Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääparia muistetaan, vaikkei päästä häihin!?

Vierailija
03.02.2014 |

Jos ystäväsi täyttää vuosia etkä pääse synttärikekkereihin, onnittelu tekstarilla riittää. Mutta häät on minun mielestäni eri juttu, ne on sen verran isommat, once in a lifetime, että mielestäni hääparia pitää muistaa vaikkei pääsisikään häihin! Jo hääkutsun saaminen on mielestäni aika iso kohteliaisuus, osoittaa että hääpari pitää kutsuttuja tärkeinä ja läheisinä ja monesti ovat nähneet vaivaa jo pelkän kutsun tekemiseen ja lähettämiseen.

Olen itse tottunut siihen, että perheeni on aina muistanut kaikkia hääpareja, jopa kihlapareja, vaikkei ole päässyt juhliin. Äitini on aina laittanut jopa hieman ylimääräistä lahjarahaa menemään silloin kun emme ole päässeet häihin eikä meillä ole siten mennyt rahaa hääpaikkakunnalle matkustamiseen yms.

Noh menimme itse naimisiin, ja olin ehkä pikkuisen yllättynyt siitä, että emme saaneet minkäänlaista muistamista moniltakaan, jotka eivät päässeet häihimme. Heidän joukossaan oli sekä todella rikkaita että melko pienituloisia ihmisiä, mutta onnittelukortin ostaminen tai tekeminen ei kai ole kenellekään rahallisesti ylivoimaista? Vaikka itselläni ei olisi paljon rahaa, veisin hääparille myöhemmin vaikka halvan kuoharipullon pienenä muistamisena. Mutta suurimmalta osalta poisjättäytyneistä tuli vain ilmoitus: emme valitettavasti pääse häihinne + syy.

Kuulostanko itsekkäältä tai ahneelta? Voitte sanoa niin, mutta olen tottunut hyviin tapoihin, edes kortin antamiseen tai no edes puhelinsoittoon ja kuulumisten kyselyyn häiden jälkeen!!! Nyt tuli lähinnä sellainen olo, että joitakin ihmisiä ei kiinnosta pätkän vertaa, vaikka pidämme heitä läheisinä ystävinä.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mutta mikä järki antaa lahja listan ulkopuolelta? Meillä ainakin kaikki tällaiset mökille, me ei tehty niillä mitään. Mieluummin ilman lahjaa sitten, jos lista on ihan kauhistus.

Vierailija
22/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kaikki kutsutut pääsivät meidän häihimme. Hassua oli, ettei kaksi vieraista tuonut minkäänlaista muistamista, siis edes korttia. Mutta ei haittaa, meillä on jo kaikkea, mitä tarvitsemme, ja turhaa krääsääkin päälle :) Parasta oli, että kaikki arvostivat kutsua ja tilaisuutta tullakseen paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

monasti meillekin on tullut kutsu hääjuhlaan ihmisiltä joita emme laske ystäviksi, joten emme menneet eikä lahjaakaan laitettu.

Vierailija
24/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei kerran viety mitään muistamista, kun meillä meni tosi paljon rahaa matkaan ja vaatteisiin ja meillä oli tosi pienet tulot. Korttia en jaksanut hommata, koska meillä oli pieni vauva ja paikkakunnaltamme ihan oikeasti ei saa kivoja kortteja. Jotenkin kortti olisi tuntunut väkinäiseltä, kun en ollut tavannut morsianta ikinä ja sulhasenkin (miehen kaveri) vain muutaman kerran. Lisäksi kutsussa mielestäni aika selvästi sanottiin, että muistaminen ei ole pakollista.

Vierailija
25/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisimpää on se, ettei laiteta mitään, jos ei häihin mennä. 

itse laittaisin vain sisaruksilleni tai heidän lapsilleen (ja tietty miehen sisaruksille ja heidän lapsilleen). Tosin heidän häihinsä nyt varmaan mentäisiinkin, kun läheisiä olemme. Ihan lähimmille ystäville voisin myös jotain muistamista laittaa. 

Ei niin läheiset ihmiset jäis kyllä ilman muistamisia. Valitan.

Vierailija
26/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:26"]

Me ei kerran viety mitään muistamista, kun meillä meni tosi paljon rahaa matkaan ja vaatteisiin ja meillä oli tosi pienet tulot. Korttia en jaksanut hommata, koska meillä oli pieni vauva ja paikkakunnaltamme ihan oikeasti ei saa kivoja kortteja. Jotenkin kortti olisi tuntunut väkinäiseltä, kun en ollut tavannut morsianta ikinä ja sulhasenkin (miehen kaveri) vain muutaman kerran. Lisäksi kutsussa mielestäni aika selvästi sanottiin, että muistaminen ei ole pakollista.

[/quote]

Minusta tuo on jo aika tökeröä. Itse en olis kehdannut mennä ollenkaan, tulee lähinnä jotkin pummit mieleen... JA olen itsekin työtön, mies opiskelija, eli ei rahassa polskita, mutta kyllä lahjat hommaan, jos juhliin menen. 

Vierailija
27/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:26"]

[/quote]

Minusta tuo on jo aika tökeröä. Itse en olis kehdannut mennä ollenkaan, tulee lähinnä jotkin pummit mieleen... JA olen itsekin työtön, mies opiskelija, eli ei rahassa polskita, mutta kyllä lahjat hommaan, jos juhliin menen. 

[/quote]

Voi voi. Ei sitten pidä kutsussa vakuuttaa, että muistaminen on täysin vapaaehtoista, jos muistamista haluaa. Tavaraa kys. pari ei halunnut.

Vierailija
28/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on todella tökeröä osallistua hääjuhliin viemättä edes korttia.. Ei sitä ristiäisiin ja syntymäpäivillekkään mennä tyhjin käsin. Mielestäni lahjan arvolla ei ole merkitystä, vaan sillä että muistaa edes jollain tavalla hääparia. Jos ei pääse paikalle niin onnittelu ja ilmoitus asiasta riittää minun mielestä.

Ei kaikki parit järjestä häitä huomion ja rahankipeinä. Hääjuhlien järjestäminen on kallista ja osa haluaa oikeasti vain viettää mukavaa juhlaa läheisten ihmisten kanssa. Onko sitä vaikea ymmärtää?

Vierailija
29/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:41"]

Mielestäni on todella tökeröä osallistua hääjuhliin viemättä edes korttia.. Ei sitä ristiäisiin ja syntymäpäivillekkään mennä tyhjin käsin. Mielestäni lahjan arvolla ei ole merkitystä, vaan sillä että muistaa edes jollain tavalla hääparia. Jos ei pääse paikalle niin onnittelu ja ilmoitus asiasta riittää minun mielestä.

Ei kaikki parit järjestä häitä huomion ja rahankipeinä. Hääjuhlien järjestäminen on kallista ja osa haluaa oikeasti vain viettää mukavaa juhlaa läheisten ihmisten kanssa. Onko sitä vaikea ymmärtää?

[/quote]

Mä taas toivoisin, että mahdollisimman moni saapuisi esim. lapsen synttäreille tyhjin käsin, ja olen sitä monelta pyytänytkin!

Se tökero, joka ei silloin kerran vienyt lahjaa

Vierailija
30/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt hei oikeasti, mistä sen ruokakustannuksen summan tietää!

Vierailija
31/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Hienoa, että olette noin kohteliaita, mutta meille tulee joka vuosi useampia hääkutsuja. Olemme mieheni kanssa hyvin sosiaalisia... Mutta lahjomme vain ne, jotka oikesti tunnemme ystäviksemme ja joiden häihin menemme. Häät ovat minusta tylsimpiä juhlia, joita tiedän, joten yli puolet kutsuista ei kiinnosta. Menemme joskus vain kohteliaisuudesta, mutta koska eronneitakin on paljon, emme suhtaudu juhlaan kovin suurella lämmöllä tai mielenkiinnolla. Useimmiten lyömme vetoa, kauanko pari tulee olemaan naimisissa.

Vierailija
32/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan itsekeskeisyys ja ajattelemattomuus näkyy siinä että kehdataan mennä häihin ilman lahjaa. Fiksuinta on pysyä poissa jos ei ole varaa hommata lahjaa.

Vierailija
33/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:46"]

Nykyajan itsekeskeisyys ja ajattelemattomuus näkyy siinä että kehdataan mennä häihin ilman lahjaa. Fiksuinta on pysyä poissa jos ei ole varaa hommata lahjaa.

[/quote]

Jos kutsussa korostetaan, että tärkeintä on, että tulette juhlistamaan häitämme ja muistaminen ei ole pakollista, eikö silloin häälahjan voi jättää antamatta? Vai ihanko lämpimikseen ihmiset noita kirjoittaa?

Vierailija
34/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:41"]

[/quote]

Mä taas toivoisin, että mahdollisimman moni saapuisi esim. lapsen synttäreille tyhjin käsin, ja olen sitä monelta pyytänytkin!

[/quote]

Noh meitä on moneen junaan.

Vierailija
35/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:43"]

[/quote] No eihän sitä mistään tiedä ennakkoon, joskus häissä on ruokana keitto ja joskus pitopöytä, kysy hääparilta vaivihkaa ennakkoon.

Vierailija
36/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:43"]

[/quote] No eihän sitä mistään tiedä ennakkoon, joskus häissä on ruokana keitto ja joskus pitopöytä, kysy hääparilta vaivihkaa ennakkoon.

[/quote]

Mutta siis kysyykö ihmiset näitä ennakkoon? Aina hääketjuissa kerrotaan, että lahjan pitäisi olla hinnaltaan sama kuin vieraan ruokakustannukset, mutta mistä ne kustannukset tiedetään?

Vierailija
37/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kyllä ollut tapana muistaa ystäviäni, joiden häihin en ole päässyt. Äkkiseltään tulee mieleen kuudet häät, jotka olen missannut. Usein olemme ystäväporukalla ostaneet yhteisen isomman lahjan, johon olen osallistunut samalla osuudella kuin muutkin, vaikka en olekaan päässyt häihin paikalle. Sitten on parit häät olleet valtameren takana ja olen lähettänyt lahjan postitse. Itselleni ainakin omat ystävät ovat sen verran tärkeitä, että olen halunnut olla heidän suuressa juhlassaan sekä ajatuksissa että muistamisen kautta mukana. 

Vierailija
38/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:41"]

[/quote]

[/quote]

Noh meitä on moneen junaan.

[/quote]

Mun mielestä ihmisten tavara-ahdistus on kyllä aika tavallista. Voihan AV:llakin todella usein nähdä avauksia, joissa harmitellaan, kun lapset saavat kauheasti krääsää lahjaksi ja koti pursuu vaatetta, kippoa ja kappoa. Tavaraa ei enää arvosteta samalla tavalla kuin vaikka 20 vuotta sitten.

Vierailija
39/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä miksi häihin kutsutaan ns. kumminkaimoja ja hyvän päivän tuttuja. Itse menen vain läheisten ihmisten juhliin. Ei kyllä tarvi ihmetellä jos eivät tule paikalle eivätkä muista lahjalla.

Vierailija
40/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mene häihin EI todellakaan lähetellä postissa toiselle puolelle Suomea lahjoja tms tai vielä naurettavampaa olisi jonkun tilille talletella rahasummia!! ( Onko mitään rumempaa kuin pyytää lahjat tilille rahana????)

Ja pahin mahdollinen yhdistelmä: Juhlat järjestetään julkisella paikalla (ilmaista hääparille!! ) ja vieraita kehotetaan ottamaan omat eväät mukaan!! ( ilmaista hääparille!! ) ja tarpeenvaatiessa oma jakkara tai viltti istumista varten mukaan!! ja vielä kehdataan laittaa tilinnumero kutsuun, johon muistamiset tulee talletttaa!!! Voiko enää pahempaa rahastusta kukaan keksiä??!! Vieraille tulee todella hyväksikäytetty olo ja pahamieli!!  Hävettää kutsujien puolesta :( Jos ei ole rahaa järjestää edes jonkinlaisia fiksuja häitä niin parempi mennä ihan vaan yksin maistraatissa naimisiin, kuin järjestää noin hävettävän köyhät, vieraiden maksamat juhlat.. :(