Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääparia muistetaan, vaikkei päästä häihin!?

Vierailija
03.02.2014 |

Jos ystäväsi täyttää vuosia etkä pääse synttärikekkereihin, onnittelu tekstarilla riittää. Mutta häät on minun mielestäni eri juttu, ne on sen verran isommat, once in a lifetime, että mielestäni hääparia pitää muistaa vaikkei pääsisikään häihin! Jo hääkutsun saaminen on mielestäni aika iso kohteliaisuus, osoittaa että hääpari pitää kutsuttuja tärkeinä ja läheisinä ja monesti ovat nähneet vaivaa jo pelkän kutsun tekemiseen ja lähettämiseen.

Olen itse tottunut siihen, että perheeni on aina muistanut kaikkia hääpareja, jopa kihlapareja, vaikkei ole päässyt juhliin. Äitini on aina laittanut jopa hieman ylimääräistä lahjarahaa menemään silloin kun emme ole päässeet häihin eikä meillä ole siten mennyt rahaa hääpaikkakunnalle matkustamiseen yms.

Noh menimme itse naimisiin, ja olin ehkä pikkuisen yllättynyt siitä, että emme saaneet minkäänlaista muistamista moniltakaan, jotka eivät päässeet häihimme. Heidän joukossaan oli sekä todella rikkaita että melko pienituloisia ihmisiä, mutta onnittelukortin ostaminen tai tekeminen ei kai ole kenellekään rahallisesti ylivoimaista? Vaikka itselläni ei olisi paljon rahaa, veisin hääparille myöhemmin vaikka halvan kuoharipullon pienenä muistamisena. Mutta suurimmalta osalta poisjättäytyneistä tuli vain ilmoitus: emme valitettavasti pääse häihinne + syy.

Kuulostanko itsekkäältä tai ahneelta? Voitte sanoa niin, mutta olen tottunut hyviin tapoihin, edes kortin antamiseen tai no edes puhelinsoittoon ja kuulumisten kyselyyn häiden jälkeen!!! Nyt tuli lähinnä sellainen olo, että joitakin ihmisiä ei kiinnosta pätkän vertaa, vaikka pidämme heitä läheisinä ystävinä.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksim Lahjan antaja!

Terveisin nro 79.

Vierailija
82/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:48"]

Mun mielestä OIKEASTI läheiset ystävät pääsevät häihin. Kaikki syyt (paitsi vakavat terveydelliset) ovat tekosyitä. 

[/quote]

Höpsistä. Jos häät ovat suureelliset, ovat lahjatoiveetkin usein todella pröystäilevät, joskus on myös pukukoodi. Kaikilla ei ole varra, ja/tai halua panostaa moiseen. Olen suosiolla jättänyt moukka-häät väliin! Jos tarkoitus on rahankeruu, ei minua kiinnosta osallistua!

Ilmoitan, että en pääse ja samlla kiitän kutsusta!

Ja kiitos kysymästä, pidimme pienet häät, kutsuttuna lähisuku, eikä lahjalistoja/rahankerjuuta ollut. Ja hyvät juhlat olivatkin! Lahjaksi saimme tarpeellista, ja jokainen uskalsi "lahjoa" kykynsä mukaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:43"]

Kertokaa nyt hei oikeasti, mistä sen ruokakustannuksen summan tietää!

[/quote] No eihän sitä mistään tiedä ennakkoon, joskus häissä on ruokana keitto ja joskus pitopöytä, kysy hääparilta vaivihkaa ennakkoon.

[/quote]

Mutta siis kysyykö ihmiset näitä ennakkoon? Aina hääketjuissa kerrotaan, että lahjan pitäisi olla hinnaltaan sama kuin vieraan ruokakustannukset, mutta mistä ne kustannukset tiedetään?

[/quote]

Täytän kohta 59 vuotta, ja nyt vasta saan tietää että häälahjan arvo on verrannollinen tarjoilun hintaan. Anteeksi nyt mutta taidan kuolla nauruun! Onko ihmisiltä jossakin vaiheessa kadonnut suhteellisuudentaju?

Vierailija
84/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:55"]

Itselläni on kyllä ollut tapana muistaa ystäviäni, joiden häihin en ole päässyt. Äkkiseltään tulee mieleen kuudet häät, jotka olen missannut. Usein olemme ystäväporukalla ostaneet yhteisen isomman lahjan, johon olen osallistunut samalla osuudella kuin muutkin, vaikka en olekaan päässyt häihin paikalle. Sitten on parit häät olleet valtameren takana ja olen lähettänyt lahjan postitse. Itselleni ainakin omat ystävät ovat sen verran tärkeitä, että olen halunnut olla heidän suuressa juhlassaan sekä ajatuksissa että muistamisen kautta mukana. 

[/quote]

Juu ja tästä ketjusta päätellen, ne sun lahjat on kiikutettu kirppikselle, kun eivät sovi sisustukseen.

Minä repeän tälle ketjulle!

Vierailija
85/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä erityisesti odottanut muistamisia keneltäkään. Toivoin että mahdollisimman moni pääsee paikalle, kiitoskortti meni kaikille jotka olivat juhlissa tai olivat lähettäneet kortin tai lahjan tai muuten onnitelleet. Mä en olisi loukkaantunut siitä jos joku olisi tullut juhliin ilman muistamisia, enkä siitä jos joku pois jäänyt ei muistanut millään tavalla.

Se vähän kyllä ärsytti että osa ei viitsinyt senkään vertaa että olisi ilmoittanut onko tulossa, vaikka sitä nimenomaan kutsussa pyydettiin. Juhlien järjestäminen kun kuitenkin vaatii tietoa siitä montako henkilöä on tulossa. 

Vierailija
86/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä ja ahnetta on odottaa saavansa lahjoja ihmisiltä, jotka eivät osallistu häihinne. Kohteliaisuutta ja onnitteluja on lupa odottaa, jos kyseessä on läheinen ystävä tai sukulainen, mutta kyllä onnittelukortin lähettäminen olisi hyvä tapa muillekin.

Vierailija
87/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tällä hetkellä niin tiukka tilanne rahallisesti, että joka euro mietittävä tarkkaan. Esin lainat maksetaan ja sitten ruokaa ostellaan sen mukaan mitä jää. Jos alkaisi satamaan hääkutsuja, niin ei olisi varaa lähteä juhliin, eikä todellakaan laittaa edes sitä 20 euroa kenenkään matkalahjakorttiin.

Täytyy ymmärtää ihmisten erilaiset tilanteet. Aina ei vaan pysty. Mutta jos mulla olisi ylimääräistä, niin sitten voisin antaa.

88/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu - olen nimittäin itse menossa lauantaina naimisiin ja me esitimme kutsun yhteydessä toiveen osallistua rahallisesti häämatkamme "sponsorointiin", mikäli vieras haluaa meitä muistaa. Saimme tästä paljon POSITIIVISTA  palautetta. Ihmiset totesivat, että on helpompi laittaa rahaa tilille kuin miettiä mitä me tarvitsisimme. Ja emmehän me mitään tarvitsekaan, kun kaksi aikuista liittää taloutensa yhteen, tavaraa on enemmän kuin kylliksi. Lisäksi olemme todenneet ystävillemme ja tutuillemme, että toki lahjoja ja muistamista tärkeämpää on se, että he pääsevät osallistumaan juhlaamme ja tekemään siitä ikimuistoisen.

No, on muutama ihminen jotka eivät pääse paikalle, ovat ilmoittaneet tästä, onnitelleet ja muistaneet myös "rahallisesti".

Vaikka en todellakaan mittaa ihmisen arvoa rahassa / lahjassa, niin kyllähän se kertoo ihmisen luonteesta paljon jos hän muistaa hääparia, vaikkei voikaan itse saapua paikalle.

Ap:n pointtikaan ei todellakaan ollut, että joku olisi kerjäämässä lahjaa toiselta, vaan nimenomaan HYVÄT TAVAT, jotka valitttavasti niin usein tänäpäivänä unohtuvat. Ihmiset ovat itsekkäitä ja ajattelevat itsekkäästi,harvassa ovat nämä, jotka osaavat käyttäytyä hyvien tapojen mukaisesti. Eikä nyt todellakaan ole kyse mistään nykyajasta/ennen vanhaan ajasta, vaan ihan vaan hyvistä käytöstavoista.

Vierailija
89/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 19:43"]

Ja kuinka helppoa olisi laittaa vain parikymppiä häämatkatilille! Pieni muistaminen! Meilläkin oli häämatkatilin numero kutsussa ja selitimme erikseen ihmisille, ettemme kaipaa lahjoja kuten kodin tavaroita, mutta jos on aikeissa antaa jotain niin osallistuu sitten pienesti häämatkaan. Ei pitäisi monillekaan työssäkäyville ja kiireisille olla liian paha muistaminen laittaa tilille jotain... mutta monia ei vain kiinnosta! Todella mielelläni itse laitan joka kerta kun saan hääkutsun. -Ap.

[/quote]

No siinä mielessä on kyllä aika lapsellista kiukuttelua sinulta tuo että jotkut sukulaiset eivät muistaneet yhtään mitenkään, kun oikein hääkutsuun olet itse rustannut että "emme kaipaa lahjoja, mutta jos on aikeissa jotenkin antaa jotain niin..." Ilmeisesti kovin moni ei ollut aikeissa antaa mitään, varsinkaan kun ei edes häihin tullut. Miksi moinen klausuuli hääkutsussa, jos ei kerran arvon rouvalle kelpaakaan, että kaikki eivät anna teille jotain?

Vierailija
90/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran kaikkea jo on, niin miksi tarvitsee edes rahaa? Meidän tuttava parikunta pyysi, ettei lahjoja/rahaa häälahjaksi, mutta antoivat heidän sydäntä lähellä olevan hyväntekeväisyys järjestön tilinumeron , jonne halukkaat saivat tehdä lahjoituksen. Se oli minusta oiva lahjaidea. Itse en yleensä anna kuin yhden häälahjan per henkilö. Tuntuu typerältä antaa monesti eronneille ja taas naimisiin meneville lahjoja. Häitä pidetään vain lahjojen toivossa ja pian taas erotaan ja sama homma uudestaan.

Vierailija
91/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 08:59"]

Jollakin ei ole sisälukutaitoa, pitäisiköhän sinun mennä takaisin peruskouluun harjoittelemaan luetunymmärtämisiä? Minä kirjoitin, ettemme tarvinneet lahjoja ja sanoimme sen kaikille vieraille, ja siten muutama häihin tullut vieras antoi vain kortin. Paikanpäälle tuleminen ja kortin antaminen olivat aivan ihanaa ja aivan tarpeeksi. Niitä varten, jotka välttämättä halusivat jotain antaa, laitoimme toiveen häämatkaosallistumisesta. Nyt puhuin niistä kutsutuista, jotka eivät muistaneet mitenkään, kortilla tai edes kuulumisten kyselynä häiden jälkeen, koska itselläni on tapana onnitella edes jollakin tavalla niitä, jotka minut kutsuvat häihinsä. En tajua, miksi tätä pitää toistaa täällä. -Ap.

[/quote]

Kultaseni, sinä et ole ehkä kaikkien vieraidesi maailman napa - usko tai älä. Jospa heitä ei sinun naimisiinmenosi kiinnostanut. Ihan yksinkertaisesti. Hääkutsu ei ole minusta vielä mikään velvoite lähetelle onnittelukortteja saati lahjoitella rahaa kenellekään. Monilta tulee kutsut kummin kaimojenkin häihin suuremma lahjamäärän toivossa. Jos on oikeasti läheinen ihminen, niin kyllä silloin muistaa vaikkei häihin pääsisikään.

Vierailija
92/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tökerömpää on laittaa tilinumero kutsukorttiin. Eihän sinne kehtaa laittaa alle 50-100€! Ja jopa kutsuja itse tietää sen. Jos järkätään häät, niin eiköhän ne pidä kustantaa ihan itse eikä pummia vierailta pääsymaksua...

Vierailija
93/93 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuota rahankeruuta en täysin ymmärräkään niin jos se raha on ainoa toive, tulisi sen käyttötarkoitus ainakin esitellä.

Luin joskus joltain palstalta parista, joka aikoi rakentaa talon eteen suuren terassin, lahjarahat käytettiin siis sen rakentamiseen. Jos en ihan väärin muista niin kiitoskorttien lisäksi kaikille lähetettiin terassin valmistuttua vielä kuva valmiista rakennelmasta ja jonkinlainen kahvi-/grillailu-"kutsu".

Tällaiset hieman erilaiset lahjarahan käyttö jutut on mielestäni hauskoja ja ihan paikallaan.

Olenpa ollut hääjuhlassa (vieraita yli 100), mahdolliset lahjat pyydettiin laittamaan tilisiirtona uudelle tilille, josta ne lopulta lahjoitettiin lasten sydänsairauksia hoitavaan tutkimukseen/sairaalaan. Laitoin itse 200e ihan vaan sen vuoksi, että ajatus oli niin äärimmäisen hieno. Ottaen huomioon että hääparin aivan lähipiirissä oli sydänleikattu lapsi.

Sori ot.