Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääparia muistetaan, vaikkei päästä häihin!?

Vierailija
03.02.2014 |

Jos ystäväsi täyttää vuosia etkä pääse synttärikekkereihin, onnittelu tekstarilla riittää. Mutta häät on minun mielestäni eri juttu, ne on sen verran isommat, once in a lifetime, että mielestäni hääparia pitää muistaa vaikkei pääsisikään häihin! Jo hääkutsun saaminen on mielestäni aika iso kohteliaisuus, osoittaa että hääpari pitää kutsuttuja tärkeinä ja läheisinä ja monesti ovat nähneet vaivaa jo pelkän kutsun tekemiseen ja lähettämiseen.

Olen itse tottunut siihen, että perheeni on aina muistanut kaikkia hääpareja, jopa kihlapareja, vaikkei ole päässyt juhliin. Äitini on aina laittanut jopa hieman ylimääräistä lahjarahaa menemään silloin kun emme ole päässeet häihin eikä meillä ole siten mennyt rahaa hääpaikkakunnalle matkustamiseen yms.

Noh menimme itse naimisiin, ja olin ehkä pikkuisen yllättynyt siitä, että emme saaneet minkäänlaista muistamista moniltakaan, jotka eivät päässeet häihimme. Heidän joukossaan oli sekä todella rikkaita että melko pienituloisia ihmisiä, mutta onnittelukortin ostaminen tai tekeminen ei kai ole kenellekään rahallisesti ylivoimaista? Vaikka itselläni ei olisi paljon rahaa, veisin hääparille myöhemmin vaikka halvan kuoharipullon pienenä muistamisena. Mutta suurimmalta osalta poisjättäytyneistä tuli vain ilmoitus: emme valitettavasti pääse häihinne + syy.

Kuulostanko itsekkäältä tai ahneelta? Voitte sanoa niin, mutta olen tottunut hyviin tapoihin, edes kortin antamiseen tai no edes puhelinsoittoon ja kuulumisten kyselyyn häiden jälkeen!!! Nyt tuli lähinnä sellainen olo, että joitakin ihmisiä ei kiinnosta pätkän vertaa, vaikka pidämme heitä läheisinä ystävinä.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:26"]

Me ei kerran viety mitään muistamista, kun meillä meni tosi paljon rahaa matkaan ja vaatteisiin ja meillä oli tosi pienet tulot. Korttia en jaksanut hommata, koska meillä oli pieni vauva ja paikkakunnaltamme ihan oikeasti ei saa kivoja kortteja. Jotenkin kortti olisi tuntunut väkinäiseltä, kun en ollut tavannut morsianta ikinä ja sulhasenkin (miehen kaveri) vain muutaman kerran. Lisäksi kutsussa mielestäni aika selvästi sanottiin, että muistaminen ei ole pakollista.

[/quote]

Minusta tuo on jo aika tökeröä. Itse en olis kehdannut mennä ollenkaan, tulee lähinnä jotkin pummit mieleen... JA olen itsekin työtön, mies opiskelija, eli ei rahassa polskita, mutta kyllä lahjat hommaan, jos juhliin menen. 

[/quote]Tottakai täytyy lahja antaa kun menee häihin. Mieluummin kunnon lahja, ei mitään krääsää.

Vierailija
42/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla yhtä paljon tulee ylä- ja alapeukkuja aloitukseeni eli nopean tilaston mukaan puolet on sitä mieltä että on kohteliasta huomioida ja puolet sitä mieltä ettei tarvitse. -Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häihin kannattaa kutsua vain ne läheisimmät ja tärkeimmät ihmiset. Kyllä he tulevat, koska heille teidän hääjuhla merkitseekin jotain. Ja jos jostain syystä eivät pääse, kyllä ne läheisimmät jollakin tavalla muistaa sitten muuten.

Hyvien tapojen mukaista on viedä juhlaan jotakin tullessaan. On hienoa, että joku näkee vaivaa järjestää isompia juhlia, koska niitä ihmisen elämässä tuskin liikaa on. Tärkeintä on muistaminen ja ajatus, symbolinen kiitos. Jos juhliin ei pääse, mielestäni riittää kaukaisemmalle tutulle pelkkä onnittelu ja pahoittelu, ettei pääse juhlaan. Kuka hääpari oikeasti muistaa omissa häissään surra sitä, että joku yksittäinen ihminen ei päässyt mukaan?

Vierailija
44/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häälahjoja ole tapana laittaa postissa menemään. Jos ei pääse juhliin niin ei ole tapana laittaa lahjaakaan, jos ei nyt ole todella läheisestä (oma sisarus) kyse. Ja ylipäänsä junttia on laittaa kutsuun, että lahjat rahana, jonkun typerän värssyn muodossa.

Vierailija
45/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan jotain ihan lähisukulaisia voi muistaa, jos ei pääse häihin, mutta muita en kyllä muistaisi. Eikö se raha yleensä silloin laiteta häämatkatilille, jos päästään häihin tulemaan.

Vierailija
46/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjan hinnan voi karkeasti arvioida esim. juhlienpitopaikasta. Jos juhlat pidetään jossain seuraintalolla, on ruoat pitopalvelulta (tai ehkä jopa itse väsättyjä) ja alkoholi tuotu Virosta. Mielestäni 60 e:n lahja on oikeeta hintaluokkaa. Jos hääjuhlat taas arvokkaassa kartanossa tai ravintolassa, maksaa alkoholi ja ruoat ihan eri lailla, joten olisin itse valmis ostamaan n.120 e:n lahjan.

Eräs tuttu kyllä loukkaantui, kun järjesti häänsä seurakuntatalolla kahvitilaisuutena ja oltiin muutaman kaverin kanssa mietitty, että 30 e:n lahja (tietty per henkilö, ei mikään yhteislahja) olisi ok. Morsian odotti vähintään 100 e:n lahjoja, mikä mielestäni on täysin kohtuuton odotusarvo kahvituksesta keskellä päivää. Johan siinä jo otettiin lomapäivä töistäkin.

Useinhan hääpari toivoo ainakin jotain astiastosarjaa, jolloin on helppo ostaa oman mittapuunsa arvoinen lahja.

Meille jotkut ostivat mielestäni kohtuuttoman arvokkaita lahjoja ja joltain läheisemmältä ehkä olisi odottanut vähän parempaa harkintakykyä, mutta toisaalta ei ne lahjat kuitenkaan pääasia ole.

Itse tosin olen sillä linjalla, että oli juhlat mitkä vain (häät, ristiäiset, synttärit, tuparit jne.) niin jotain pitäisi ihan kohteliaisuudesta viedä juhlien järjestäjälle. Ilman vieraita ei ole juhlia, joten tietysti pääasia on ne vieraat ja heidän läsnäolonsa, mutta vieraaksi en ainakaan itse kehtaisi mennä, ilman jonkinlaista tuomista. Onhan se kutsujen järjestäjä satsannut juhliinsa ja käyttänyt aikaansa niiden järjestämiseen.

Tilinumeron ilmoittamista pidän pöyristyttävänä. Sehän on jo kuin sisäänpääsymaksu. Yhtä hyvin voisi ilmoittaa, että osallistumismaksu juhliini on joku summa.

Itse en odota keneltäkään lahjoja tai kortteja, mikäli eivät järjestämiini juhliin pääse tulemaan.

Vierailija
47/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö toi nyt ole ihan sama juttu kun jos kutsut kaverit lauantaina saunomaan eikä heille käy, niin eihän he mitään sixpäkkiä löhetä teille siitä huolimatta?? I

Vierailija
48/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 22:42"]

Lahjan hinnan voi karkeasti arvioida esim. juhlienpitopaikasta. Jos juhlat pidetään jossain seuraintalolla, on ruoat pitopalvelulta (tai ehkä jopa itse väsättyjä) ja alkoholi tuotu Virosta. Mielestäni 60 e:n lahja on oikeeta hintaluokkaa. Jos hääjuhlat taas arvokkaassa kartanossa tai ravintolassa, maksaa alkoholi ja ruoat ihan eri lailla, joten olisin itse valmis ostamaan n.120 e:n lahjan.

Eräs tuttu kyllä loukkaantui, kun järjesti häänsä seurakuntatalolla kahvitilaisuutena ja oltiin muutaman kaverin kanssa mietitty, että 30 e:n lahja (tietty per henkilö, ei mikään yhteislahja) olisi ok. Morsian odotti vähintään 100 e:n lahjoja, mikä mielestäni on täysin kohtuuton odotusarvo kahvituksesta keskellä päivää. Johan siinä jo otettiin lomapäivä töistäkin.

Useinhan hääpari toivoo ainakin jotain astiastosarjaa, jolloin on helppo ostaa oman mittapuunsa arvoinen lahja.

Meille jotkut ostivat mielestäni kohtuuttoman arvokkaita lahjoja ja joltain läheisemmältä ehkä olisi odottanut vähän parempaa harkintakykyä, mutta toisaalta ei ne lahjat kuitenkaan pääasia ole.

Itse tosin olen sillä linjalla, että oli juhlat mitkä vain (häät, ristiäiset, synttärit, tuparit jne.) niin jotain pitäisi ihan kohteliaisuudesta viedä juhlien järjestäjälle. Ilman vieraita ei ole juhlia, joten tietysti pääasia on ne vieraat ja heidän läsnäolonsa, mutta vieraaksi en ainakaan itse kehtaisi mennä, ilman jonkinlaista tuomista. Onhan se kutsujen järjestäjä satsannut juhliinsa ja käyttänyt aikaansa niiden järjestämiseen.

Tilinumeron ilmoittamista pidän pöyristyttävänä. Sehän on jo kuin sisäänpääsymaksu. Yhtä hyvin voisi ilmoittaa, että osallistumismaksu juhliini on joku summa.

Itse en odota keneltäkään lahjoja tai kortteja, mikäli eivät järjestämiini juhliin pääse tulemaan.

[/quote]

Minusta on omituista arvottaa lahjan hintaluokkaa tuolla tavalla. Hääpari järjestää sellaiset häät kuin heillä on varaa ja katsovat sopiviksi ja vieraat antavat sellaiset lahjat kuin heillä on varaa ja katsovat sopiviksi. Meistä kukaan ei yleensä tarkkaan tiedä muiden rahatilannetta.

Itse olen miettinyt, että häihimme voisi perustaa hyväntekeväisyystilin johonkin sopivaan kohteeseen. Meillä on jo kaikkea, ja rahan pyytäminen itselle tuntuu moukkamaiselta. Toisaalta monet ihmiset haluavat kuitenkin jotenkin muistaa.

Vierailija
49/93 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee postissa hieno kutsu häihin eikä niihin pääse, on mielestäni kuitenkin kohteliasta lähettää ainakin kortti. Sitä ennen on tietenkin jo ilmoittanut, ettei tule (puhelimitse, tekstarilla tms - miten siinä kutsussa nyt vastausta pyydetäänkin).

Se, ettei noteeraa mitenkään, on tosi wt-touhua! Kortti ei paljoa maksa, postimerkki tietenkin euron kai jo ;)

Vierailija
50/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle tulisi läheiseltä kutsu häihin, jonne en pääse, en tietenkään lähettäisi sitä lahjaa etukäteen, vaan vasta sitten häiden kynnyksellä. Tai pyytäisin jonkun muun viemään lahjan.

Mistä tämän ketjun aloittaja päättelee, etteivät kutsutut muista, jos häät ovat vasta tulossa?

Ja tilinumero kutsussa!? Häpeä leijuu ylläsi!

Vierailija
51/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:12"]

Järjestetäänkö häitä siksi, että saadaan lahjoja? Eikö olisi yksinkertaisempaa ostaa haluamansa tavarat itse häihin kuluvalla summalla, tai mennä matkalle? Mä en suoraan sanottuna oikein ymmärrä tätä häälahjameininkiä. 

[/quote]

Hääpari saa sellaisen illuusion suosittuna olosta kun lahjoja satelee ;D

Vierailija
52/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin aikanaan kortteja ja muistamisia sellaisilta ihmisiltä, jotka olimme kutsuneet häihin mutta jotka eivät päässeet, ja jopa sellaisilta, joita emme edes olleet kutsuneet.

Itsekin kyllä mielelläni laitan lahjan ja kortin, vaikka en paikan päälle pääsisikään. Lahja ei ole maksu hääjuhlasta ja tarjoiluista, vaan tapa muistaa ihmisiä heidän tärkeänä päivänään.

Vierailija
53/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:14"]

Häälahjan arvo katsotaan sen mukaan, mitä vieras itse söisi hääaterialla. Joten ei juhliin, ei ruokaa, ei lahjaa.

Eli käytäntönä ei ole maksaa tyhjästä

[/quote]

Niin kuin jo nimityksestäkin voi päätellä, häälahja on lahja, ei maksu palveluista.

Olet siis vilpittömästi sitä mieltä, että kun Maija pitää aivan pienimuotoisen kahvitilaisuuden ja tarjoaa kahvia ja käsinleivottua korvapuustia, häämaksun sopiva arvo on noin 5 euroa. Ja kun Liisa päättää ryhtyä kunnon bridezillaksi ja järjestää ökyhäät, joissa samppanja virtaa, vieraiden pitää vain kiltisti maksaa se 1000 euroa, joka Liisalta on heidän kaviaariinsa ja hanhenmaksaansa kulunut.

Minä taas olen sitä mieltä, että kukin järjestää sellaiset häät kuin omaan makuun sopii ja kukkaro sallii. Lahjan arvo taas riippuu lahjanantajan rahatilanteesta ja suhteesta lahjansaajaan (läheiselle ihmiselle arvokkaampi lahja kuin kaukaiselle tutulle).

Vierailija
54/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:15"]

Tuo tilinumero häälahjatoiveille on sitten ihan oma keskustelunaiheensa ja muistaakseni siitäkin on käyty pitkät kädenväännöt täällä av:lla omissa ketjuissaan... puolensa ja kannattajansa on molemmilla tavoilla. Itse ostan erittäin mielelläni lahjalistalta juuri sen lahjan, jota hääpari toivoo ja tarvii, tai laitan rahaa tilille, koska tiedän, kuinka paljon häihin menee rahaa. Ja itsehän siinä pääsee helpolla. Enkä halua antaa mitään mitä ihmiset eivät tarvitse. Pointti nyt olikin kuitenkin se, että jotkut ihmiset eivät muista MITENKÄÄN. -Ap.

[/quote]

Kyllähän sekin on muistamista, että kiittää kutsusta, onnittelee ja pahoittelee, ettei pääse juhliin.

Ihan yhtä lailla kuin joku kortin lähettäminenkin.

Vierailija
55/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 22:54"]

Eikö toi nyt ole ihan sama juttu kun jos kutsut kaverit lauantaina saunomaan eikä heille käy, niin eihän he mitään sixpäkkiä löhetä teille siitä huolimatta?? I

[/quote]

Ei. Sixpäkki on tuliainen, ja tuliaisia viedään vain vierailun yhteydessä. Häälahja sen sijaan on lahja merkittävän tapahtuman vuoksi, ja se tapahtuma ei ole mitenkään riippuvainen siitä, oletko itse paikan päällä vai et.

Vierailija
56/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kyllä rahaa antais. Se on jotenkin niin tökeröä sitä pyytää. Voisin soittaa ja toivottaa onnea, ehkä kortin laittaa ja kiittää kutsusta, mutta rahaa en antais missään nimessä ellei olis oma lapsi tai tosi läheinen muuten.

Vierailija
57/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan se nykyään menee. Vain raha  kelpaa. Tilinumeron laittaminen on minusta kuitenkin typerää, ellei kysymyksessä ole hyväntekeväisyystili, kun se on taloudellista tukemista hääparille.

Lahjan pitäisi olla aina ystävyyden osoitus, mutta suurin osa lahjoista  päätyy kuitenkin suoraan roskikseen tai kirpputoreille, kun lahjan antajilla on poikkeuksetta huono maku tai tyylitaju, vaikka lahja tai sen arvo pitäisi olla aivan toisarvoinen, koska lahja on ystävyyden osoitus ja sen arvo säilyy jopa sukupolvien ketjussa, toisin kuin raha, josta iloitaan vain hetki taloudellisen hyödyn tai edun kiilto silmissä. 

Lahjojen ostaminen ei nykyään edes monia kiinnosta, koska siitä on tehty niin vaikeata ja syyllistävää "kun mulla on jo kaikkea", eikä lahjalle anneta mitään arvoa.

" Pieni muistaminen! Meilläkin oli häämatkatilin numero kutsussa ja selitimme erikseen ihmisille, ettemme kaipaa lahjoja kuten kodin tavaroita"

Vierailija
58/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu, että tuo lahjan pyytäminen rahana on useiden mielestä niin pöyristyttävää. Todella monessa saamassamme kutsussa on ollut tilinumero ja mielestämme se on ollut erittäin ok, niin ajattelimme itsekin laittaa.

Minulla on tarkka sisustusmaku, ja olen kuullut niitä kauhutarinoita kaikenmaailman maljoista ja tauluista, joita nostellaan esille kun lahjan antaja tulee käymään! Sehän se vasta teennäistä ja noloa on!!!!!!

Ja vaikka sanoisi vieraille ettei tarvitsisi mitään niin ainahan ne tädit jotain kippoa ja lakanaa on tuomassa, niin samahan se on ottaa sama rahana ja ostaa sitä mitä oikeasti tarvitsee. Hääparillehan se lahja tulee eikä sille tädille.

Kiva juttu, että aloitukseni on saanut tähän mennessä enemmän yläpeukutuksia kuin alapeukutuksia. :) -Ap.

Vierailija
59/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja meillähän oli useita vieraita, jotka toivat häihin tullessaan vain kortin. Osa tuli kaukaa, ja sanoimme jokaiselle, ettei todellakaan tarvitse antaa mitään vaan pääasia että tulette. Se oli todella ok, että saimme pelkän kortin! He tulivat kauempaa juhliimme ja maksoivat omat kustannuksensa siitä, jakoivat ilon kanssamme ja antoivat kortin, en todellakaan tarvinnut enempää. Aloitukseni käsittelikin niitä vieraita, jotka eivät muistaneet yhtikäs mitenkään. Enhän minä sitä rahaa häämatkatilille odottanut vaan JOTAIN muistamista, että niitä ees jotenkin kiinnostais. -Ap.

Vierailija
60/93 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa kans olla just näitä itsekeskeisiä juhlijoita, jotka haluavat olla maailman keskipisteenä, ihailun ympäröimänä,kaikkien pitää heitä juhlistaa ja lahjoa, kun hänen majesteettinsa on kerran armopalana kutsunkin lähettänyt.

Varmaan järjestit hääsikin nyyttäriperiaatteella... Ja rahaa vaan tilille rimpsuun kauniisti muotoiltuna... huoh..