sitä, että on kiva päästä irtaantumaan töistä ja viettää vuosi kotona vain vauvaan keskittyen. Tätä th ei tajunnut.😄
lapsen kehitystä voivoteltiin koko ajan, vaikka ihan normaalisti käyrillä kasvoi
Täällä toinen painon*tsin työntekijän kohdannut! En tajua tota painosta kohkaamista, jos kilot on vielä ihan normien rajoissa (tyyliin alle 15 kg).
Mistä lie hautakammiosta kaivettu vanha täti, joka jaksoi joka ikinen kerta kauhistella kuinka nuori olen. Selitti sellaisella hitaalla, lässyttävällä äänensävyllä itsestäänselvyyksiä kuin vähäjärkiselle, kuten että raskauden aikana ei sitten saa käyttää alkoholia. No, itsepä sanoin meneväni kavereiden kanssa juhlimaan synttäreitäni...
Itellä koko raskauden ajan paino tippunu ja ollu kova huoli asiasta. Terkka ei muuta ole tehny ku hartioita kohauttanut ku oon puhunu huolestani ja päivitellyt ruokavaliotani et onko siinä joku vika ja et oon valmis kyllä muuttaa ruokatottumuksiani. En oo saanu mtn tukea, apua tai ees rauhottelua painon putoamisesta. Ylipainoa on muttei sairaalloisen paljon. Kohta aletaa jo olee siinä rajoilla et en oo ylipainonen ja on jo rv 34 menossa.
No sattui sellanen joka tivaamalla tivasi mun ja lapsen isän seksitavoista. Oli aika nöyryyttävää.
Esikoista odottaessa en ollu lapsen isän kanssa yhdessä. Isä tiesi raskaudessa ja oli halukas alusta asti olemaan lapsen elämässä. Neuvolassa täti ei tätä ymmärtänyt vaa puhu musta ja isästä pariskuntana vaikka kui väänsin rautalangasta ettei me olla yhdessä. Kyseli jopa et onko hääpaikka varattu ku alkais olee jo kiire ku vielä mahdun häämekkoon. Ja tää tapahtu siis vuonna 2014 et ei todellakaa ollu mikää eka kerta ku sinkku äiti tulee neuvolaan, päinvastoin varmasti jo arkipäivää. Sen höpötykset meni jo nii hermoo et vaihdoin lopulta terkkaria.
Vierailija kirjoitti:
No sattui sellanen joka tivaamalla tivasi mun ja lapsen isän seksitavoista. Oli aika nöyryyttävää.
Teitkö valituksen?
Olin tehnyt noin 20-vuotiaana abortin ja nyt odotin uutta vauvaa 30-vuotiaana. Terkka oli hyvin asiaton ja epäammattimainen ekalla käynnillä abortin suhteen, tiedusteli että miksi nyt päätin pitää lapsen kun tein abortin 10v sitten, ja kehotti minua miettimään uudelleen ennen kun ”aiot abortoida tämänkin”. Tein hänestä valituksen ja vaihdoin toiseen.
Terkka jankkasi milloin mennään mieheni kans naimisiin. Useamman kerran otti aiheen esiin saman käynnin aikana.
Mut on yllättäny sen, kuinka nihkeitä tyyppejä monet neuvolaterkat on. Synnärillä ja ultrassa tullut vastaan mukavia tapauksia, vaikka oon kuullut pelotteluja noista synnytyskokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitkö valituksen?
Oli eka lapsi ja kaikki uutta, niin ei oikein tullu mieleen silleen. Jotenki kai kuviteltii että se kuuluu asiaan... Ihmeteltiin kyllä.
Mä en oikeasti ihmettele yhtää kun näitä tarinoita lukee et minkä takia Suomessa on syntyvyys laskussa. Tajuaakohan yhtää noi terkkaritkaan, et miten ilkeitä ne saattaa itse olla? Varsinkin jos puhuu tohon tyyliin ekaa lasta odottavalle äidille jolla tunteet pinnassa jo muutenkin..... Vähän vois kyllä tota asennetta muuttaa toiseen....
Eiköhän täällä oo jo muutama terkkari alapeukuttamassa ;)
Hoitaja vänkäsi kaikessa vastaan. Sanoin, että synnytys ja imetys ei ainakaan vielä pelota ja en stressaa sitä, kun ne voi mennä hyvin eri tavalla kuin suunnittelee. Eiköhän hoitaja siihen todennut, kuinka synnytys voi mennä monella tavalla pieleen ja miten vaikeaa, kivuliasta ja ikävää imetys voi olla. Tiedän toki, mutta tarvitseeko tulevalle äidille maalailla uhkakuvia oikein tieten tahtoen?
Vierailija kirjoitti:
Ei näihin tarvitse vastata mitään. Neuvola on vapaaehtoinen palvelu ja sinä olet siellä asiakas, jota palvellaan. Jos neuvolan th alkaa vaikeaksi, niin sanot, että haluat vaihtaa th tai vaihdat yksityiselle. Ei siellä tarvitse kuunnella mitään epäasiallista.
Ei tämä niin kamala, mutta vähän outo mielestäni. Lapsen piti 4 v käynnillä saada rokotus, tästä oltiiin kotona puhuttu ja sovittu, että näin tehdään, vaikka vähän jänittääkin.
Terkka lähestyy piikki kourassa salaa selkänsä takana mitään kertomatta, kun oltiin riisuttu.
Sanoin, että entäs jos kuitenkin sanoisin lapselle että pistetään. "No, jos nyt sitten haluat".
Ei tämän ikäistä salaa pistellä, johan siitä traumat melkein saa, vaan avoin ja rehellinen pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näihin tarvitse vastata mitään. Neuvola on vapaaehtoinen palvelu ja sinä olet siellä asiakas, jota palvellaan. Jos neuvolan th alkaa vaikeaksi, niin sanot, että haluat vaihtaa th tai vaihdat yksityiselle. Ei siellä tarvitse kuunnella mitään epäasiallista.
Joo on se vapaaehtoinen, mutta jos et käy, niin lasua paukkuu. Sitten ne tulee kotiin.
Etukäteen sitä kuvitteli, kuinka neuvolassa oltaisiin empaattisia ja aidosti kiinnostuneita sinun ja vauvan voinnista. Kattia kanssa. Kamalaa nipotusta, kyyläystä ja muihin vertailua.
Täti oli ihan pihalla kaikesta, oli uusi työntekijä. Jatkuvasti kyseli kollegalta oven takaa neuvoja eikä edes osannut vastata, järjestetäänkö synnytysvalmennusta. Käynneistä meni pitkään siihen, kun täti vaan pläräsi papereita ja mietti, mistä tiedot löytyy. :D