Ärsyttävää, kun ihmiset eivät tajua allergioita!
Minun lapseni on pahasti maitoallerginen.
Minun siskoni, päälle kolmekymmpinen lastentarhanopettaja, toi lapselleni Omar kermakaramelleja. onneksi lapseni on jo sen verran iso, että ymmärsi itse jo ettei voi syödä niitä ja kaatoi ne tarjoiluastiaan. Sanoi täsilleen, että kiitos, mutta te muut saatte syödä ne, koska itse en voi. Siskoni ihmetteli että kuinka niin et voi??? Lapseni kertoi sen sadannen kerran olevansa maitoallerginen, johon siskoni suurin silmin sanoi että nehän on KERMAkarkkeja, en tiennyt että olet kermallekin allerginen?
Samainen sisko teki myöskin lapselle aikoinaan juustovoileivän, koska juustohan on juustoa. Ja osti Hylamaitoa, koska sitä voi kuulemma juoda jos on maitoallerginen.
Huoh. Perkele.
Kiitos kun sain purkaa taas suurimmat höyryt. Ei mulla muuta.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:07"]
ja minä pyydän tuhannesti anteeksi, että en koskaan pysty muistamaan allergioita jokaista leivosta tehdessäni. Siis muistan ja sisäistän asian jonkun tuotteen kohdalla "muista ostaa hyla kermaa, muista ostaa hyla kermaa" kun olen kotona leipomassa, huomaan että kyllä, kerma on hylaa mutta jokin muu raaka-aine esim. maitorahka ei olekaan. Aina saa olla pyytelemässä anteeksi, kun on niin tahvo mutta kun itsellä ei ole ongelmaa, niin kaupassa käymisessä keskittyy hintaan/tarjouksiin tai johonkin muuhun kuin tuotteen sisältöön. Tosin onneksi tämä laktoosiasia on nykyään hoidettavissa tableteilla, joten joka kerta ei emännän tavitse olla superhäpeissään. Niin ja kyllä tiedän, maito-allergia on eri kuin laktoosi-intoleranssi ;)
[/quote]
Ei tartte anteeksi pyydellä, olet vaan niin rehti ja reipas että sanot suoraan allergikolle että et ole näitä sörsseleitä hänelle tehnyt. Allergikot harvemmin pahoittaa mieltänsä jos eivät saa emännän tekeleitä (sörsseleitä) nautittavakseen. Itse asiassa olen havainnut tämän ongelman olevan myös positiivinen siinä suhteessa, jos lapsi ei saakaan jotain samaa mitä muut niin hän ei ole milläänsäkään. Syö vaikka porkkanaa hymyhuulessa siinä samassa, missä muut mättää pipareita, kakkua, rahkaa tai jopa karkkia jne.
Eli älä IHMEESSÄ sano ettei sörsseleissä ole käytetty maitoproteiinia jos et ole 100 % varma asiasta. Tai pähkinää tai laktoosia tai jotain. Ja esim maitoallergikon tapauksessa helppoa on muistaa: kaikki mitä lehmän utareesta tulee on kieltolistalla (voi, kerma, rahka, jugurtti, maito, hylat jne) ei ole vaikeaa.
On se kumma kun sitten nää "välinpitämättömät" odottaa kuitenkin saavansa viimeistään viimeisillä päivillään hoitoa ongelmiinsa, mutta minkä takia jos itse eivät toiden ihmisten vaivoista välitä?
Ärsyttää, kun jotkut keksivät allergioita pönkittääkseen omaa erinomaisuuttaan. Miehen eksä keksii niiden lapselle aina välillä jonkun allergian, joka komppaa sen kulloistakin foliohatun antenniin tullutta syömishäröilyviestiä. Viimekertainen maitoallergia unohtui alakoululaiselta noin kolmessa sekunnissa, kun luettelin kaikki asiat, mitä hän ei nyt sitten voi syödä: juusto, jugurtti, jäätelö... "Joo, kyllä mä voin syödä niitä. Mut äiti ei vaan haluu."
Tunnen yhden maitoallergisen miehenalun. Omin silmin sain todistaa kuinka hänellä tuli käsiin verestä vä ihottuma puoli tuntia sen jälkeen kun oli KOSKENUT makkaraan..ja makkarassahan on ihan tolkuttomasti maitoa...
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:58"]
Mä muistan kun itku kurkussa maitoallergisena lapsena jouduin kaverilla juomaan puoli litraa hylamaitoa koska "kyllä se käy ja ihan sua varten ostettiin!!!"... Enpä mennyt enää sinne kylään kun äiti ihmetteli kotona mikä mulla oli ja kun sai selville niin huh...
[/quote]
Lollotilol mitä paskapuhetta!
[/quote]
Ihan totta. :) Lollottele keskenäs vaan.
[/quote]
Ei paskaa. Hylan kanssa menee ihmiset sekaisin, ei ole maitoallergisen juomaa se. Ja lapset ei sitä tajua, juovat kyllä jos käsketään tai vahingossa. Itse suosittelisin antamaan vettä maitoallergiselle niin ei mee mikään vinoon.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:38"]
Suurin osa allergioista on tuulesta temmattuja, niin sitten ne harvat todelliset tapauksetkin leimataan sellaiseksi. Poika ja susi tulee mieleen...
[/quote]
olen samaa mieltä. Oikeasti allergiset sitten kärsivät näiden "muka-allergisten" takia, jotka yhten päivänä pystyvät syömään jotain ja toisena taas eivät pysty.
terveisin pähkinäallergikon äiti
meillä ei onneksi tule mitään pahoja oireita, siis esim hengenahdistusta tai kurkun turpoamista. mutta kun ne oireet kestää useita päiviä, menispä nopeammin ohi.
mulla on aina kaikenlaista evästä mukana, jos mennään kylään. ruokaa, välipalaa, pari keksiä, pikkusia 2dk soijamaitopurkkeja, leipää/riisikakkua..
ärsyttää ajatella kokoajan säilymisiä, onneksi nyt on talvi ja sinällään helpompaa.
perhekerhossakin menee hirveästi aikaa siinä, että saa vahtia jottei lapsi syö pöydän alta murusia tai vie kaverin käsistä leivänjämää tms.
niin odotan sitä että saan ostaa kaupasta paketillisen oivariiniä, sen keijun sijan mitä on syöty jo vuosikausia.
Allergikkojen elämän keskiö on oma allergia ja he haluavat sen olevan muidenkin ihmisten elämän tärkein mietittävä asia. Mä en nykyään enää kestä allergikkoja. Liian monelle olen vääntänyt vaikka mitä erikoistorttua kun ovat ensin listanneet yksityiskohtaisesti mitä eivät voi syödä. Sitten istuvat pöytään "ai niin unohdin mainita noi mansikat, en voi syödä tätä".
Ei siinä mitään, kiva oli ostaa helvetin kallista erikoisjauhoa.
Oikeasti onko olemassa päästääm terveitä allergisia jotka ilman yhtään ylimääräistä elettä tilaavat ravintolasta annoksen jossa lukee gluteeniton, ilman mitään numeroa? Mä en tunne yhtäkään!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:48"]
Ärsyttää, kun jotkut keksivät allergioita pönkittääkseen omaa erinomaisuuttaan. Miehen eksä keksii niiden lapselle aina välillä jonkun allergian, joka komppaa sen kulloistakin foliohatun antenniin tullutta syömishäröilyviestiä. Viimekertainen maitoallergia unohtui alakoululaiselta noin kolmessa sekunnissa, kun luettelin kaikki asiat, mitä hän ei nyt sitten voi syödä: juusto, jugurtti, jäätelö... "Joo, kyllä mä voin syödä niitä. Mut äiti ei vaan haluu."
[/quote]
Voi olla foliopipojakin, mutta älä ala arvioi kuitenkaan. Jos tämmöiset ihmiset ei miellytä, älä sitten ole heidän kanssaan tekemisissä. Ihan vaan voit sanoa että "en halua olla teidän ja vaivojenne kanssa missään tekemisissä", menee varmasti perille tuo. Toivottavasti sulle itelle ei tule missään elämän vaiheessa vaivoja jotka tarvitsee hoitoa ym, menee nimittäin sullakin sitten folio puolelle.
Jos annat allergikolle allergisoivaa ainetta, niin varauduppa sitten hyvään selitykseen kun ambulanssi kaartaa paikalle...
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:56"]
Allergikkojen elämän keskiö on oma allergia ja he haluavat sen olevan muidenkin ihmisten elämän tärkein mietittävä asia. Mä en nykyään enää kestä allergikkoja. Liian monelle olen vääntänyt vaikka mitä erikoistorttua kun ovat ensin listanneet yksityiskohtaisesti mitä eivät voi syödä. Sitten istuvat pöytään "ai niin unohdin mainita noi mansikat, en voi syödä tätä".
Oikeasti onko olemassa päästääm terveitä allergisia jotka ilman yhtään ylimääräistä elettä tilaavat ravintolasta annoksen jossa lukee gluteeniton, ilman mitään numeroa? Mä en tunne yhtäkään!
[/quote]
ÄLÄ VÄÄNNÄ niitä ERIKOISruokia sitten. Allergikolle se on ihan se ja sama saako sulta mitään tarjoilua. Älä kutsu niitä juhliin jos noin ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:56"]Allergikkojen elämän keskiö on oma allergia ja he haluavat sen olevan muidenkin ihmisten elämän tärkein mietittävä asia. Mä en nykyään enää kestä allergikkoja. Liian monelle olen vääntänyt vaikka mitä erikoistorttua kun ovat ensin listanneet yksityiskohtaisesti mitä eivät voi syödä. Sitten istuvat pöytään "ai niin unohdin mainita noi mansikat, en voi syödä tätä".
[/quote]
Minä olen ja niin on lapsenikin. En tykkää tehdä allergiasta numeroa ja toisinaan kieltäydyn minulle tarjotuista asioista vetoamalla esimerkiksi laihdutuskuuriin :)
[/quote]
Tiedätkö, että toi on allergisista tosi ärsyttävää, että joka paikassa puolipakotetaan syömään kaikenlaisia torttuja ja kaakkuja.
Asioista ei tarvitse tehdä vaikeita, esim. gluteenia välttelevälle voi tarjota vaikka leipäjuustoa kahvin kanssa, maitoallergisille vaikka tuoreita marjoja, tai pilkottuja hedelmiä yms. Eikä kaikkea tarvitse yrittää "korvata", esim. itse pidän jotain korviketorttuja vaan kuvottavina, enkä kyllä syö niitä, vaikka kuinka joku leipoisi jotain epäterveellisiä maissitärkkelys sötkötyksiä. Ja olen kyllä sanonut, että kahvi/tee riittää, kiitos, tai voin tuoda itse mukanani jotain, mutta kun se ei koskaan kelpaa! Sitten esitetään jotain marttyyria, kun tosiaan juon vain ne kahvit.
Kaupasta saa myös nykyään valmiina vaikka mitä, tai sitten voi vain antaa olla, ja keittää ne teet/kahvit.
Sairaalankin keittiössä työskennelleenä jaksan nähdä sen toisenkin puolen näissä erityisruokavalioiden ilmoittamisissa. Ei ole ollenkaan harvinaista, että potilaskortissa lukee esim. että on maitoallerginen, mutta juusto käy.
[/quote]
Tälläisten persereikien takia en syökkään muualla kuin kotona.
KUKAAN allerginen EI unohda mainita jostain aineesta jolle on allerginen. Paitsi jos olet sanonut tekeväsi esim. mustikkapiirakan ja lennossa vaihdatkin mansikoihin. Itse tuossa tilanteessa en välttämättä mansikoista mitään sanoisi jos olet sanonut tekeväsi mustikasta.
Mua kans raivostuttaa ihmisten tietämättömyys tai suoranainen tyhmyys allergioiden suhteen. Mm. pikaruokapaikoissa, kuten vaikka Subwayssa en suostu enää katsomaan miten ne leivät kootaan. Jos samaan aikaan kaverini tilaa tonnikalaleivän ja itse kalkkunaa, niin se ihminen kasaa sen leivän samoilla hansikkailla. Kerran yksi tuttuni sanoi aivan suoraan jollekin ketjun leivänmyyjälle, ettei niin voi tehdä, mutta myyjä ei näyttänyt ymmärtävän. Olen tähän asti niinä harvoina kertoina kun olen syönyt Subilla vain lakannut välittämästä ja katsonut mitä tapahtuu syötyäni, koska en vain jaksa muistutella olennaisista. Onneksi tähän asti kukaan ei ole saanut minua hengiltä.
Lisäksi monikin tekee aivan typeriä virheitä keittiössä, mutta ilmeisesti siksi, että ei vain tiedä tai kun ei kosketa itseä niin ei ymmärrä. Joskus joku keitti yhtä aikaa kalakeittoa ja lihakeittoa, mutta olisi ollut periaatteessa aivan sama, jos ne olisi sotkettu samaan kattilaan, kun se hämmentäjä hämmensi niitä samoilla kauhoilla ja käytti samoja astioita ja välineitä ruuan valmistukseen.
Ja ne allergiset reaktiot ovat vain näköharhoja, niinkö? Eihän nyt kukaan voi tukehtua juotuaan maitoa tai syötyään pähkinää. Nehän ovat niin terveellsiäkin. Voi pyhä sylvi sentään.
Ja ihan sama, jos joku ei vakaumuksensa vioksi syö jotain tiettyjä ruokia, esim. veriruokia tai sianlihaa tai eläinkunnan tuotteita ylipäätään, niin eikö vaan joku besserwisser rupea hurskastelemaan ja saarnaamaan nirsoilusta, kun ei saa olla kiittämätön, vaan pitää syödä kaikkea.
Ihan eri asia on sitten kaikenkarvainen kranttuilu. Ei ole mitään todellista syytä olla syömättä vaikka tomaattia tai paprikaa, mutta kun "en voi syödä sitä" = en tykkää siitä. Näitä "allergikkoja" pyritään nykyään karsimaan kouluruokailussa. Pelottaa vaan, että keittäjät pitävät itseään pätevämpinä kuin allergialääkärit. Eli jos lapsella on lääkärintodistus, että ei voi syödä vaikka kalaa allergian takia, niin siitä allergiasta ei kasveta pois, niin kuin joistakin kasvetaan.
Moni ei muuten tiedä sitä, että on paljon laktoosi-intolerantikkoja, jotka eivät voi syödä sieniä, koska sienet sulaessaan tuottavat maitosokerin kaltaista sokeria, jota laktoosi-intolerantikon elimistö ei pysty pilkkomaan. Minä kuulun ko. ryhmään ja sienet aiheuttavat jopa ankarampia oireita kuin maito. Yritin sitkeästi lapsena opetella syömään sieniä, mutta eihän siitä mitään tullut, kun sairastuin joka kerta vatsakipuun ja jopa pahoinvointiin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:52"]
Just. Yhtään oikeasti maitoallergista lasta en ole tavannut. Moni on ollut pitkään maidottomalla ja sitten muka allergia on kadonnut. Hirveä hössötys, mutta näyttäkääpä mulle oikeasti maitoallerginen, niin uskon!'
[/quote]
Sun ois pitänyt tulla kattomaan viime kesänä, kun meidän maitoallergikolla oli altistustesti sairaalassa. Eka tippa ja naama punainen. Siinä ei ollut paljon epäilystä, että oisko tää allergiaa vai ei.
Pidän kyllä kovasti peukkuja, että tää "hössötys" loppuisi, ja allergia katoaisi. Vielä on toivoa, kun lapsi on vasta 3.
Multakin monesti kysytään mikä se allergia teidän pojalla nyt oli? Vastaan maito ja samalla sanon että ei tartte huomioida häntä, kun se nyt ei suomalaisessa kotikeittössä ole mahdollista lähtien voin tai jonkin sen johdannaisen käytöstä sipulien kuullottomisessa ym. Ja niinkuin täällä on joku kommentoinut, niin myöskään meillä ei ole mitään ongelmaa sen kanssa, jos allergikko jää hyvin vähille antimille vierailulla.
Hyvää tässä on ollut se, että meikäläinenkin olen päässyt tutustumaan jopa "vege" ruokiin. Pojan synttärikakussa ainut eläinpohjainen tuote oli kananmunat, muuten kerma tehty soijakermasta ym. Ihan hyvää on tullut jo monta kertaa, eroa ei huomaa, ellei kerro mitä on käytetty. Ja samalla kasvihuonekaasupäästöt pienenee, vaikken mikään ituhippi luonnonsuojelija olekaan.
Minä olen tälläinen "muka" allergikko. Kestän maitoproteiiniä jonkin verran, mutta määrä vaihtelee. Lääkärin mielestä pieni määrä on syytä pitää mukana ruokavaliossa, koska maitoallergia pahenee erittäin helposti ja esim oireet ihan vain ihokosketuksesta eivät ole kovin harvinaisia.
Siedättämällä olen päässyt sille tasille, että esim kylässä tai ravintolassa voin yleensä syödä mitä tahansa kunhan kotona olen tarkka syömisistäni. Kuitenkin välillä maha on niin sekaisin että on pakko rajoittaa maitoproteiinin saantia myös kodin ulkopuolella.
Jos olisin pidempään sairaalassa niin hyvinkin saattaisin keittiölle laittaa tuollaisen todella epämääräisen allergialistan. Todennäköisemmin kuitenkin laittaisin listaan kokonaan maidoton ja alottaisin sitten vaikka alusta sen siedättämisen kun kotiin pääsisin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:26"]
Multakin monesti kysytään mikä se allergia teidän pojalla nyt oli? Vastaan maito ja samalla sanon että ei tartte huomioida häntä, kun se nyt ei suomalaisessa kotikeittössä ole mahdollista lähtien voin tai jonkin sen johdannaisen käytöstä sipulien kuullottomisessa ym. Ja niinkuin täällä on joku kommentoinut, niin myöskään meillä ei ole mitään ongelmaa sen kanssa, jos allergikko jää hyvin vähille antimille vierailulla.
Hyvää tässä on ollut se, että meikäläinenkin olen päässyt tutustumaan jopa "vege" ruokiin. Pojan synttärikakussa ainut eläinpohjainen tuote oli kananmunat, muuten kerma tehty soijakermasta ym. Ihan hyvää on tullut jo monta kertaa, eroa ei huomaa, ellei kerro mitä on käytetty. Ja samalla kasvihuonekaasupäästöt pienenee, vaikken mikään ituhippi luonnonsuojelija olekaan.
[/quote]
Ihan vaan OT, mutta miten ne päästöt vähenevät soijatuotteita käyttämällä?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:58"]
Mä muistan kun itku kurkussa maitoallergisena lapsena jouduin kaverilla juomaan puoli litraa hylamaitoa koska "kyllä se käy ja ihan sua varten ostettiin!!!"... Enpä mennyt enää sinne kylään kun äiti ihmetteli kotona mikä mulla oli ja kun sai selville niin huh...
[/quote]
Lollotilol mitä paskapuhetta!
[/quote]
Ihan totta. :) Lollottele keskenäs vaan.