Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä palautti hänelle ostamani lahjan - loukkaannuinko turhaan?

Vierailija
26.10.2020 |

Annoin ystävälleni merkkipäivälahjaksi oman yritykseni tuotteen, joka oli varta vasten hänelle kustomoitu erikoispainatus. Kyseessä siis vaate, joka on ollut äärimmäisen tykätty ja kehuttu, lähestulkoon yksikään ei ole muuta kuin kehunut tätä vaatetta ja sen mallia, joka siis on naisellinen ja istuva tosi monelle vartalotyypille. Siksi ajattelin että sporttisen ja trendikkään ystäväni valikoimiin tämä istuisi mainosti ja suunnittelin siihen hiukan ekstraa vielä että lahja olisi yksilöllinen.

Ystävä katseli lahjaani pitkin hampain ja sovitti sitä päälleen selvästi vaivautuneena, minusta se näytti tosi hyvälle ja sopivalle, ja olin iloinen että koko osui niin kohdilleen. Mutta ystävä otti sen pois päältään ja sanoi, että ei tämä ehkä ole ollenkaan hänen tyylinen, pitäisi olla siitä ja tästä kohdasta enemmän tiukempaa, avonaisempaa, semmosta ja tämmöstä ja että hän ehkä nyt mielummin heti antaa tämän takaisin kun jos se ei ole juuri sopiva niin ei sitä tule pidettyä.

Kyseessä oli siis tuote, joka oli hänelle lahjaksi suunniteltu.

Olenko ihan väärässä ja yliherkkä kun tästä tuli itselle paha mieli? Keräsin vähin äänin lahjani takaisin lahjakassiin, näyttelin että ookoo ei tunnu missään, olo oli häpeän ja nolostumisen vällmaasrosta enkä kyllä koskaan enää aio viedä tälle ihmiselle mitään lahjaksi.

Kommentit (496)

Vierailija
201/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on ihan mielenkiintoinen keskustelu. Ymmärsin miten minunkin täytyy lopettaa ihmisistä välittäminen ja käytöstavat, kun näköjään suurin osa ihmisistä on psykopaatteja.

Sinun mielestäsi ihmisistä välittäminen ja käytöstavat tarkoittaa sitä, että hankitaan toisilleen turhia, epämieluisia tavaroita ja sitten laitetaan niitä salassa roskiin tai SPR:lle? 

Ei. Vaan annetaan lahja, josta luullaan vastaanottajan pitävän. Arvaus meni pieleen, kuten joskus menee. Antajaa ei nolata hutilahjasta.

Ihan normaalia tämä. Ainakin kaikkialla muualla kuin vauvapalstalla.

Normaalia on myös sopia ettei lahjoja anneta tai viedään jotain jonka voi syödä pois. Ihmiset kärsivät tavaramääristä. Hutilahjasta ei tarvitse nolata, mutta voi olla rehellinen jotta oppi menisi perille. Jos aina valehtelee, niin sitten saa olla vuosi toisensa jälkeen laittamassa lahjoja roskiin.

No rehellinen voi olla muulloinkin kuin siinä lahjaa ojennettaessa. Totta kai on normaalia sopia, ettei lahjoja anneta ollenkaan, tai että annetaan korkeintaan X hintaisia, tai annetaan vai syötäviä. Tällaiset asiat kannattaa sopia ENNEN juhlapäiviä.

Tai sitten voi käyttää järkeä ja olla antamatta kalliita, kustomoituja vaate- tai tavaralahjoja kuvitellen että kaikkien maku on sama kuin itsellä.

Vierailija
202/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta antaa joku mekko tms vaate lahjaksi. Aivan sama miten hieno se on, ei tiedä yhtään onko kuitenkaan sellainen mistä toinen tykkää. Jos olette ystäviä ja teet vaatteita, niin kai se olisi jo ajat sitten ostanut sen, jos olisi tykännyt. Toisaalta ymmärrän, voi tuntua hankalalta ottaa edes kohteliaisuudesta vastaan sellainen mistä tietää heti ettei varmasti tule pidettyä. Kieltämättä olet tosi rohkea lahjan antaja, itselle ei tulisi kuuloonkaan että uskaltaisin tuollaisen riskin ottaa ja vaatteen antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että olet antanut jonkun tanttakaavun sille.

Mutta itse asiaan: Molemmat teki väärin; ei aikuiselle voi ostaa vaatteita lahjaksi! Vaikka vaate olisi sinusta kuinka nätti ja istuva, makuja on niin monia että väärin kyllä nyt teit. Ja ystäväsi teki vähän kyseenalaisesti kun palautti sen heti takaisin. Toisaalta ihailtavaa suoruutta ja rehellisyytä; parempihan se on saada heti parempaan käyttöön kuin ottaa sen vain kohteliaisuudesta pölyttymään kaapin pohjalle. Moni olisi ottanut vastaan ja pitänyt mytyssä kaapinperällä käyttämättömänä.

Vierailija
204/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka idiootti antaa lahjoja aikuiselle?

Vierailija
205/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväsi oli tökerö. Lahjasta pitäisi kiittää. Ajatus kuitenkin tärkein. Mutta ymmärrän ystävääsi. Äitini antaa minulle lahjaksi omasta mielestään kivoja juttuja, joista en tykkää eikä ole niille mitään käyttöä. Harmittaa vain se rahan tuhlaus. Viimeisimpänä sain laukun, joka ei ole yhtään mun makuun. Muutenkin on laukkuja ihan tarpeeksi.

Minun äitini on samanlainen. Mutta tunnen äitini ja tiedän, ettei hän opi koskaan ostamaan minulle sellaisia lahjoja, jotka olisivat minulle mieluisia. Tiedän myös sen, että hän pahoittaa mielensä, jos yritän sanoa, etten tykkää lahjasta. Ei siis ole minkään sortin hyötyä siitä kenellekään, jos loukkaan häntä kieltäytymällä lahjasta.

Sama täällä. Sanon kyllä, mitä en missään nimessä tarvitse jos vinkkailee etukäteen mitä voisi lahjaksi hankkia. Olen äidilleni sanonut myös, ettei ole pakko ostaa mitään lahjaa. Otan kohteliaasti vastaan kaikki mitä tulee.

Toisinpäin ei sitten aina ihan niin toimikaan. Ei välttämättä aina osu nappiin minunkaan hankintani, mutta äitini sen tuo myös julki. Lienee meidän kohdallamme äiti/tytär klikistä, että tyttärelle voi sanoa suoraan (tosin äidille vastaavasti ei). Jos minä ostan nätin liinan, saattaa pamauttaa että mulla näitä on jo paljon mitä minä tällä teen. Jos muu sukulainen ostaa nätin liinan, se on niiiin hieno ja kaunis ja pidetään kyllä pöydällä.

Saattaa lahjaa avatessaan töksäyttää juurikin että "taas tämmönen", ENNENKUIN on sitä ihan kokonaan avannut ja nähnyt ettei se kuitenkaan ollut taas tämmöinen. Minulta kyselee kovasti antamistaan lahjoista, että käytänkö, käyttääkö lapset. Hänelle pitää vakuutella aina että lahja on hyvä ja sitä käytetään. Joskus pitkänkin aikaa saamisen jälkeen.

Olen eri yhteyksissä, en siis missään nimessä lahjan saamishetkellä, sanonut ettei aina voi onnistua ja jos lahja ei ole mieleinen saajalle, niin laittaa kiertoon. Itse en kysele antamien lahjojen perään, saaja voi tehdä niillä mitä haluaa.

Olisiko sinun aika kasvaa aikuiseksi ja lopettaa lahjojen osto äidillesi. Toteat vain, ettet ostanut lahjaa kun et ostamistani lahjoista pidä. Minä lopettaisin tuommoisen äidin kanssa tapaamisetkin, toki ensin suoraan kertoisin, että hän pahoittaa mieleni haukkumalla lahjani.

No, useimmiten kuitenkin onnistun, joten haluan edelleen ilahduttaa, siinäkin tapauksessa että kökköjä kommentteja saattaa tulla heti kättelyssä. Ikääkin alkaa jo olla sen verran että saattaa töksäytellä kuten lapset ajattelemattomasti. Toki sitä tekee vain mulle, mutta on niitä juttuja jotka kuuluu 70-luvun äitien lapset ketjuun. Jälkeenpäin on silti iloinen kaikista. Kunhan nyt purkauduin.

Vierailija
206/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin pitänyt vaikka siivousvaatteena. Lahjan palauttaminen on vainniin noloa.

Ystäväni ihaili aina kutomianikirjobeulesukkia.

Joululahjaksi tein hänelle mielestäni kauniin väriset jon-sukat.

Voi millaisen rääkäisyn hän päästi. Väärän väriset ja missä hän muka pitää näin pitkiä sukkia ja ei hän tee näillä mitään. Ja nakkasi takaisin, kun kävi luonani.

Voi luoja, kuinka noloksi tunsin itseni. Hänhän oli vain kohteliaisuuttaan kehunut sukkiani ja sanonut, että osaisipa itsekkin. Oikeasti oli nähtävästi aina halveksinut käsitöitäni.

Nyt ihaili villapaitaani ja sanoi, että oispa ihana, kun hälläkin olisi samanlainen. Toista kertaa en samaa virhettä tee ja kudo hänelle samanlaista norjalaisvillapaitaa, kuten itsellänikin on

Vierailija
207/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei toisaalta haittaa vaikka palauttaisi kun kyse on noinkin henkilökohtaisesta lahjasta. On kohteliasta viedä jotain, ja sinä olet kuitenkin vienyt: eli lahja-asia on ratkaistu ja synttärit tms vietetty tältä vuodelta. Ei tarvitse enää miettiä.

Vierailija
208/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, on olemassa joku sanonta, että lahjan vastaanottaminen on taitolaji. Itse pidän ystäväsi käytöstä tökerönä ja sinulla on oikeus loukkaantua. Hänellä ei ole selvästikään sivistyksen taso kovin korkea. Sivistynyt ihminen ei koskaan tekisi kuten hän.

Juuri näin. Ihmettelen suuresti näiden ystävääsi ymmärtävien viestien määrää. Kertoo tästä minäminäminä-ajasta taas.

Vierailija
209/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin monet ihmiset koska välittävät läheisistään. Ikävä ettei sulla ole sellaisia läheisiä.

Vierailija
210/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsikö ystäväsi että kyse oli lahjasta? 

Vierailija
211/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä näkemykseni mukaan ystävä saattaa haluta osoittaa käytöksellään myös että arvostaa lahjan antajaa.

Itse ainakin vetäisin vaikka 3 kokoa liian ison vaatteen päälleni, voihan niitä vaatteita pitää niin monissa eri tilanteissa eri tavoilla.

Ap

Miksi pitäisi valehdellen mielistellä? Sen, jos minkä, luulisi loukkaavan lahjan antajaa.

Olisit mielummin antanut vaikka lahjakortin näihin kädestä vietäviin tuotteisiin, jolloin hän olisi itse voinut valita omaan makuunsa mieluisimman. Se tuote, joka itsestä on ihana, on yleensä huono lahja toiselle, eikä siinä silloin mietitä lahjan saavaa lainkaan. Ja muutenkin: Miksi aikuiset antaa lahjoja, etenkään vaatelahjoja?

Minä en tule ikinä ymmärtämään näitä ihmisiä, joiden mielestä on "valehdellen mielistelyä", jos joskus pitää suun supussa ettei pahoita toisen mieltä.

Vaikka oltaisiin kuinka hyviä ystäviä, ei kahden ihmisen maku tule koskaan 100% natsaamaan. Voit pitää ihan järkyttävänä ystävän uutta sohvaa tai kampaustakin. Ei ole mikään hyve, että laukoo aina kaiken suoraan.

Olen aina ajatellut, että suomalaisten kutsuminen junteiksi metsäläisiksi on enimmäkseen turhaa panettelua, mutta näissä ketjuissa kyllä tulee aina vahvasti sellaiset vibat.

Vierailija
212/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväni antaa lahjoja pyytämättä. joululahjoja, ystävänpäivälahjoja jopa syntymäpäivälahjan joskus. Lahjat ovat tyyliin vanha paita joka ei mahdu hänelle ja joku ostettu palasaippua, ja oriflamen käsivoide.

Pidän käsivoiteet jos ovat käyttämättömiä muut nakkaan roskiin. Olen sanonut monta kertaa lahjoista että en halua mutta hän ei usko. Sitten ollaan huuli lurpallaan kun minä en vie lahjoja...

Vierailija
213/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheinta ikinä on laittaa kaveri myytävän tuotteen myyjäksi ilmaiseksi mainostaa sun tuotetta . Siihen voi ryhtyä jos itse haluaa . Mutta sun maku ei ole muiden maku me ollaan erilaisia . Ja kauheinta että se varmaan ajatteli että sä myyty sille väkisin sun tuotetta se pitää maksaa sulle . Se ei olisi lahja . Jotkut lahjat voi olla ällöjä . Varastetut varsinkin mutta jos niihin liittyy jotain hämärää . Vaikka noituutta satanismia ei niitä halua . Tai joku amuletti noitakalut . Hirveintä on kun jotkut ottaa hiuksista nipun woodoohun . Iljettävä noituutta . Polttakaa noitakalut nuket tai palautatte sille joka sen antoi . Yksisilmä korut korut mikä liittyy noituuteen pois heti . Woodoonukkeja on myös kankaisia . Niissä on kirous sulle . Joku voi meditoimalla mustaa magiaa loitsuta . Tai vaatteeseen ommella jotain . Tutkikaa nyt .

Vierailija
214/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua ihmetyttää tässä ketjussa, miten tiukkapipoista touhua lahjat näyttävät nykypäivänä olevan. Ei ole "soveliasta" antaa vaatteita. On ihan valtava häpeä antaa jotain, mikä ei satukaan vastaamaan saajan makua. Vääränlainen lahja on kiusallista tuskaa saajalle, ja se lahja on IHAN PAKKO pitää siellä kaapinpohjalla, mistä se aina välillä otetaan esille ja kärsitään suuresti sitä katsellessa, ja tietysti hiljaa mielessä kirotaan antajaa. Tai sitten se lahja nakataan heti lähimpään roskikseen - ei kierrätykseen, vaan ROSKIKSEEN, ja tietysti kirousten säestämänä, koska huono lahja tuottaa huonoa onnea ja niitä voi tulla jopa lisää ellei sylkäise perään, pthui. Vääränlainen lahja on AINA hirveää krääsää. Jos Pirkko-täti antaa ruman design-maljakon, sen pelkkä olemassaolo pilaa minimalistin elämän. Vaikka sen lahjoittaisi kierrätyskeskukseen tai myisi Tori.fi:ssä (ja siitä saisi jopa viisikymppiä), se silti jatkaa olemassaolollaan elämän pilaamista.

On ihailtavan suoraselkäistä käytöstä haukkua Pirkko-täti maanrakoon maljakosta, ettei vain vahingossa osta enää mitään. Sen verran vakavaa tämä vääränlaisten lahjojen saaminen on. Joulun jälkeen täytyy aina mennä Vastaamoon purkamaan tuntoja.

Vierailija
215/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua ihmetyttää tässä ketjussa, miten tiukkapipoista touhua lahjat näyttävät nykypäivänä olevan. Ei ole "soveliasta" antaa vaatteita. On ihan valtava häpeä antaa jotain, mikä ei satukaan vastaamaan saajan makua. Vääränlainen lahja on kiusallista tuskaa saajalle, ja se lahja on IHAN PAKKO pitää siellä kaapinpohjalla, mistä se aina välillä otetaan esille ja kärsitään suuresti sitä katsellessa, ja tietysti hiljaa mielessä kirotaan antajaa. Tai sitten se lahja nakataan heti lähimpään roskikseen - ei kierrätykseen, vaan ROSKIKSEEN, ja tietysti kirousten säestämänä, koska huono lahja tuottaa huonoa onnea ja niitä voi tulla jopa lisää ellei sylkäise perään, pthui. Vääränlainen lahja on AINA hirveää krääsää. Jos Pirkko-täti antaa ruman design-maljakon, sen pelkkä olemassaolo pilaa minimalistin elämän. Vaikka sen lahjoittaisi kierrätyskeskukseen tai myisi Tori.fi:ssä (ja siitä saisi jopa viisikymppiä), se silti jatkaa olemassaolollaan elämän pilaamista.

On ihailtavan suoraselkäistä käytöstä haukkua Pirkko-täti maanrakoon maljakosta, ettei vain vahingossa osta enää mitään. Sen verran vakavaa tämä vääränlaisten lahjojen saaminen on. Joulun jälkeen täytyy aina mennä Vastaamoon purkamaan tuntoja.

Miksi sinun on IHAN PAKKO tuputtaa ihmisille tavaroita? Ei täällä kukaan ole tuota haukkumista kannattanut vaan nimenomaan että ystävä olisi voinut sievemminkin sanoa.

Vierailija
216/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin monet ihmiset koska välittävät läheisistään. Ikävä ettei sulla ole sellaisia läheisiä.

Miksi sidot tavaran ja välittämisen samaksi asiaksi?

Vierailija
217/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sekä sinua että ystävääsi. Hän olisi voinut vastaanottaa lahjan kiitellen ja myydä/antaa sen pois ja näin sinulle ei olisi tullut paha mieli. Etikettiä olisi noudatettu jne. Mutta olisit jälkeenpäin ehkä kysynyt missä vaate on / onko käytetty yms ja silloin sinun olisi pitänyt ymmärtää olla hiljaa eikä vaatia ystävääsi käyttämään vaatetta. Eikä missään nimessä loukkaantua, jos olisit ymmärtänyt että vaate on laitettu kiertoon.

Toisaalta ystäväsi oli umpirehellinen eikä halunnut ottaa vastaan tavaraa, jota hän ei tulisi käyttämään. Tuollainen vaatelahja on hyvin hankala. Vaikka se olisi kuinka suosittu ja myisi kuin häkä, kaikki eivät silti pidä siitä. Se ei välttämättä ole ystäväsi tyyliä. Kuvailet vaatetta "naiselliseksi" ja ystäväsi tyyliä "sporttiseksi ja trendikkääksi". Nämä kaksi tyylisuuntaa ovat omassa mielessäni ihan eri nurkissa, mitä sinä et välttämättä ymmärrä.

En koskaan antaisi vaatetta lahjaksi, antaisin lahjakortin. Enkä omaan liikeeseeni ellen sitten olisi etukäteen jutellut tuotteista ja tietäisin varmasti, että ne kiinnostavat.

Tämä on vähän samanlainen lahja kuin itse käsityönä tehnyt korut ja taideteokset. Se haarukka-korvis ja klemmarikaulakoru tai talvimaisema pupulla eivät välttämättä ole tuotteita, joita kaikki muut haluavat käyttää tai laittaa seinilleen.

Vierailija
218/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun on IHAN PAKKO tuputtaa ihmisille tavaroita? Ei täällä kukaan ole tuota haukkumista kannattanut vaan nimenomaan että ystävä olisi voinut sievemminkin sanoa.

Minä en ole ap, enkä ole tuputtanut mitään kenellekään. Huvittaa vain ketjuun kommentoivien jutut. Itselläni ei ole ollut lahjojen kanssa ikinä mitään ongelmaa. Ei ole tullut riitoja, eikä ahdistusta.

Vierailija
219/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on asperger oireyhtymäinen pojotin. He sanovat suoraan joka asian eivätkä ymmärrä loukkaavansa. Heille ei auta kuin laukoa jotain yhtä rumaa vastalahjaksi. Näin minä teen samanmoisen pojotintuttavani kanssa. Voimia sinulle.

Vierailija
220/496 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko molemmat naisia ja tahoillanne parisuhteissa? Mikäli aloittaja on mies, niin oletko ehkä ihastunut ystävääsi ja toivot suhteeltanne enemmän?

Mielestäni olisi todella kiusallista saada vaatelahjaa miespuoliselta kaverilta.

Samoin olisi kiusallista saada hyvin kallista lahjaa, joka tässä nähtävästi oli kyseessä.

Mielestäni ystävä teki siis oikein kun palautti heti liian arvokkaan lahjan.