Kerrostalon mummot haluavat muuttaa sääntöjä niin ettei ulkopuolinen firma hoida käytännössä mitään taloyhtiön töitä vaan asukkaat tekevät kaikki työt itse
lukuun ottamatta lumen aurausta johon tarvitaan aurauskalustoa. Itse omistan kyseisestä kerrostalosta asunnon mutta mulla ei ole minkäänlaista halukkuutta alkaa ajaa nurmikkoa kesällä, trimmata puskia, liputtaa jne.
Onko minun pakko osallistua kyseisiin toimiin mikäli yhtiökokous päättää asukkaiden tekevän työt itse jatkossa?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko osallistua pihan trimmaukseen. Ei voi vaatia asukasta osallistumaan. Voit maksaa samoin kuin ennen niistä pihajutuista isännöintiin. Kannattaisi keskustella isännöitsijän tai isännöinnin sihteerin kanssa tästä ongelmasta vai joutuuko sieltä muuttamaan pois. On paljon ihmisiä jotka eivät pysty fysiikan vuoksi tai muiden syiden. Paljon helpompaa jos joku tekee koneellisesti lumen aurauksen isolta alueelta. Ehdota että piha muutetaan helppohoitoiseksi, jolloin vaiva vähenee kaikilta.
Mistään talkootyöstä EI tarvitse kenellekään mitään maksaa eikä talkoita tarvitse tehdä jos ei halua.
Olen aina sanonut meidän rivarissa, että jos talkoilla haluatte niin olkaa hyvät, vaadin, että piha on aina aurattu klo 7.30 mennessä. Piste. Ja ilmoitin, että kertaakaan en talkoile. Piste?
Into laantui kummasti.
Ja vuokralla asuvien ei tietysti tarvitse talkoilla jos eivät välttämättä halua. Se on omistajan ongelma.Mä kun etsin asuntoa, niin yhdessä rivariyhtiössä oikeasti hoidettiin lumen aurauksesta lähtien kaikki talkoilla (käytössä oli jonkinlainen kiertävä listasysteemi). Olisipa tosiaan ollut kiva yksin asuvana naisena lähteä lumipyryn jälkeen tekemään lumitöitä, jotta aamuvuorolaiset pääsevät töihin.
Nykyisessä taloyhtiössä järjestetään talkoot pari kertaa vuodessa ja nuo ovat olleet tosi kivoja tapahtumia. Käytännössä talkoissa ollaan siis maalattu aitoja yms. puuhaa, mielelläni olen noihin osallistunut.
Ei sinun olisi tarvinnut. Olisit ihan hyvin voinut ostaa asunnon, ja ilmoittaa että et ole käytettävissä talkoovuoroihin mutta edellytät lumitöiden tulevan silti ajallaan tehdyksi.
Mukavampi tietysti asua talossa, jossa asukkaat ja hallitus ymmärtävät osakeyhtiölakia, mutta ei osakkeenostopäätöstä tarvitse kuitenkaan sen perusteella tehdä, jos on muuten hyvä kauppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko osallistua pihan trimmaukseen. Ei voi vaatia asukasta osallistumaan. Voit maksaa samoin kuin ennen niistä pihajutuista isännöintiin. Kannattaisi keskustella isännöitsijän tai isännöinnin sihteerin kanssa tästä ongelmasta vai joutuuko sieltä muuttamaan pois. On paljon ihmisiä jotka eivät pysty fysiikan vuoksi tai muiden syiden. Paljon helpompaa jos joku tekee koneellisesti lumen aurauksen isolta alueelta. Ehdota että piha muutetaan helppohoitoiseksi, jolloin vaiva vähenee kaikilta.
Mistään talkootyöstä EI tarvitse kenellekään mitään maksaa eikä talkoita tarvitse tehdä jos ei halua.
Olen aina sanonut meidän rivarissa, että jos talkoilla haluatte niin olkaa hyvät, vaadin, että piha on aina aurattu klo 7.30 mennessä. Piste. Ja ilmoitin, että kertaakaan en talkoile. Piste?
Into laantui kummasti.
Ja vuokralla asuvien ei tietysti tarvitse talkoilla jos eivät välttämättä halua. Se on omistajan ongelma.Mä kun etsin asuntoa, niin yhdessä rivariyhtiössä oikeasti hoidettiin lumen aurauksesta lähtien kaikki talkoilla (käytössä oli jonkinlainen kiertävä listasysteemi). Olisipa tosiaan ollut kiva yksin asuvana naisena lähteä lumipyryn jälkeen tekemään lumitöitä, jotta aamuvuorolaiset pääsevät töihin.
Nykyisessä taloyhtiössä järjestetään talkoot pari kertaa vuodessa ja nuo ovat olleet tosi kivoja tapahtumia. Käytännössä talkoissa ollaan siis maalattu aitoja yms. puuhaa, mielelläni olen noihin osallistunut.
Monet eivät ehkä tajua, mitä kaikkea huoltofirman hommiin sisältyy (lumityöt, hiekoitus, haravointi, liputus, nurmikon leikkaus jne.). Harva noita jaksaisi hoidella itse omien päivätöiden ohessa. Taloyhtiön talkoot pari kertaa vuodessa on minusta OK, samalla tutustuu naapureihinkin. Jostain syystä monilla nykyään vain tuntuu olevan asenne, ettei yhtään mitään voida tehdä talkoilla ilman palkkaa. Me ollaan tehty talkoilla omalle piha-alueelle mm. kukkaistutukset, jotka parantavat kaikkien asuinviihtyvyyttä.
Talkoisiin ei lain mukaan ole pakko osallistua.
Katseltiin rivariasuntoja, tosi monessa osakkaat hoitivat piha- alueet kaikkineen. Yhtiövastike oli tietysti pieni mutta mieluummin maksaisimme enemmän ja ulkoistaisimme huoltofirmalle kaiken. Ok-taloon siis päädyimme.
Ei tietenkään voi pakottaa.
Mutta tämä on ikuisuusongelma taloyhtiöittä, toisaalta halutaan, että on halvat yhtiövastikkeet ja purnataan aina vastaan, kun ehdotetaan niiden nostamista, toisaalta ei kuitenkaan jakseta tehdä esim. talonmiehen hommia talkootyönä, vaan luotetaan siihen, että kyllä ne muutama ahkera hoitaa niinkuin aina ennenkin.
Tilanne on siis paitsi epäreilu, niin myöskin järjetön.
Selasin kerran netistä myytäviä asuntoja ja vastaan tuli sellainenkin rivariyhtiö, jossa kattoremontti oli tehty talkoilla. Miten mahtaa käydä putkiremontin aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin sitten pysyä pois taloyhtiön hallituksesta. Hallitus on oikeudellisti vastuussa, jos joku liukastuu hiekoittamattomalla pihalla tai saa päähänsä jäätä katolta.
Koko taloyhtiö on myös vastuussa. Hallituksen vastuu on ositettava aukottomasti myös. Hallitus voi helposti osoittaa resurssien puutteen, joka johtuu itarista osakkaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Into laantui kummasti.
Nykyisessä taloyhtiössä järjestetään talkoot pari kertaa vuodessa ja nuo ovat olleet tosi kivoja tapahtumia. Käytännössä talkoissa ollaan siis maalattu aitoja yms. puuhaa, mielelläni olen noihin osallistunut.Ei sinun olisi tarvinnut. Olisit ihan hyvin voinut ostaa asunnon, ja ilmoittaa että et ole käytettävissä talkoovuoroihin mutta edellytät lumitöiden tulevan silti ajallaan tehdyksi.
Mukavampi tietysti asua talossa, jossa asukkaat ja hallitus ymmärtävät osakeyhtiölakia, mutta ei osakkeenostopäätöstä tarvitse kuitenkaan sen perusteella tehdä, jos on muuten hyvä kauppa.
Itse en kyllä muuttaisi tuollaiseen yhtiöön, olisi kurjaa jos heti menisi naapureiden kanssa napit vastakkain kun en suostuisi osallistumaan talkootyöhön (jotkut "normaalit" syys- tai kevättalkoot toki on OK).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltofirmojen tekemän työn laatu on usein sen verran luokatonta, että asukkaiden pitää kuitenkin käydä piha, rappukäytävät ym. siistimissä, jos osakkeidensa arvosta ja asuinviihtyvyydestä välittävät. Ja kuinka paljon kannattaa maksaa siitä, että huoltofirman äijä käy vaihtamassa rappukäytävän palaneen lampun? Eihän sitä lampun vaihtoa kukaan kotonaankaan jollekin frimalle ulkoista, kai? Kaiken huippuina huoltofirmat, jotka uloistavat itsekin työn, jonka tekemisestä niille maksetaan korvaus.
Jos huoltofirman työn jälkeen ei ole tyytyväinen, sopimus puretaan ja palkataan uusi firma.
Ja varmaa ilmeisesti on, että vaihtamalla paranee ja aina löytyy uusi firma kokeiltavaksi.
Turhaa vääntöä. Taloyhtiön yhteisiä tiloja ei tarvitse siivoilla, tai pihoja kunnostaa jos ei halua. Sitä vartenhan monet kerrostaloon muuttavat, että ei olisi näitä rasitteita.
Meidän taloyhtiössä ei mummot määräile. Kevät ja syystalkoot ja en oo ikinä osallistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltofirmojen tekemän työn laatu on usein sen verran luokatonta, että asukkaiden pitää kuitenkin käydä piha, rappukäytävät ym. siistimissä, jos osakkeidensa arvosta ja asuinviihtyvyydestä välittävät. Ja kuinka paljon kannattaa maksaa siitä, että huoltofirman äijä käy vaihtamassa rappukäytävän palaneen lampun? Eihän sitä lampun vaihtoa kukaan kotonaankaan jollekin frimalle ulkoista, kai? Kaiken huippuina huoltofirmat, jotka uloistavat itsekin työn, jonka tekemisestä niille maksetaan korvaus.
No sinähän sen lampun sitten reippaana ihmisenä vaihdat. Ja sen seuraavankin lampun. Ja sitä seuraavan. Muista ostaa samalla kertaa iso satsi polttimoita, että riittää pitemmäksi aikaa! Ei tarvi jatkuvasti kaupoilla rampata.
Mutta kun sinne kauppaan kerta lähdet, niin voisit myös ostaa uuden haravan taloyhtiölle. Niin ja kätevänä ihmisenähän vaihdat myös kottikärryyn uuden renkaan, nykyinen on rikki.
Ja lista vaan jatkuu.. Tervetuloa talkoomuotoiseen taloyhtiöön!
Kyllähän noita lamppuja kaapista yleensä löytyy ja tulee yhden palaessa vaihdettua. Ei se nyt sen suurempi ongelma ole vaihtaa lampun kotona tai kellarin käytävässä. Joskus on tullut vaihdettua rappukäytävän palohälyttimeen patterikin! Ja taloyhtiön saunan kelloon! Ajattele. Talkootyön ideana on, että tekijöiden määrän lisääntyessä yhden tekemän työn määrä vähenee. Hyöty koituu osakkaille asuinviihtyvyyden, asumiskustannusten vähemisen ja osakkaiden arvon ja jälleenmyytävyyden muodossa - jos siis osakkaita asuinviihtyvyytensä, asumiskustannukset ja omaisuutensa arvo ja jälleenmyyytävyys kiinnostaa. Satavarmasti piha-alueet ovat siistimmät, jos talon pihoilla liikkuvat asukkaat korjaavat epäkohtia kuin että huoltofirma sitä tekee. Taloyhtiössä on helposti sata työkykyistä asukasta, jotka kaikki kulkevat pihoilla päivittäin. Jos vähänkään aktiivisempi taloyhtiö on, jossa on puutarha istutuksineen, grillit yms. asukkaiden käytössä, niin kyllä se asukkaiden vastuulla yleensä on niitä hoitaa. Kottikärryn rengas ei ole vaikea ostaa ja vaihtaa eikä sitä tarvitse tehdä kuin ehkä kerran kymmeniin vuosiin. Haravan oston ei luulisi olevan hankalaan senkään. Jos huoltofirmojen jäljiltä pihat ym. olisivat siistit, niin ei siellä asukkailla olisi tekemistä. Huoltofirmojen työnlaatu vain on usein niin heikkoa, että työtä kyllä riittää holtofirman jäljiltä vaikka kuinka. Tietysti jos asukkailla on varaa ja halua maksaa, niin sitten varmaankin saa hyvääkin työnlaatua. Tosin kuinka monella huoltofirmalla on puutarhurit yms. palkkalistoilla? Taitaa huoltofirmat toimia vain maksun ottavana välikätenä monen taloyhtiön tilaamaan työn osalta. Ja välttämättä eivät ulkoista töitä edes taloyhtiön kannalta kannattavammille firmoille. Jos sitten osakkaiden asenne on, että minä en ainakaan tee mitään, niin se on sitten omaan pesään paskomista.
A siantuntija kirjoitti:
Turhaa vääntöä. Taloyhtiön yhteisiä tiloja ei tarvitse siivoilla, tai pihoja kunnostaa jos ei halua. Sitä vartenhan monet kerrostaloon muuttavat, että ei olisi näitä rasitteita.
Mutta ilmeisesti siivottaa kuitenkin riittää, jos siivoaminen kiinnostaa. Hyvä myyntilause.
Meillä oli tuollainen taloyhtiö, oli kiertävä talkkari-vuoro, eli jokainen asunto hoiti tehtäviä (piha-alueen siisteys, ruohonleikkuu, lumenluonti, lipun salkoon vetäminen, vesimittarin lukemien ilmoittaminen, hiekoitus jne.) kuukauden verran vuorollaan. Meidän vuoro sattui olemaan tammikuussa, eli aina sai olla tekemässä lumihommia tai hiekoittamassa, onneksi naapurit auttelivat silloin kun tuli oikein paljon lunta. Yksi tietty naapuri otti sellaisen valvojan roolin ja valitti aina jos joku unohti vetää lipun salkoon tai jos nurtsia ei oltu leikattu riittävän usein.
Remonttihommat, kuten aidan korjaus ja maalaus tehtiin talkoina, oikeastaan joka vuosi oli jotain fiksattavaa. Olin aika iloinen kun muutettiin pois.
Omassa taloyhtiössä on lumityöt ja hiekoitus ulkoistettu. Alussa lumityöt hoidettiin kiertävän listan perusteella, mutta ei se toiminut. Kerrankin oli ihan tolkuton lumipyryviikko ja sen viikon lumityöt meni listan mukaan eläkeläisnaiselle. Meillä on kuitenkin iso parkkipaikka, joten tehtävä oli mahdoton.
Muuten pihatyöt hoidetaan omin voimin. Minä en koskaan mene leikkaamaan ruohoa, kuopsuttamaan pihaa tai haravoimaan lehtiä. Minulla on hyvin hankala astma enkä halua sairastuttaa itseäni. Jos se jotakin haittaa, niin ei voi mitään.
Meillä yksi pariskunta hoitaa ulkotyöt ja sisätilojen siivouksen. Maksetaan pientä korvausta heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Into laantui kummasti.
Nykyisessä taloyhtiössä järjestetään talkoot pari kertaa vuodessa ja nuo ovat olleet tosi kivoja tapahtumia. Käytännössä talkoissa ollaan siis maalattu aitoja yms. puuhaa, mielelläni olen noihin osallistunut.Monet eivät ehkä tajua, mitä kaikkea huoltofirman hommiin sisältyy (lumityöt, hiekoitus, haravointi, liputus, nurmikon leikkaus jne.). Harva noita jaksaisi hoidella itse omien päivätöiden ohessa. Taloyhtiön talkoot pari kertaa vuodessa on minusta OK, samalla tutustuu naapureihinkin. Jostain syystä monilla nykyään vain tuntuu olevan asenne, ettei yhtään mitään voida tehdä talkoilla ilman palkkaa. Me ollaan tehty talkoilla omalle piha-alueelle mm. kukkaistutukset, jotka parantavat kaikkien asuinviihtyvyyttä.
Jos paljon lunta sataa, niin useimmiten se taloyhtiöissä tarkoittaa, että jokin aika piha-alueilla on lunta siinä määrin, ettei pihalla kulku ole helppoa etenkään ikäihmisille - ellei kukaan asukkaista tartu lumilapioon ja kolaan missään määrin. Hiekoitusta varten huoltofirma voi tuoda hiekoituslaatikon talonyhtiön pihaan, josta asukkaat voivat tarvittaessa hiekoittaa liukkaita paikkoja.
Asunto-osakeyhtiön talkootöihin, mikä tuokin, osallistuminen ei ole pakollista. Eikä se, ettei osallistu töihin, saa nostaa asukkaan vastiketta. Eli tuollainen päätös voidaan tehdä, mutta ketään ei voida velvoittaa noudattamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinähän sen lampun sitten reippaana ihmisenä vaihdat. Ja sen seuraavankin lampun. Ja sitä seuraavan. Muista ostaa samalla kertaa iso satsi polttimoita, että riittää pitemmäksi aikaa! Ei tarvi jatkuvasti kaupoilla rampata.
Mutta kun sinne kauppaan kerta lähdet, niin voisit myös ostaa uuden haravan taloyhtiölle. Niin ja kätevänä ihmisenähän vaihdat myös kottikärryyn uuden renkaan, nykyinen on rikki.
Ja lista vaan jatkuu.. Tervetuloa talkoomuotoiseen taloyhtiöön!
Ja senkin voi sanoa, että se huoltofirman vaihtama lamppu on melko varmasti se kaupan halvin ja surkein lamppu.
Mä kun etsin asuntoa, niin yhdessä rivariyhtiössä oikeasti hoidettiin lumen aurauksesta lähtien kaikki talkoilla (käytössä oli jonkinlainen kiertävä listasysteemi). Olisipa tosiaan ollut kiva yksin asuvana naisena lähteä lumipyryn jälkeen tekemään lumitöitä, jotta aamuvuorolaiset pääsevät töihin.