Ystävä palautti hänelle ostamani lahjan - loukkaannuinko turhaan?
Annoin ystävälleni merkkipäivälahjaksi oman yritykseni tuotteen, joka oli varta vasten hänelle kustomoitu erikoispainatus. Kyseessä siis vaate, joka on ollut äärimmäisen tykätty ja kehuttu, lähestulkoon yksikään ei ole muuta kuin kehunut tätä vaatetta ja sen mallia, joka siis on naisellinen ja istuva tosi monelle vartalotyypille. Siksi ajattelin että sporttisen ja trendikkään ystäväni valikoimiin tämä istuisi mainosti ja suunnittelin siihen hiukan ekstraa vielä että lahja olisi yksilöllinen.
Ystävä katseli lahjaani pitkin hampain ja sovitti sitä päälleen selvästi vaivautuneena, minusta se näytti tosi hyvälle ja sopivalle, ja olin iloinen että koko osui niin kohdilleen. Mutta ystävä otti sen pois päältään ja sanoi, että ei tämä ehkä ole ollenkaan hänen tyylinen, pitäisi olla siitä ja tästä kohdasta enemmän tiukempaa, avonaisempaa, semmosta ja tämmöstä ja että hän ehkä nyt mielummin heti antaa tämän takaisin kun jos se ei ole juuri sopiva niin ei sitä tule pidettyä.
Kyseessä oli siis tuote, joka oli hänelle lahjaksi suunniteltu.
Olenko ihan väärässä ja yliherkkä kun tästä tuli itselle paha mieli? Keräsin vähin äänin lahjani takaisin lahjakassiin, näyttelin että ookoo ei tunnu missään, olo oli häpeän ja nolostumisen vällmaasrosta enkä kyllä koskaan enää aio viedä tälle ihmiselle mitään lahjaksi.
Kommentit (496)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on ihan mielenkiintoinen keskustelu. Ymmärsin miten minunkin täytyy lopettaa ihmisistä välittäminen ja käytöstavat, kun näköjään suurin osa ihmisistä on psykopaatteja.
Sinun mielestäsi ihmisistä välittäminen ja käytöstavat tarkoittaa sitä, että hankitaan toisilleen turhia, epämieluisia tavaroita ja sitten laitetaan niitä salassa roskiin tai SPR:lle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa aikuisista ihmisistä tekee niin, että ottaa epämieluisan lahjan vastaan. Yksi osa heistä nakkaa sen roskiin heti kun pääsee kotiin, toiset pitää vähän aikaa jossain kaapin perukoilla ja ja sit osa vie kirppikselle. Itse olen alkanut tekemään niin okt asujana että nakkaa heti kotiin päästyäni roskapönttöön kun nousen autosta ulos.
Lasten on vaikeampi huiputtaa, he sanovat heti että hyi en tykkää ja menevät muihin leikkeihin.
Minä sain lapsena vanhalta mummolta joululahjaksi pussillisen appelsiineja. Minut oli kuitenkin kasvatettu sen verran hyvin, että kiitin kauniisti. En sanonut "mitä v*ttua, missä mun My Little Pony on?"
Millainen narsistilapsi ei välitä siitä, että pahoittaa läheisen mielen?
No appelsiineissa onkin jotain järkeä, koska ne voi syödä pois eivätkä ne jää haitolle pyörimään ja rontattavaksi johonkin kierrätykseen. Fiksu mummo, ja fiksu lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini tekee villasukkia joululahjaksi. Minulla ei ole mitään tilannetta, jossa käyttäisin niitä.
Olen ehdottanut meidät voi jättää väliin. Täti antoi tuplasti seuraavana jouluna. Ymmörsi vihjailun väärin.
Yhdessä yläkaapissa on kaikki sukat ja niitä on lähes Ikean kassillinen, yli 50 paria.
Joku vuosi aion mennä joulumarkkinoille ja myydä ne pois
Nyt kiitetään kauniisti ja varastoidaan.
Jos ystäväsi ei tykännyt lahjastasi, olisiko sille pitänyt tehdä samoin ?
Ihana, ihana täti! Äitini tekee minulle ja miehelleni villasukat joka joulu ja ne ovat loistava lahja.
Käytän villasukkia vuoden ympäri, paitsi muutamana tosi lämpimänä kesäpäivänä. Mutta muuten ne ovat jalassa lähes aina kun olen kotona. Menen nukkumaankin villasukat jalassa (toki eri sukkapari kuin mitä olen muuten sinä päivänä käyttänyt) ja potkaisen ne sitten pois kun olo on lämmin.
Eikö sinulla ikinä jalat palele kotona? Oletko paljain jaloin vai käytätkö muita kuin villasukkia?
En ole tuo jolle vastaat mutta kotini on niin lämmin ja lattiat lämpimät, että kuljen sisällä avojaloin kovimmilakin pakkasilla, paituli ja pikkuhousut riittää kotiasuksi.
Sulla on vaan liian korkea lämpötila sisällä, itsehän siitä maksat, etkä välitä energiahukasta. Ei ole meiltä muilta pois.
Jos annat niin se ei ole enään sinun, uusi omistaja saa tehdä omallaan mitä haluaa.
Nykyään on kohteliasta antaa kuitti lahjan kanssa. Kaupat antavat lahjakuitin kun pyytää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on ihan mielenkiintoinen keskustelu. Ymmärsin miten minunkin täytyy lopettaa ihmisistä välittäminen ja käytöstavat, kun näköjään suurin osa ihmisistä on psykopaatteja.
Sinun mielestäsi ihmisistä välittäminen ja käytöstavat tarkoittaa sitä, että hankitaan toisilleen turhia, epämieluisia tavaroita ja sitten laitetaan niitä salassa roskiin tai SPR:lle?
Ei. Vaan annetaan lahja, josta luullaan vastaanottajan pitävän. Arvaus meni pieleen, kuten joskus menee. Antajaa ei nolata hutilahjasta.
Ihan normaalia tämä. Ainakin kaikkialla muualla kuin vauvapalstalla.
Iloinen logopainatettu tanttarallakaapu, joka ”sopii kaikille”, yllärilahjaksi muotitietoiselle ystävälle, koska ”sähän tykkäät vaatteista”. Tässä olisi kyllä sketsin ainekset kasassa.
Niin sinä olisit ottanut maljakon, mutta kyse oli miehen lahjasta ei sinusta. Miestä piti ilahduttaa ei sinua.
Ei. Minä olen se mies, jolle lahja ostettiin :-) Kyse oli minusta. Kyllä kotiinkin voi ostaa jotain, jos tavaraa ei ole liikaa eikä tuo rihkamaa. Se on sitten pitempiaikainen muisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Vaan annetaan lahja, josta luullaan vastaanottajan pitävän. Arvaus meni pieleen, kuten joskus menee. Antajaa ei nolata hutilahjasta.
Normaalia on myös sopia ettei lahjoja anneta tai viedään jotain jonka voi syödä pois. Ihmiset kärsivät tavaramääristä. Hutilahjasta ei tarvitse nolata, mutta voi olla rehellinen jotta oppi menisi perille. Jos aina valehtelee, niin sitten saa olla vuosi toisensa jälkeen laittamassa lahjoja roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini tekee villasukkia joululahjaksi. Minulla ei ole mitään tilannetta, jossa käyttäisin niitä.
Olen ehdottanut meidät voi jättää väliin. Täti antoi tuplasti seuraavana jouluna. Ymmörsi vihjailun väärin.
Yhdessä yläkaapissa on kaikki sukat ja niitä on lähes Ikean kassillinen, yli 50 paria.
Ihana, ihana täti! Äitini tekee minulle ja miehelleni villasukat joka joulu ja ne ovat loistava lahja.
Käytän villasukkia vuoden ympäri, paitsi muutamana tosi lämpimänä kesäpäivänä. Mutta muuten ne ovat jalassa lähes aina kun olen kotona. Menen nukkumaankin villasukat jalassa (toki eri sukkapari kuin mitä olen muuten sinä päivänä käyttänyt) ja potkaisen ne sitten pois kun olo on lämmin.
Eikö sinulla ikinä jalat palele kotona? Oletko paljain jaloin vai käytätkö muita kuin villasukkia?
En ole tuo jolle vastaat mutta kotini on niin lämmin ja lattiat lämpimät, että kuljen sisällä avojaloin kovimmilakin pakkasilla, paituli ja pikkuhousut riittää kotiasuksi.
Energian törsääjä. Herää tälle vuosikymmenelle paitulisi kanssa.
On niin älytön tarina, että epäilen provoksi.
Mutta jos on totta, niin "ystävä" olisi minun kohdalla kyllä ex-ystävä. Aikuinen ei käyttäydy noin, paitsi jos on erityisen tyhmä.
-m
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia on myös sopia ettei lahjoja anneta tai viedään jotain jonka voi syödä pois. Ihmiset kärsivät tavaramääristä. Hutilahjasta ei tarvitse nolata, mutta voi olla rehellinen jotta oppi menisi perille. Jos aina valehtelee, niin sitten saa olla vuosi toisensa jälkeen laittamassa lahjoja roskiin.
No rehellinen voi olla muulloinkin kuin siinä lahjaa ojennettaessa. Totta kai on normaalia sopia, ettei lahjoja anneta ollenkaan, tai että annetaan korkeintaan X hintaisia, tai annetaan vai syötäviä. Tällaiset asiat kannattaa sopia ENNEN juhlapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vaan liian korkea lämpötila sisällä, itsehän siitä maksat, etkä välitä energiahukasta. Ei ole meiltä muilta pois.
Ei ole liian korkea, on minulle juuri sopiva.
Kaukolämpörivari ja kyllä itse maksan, ja rahat riittää, ole ihan huolehti. Talomme on erittäin hyvin rakennettu, täällä tarkenee.
Olen valmis satsaamaan asumismukavuutteen ja hyvään, terveelliseen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energian törsääjä. Herää tälle vuosikymmenelle paitulisi kanssa.
Palelkaa te muut, minä nautin lämmöstä. Ja paitulini pidän, ne kaikki, koska ovat kauniita ja kivo päällä.
Hyvää elämää sinullekin.
Mikä vaate se on? Mä haluan sen! Kuulostaa niin hyvältä :D
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näkemykseni mukaan ystävä saattaa haluta osoittaa käytöksellään myös että arvostaa lahjan antajaa.
Itse ainakin vetäisin vaikka 3 kokoa liian ison vaatteen päälleni, voihan niitä vaatteita pitää niin monissa eri tilanteissa eri tavoilla.
Ap
Miksi pitäisi valehdellen mielistellä? Sen, jos minkä, luulisi loukkaavan lahjan antajaa.
Olisit mielummin antanut vaikka lahjakortin näihin kädestä vietäviin tuotteisiin, jolloin hän olisi itse voinut valita omaan makuunsa mieluisimman. Se tuote, joka itsestä on ihana, on yleensä huono lahja toiselle, eikä siinä silloin mietitä lahjan saavaa lainkaan. Ja muutenkin: Miksi aikuiset antaa lahjoja, etenkään vaatelahjoja?
Parhaat lahjat ovat niitä jotka ei jää nurkkiin lojumaan. Itse annan vaikka lahjakortin ellen muuta keksi, vastaanottaja saa sitten ostaa mitä itse haluaa, kun ei toisen ihmisen mieltymyksiä aina voi tietää En minäkään välttämättä mitään kolttua haluaisi vaikka olisi kuinka suosittu tuote muiden mielestä. Toisaalta en käyttäytyisi kuten ap:n ystävä, vaan ottaisin vastaan ja laittaisin kiertoon myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liian korkea, on minulle juuri sopiva.
Kaukolämpörivari ja kyllä itse maksan, ja rahat riittää, ole ihan huolehti. Talomme on erittäin hyvin rakennettu, täällä tarkenee.
Olen valmis satsaamaan asumismukavuutteen ja hyvään, terveelliseen ruokaan.
Siitä vaan ,kuten sanoin ettei energiatuhlauksesi ole minulta pois. En minä palele yhtään, kiitos vaan huolenpidosta.
En pitäisi kyllä vaatetta josta en pitäisi. En vaikka olisi lahja. En tiedä olisinko miten hoitanut ton lahjasta kieltäytymisen, ehkä olisin ottanut vastaan mutta en olisi sitä silti pitänyt jos se ei minua miellyttäisi.
Tosin hankalaahan se on, kun sitten toinen ajattelisi että joo se tykkäsi tästä, annanpa lisää samanlaisia.
Hankala myös lähteä arvailemaan, kun ei tiedä millainen vaate kyseessä. En itse esim. pidä mitään "huumoripaitoja", joissa on joku "hassu" painatus. Enkä myöskään vaatteita missä on kuvioita painatettu muuten, esim. kukkia brodeerattu.
Joku sporttinen asuste, vaikka juoksutakki menee jos siellä on vaikka joku pieni logo selässä tai rinnassa. Mutta jotenkin hankala nyt kuvitella että millainen asu kyseessä. Näiden tietojen pohjalta mitä aloituksessa on, en usko että kyseessä olisi tyylikäs vaate. Joten käyttämättä jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen joka ei käytä villasukkia. Ne kutittavat vaikka olisi alla tavalliset sukat, ovat liukkaita, ja eivät edes juuri lämmitä. Olen kotona kesät talvet uggit jalassa, ovat mitä mainioimmat Sisäkengät eivätkä päinvastoin luuloa ollenkaan hiosta, kun lampaannahka hengittää niin hyvin.
Jos tuotteessa oli firman logo niin en minäkään haluaisi mitään firman logolla varustettuja tuotteita enkä varsinkaan vaatteita. Minulla on käytössä puolison yrityksen sateenvarjo nossa firman logo, se on ainoa tuote logolla jonka kelpuutan. Ymmärrän hyvin ystävääsi mutta tosiaan olisi hän voinut olla kohteliaampi. Tosin miksi uskot että kaikki rakastavat tuotteitasi? Mikset ostanut hänelle jotain mistä tiedät että pitää, et sinäänsä olet loukkaantunut koska hän ei pidä sinun firman tuotteesta...