Kerrostalon mummot haluavat muuttaa sääntöjä niin ettei ulkopuolinen firma hoida käytännössä mitään taloyhtiön töitä vaan asukkaat tekevät kaikki työt itse
lukuun ottamatta lumen aurausta johon tarvitaan aurauskalustoa. Itse omistan kyseisestä kerrostalosta asunnon mutta mulla ei ole minkäänlaista halukkuutta alkaa ajaa nurmikkoa kesällä, trimmata puskia, liputtaa jne.
Onko minun pakko osallistua kyseisiin toimiin mikäli yhtiökokous päättää asukkaiden tekevän työt itse jatkossa?
Kommentit (122)
Voithan sä aina palkata jonkun tekemään noi työt.
Olin vuokralla tuollaisessa talossa. Tein osani, eli oli kiertävä rappusiivous. Sen talon rappu oli kaikista siisteinä missä olen ikinä.asunut. Siivous vei aikaa 1/2h kk. Minulle sanottiin, että ei ole pakko, koska olen vuokralainen. En tiedä tarkoittiko se, että omistajien olisi pakko, mutta tuskin siihen voi kukaan pakottaa. Mutta miten ihmeessä mummot jaksaa siivota rappua ja tyhjentää pihan roskia yms?
Jaahas, no mites nuo mummot luulevat jaksavansa hoitaa liputus ja nurmenleikkaus hommelit.
Millainen ruohonleikkuri taloyhtiöllä itsellään on, ja miten paljon sitä leikattavaa on?
Mitä muita asioita huoltofirma on talossa hoitanut kuin lumi-ja ruohonleikkuu ja pensaiden hoidon.
Eivät vanhat ihmiset noita asioita jaksa hoitaa. Kuka muka nostaisi lipun ja leikkaisi nurmikon, kun yksi papoista ja mummoista olisi sairaalassa jne. jne.
Aloitus on pelkkä provo, kertakaikkisen typeryyden kyllästämä.
Meidän yhtiössä on ollut 80-luvulta asti, että tehdään itse (rivari). Käytännössä se menee niin, että 6 asunnosta 4 viitsii pitää omaa pihaa kunnossa, 2 ei ole ikinä edes omaa nurmikkoaan ajanut ja minä ja mieheni hoidetaan lähes yksin yleisen pihan hoito. Ei meidänkään olisi mikään pakko, mutta veetuttaa kuopat tiellä, lumet pihassa, rikkinäiset lamput, ajamattomat nurmikot ja puskat. Ja kyllä, sama homma olisi omakotitalossa ja sellaista tässä etsitään, työn määrä ei ainakaan kasva... Ja mielenkiinnosta voisi parin vuoden jälkeen mennä katsomaan, millaisessa kunnossa nurkat on 🤣
Hommahan menee niin että ne vanhukset eibät halua maksaanulkopuoliselle vaan tulevat marmattamaan nuoremmille tekemättömistä töistä koska 'he ovat oman osuutensa jo tässä elämässä tehneet'.
Talkootyö on taloyhtiössä aina vapaaehtoista eli sua ei voida pakottaa tekemään mitään. Eli jos et halua osallistua, niin eivät voi taloyhtiössä asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kyllä, käytännössä ei. Mene kuitenkin sinne yhtiökokoukseen ja tee tämän selväksi, vaadi kirjaamaan se pöytäkirjaankin, niin ei tule sitten narinaa jälkikäteen. Tai tulee, mutta voit todeta, että tiesitte tämän kyllä kun päätöstänne teitte.
Asia on yksiselitteinen, ei tarvitse edes periaatteessa. Tuo on täysin vapaaehtoista talkootyötä.
Tosiasia on, että mummot hyytyvät aika nopeasti, kun töitä pitää tehdä oikeasti.
Eli en suostuisi oikeastaan edes ajattelemaan enempää asiaa. Nyt siis vain mummojen ja pappojen iät selkeästi tietoon kaikille ja esille kysymys ilmoille, onko fiksua ajatella edes asiaa.
nämä hommat menevät käytännössä niin, että muut tekevät myös mummojen hommat. Mummot sitten katsovat karsaasti päältä ja mieluusti toimivat tarkastajina ja kymppeinä kyttäämässä ja neivomassa. Mummot ovat kovia säästämään. Samalla kuitenkin ovat kovia pitämään huolen siitä, etteivät itse joudu tekemään mitään. Vetoavat ikäänsä jne. Älkää menkö tähän ansaan. Näistä ei tule kuin riitoja jälkikäteen. Meillä taloyhtiössä ulkoistettiin hommat juuri siksi, ettei mummoille mikään työn jälki kelvannut, ilmaisia neuvoja ja kyttäämistä kyllä riitti ja kun myöskään osa nuoremmista ei kokenut velvollisuudekseen osallistua eivätkä myöskään vuokralaiset sietäneet ilmaistyövoimana olemista (tietenkään), hommat jäivät niiden tehtäväksi, jotka jäivät väliinputoajiksi. Ihan kakkaa ja äärimmäisen epäreilua.
Mene pätemään/möykkäämään vaikka suomi24 palstalle missä ei ole moderaattoreja ja jätä asialliset ketjut tällä palstalla rauhaan. Tietämättömyytesi on sitä luokkaa, että olet joko alaikäinen, kehitysvammainen tai et ole ikinä omistanut omistusasuntoa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, no mites nuo mummot luulevat jaksavansa hoitaa liputus ja nurmenleikkaus hommelit.
Millainen ruohonleikkuri taloyhtiöllä itsellään on, ja miten paljon sitä leikattavaa on?
Mitä muita asioita huoltofirma on talossa hoitanut kuin lumi-ja ruohonleikkuu ja pensaiden hoidon.
Eivät vanhat ihmiset noita asioita jaksa hoitaa. Kuka muka nostaisi lipun ja leikkaisi nurmikon, kun yksi papoista ja mummoista olisi sairaalassa jne. jne.
Aloitus on pelkkä provo, kertakaikkisen typeryyden kyllästämä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän yhtiössä on ollut 80-luvulta asti, että tehdään itse (rivari). Käytännössä se menee niin, että 6 asunnosta 4 viitsii pitää omaa pihaa kunnossa, 2 ei ole ikinä edes omaa nurmikkoaan ajanut ja minä ja mieheni hoidetaan lähes yksin yleisen pihan hoito. Ei meidänkään olisi mikään pakko, mutta veetuttaa kuopat tiellä, lumet pihassa, rikkinäiset lamput, ajamattomat nurmikot ja puskat. Ja kyllä, sama homma olisi omakotitalossa ja sellaista tässä etsitään, työn määrä ei ainakaan kasva... Ja mielenkiinnosta voisi parin vuoden jälkeen mennä katsomaan, millaisessa kunnossa nurkat on 🤣
Me tehtiin sama homma, tosin luhtitalosta muutettin omakotitaloon. Siellä luhtitalossa oltiin ainoat, jotka esim. talvella kolas ja hiekotti pihaa. Ja vetiin puutarhajätteet kaatopaikalle. Ja hommattiin uusia pihavälineitä rikkinäisten tilalle. Jne jne.
Nyt omakotitalossa ihan mahtavaa, työn määrä oikeestaan pienempi kun ei oo muita sotkemassa pihaa ja rikkomassa työvälineitä!
Miten tällaiset hoidetaan silloin, jos joku on vaikka koko kesän pois asunnostaan, kesäasunnolla? Ei kukaan matkusta mökiltään kaupunki vain nostamaan lippua tai lakaisemaan rappusia. Lipunnosto ei muutenkaan kaikilta onnistu esim. työaikojen tms vuoksi toivottuun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaiset hoidetaan silloin, jos joku on vaikka koko kesän pois asunnostaan, kesäasunnolla? Ei kukaan matkusta mökiltään kaupunki vain nostamaan lippua tai lakaisemaan rappusia. Lipunnosto ei muutenkaan kaikilta onnistu esim. työaikojen tms vuoksi toivottuun aikaan.
Talkootyöhön ei tarvitse osallistua. Siinäpä ratkaisu.
Mikäs siinä, anna mummojen leikellä nurmikkoja ihan rauhassa. Ei sinun ole mikään pakko talkoisiin osallistua.
Itse ainakin ilmoittaisin varsin selkeästi yhtiökokouksessa, että itselläni ei ola aikaa, eikä kiinnostusta tehdä talkoilla yhtään mitään, mutta jos joku haluaa kyseiset hommat välttämättä talkoilla hoitaa, niin siitä vaan, mutta jättäkää minun nimeni niistä talkoolistoista pois, sillä itse en ole käytettävissä yhteenkään tehtävään.
Paskat. Ihme itkemistä. Minä en ikinä välitä pätkääkään mistään helvetin yhteisistä naapuruston talkootöistä. Talkoopäivinäkin reippaasti vaan tervehdin muita roskia viedessä muiden tehdessä talkootöitä. En ole ikinä välittänyt pätkääkään. Naapurisuhteiksi riittää harvinaiset tervehdykset, eikä niitäkään aina tarvitse. Jos joku haluaa tehdä talkoona hommat, niin tehköön. Itse en ole ikinä tehnyt kuin omat asiani enkä oleta muiltakaan mitään muuta. Osallistun kyllä kiltisti tietysti yhtiövastikkeella maksamaan huoltoyhtiön joka sitten hoitaa hommat. Jos ei ole varaa maksaa vastiketta, niin muuttakoon muualle.
Omistusasuminen ei ole eläkeläisille.
Montakohan yhtiötä saavat säästöpäissään ajettua purkukuntoon, kun ei ole rahaa huoltoon, eikä varsinkaan isompiin korjausprojekteihin.
Ymmärtäähän sen että eläke ei riitä mihinkään, ja ei paljon yhtiön 10v+ perspektiivi kiinnosta jos ajattelee olevansa silloin kuollut.
Huoltofirmojen tekemän työn laatu on usein sen verran luokatonta, että asukkaiden pitää kuitenkin käydä piha, rappukäytävät ym. siistimissä, jos osakkeidensa arvosta ja asuinviihtyvyydestä välittävät. Ja kuinka paljon kannattaa maksaa siitä, että huoltofirman äijä käy vaihtamassa rappukäytävän palaneen lampun? Eihän sitä lampun vaihtoa kukaan kotonaankaan jollekin frimalle ulkoista, kai? Kaiken huippuina huoltofirmat, jotka uloistavat itsekin työn, jonka tekemisestä niille maksetaan korvaus.
Yhtiökokouksessa lienee muitakin äänivaltaisia kuin mummot. Työssäkäyvillä, perheellisillä on muutakin tekemistä kuin leikata nurmikkoa ja lakaista kuraa rappukäytävistä.
Vierailija kirjoitti:
Huoltofirmojen tekemän työn laatu on usein sen verran luokatonta, että asukkaiden pitää kuitenkin käydä piha, rappukäytävät ym. siistimissä, jos osakkeidensa arvosta ja asuinviihtyvyydestä välittävät. Ja kuinka paljon kannattaa maksaa siitä, että huoltofirman äijä käy vaihtamassa rappukäytävän palaneen lampun? Eihän sitä lampun vaihtoa kukaan kotonaankaan jollekin frimalle ulkoista, kai? Kaiken huippuina huoltofirmat, jotka uloistavat itsekin työn, jonka tekemisestä niille maksetaan korvaus.
Jos huoltofirman työn jälkeen ei ole tyytyväinen, sopimus puretaan ja palkataan uusi firma.
Periaatteessa kyllä, käytännössä ei. Mene kuitenkin sinne yhtiökokoukseen ja tee tämän selväksi, vaadi kirjaamaan se pöytäkirjaankin, niin ei tule sitten narinaa jälkikäteen. Tai tulee, mutta voit todeta, että tiesitte tämän kyllä kun päätöstänne teitte.