Hääparia muistetaan, vaikkei päästä häihin!?
Jos ystäväsi täyttää vuosia etkä pääse synttärikekkereihin, onnittelu tekstarilla riittää. Mutta häät on minun mielestäni eri juttu, ne on sen verran isommat, once in a lifetime, että mielestäni hääparia pitää muistaa vaikkei pääsisikään häihin! Jo hääkutsun saaminen on mielestäni aika iso kohteliaisuus, osoittaa että hääpari pitää kutsuttuja tärkeinä ja läheisinä ja monesti ovat nähneet vaivaa jo pelkän kutsun tekemiseen ja lähettämiseen.
Olen itse tottunut siihen, että perheeni on aina muistanut kaikkia hääpareja, jopa kihlapareja, vaikkei ole päässyt juhliin. Äitini on aina laittanut jopa hieman ylimääräistä lahjarahaa menemään silloin kun emme ole päässeet häihin eikä meillä ole siten mennyt rahaa hääpaikkakunnalle matkustamiseen yms.
Noh menimme itse naimisiin, ja olin ehkä pikkuisen yllättynyt siitä, että emme saaneet minkäänlaista muistamista moniltakaan, jotka eivät päässeet häihimme. Heidän joukossaan oli sekä todella rikkaita että melko pienituloisia ihmisiä, mutta onnittelukortin ostaminen tai tekeminen ei kai ole kenellekään rahallisesti ylivoimaista? Vaikka itselläni ei olisi paljon rahaa, veisin hääparille myöhemmin vaikka halvan kuoharipullon pienenä muistamisena. Mutta suurimmalta osalta poisjättäytyneistä tuli vain ilmoitus: emme valitettavasti pääse häihinne + syy.
Kuulostanko itsekkäältä tai ahneelta? Voitte sanoa niin, mutta olen tottunut hyviin tapoihin, edes kortin antamiseen tai no edes puhelinsoittoon ja kuulumisten kyselyyn häiden jälkeen!!! Nyt tuli lähinnä sellainen olo, että joitakin ihmisiä ei kiinnosta pätkän vertaa, vaikka pidämme heitä läheisinä ystävinä.
Kommentit (93)
61 jatkaa:
Ihan nätti ele muistaa vaikka ei juhliin päästäisikään, mutta itse antaisin lahjan lähinnä jos hääpari on läheinen tai sukua. :) Mutta joskus kun on tullut hääkutsu melkeinpä vieraalta parilta (niin kaukaista sukua ettei ole juuri edes tavannut, tai sitten joku tuttavan tuttava - joskus ihmetyttää miksi minutkin on kutsuttu häihin vaikkei paria hätinä edes tunne), en koe tarpeelliseksi. Kohtelias kieltäytyminen ja onnittelu ohessa riittää.
Minä annan lahjarahat (konfirmoitava, ylioppilas/ammattiin valmistuva, hääpari) shekkinä. Aiheuttaahan se vaivaa saajalle mutta mielestäni on sopivan juhlava. Lisäksi joku tilisiirto tuntuu niin älyttömän kolkolta.
Aloitukseen vastaan vain että get over it, ap. Meillä on erilaisia tapoja ja moni "ei niin läheinen" on saattanut ajatella, että se ilmoitus siitä ettei tule ja onnittelu vaikka samalla on riittävää. Niin kuin joku sanoi, teille häät olivat ainutkertaiset, mutta realismia on ymmärtää että moni laittaa teidän häänne mappiÖ:hön heti ilmoituksen jälkeen.
Kyllä minusta on aika moukkamaista jos ei edes onnittelukorttia lähetetä, mistä lähtien toisten merkittäviä juhlia ei ole onniteltu kortein? Jos itse en pääsisi häihin jonne minut on haluttu kutsua, hankkisin varmasti muutakin mutta vähintäänkin nyt kortin edes. Kortit maksavat niin vähän mutta on kaunis ele, mielestäni kertoo muistamisesta. En ole kuullutkaan, että ihmiset jotka ovat niin hyvissä väleissä että kutsutaan häihin, eivät onnittelisi edes kortilla. Tuohan on jotenkin aivan kintaalla viittaamista toisten merkkipäivää kohtaan, mutta kukin toki tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 22:58"]
Ap taitaa kans olla just näitä itsekeskeisiä juhlijoita, jotka haluavat olla maailman keskipisteenä, ihailun ympäröimänä,kaikkien pitää heitä juhlistaa ja lahjoa, kun hänen majesteettinsa on kerran armopalana kutsunkin lähettänyt.
Varmaan järjestit hääsikin nyyttäriperiaatteella... Ja rahaa vaan tilille rimpsuun kauniisti muotoiltuna... huoh..
[/quote]
Jollakin ei ole sisälukutaitoa, pitäisiköhän sinun mennä takaisin peruskouluun harjoittelemaan luetunymmärtämisiä? Minä kirjoitin, ettemme tarvinneet lahjoja ja sanoimme sen kaikille vieraille, ja siten muutama häihin tullut vieras antoi vain kortin. Paikanpäälle tuleminen ja kortin antaminen olivat aivan ihanaa ja aivan tarpeeksi. Niitä varten, jotka välttämättä halusivat jotain antaa, laitoimme toiveen häämatkaosallistumisesta. Nyt puhuin niistä kutsutuista, jotka eivät muistaneet mitenkään, kortilla tai edes kuulumisten kyselynä häiden jälkeen, koska itselläni on tapana onnitella edes jollakin tavalla niitä, jotka minut kutsuvat häihinsä. En tajua, miksi tätä pitää toistaa täällä. -Ap.
Ja ihan pienenä huomiona vain että meillä meni hääpaikalla rahaa 80 e/vieras ja olimme kyllä ihan varautuneet laittamaan häihimme rahaa muualta kuin sieltä häämatkatililtä jonne joidenkin lahjat tulivat! -Ap.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:34"]
Off topic, mutta kysynpä silti:
Onko tilinro kutsun yhteydessä oikeasti huonotapaista? En ole itse siis naimisiin päässyt, mutta paljon olen miettinyt tuota. Hääjuhlia en perustaisi sen mukaan, että kuinka se tulee lahjoina takaisin maksettua, ja taitaapi tämä päivä olla minulle merkityksellinen jotenkin muutoin kuin lahjojen vuoksi...
Mutta jos numeroa ei kutsussa ilmoita, ja jotkut sukulaiset haluavat mieluummin maksaa lahjan tilille, niin soitellaanko sitä numeroa sitten henk. koht. vai antavatko käteisenä vai kuinka? Siis käytännössä?
Meillä on ollut vieraina tapana antaa lahja rahana isommalla porukalla, ja se tilinumero on ollut ihan tervetullut. Enkä ole kokenut loukkaavana, joskus nuorempana kyllä koin sen tosi junttimaisena.
Kertokaa, te jotka tiedätte. :)
[/quote]
No ainakin tulee mieleen, että hääpari ei pidä tärkeänä avioliittoa, vaan sitä juhlaa. Eli mielikuva morsiamen häistä, missä sulhasen rooli on myötäilevä mopsi.
Ja ero tulee parin vuoden päästä, kun morsian on saanut sen elämysjuhlan iltapukuineen viettää kerran elämässään. Sitten voi alkaa miettiä, mitä oikeasti haluaa ja potkaistaan äijä pihalle, kun kasvettiin erilleen.
" Minä kirjoitin, ettemme tarvinneet lahjoja ja sanoimme sen kaikille vieraille"
Eihän sillä ole mitään merkitystä tarvitsetko lahjaa vain et, sillä lahjan tarkoituskaan ei ole tuottaa taloudellista etua, vaan se on osoitus ystävyydestä ja häälahjojen osalta se säilyy jopa sukupolvelta toiselle. Lahjasta kieltäytyminen on yhtä noloa, kuin käsipäivästä kieltäytyminen.
Suuresti ihmettelen Suomessa nykyistä lahjakulttuuria, kun lahja mielletään taloudelliseksi hyödyksi. En ole törmännyt missään muussa maassa vastaavaa käytöntöä, vaan lahja annetaan rakkaudella, eikä sen arvoa edes mitata rahassa tai hyödyssä. Rahan antaminen esim. sukulaisilta on perheen tukemista taloudellisesti, eikä se edes korvaa lahjaa, paitsi Suomessa, vaikka täällä yritetään olla niin kansainvällisiä.
Mun mielestä OIKEASTI läheiset ystävät pääsevät häihin. Kaikki syyt (paitsi vakavat terveydelliset) ovat tekosyitä.
Ai ap haluaa, että muistetaan lahjoin kumminkaimaa, väkeretään pikkukätösin kortteja ja lähetetään nyt ne ainakin ja jälkeenpäinkin pitää vielä huomioida hääparia ja kysellä, että miten häät meni ja onnitella ja pahoitella jälleen jne jne. Kyllä elämä nyt vaan pyörii liikaa ap sun oman navan ympärillä!! Get over it!! Joillekin sun kutsu on saattanut lentää suoraan roskiin, ei ne sulle korttja väkerrä eikä perään vielä soittele! Jotain rajaa tuolle itsekeskeisyydelle! Meille tulee välillä useita kutsuja samalla kuulle, jopa päivälle, ja valikoimme perheen kera, että minne mennään vai mennäänkö minnekään, ja minne ei päästä onnitellaan ja pahoitellaan, että ei päästä, mutta ei todellakaan väkerrellä korttejs postiin tai soitella häiden sujumisesta!! Toki eriasia, jos kyse ihan lähisukulaisesta, esim. omista sisaruksista.
Ihme hommaa kyllä ja juntteja, jos ette muista. Me kutsuimme kaikki kaukaiset kumminkaiman serkutkin ja pantiin tilinumero matkaan. Ihan Amerikan serkutkin kutsuttiin, kun tiedettiin, ettei ne varmasti pääse,
Kiva potti saatiin kasaan, kun häihin ei oikeasti päässyt kuin parikymmentä ihmistä, mutta ne 238 kumminkaiman serkkua pani rahaa tilille.
kannattaa siis kutsua mahdollisimman kaukaisia ihmisiä, jotka ei varmasti tule. Rahan tuloa ei voi estää
"Ihme juttu, että tuo lahjan pyytäminen rahana on useiden mielestä niin pöyristyttävää"
Rahan pyytäminen on kyllä pöyristyttävää. Missä on vieraanvaraisuus, kun juhlat halutaan maksattaa vieraille? Eikö silloin voisi järjestää nyyttikestit?
Tavaralahja kätkee aina sisälleen yllätyksellisyyden ja rakkauden ja se yhdistää niin antajan kuin saada.
Jos rahaa ei riittävästi ole, voi juhlat jättää pienimuotoiseksi tai pyytää sitä omalti vanhemilta, mutta ei kutsuvierailta. Ja pankitkin on keksitty.
"Ihme juttu, että tuo lahjan pyytäminen rahana on useiden mielestä niin pöyristyttävää. Todella monessa saamassamme kutsussa on ollut tilinumero ja mielestämme se on ollut erittäin ok"
Tarviiko siihen poliisilta rahankeräyslupa? Yleensä rahakeräykset kun ovat luvanvaraisia vai miten lie hääparilla?
Ihan hyvää bisnestä kun se on verotonta tuloa ja kutsut menevät kumminkaimallekin ja monet parit viettävät prinsessapäiviä muutaman vuoden väliajoin. Siinä mielessä raha on tosiaan kätevämpi kuin perinteiset häälahjat.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:10"]
"Ihme juttu, että tuo lahjan pyytäminen rahana on useiden mielestä niin pöyristyttävää. Todella monessa saamassamme kutsussa on ollut tilinumero ja mielestämme se on ollut erittäin ok"
Tarviiko siihen poliisilta rahankeräyslupa? Yleensä rahakeräykset kun ovat luvanvaraisia vai miten lie hääparilla?
Ihan hyvää bisnestä kun se on verotonta tuloa ja kutsut menevät kumminkaimallekin ja monet parit viettävät prinsessapäiviä muutaman vuoden väliajoin. Siinä mielessä raha on tosiaan kätevämpi kuin perinteiset häälahjat.
[/quote]
Toiset tosiaan eroaa usein ja viettää monet häät. Mutta te parit, jotka pysytte samassa liitossa, teillekin on keksitty pelastus rahavaikeuksiin. Avioliiton siunaus. Kun tulee uusi rahapula, voi uudistaa avioliittovalat.
Onneksi meille ydinperheellisille on keksitty myös keinoja lähetellä tilinumeroita tutuille ja tuntemattomille. Autolaina painaa päälle. Pitäisikö uudistaa valat tässä keväällä.
Ongelma tämäkin.
No jollei mitään mainitse lahjasta, niin suomalaiset ovat niin hölmöjä, etteivät ilmoittautuessaan juhliin tajua edes kysyä siitä itse. Siinä sitten saat kaikenlaista kierrätettyä pikkujoulu- ja tupaantuliaislahjaa sekä rumia pussilakanoita lahjaksi, kun toiset eivät (tahallaan?) "tajunneet" kysyä. Toisivat edes setelikirjekuoren jollei kutsussa mitään lahjoista mainita. Tavaraa on kaikilla kaapit täynnä nykyisessä hyvinvointivaltiossa ja kaupasta saa lisää....
Kummallista, että minua haukutaan täällä itsekkääksi, kun olen aina huomioinut kaikki minut häihinsä kutsuneet parit avokätisesti täydestä sydämestäni ja hyvien tapojen mukaisesti. Ja nyt ihmettelen, että jotkut eivät muista edes kortilla kun eivät pääse juhlaan. Eivätkö he ole itsekkäitä, jos eivät huomioi läheisiään mitenkään? -Ap.
Ap:n kuvaamalla tavalla ehkä vanhoina hyvinä aikoina, kun juhlittiin nuorten yhteisen taipaleen alkua. Mutta mitä järkeä on lähettää kukkavaasi keski-ikää lähestyville tyypeille, jotka asuneet 15 v yhdessä ja yhteisiä ja sisarpuolia puolen kymmentä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 19:55"]
Hmm. Minä laitoin läheiselle sitä rahaa tilille kuten oli toivottu, vaikken häihin mennytkään, mutta en tiedä menikö raha perille kun ei ole tullut kiitoskorttiakaan tai mitään.
[/quote]
Juuri näin, on kiva pyytää, mutta kiittäminen usein jää!
Minusta on aina röyhkeää, mikäli hääpari toivoo vain rahaa. Silloin en mene juhliin.
Olen kyllä antanut häälahjaksi rahaa, mutta jos se on ensisijainen tai ainoa toive, niin se kuulostaa röyhkeältä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 22:45"]
Ihme juttu, että tuo lahjan pyytäminen rahana on useiden mielestä niin pöyristyttävää. Todella monessa saamassamme kutsussa on ollut tilinumero ja mielestämme se on ollut erittäin ok, niin ajattelimme itsekin laittaa.
Minulla on tarkka sisustusmaku, ja olen kuullut niitä kauhutarinoita kaikenmaailman maljoista ja tauluista, joita nostellaan esille kun lahjan antaja tulee käymään! Sehän se vasta teennäistä ja noloa on!!!!!!
Ja vaikka sanoisi vieraille ettei tarvitsisi mitään niin ainahan ne tädit jotain kippoa ja lakanaa on tuomassa, niin samahan se on ottaa sama rahana ja ostaa sitä mitä oikeasti tarvitsee. Hääparillehan se lahja tulee eikä sille tädille.
Kiva juttu, että aloitukseni on saanut tähän mennessä enemmän yläpeukutuksia kuin alapeukutuksia. :) -Ap.
[/quote]
Lahjanantaja valitsee lahjan ajatellen hääparia, sinä arvostat häntä viemällä lahjan kirppikselle!
Ole hyvä ja käytä "häärahasi" oivalliseen sisustukseesi, niin pääsemme kaikki helpommalla!
Kiitos!
Off topic, mutta kysynpä silti:
Onko tilinro kutsun yhteydessä oikeasti huonotapaista? En ole itse siis naimisiin päässyt, mutta paljon olen miettinyt tuota. Hääjuhlia en perustaisi sen mukaan, että kuinka se tulee lahjoina takaisin maksettua, ja taitaapi tämä päivä olla minulle merkityksellinen jotenkin muutoin kuin lahjojen vuoksi...
Mutta jos numeroa ei kutsussa ilmoita, ja jotkut sukulaiset haluavat mieluummin maksaa lahjan tilille, niin soitellaanko sitä numeroa sitten henk. koht. vai antavatko käteisenä vai kuinka? Siis käytännössä?
Meillä on ollut vieraina tapana antaa lahja rahana isommalla porukalla, ja se tilinumero on ollut ihan tervetullut. Enkä ole kokenut loukkaavana, joskus nuorempana kyllä koin sen tosi junttimaisena.
Kertokaa, te jotka tiedätte. :)