Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisaloite Kanta.fi tietojen poistomahdollisuuden puolesta?

Vierailija
26.10.2020 |

Mitä olisitte mieltä, allekirjoittaisitteko?
Itsellä ei ole taitoa tuollaisia väsätä.

Kommentit (552)

Vierailija
461/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannassa voi laittaa kiellon kaikille käynneilleen.

Eivät pääse kukaan  lukemaan niitä.

Pääsee lukemaan saman sairaanhoitopiirin sisällä. 

Ei pääse,  jos laitat rastin ruutuun.

Olen kieltänyt kaiken, mutta reseptien uusinnassa viitataan aiempiin kirjauksiin.

Vierailija
462/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen... kieltäminen voi hankaloittaa asioimistasi...joten harkitse tarkkaan mitä haluat tehdä.

Niin miten hankaloittaa? Siksi, ettei henkilökunta tykkää kielloista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen sitten ottaisi kaiken vastuun siitä että hänen hoitonsa jossain hätätilanteesta voi mennä pieleen puuttuvien tietojen takia?

No kaiken epäoleellisen sieltä voisi poistaa.

Esim. jos olet lopettanut tupakoinnin yli 20 vuotta sitten ja siellä lukee: Tupakoi mutta on lopettanut.

Miten tällaisen käsität?

Toisena esimerkkinä, lemmikkinä kaksi kissaa. Jos on lapsena kotona ollessaan omistanut kaksi kissaa, niin kuinka relevanttia on kirjata se edelleen, yli 20 vuoden päästä, potilastietoihin? 

Vierailija
464/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen sitten ottaisi kaiken vastuun siitä että hänen hoitonsa jossain hätätilanteesta voi mennä pieleen puuttuvien tietojen takia?

Kyllä otan täyden vastuun näin aikuisena siitä, ettei henkilökunta tiedä minun soittaneen tietyn artistin cd-levyä lapsena. 

T. potilastietojaan lukenut

Vierailija
465/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mä kielsi yhden alueen kokonaan ja poistin kaikki terveyskeskusten lätinät.

25 turhaa lähinnä vuodesta 2006. Ei noilla vanhoilla tiedoilla edes tutkita mun selkää. Buranaa vaan. Niin mitä väliä jollain vanhoilla kirjauksilla. Kuka niitä edes viitsii lukea.

Mä näen ne itse mutta muut instanssit Ei niitä sieltä saa.

Vierailija
466/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse näkisin nimenomaan ne ylimääräiset turhan yksityiskohtaiset asiat siellä ongelmallisina mahdollisen tietovuodon sattuessa. Sellaiset tiedot olisi hyvä saada poistettua, kun niillä ei ole mitään tekemistä hoidon kanssa, aiheuttavat vain turhaa lisävahinkoa jos tiedot vuotavat. Mitään 100% varmaa tietoturvaa ei taida olla, joten ehdottomasti pitäisi muuttaa kirjaamistapoja ja asiakkaalle mahdollisuus vaikuttaa siihen, mitä tietoja kirjataan niiltä osin, kun se on mahdollista. Muuten kohta ei uskalleta sanoa mitään, ettei se kohta ole netissä muidenkin luettavana.

Niin että jokainen saa itse kirjoittaa oman sairauskertomuksensa?

Kannatan ennemminkin OmaKannasta luopumista niin et näe niitä kirjauksia.

Kirjaukset on sairauskertomustietoja, ei tarinoita tai viestejä sinulle.

Joskus olisi halua.

Esim. 26.5.2020 on kirjaus että koulussa mennyt hyvin. 

Tarkoittaako sitä että luokkaretkellä ollut kivaa? (Tulossa sysipaska todari.) Tarkoittaako että lintsannut koko kuukauden? (Tulossa loistava todistus.) Tarkoittaako että vuodessa saanut kavereita, ja masennus helpottanut? (Epävarmaa siirtyykö seuraavalle vuosiluokalle samalla paikkakunnalla.)

Lääkäriltä tai hoitajalta et tule saamaan vastausta kysymykseen mitä kyseinen kirjaus tarkoittaa tai mikä suluissa olevista "olennaisemmista" informaatioista pitää paikkansa. 

Vierailija
467/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mä kielsi yhden alueen kokonaan ja poistin kaikki terveyskeskusten lätinät.

25 turhaa lähinnä vuodesta 2006. Ei noilla vanhoilla tiedoilla edes tutkita mun selkää. Buranaa vaan. Niin mitä väliä jollain vanhoilla kirjauksilla. Kuka niitä edes viitsii lukea.

Mä näen ne itse mutta muut instanssit Ei niitä sieltä saa.

Poistit? Ei niitä voi poistaa.

Vierailija
468/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein yhden omaoloarvion, ja teksti tyyliä näitä asioita ei kirjata potilastietoihin ei oikein vakuuttanut. Totta kai ne kirjataan, jos joutuu hakeutumaan hoitoon. 

Vierailija
469/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse näkisin nimenomaan ne ylimääräiset turhan yksityiskohtaiset asiat siellä ongelmallisina mahdollisen tietovuodon sattuessa. Sellaiset tiedot olisi hyvä saada poistettua, kun niillä ei ole mitään tekemistä hoidon kanssa, aiheuttavat vain turhaa lisävahinkoa jos tiedot vuotavat. Mitään 100% varmaa tietoturvaa ei taida olla, joten ehdottomasti pitäisi muuttaa kirjaamistapoja ja asiakkaalle mahdollisuus vaikuttaa siihen, mitä tietoja kirjataan niiltä osin, kun se on mahdollista. Muuten kohta ei uskalleta sanoa mitään, ettei se kohta ole netissä muidenkin luettavana.

Joskus

Lääkärit eivät tahdo muistaa, mitä potilas on sanonut, joten olisi parempi, jos potilas voisi edes itse kirjoittaa tilastaan. Samahan se, kun lääkäri kuitenkin kirjoittaa, mitä potilas sanelee.

Vierailija
470/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaukset on sairauskertomustietoja, ei tarinoita tai

Tai korjaus: sanelunpurkaja kirjoittaa, mitä lääkäri sanelee potilaan sanelleen.

Vierailija
471/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei? 

Eikö olisi miellyttävämpää hoitaa kun tietäisi, onko potilaalla rajaton määrä rahaa vai onko hänellä tulot 0e? Eikö olisi miellyttävämpää jos kirjaus kertoisi potilaalla olevan sairaus hallinnassa eikä pelkästään että potilaalla on kyseinen sairaus? Eikö olisi miellyttävämpää kuulla päivärytmistä arjessa eikä päivärytmistä kirjauksissa? 

Vierailija
472/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on vaikkapa vakavassa onnettomuudessa, niin minkä tiedon sairaalan henkilökunta katsoo Kannasta....esim tyyppi on käynyt valittamassa selkä- jalkavaivojaan 3 vuotta sitten. Onko tällaisella tiedolla merkitystä hoitosuunnitelmaan  vakavasti loukkaantuneelle potilaalle.

Vierailija
473/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että oli kirjoitettu väärin. Lääkäri sanoi, että ensin pitää valittaa jollekin ja se ottaa yhteyttä johonkin joka sitten ottaa yhteyttä kirjoittajaan.. huoh. En ryhtynyt toimenpiteisiin. 

Lääkäri sanoi, että jos jotain vakavaa on potilaan kohdalla ei niitä Kannasta lueta, vaan selvitetään muuta tietä.

Vierailija
474/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan tuon Kanta- arkston lopettaa kokonaan kun aika huonosti se toimii. Paljon puuttuu tietoja  Kannasta ja selaaminen on työlästä alan ammattilaisille kun ei ole hakutoimintoa Kantaan ainakaan Apotissa.

Jos potilas tulee HUS:iin jostain kauempaa  iin yleensä mitään tietoja ei potilaasta ole käytettävissä lähetteen lisäksi. Aikaa voi mennä paljon tietojen saamisessa kun ne joudutaan kirjeitse tilaamaan. 

Jonnekin  ne ootilaskäyntitiedot on kuitenkin hyvä tallettaa ihan oikeusturvasyistä. Olisihan se hankalaa jos potilaiden saamasta hoidosta tai tutkimuksista ei kirjattaisiin mitään tai ketkä olivat hoitamassa. Potilasvahinkoja olisi hankala selvittää jälkikäteen.

Vierailija
475/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on vaikkapa vakavassa onnettomuudessa, niin minkä tiedon sairaalan henkilökunta katsoo Kannasta....esim tyyppi on käynyt valittamassa selkä- jalkavaivojaan 3 vuotta sitten. Onko tällaisella tiedolla merkitystä hoitosuunnitelmaan  vakavasti loukkaantuneelle potilaalle.

Henkilökunta tuskin katsoo kannasta mitään vaan omasta tietokannastaan, eikä sinne ole välttämättä edes kulkenut tiedot vaikkapa sulfa-allergiasta tms.

Kaikki juoruilutiedot taas ovat aivan turhia ja vähintään pitäisi olla automaattinen katoaminen vaikka sitten viidessä vuodessa.

Vierailija
476/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus

Koulussa on mennyt hyvin tarkoittaa että ei ole kuntatutkimuksen ja jotain on opittu eikä ole ollut hankaluuksia kiusaamisen tms. suhteen. Jos ei käy koulua niin yleensä asiat ovat päin honkia ja ongelmia tulee likimain aina. 

Vierailija
477/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisiko mahdollista, että merkinnöissä olisi aikarajoja, jonka jälkeen ne on mahdollista poistaa?

Joo, todennäköisesti se olisi silloin n. 120 vuotta.

Vierailija
478/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen... kieltäminen voi hankaloittaa asioimistasi...joten harkitse tarkkaan mitä haluat tehdä.

Niin miten hankaloittaa? Siksi, ettei henkilökunta tykkää kielloista?

Ei se perusterveellä varmaan haittaa mitään mutta monisairaalla tai kipukroonikolla voi haitata  hoitoa jos sopivaa lääkitystä etsitään. Joka tapauksesa on helpompi katsoa tietoja koneelta kuin pyytää potilasta kertomaan koko sairaushistoriansa aina uudelleen. Hoitojonot ovat jo nyt pitkät ja voi olla että ne pitenisivät entisestään hankaloittamalla tiedon saantia..

Vierailija
479/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisihan tuon Kanta- arkston lopettaa kokonaan kun aika huonosti se toimii. Paljon puuttuu tietoja  Kannasta ja selaaminen on työlästä alan ammattilaisille kun ei ole hakutoimintoa Kantaan ainakaan Apotissa.

Jos potilas tulee HUS:iin jostain kauempaa  iin yleensä mitään tietoja ei potilaasta ole käytettävissä lähetteen lisäksi. Aikaa voi mennä paljon tietojen saamisessa kun ne joudutaan kirjeitse tilaamaan. 

Jonnekin  ne ootilaskäyntitiedot on kuitenkin hyvä tallettaa ihan oikeusturvasyistä. Olisihan se hankalaa jos potilaiden saamasta hoidosta tai tutkimuksista ei kirjattaisiin mitään tai ketkä olivat hoitamassa. Potilasvahinkoja olisi hankala selvittää jälkikäteen.

Kyllä, potilasturvallisuuden takia olisi hyvä, jos tallennettaisiin käyntien perusteet ja määrätyt lääkkeet, mutta nyt se muistuttaa jonkinlaista oikeudenkäynnin kirjanpitoa. Potilaalla pitäisi olla asianajaja mukana.

Vierailija
480/552 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoittaisin. Enemmänhän tuosta on haittaa kuin hyötyä. Estää vain ihmisiä hakeutumasta hoitoon. Itse, en ole käynyt  enää lääkärissä yli 15 vuoteen. Kierrän kaikki viranomaiset kaukaa, jos se vain on mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän