Missä ammateissa asiakkaista tulee helposti "riesa"?
Alkavat turhan tuttavallisiksi, selittävät kaikki omat asiansa ja tarrautuvat? Olen tälläisessä ammatissa. Kertokaa kokemuksia.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:23"]Miksi pankissa?[/quote]
Veikkaisin että siksi, koska pankin kassapalveluja käyttävät lähinnä vanhukset ja jotenkin tosi pahasti raha-asiansa sössineet tai syrjäytyneet. Eli nämä yleisimmät asiakaspalvelijan riesa -ryhmät. Tuskin nyt mistään asuntolaina- tai sijoitusasianeuvottelijoista tulee riesaa kauhean usein.
Oon itse kirjastossa töissä ja sielläkin noita on jonkin verran. Oon aiemmasta viisastuneena nyt tässä uudessa työpaikassa tarkoituksella vetänyt tosi asiallista ja etäistä linjaa ja yrittänyt kaikissa asiakaspalvelutilanteissa pitää keskustelun ihan oikeasti meidän asiakaspalveluun liittyvissä asioissa sen asiakkaiden henkilökohtaisten ongelmien kuuntelemisen sijaan ja tästä onkin ollut aika paljon hyötyä. Psykologia tarvitsevat maksakoot psykologeille psykologien taksat. Mä voin kyllä kuunnella läheisteni henkilökohtaisia ongelmia, mutta en ventovieraiden.
Mikä tahansa palveluala. Pahimmat ovat tietysti yhteiskunnan pyörittämät, koska silloin "asiakkuussuhde" kestää vuosia. Opettajan pitäisi ottaa kaikki vanhemman pyynnöt huomioon, ja sit valitellaan ylempiin instansseihin. Jonkun pikkupaikkakunnan "yleisvirasto" (KELA taitaa olla yleisin) on tietysti asiakkaan "erityis"tarpeita varten.
Mut joo, kyllä yrityksissä on kanssa kireää. Suuremmat (yhteistyö)yritykset sahaavat linssiin koko ajan, ja vaikka kaikki tietää, mistä on kyse, niin työntekijöitä syytetään yrityksen sisällä siitä, että partneri kusee silmään.
Sitten omakohtaisia kokemuksia ihan tarjoustuotteen ostosta. Muutama vuosi sitten ostin Saunalahdelta ZTE Blade -kännyn ja todella edullisen tarjousliittymän (2 euroa kuukausi ja rajaton netti, vielä voimassa muuten). Ja voi sitä asiakkaiden vinkunaa, kun jotkut joutui odottamaan kännyään pari viikkoa, niissä oli "vikaa", Saunalahden asiakaspalvelu ei vastannut heti yms.. Tyypit sai käytännössä ilmaisen liittymän, ja valitti ja valitti ja valitti (kai ne ketjut löytyy vieläkin Saunalahden sivuilta). Et joo, silloin taas tuli hyvä muistutus siitä, minkälaisia älykääpiöitä Suomestakin löytyy. (tosin oma arvaukseni oli kanssa, että kilpailijat oli osaltaan siellä trollailemassa myös)
Erityiskaupan myyjän työ oli ihanaa mutta ärsyttäviä riesoja tuli tavattua, myös.
Hippejä, jotka hengailivat kaupassa kuin kotonaan, ilman että ostivat mitään.
Jotain yksinäisiä vanhuksia, jotka höpöttivät omia asioitaan todella ahdistavalla tasolla ja vaativat kovasti huomiota itselleen.
Pari "kantista", joiden paasto tai raju elämänmuutos ei olisi voinut vähempää kiinnostaa, kun sen kuuli viidennen kerran samalla viikolla alusta asti.
Kuinka ihmeessä parturin asiakas voi olla riesa? Sehän varaa ajan etukäteen, kertoo mitä haluaa tehtävän, istuu tuolissa tasan sen verran mitä artistilta menee hommansa hoitamiseen, maksaa ja kävelee tiehensä tullakseen taas kuukauden päästä uuden setelin kanssa. Vai onko tässä jotain mitä miesnäkökulmasta ei voi ymmärtää?
Luotonvalvonnassa. Syy rästeihin oli velkojan, ei tietenkään velallisen. Tarinoita riitti kiitettävästi. Vinkki: älkää ottako liian suurta lainaa.