Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttävää, kun ihmiset eivät tajua allergioita!

Vierailija
02.02.2014 |

Minun lapseni on pahasti maitoallerginen. 

Minun siskoni, päälle kolmekymmpinen lastentarhanopettaja, toi lapselleni Omar kermakaramelleja. onneksi lapseni on jo sen verran iso, että ymmärsi itse jo ettei voi syödä niitä ja kaatoi ne tarjoiluastiaan. Sanoi täsilleen, että kiitos, mutta te muut saatte syödä ne, koska itse en voi. Siskoni ihmetteli että kuinka niin et voi??? Lapseni kertoi sen sadannen kerran olevansa maitoallerginen, johon siskoni suurin silmin sanoi että nehän on KERMAkarkkeja, en tiennyt että olet kermallekin allerginen?

Samainen sisko teki myöskin lapselle aikoinaan juustovoileivän, koska juustohan on juustoa. Ja osti Hylamaitoa, koska sitä voi kuulemma juoda jos on maitoallerginen.

Huoh. Perkele.

Kiitos kun sain purkaa taas suurimmat höyryt. Ei mulla muuta.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa huomioon, että kaikilla allergiat eivät ole hengenvaarallisia. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö olisi aineelle allerginen. Minä olen allerginen lievästi monelle ruoka-aineelle, esim. Pähkinälle. voin syödä muutaman pähkinän, mutta tunnen kutinan kurkussa ja saan yleensä ihoreaktion. Sairaalaan en ole vielä joutunut. Myös muutkin allergiani ovat lieviä, ja aiheuttavat varsinkin suuremmissa määrissä pahan ihottuman tai urtikarisen reaktion. Silti selviän antihistamiinilla jos olen altistunut pahasti jollekkin. 

Ärsyttää, kun ihmiset jäkättävät mun olevan muka-allerginen, koska voin hyvin syödä pullaa jne vaikka niissä vähän pähkinää olisikin tuoteselosteessa.

Vierailija
42/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävästi maitoallergia eli siis allergia maidon sisältämille proteiinille voi tulla vanhemmallakin iällä. Pikkulapsilla se menee usein ohi, aikuisilla tulee yleensä jäädäkseen.

Suomessa tuo ei ole ongelma, kunhan ei hermostu selittämään uudelleen  ja uudelleen eroa laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian välillä. Ulkomaanreissuilla tilanne on hankalampi ja varsinkin ei-englanninkielisissä maissa vahinkoja tulee selityksistä huolimatta. Kannattaa etukäteen kopsata paperilapulle paikallisella kielellä muutamia lyhyitä lauseita asiasta.

Itselläni reaktio maitoproteiiniin tuli aikuisiällä ja on hiljakseen heikentynyt. Alussa maito ja juusto aiheuttivat useamman päivän vatsavaivat ja alavatsan kivun, joka häiritsi nukkumista. Nykyään reaktio on vähäisempi ja yleensä selviän pelkällä ripulilla. 

Ei se minua häiritse, että jonkun mielestä allergiani ei ole todellinen. Ihmisillä on oikeus mielipiteisiinsä, kunhan eivät yritä syöttää minulle tietämättäni maitotuotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoallergia katoaa lapsilta yleensä 6:een ikävuoteen mennessä. Näin kävi meilläkin. Koskaan maito ei ollut aiheuttanut meillä kurkun turpoamista, onneksi, mutta maitoaltistuksen jälkeen vatsa turposi, meni erittäin kipeäksi ja lapsi ulosti verta monta päivää. 

Toiselle lapsellemme puhkesi laktoosi-intoleranssi viiden vanhana. Tarhatädit eivät uskoneet, koska heidän mielestään oireiden pitäisi ilmetä vasta monen tunnin jälkeen. Ei ruokailun aikana :D Samoin päiväkodin kokki kieltäytyi hyväksymästä terkkarintodistusta, vaati lääkärintodistusta, joten lapsi ei sitten saanut päiväkodissa ruokaa ja jouduimme tuomaan hänelle eväät mukaan. Kunnes jossain vaiheessa siellä mieli muuttui, kun neuvolassa yksinkertaisesti sanoivat, että riittää muillekin perheille terkkarin paperi ja saa riittää myös tähän päiväkotiin. Kokki tosin haukkui minut siinä mennessään, purkautui siitä miten perheissä lapsille syötetään kuitenkin maitoa kotona ja laktoosi-intoleranssi ei ole todellinen vaiva :D Kyseessä oli yksityinen steinerpäiväkoti, siellä oli vähän erikoiset käytännöt noin muutenkin.... 

Vierailija
44/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyhmä ja tietämätön. Todellakin.

Perheessäni ja lähisuvussani ei ole allergioita eikä ranttuilua, joten ei ole mitään syytä rajoittaa ruoka-aineita. Synttäreitä tai muita juhlia järjestäessäni pyydän toki kertomaan ruokavaliorajoitteista ja toteutan niitä parhaani mukaan. Silti en voi olla varma, teenkö kaiken oikein. Mieluiten haen siis kaupasta sallittuja tarjottavia, jos vain mahdollista.

Olen siis tyhmä, koska minun ei ole tarvinnut koskaan perehtyä allergioihin tai erikoisruokavalioihin. Työssäni en myöskään koskaan laita ruokaa tai tarjoile mitään kenellekään. Antakee anteeksi tämä.

Vierailija
45/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus on keliaakikko ja monesti törmää siihen, että todetaan, että siinä on niin vähän gluteenia, että voihan se sitä syödä. Ja vaikka päiväkodissa on nimikkoannokset, niin hoitajan pitää muistaa tarjoilla se. Esim. kuopukseni oli saanut kerran tavallista keittoa ja asia oli huomattu vasta kun ruokakärry palautettiin keittiöön ja keittäjä oli todennut, että eikös se T ollut tänään paikalla kun ruoka on syömättä.

Ymmärrän täysin allergiat j amuut ruokarajoitteet, jotka johtuvat terveydestä ja lääketieteellisistä seikoista. Sen sijaan en ymmärrä näitä uskonnon tai muun vakaumuksen vuoksi nirsoilijoita. Itse en syö kalaa, koska kala on pahaa. Tätäkään ei kunnioiteta vaan koko ajan ollaan tuputtamassa kalaa, koska "se on niin hyvää ja terveellistä". Voin kyllä syödä kalaa, jos se on valmistettu niin, ettei maistu kalalle.

Vierailija
46/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onneksi lapsille tulee keittiöstä suoraan nimikoidut ruuat. Päiväkodin henkilökunta vaan jakaa ne lapsille.

[/quote]

Valitettavan usein allergisille lapsille ei lähetetä omaa ruokaa tai henkilökunta saa arpoa onko ruoka allergiselle sopivaa. Saati, että ruoka-annoksissa aina on sitä oikeaa nimeä.

Ap:n sisko on hengenvaarallinen, jos oikeasti on päiväkodissa töissä.

Vierailija
47/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vierailee lapsi, jolla on kuulemma keliakia. Teen aina asianmukaiset ruoat sille erikseen, olen hyvin tarkka.

Sitten kuitenkin lapsi (12v) itse ottaa ihan tietoisesti niitä hänelle kiellettyjä ruokia, kun ne on niin herkullisia.... Kun mainitsen asiasta, hän sanoo, että äitikin antaa hänen maistella. Teen hänelle aina ihan yhtä herkulliset omat syömiset, mutta kuitenkin ne kielletyt on niin paljon parempia hänen mielestä.

Olen kokki ammatiltani, osaan valmistaa ihan kelvollista gluteenitonta ruokaa.

Mulla alkaa olla siinä rajoilla, etten viitsi vaivautua kovin kauaa tuohon leikkiin.

Vierailija
48/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:07"]

ja minä pyydän tuhannesti anteeksi, että en koskaan pysty muistamaan allergioita jokaista leivosta tehdessäni. Siis muistan ja sisäistän asian jonkun tuotteen kohdalla "muista ostaa hyla kermaa, muista ostaa hyla kermaa" kun olen kotona leipomassa, huomaan että kyllä, kerma on hylaa mutta jokin muu raaka-aine esim. maitorahka ei olekaan. Aina saa olla pyytelemässä anteeksi, kun on niin tahvo mutta kun itsellä ei ole ongelmaa, niin kaupassa käymisessä keskittyy hintaan/tarjouksiin tai johonkin muuhun kuin tuotteen sisältöön. Tosin onneksi tämä laktoosiasia on nykyään hoidettavissa tableteilla, joten joka kerta ei emännän tavitse olla superhäpeissään. Niin ja kyllä tiedän, maito-allergia on eri kuin laktoosi-intoleranssi ;)

[/quote]

Tämä juuri on yksi ongelma: hyla ja laktoositon, onko sama asia?

Sitä paitsi hapanmaitotuotteita kuten rahkaa useat laktoosi-intolerantit kestävät, mutta tavallista maitoa ja muita esim. runsaasti maitojauhetta sisältäviä eivät.

Aloituksessa tosiaan pisti silmään se, että kuinka joku voi olla lastentarhanopettaja ja vastata mm. lasten ruokailuista, jos ei älyä että kerma ja juusto saadaan maidosta?

Muka-allergikot ovat niitä, jotka tekevät suurinta haittaa todellisille allergisille. Kun on omin silmin nähnyt, mitä tekee mitättömän pieni annos jotain allergeenia, ottaa ne tosissaan. Sitten on niitä "allergisia", joille pitää varata erikoistarjoilut mutta jotka kuitenkin voivat syödä ihan mitä vaan "vain pikkuisen".

Vierailija
49/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:25"] Moni ei muuten tiedä sitä, että on paljon laktoosi-intolerantikkoja, jotka eivät voi syödä sieniä, koska sienet sulaessaan tuottavat maitosokerin kaltaista sokeria, jota laktoosi-intolerantikon elimistö ei pysty pilkkomaan. Minä kuulun ko. ryhmään ja sienet aiheuttavat jopa ankarampia oireita kuin maito. Yritin sitkeästi lapsena opetella syömään sieniä, mutta eihän siitä mitään tullut, kun sairastuin joka kerta vatsakipuun ja jopa pahoinvointiin.

[/quote]

Itseltä löytyy tämä (ilman laktoosi-intoleranssia) ja on muuten ihan vitun rasittava asia muiden ihmisten silmissä näemmä :D siis kun sienethän on sellaisia että monet niistä nirsoilee kun ovat "ällöjä" ja kun niistä sitten itse kieltäytyy intoleranssin vuoksi niin tulee hirveää paasausta siitä ettei tarvi olla niin kranttu, sienethän on hyviä... no niinhän ne vittu on mutta en minä vapaaehtoisesti mahaani silti laita siihen kuntoon mihin se menee! Eikä ne vaan voi käsittää että en koita peitä nirsoilua jollain tekaistulla ongelmalla.

Vierailija
50/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä en ole koskaan nähnyt tuossa ongelmaa?

Lähipiirissäni ei tosin ole allergikkoja ja tai muita ruokarajoitteisia. Kuitenkin kaikissa juhlissa ja sellaisissa, joihin on tulossa täysin vieraita, varaudun mahdollisiin ruokarajoitteisiin.

Vaikeimpia ovat sellaiset yhdistelmät, että pitää olla maidoton&munaton&gluteeniton ja vielä muutama erikoisallergia kuten pähkinä ja mansikka. En ota niistäkään stressiä, tuokoon omat eväät jos ei etukäteen ilmoita.

Ei todellakaan tarvita useampaa kakkua ja triplatarjoiluja, kun useimmista tarjottavista pystyy samalla vaivalla tekemään useammalle -ton-ruokavaliolle sopivan.

Vierailija
51/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:52"]

Just. Yhtään oikeasti maitoallergista lasta en ole tavannut. Moni on ollut pitkään maidottomalla ja sitten muka allergia on kadonnut. Hirveä hössötys, mutta näyttäkääpä mulle oikeasti maitoallerginen, niin uskon!'

[/quote]

Pyydänkö 22-vuotiaan poikani lähettämään sinulle maidon (ja venhän) syönnin jälkeen alle puolessa tunnissa tulevan ripulupaskan sinulle postissa? Hän on ollut allerginen lapsena ja allerginen nyt, myös testien mukaan. Aikuisiällä allergia on voimistunut. Oletan että sinulla ei ole koskaan muuten ollut mitään sairautta, koska mikäänhän ei parane..

Vierailija
52/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko tosiaan, että minun opiskelevasta pojasta on kiva kantaa omia eväitä kouluun tai olla syömättä? Hänelle on kokeiltu maitotuotteita huonolla menestyksellä - mutta sen verran että hän tietää, että osa maistuisi hyvältä kun voisi syödä. Luuletteko, että hänestä on kiva tutkia kaikki tuoteselosteet pikkutarkkaan? Luuletteko, että on kiva kesken tentin lähteä paskalle, kun joku allergioita keskittynä pitävä on väittänyt tuotteen olevan maidoton tai viljaton ja sitten se ei kuitenkaa ole? 

Vierailija
53/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä uutisoitiin, että Suomessa on (lasten) allergiat vähentynyt. Joskus aikanaan lapsilla oli allergia, jos vaan niin sanoivat. Sitten ruvettiin vaatimaan lääkärintodistuksia, allergiamäärät romahtivat. Tämän jälkeen olen vielä enemmän ollut kermaperseallergisia vastaan. Minulla itselläni on laktoosi-intoleranssi, mutta en millään haluaisi asiasta kertoa, ja kärsin sitten asiasta veskissä jonkin verran aikaa ennemmin kuin vingun ihmisille asiasta.

Vierailija
54/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:38"]

Suurin osa allergioista on tuulesta temmattuja, niin sitten ne harvat todelliset tapauksetkin leimataan sellaiseksi. Poika ja susi tulee mieleen...

[/quote]

Suurin osa ei näe illalla sen allergikko lapsen ihoa, eikä sekaisin mennyttä vatsaa. Vaikka oireet tulisivat nopeasti, sitä ei huomaa, kun lapsi peittelee iho-oireet tietäen kokemuksesta sen hirveän hössötyksen joka syntyy, kun joku huomaa ihottuman. 

Meillä on kahdella lapsella atooppinen iho, johon kerran vanhempaa synttäreiltä hakiessani äiti ihmetteli, että eikö me ollenkaan rasvata ihoa. No joo... hyvähän siinä on yrittää kääntää syyllisyyttä, kun itse tietää tasan tarkkaan mistä johtuu. Mainitsin allergiasta, hän ensin puhui, että nykyään suositellaan pieniä määriä ja jatkoi jollain muulla paatoksella allergiahysterioista jo unohtaen, että lapsella tuli ihottuma. En viitsinyt sanoa enää mitään, turha sitä on murehtia enää kun allergia on tullut, käskin vaan pukea ja poistuimme.

Vierailija
55/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:07"]

ja minä pyydän tuhannesti anteeksi, että en koskaan pysty muistamaan allergioita jokaista leivosta tehdessäni. Siis muistan ja sisäistän asian jonkun tuotteen kohdalla "muista ostaa hyla kermaa, muista ostaa hyla kermaa" kun olen kotona leipomassa, huomaan että kyllä, kerma on hylaa mutta jokin muu raaka-aine esim. maitorahka ei olekaan. Aina saa olla pyytelemässä anteeksi, kun on niin tahvo mutta kun itsellä ei ole ongelmaa, niin kaupassa käymisessä keskittyy hintaan/tarjouksiin tai johonkin muuhun kuin tuotteen sisältöön. Tosin onneksi tämä laktoosiasia on nykyään hoidettavissa tableteilla, joten joka kerta ei emännän tavitse olla superhäpeissään. Niin ja kyllä tiedän, maito-allergia on eri kuin laktoosi-intoleranssi ;)

[/quote]

Ne tabletit ei auta kaikille, eikä varsinkaan niille, joille pitää olla kokonaan laktoositonta. Hyla= Valion vähälaktoosinen, Eila=laktoositon. Suosittelen jälkimmäistä, kun et voi tietää, onko ko. henkilö kuinka herkkä. Itse en voi syödä edes lääkkeitä, jos niissä on laktoosia.

Vierailija
56/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:22"]

Tässä uutisoitiin, että Suomessa on (lasten) allergiat vähentynyt. Joskus aikanaan lapsilla oli allergia, jos vaan niin sanoivat. Sitten ruvettiin vaatimaan lääkärintodistuksia, allergiamäärät romahtivat. Tämän jälkeen olen vielä enemmän ollut kermaperseallergisia vastaan. Minulla itselläni on laktoosi-intoleranssi, mutta en millään haluaisi asiasta kertoa, ja kärsin sitten asiasta veskissä jonkin verran aikaa ennemmin kuin vingun ihmisille asiasta.

[/quote]

Sinä et ole lapsi, joten on oma asiasi. Lisäksi laktoosi-intoleranssisi ei kuulosta kovinkaan muuta vaivaavan kuin vatsaasi. Lasten vanhempien on huolehdittava lasten hyvinvoinnista. Osa allergioista ei vaadi juurikaan huomioimista, mutta sellaiset allergiat, joissa lapsi itsekin osaa kieltäytyä herkuilta tai vaikka maidolta ovat allergioita, joissa hän oikeasti kokee oireet ikävinä.

Kermaperseesi voit tunkea sinne laktoosiisi, jos et ymmärrä, että allergiareaktiot voi olla hyvinkin voimakkaita. Allergian mitta-asteikko ulottuu muistaakseni 0,35:stä 100:aan. Eli jos 0,35 ylittyy, on allergia, mutta vaikka 0,45 taitaa olla 100 kertaa pienempi reaktio kuin 45. Ainakin ihan peruskoulun matematiikalla. Omat vahvemmat reaktioni ovat siellä 20 ja 50 välillä. Muihin reagoin, kun allergia on alkanut. Allergiat testien mukaan peruna, ruis, ohra, vehnä, tomaatti, paprika, kurkku ja sen sukulaiset, mansikka... Kurkun reaktiot ovat siellä alle yhden, enkä paljoa välitä siitä jos niitä on vahingossa mukana. Jos esimerkiksi mansikkaa on, sen huomaa alle viiden minuutin päästä kaikki muutkin. Paprikaa minun ei tarvitse kuin koskea, niin iho on laajalta alueelta punaisena.

Vierailija
57/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:38"]

Suurin osa allergioista on tuulesta temmattuja, niin sitten ne harvat todelliset tapauksetkin leimataan sellaiseksi. Poika ja susi tulee mieleen...

[/quote]

No tuskin kukaan haluaa kieltää lapseltaan kaikki jätskit, pullat yms.herkut ja hanlkaloittaa omaa ruuanlaittoaan ihan huvikseen. Omalla lapsellani on suolisto-oireinen maitoallergia. Oireet eivät näy heti eivätkä johda heti kuolemaankaan. Mutta silti oireet ovat hankalia, kivuliaita ja vaikuttavat lapsen kaikkeen kehitykseen. En ole puhe mistää pieruista tai vatsan kivistyksestä vaan hitaasti paranevasta suolistitulehduksesta. Jos annat lapselleni maitoa., et huomaa mitää. Me sitten sitä puolitoista viikkoa parannellaan itkun kanssa. (koko perhe itkee väsymyksestä, myötätunnosta ja harmituksesta).

Vierailija
58/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on laktoosi-intoleranssi ja kaikki tutut joilla kyläillään tietää sen hyvin ja aina yrittävät tehdä vähälaktoosista tarjottavaa, mutta lähes aina joku raaka-aine on tavallista. Kovasti selitetään että voi,kerma ja rahka on hylaa mutta siihen tuli myös yksi levy suklaata "haittaako?" no eihän se minua haittaa kun otan pillerin. Harmittaa vain isäntäväen puolesta kun näkevät turhaan vaivaa kun sen yhdenkin tavallisen raaka-aineen takia joudun sen pillerin ottamaan.

Vierailija
59/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:05"]

Sairaalankin keittiössä työskennelleenä jaksan nähdä sen toisenkin puolen näissä erityisruokavalioiden ilmoittamisissa. Ei ole ollenkaan harvinaista, että potilaskortissa lukee esim. että on maitoallerginen, mutta juusto käy.

[/quote]

Sunko ansiota se on, että viimeksi sairaalassa ollessani sain hyla-jogurtin, vaikka kirjoitin tietolomakkeeseen vielä erikseen, että "100% laktoosi-intoleranssi" kissankokoisin kirjaimin? En uskaltanut sitten enää syödä mitään muutakaan, koska leikkauksen jälkeen ei todellakaan saa ponnistella vessassa. Ihan hvetin kivaa olla syömättä yli vuorokausi kun jo muutenkin on huonossa kunnossa toimenpiteen jäljiltä.

Vierailija
60/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:22"]

[/quote]

Sinä et ole lapsi, joten on oma asiasi. Lisäksi laktoosi-intoleranssisi ei kuulosta kovinkaan muuta vaivaavan kuin vatsaasi. Lasten vanhempien on huolehdittava lasten hyvinvoinnista. Osa allergioista ei vaadi juurikaan huomioimista, mutta sellaiset allergiat, joissa lapsi itsekin osaa kieltäytyä herkuilta tai vaikka maidolta ovat allergioita, joissa hän oikeasti kokee oireet ikävinä.

Kermaperseesi voit tunkea sinne laktoosiisi, jos et ymmärrä, että allergiareaktiot voi olla hyvinkin voimakkaita. Allergian mitta-asteikko ulottuu muistaakseni 0,35:stä 100:aan. Eli jos 0,35 ylittyy, on allergia, mutta vaikka 0,45 taitaa olla 100 kertaa pienempi reaktio kuin 45. Ainakin ihan peruskoulun matematiikalla. Omat vahvemmat reaktioni ovat siellä 20 ja 50 välillä. Muihin reagoin, kun allergia on alkanut. Allergiat testien mukaan peruna, ruis, ohra, vehnä, tomaatti, paprika, kurkku ja sen sukulaiset, mansikka... Kurkun reaktiot ovat siellä alle yhden, enkä paljoa välitä siitä jos niitä on vahingossa mukana. Jos esimerkiksi mansikkaa on, sen huomaa alle viiden minuutin päästä kaikki muutkin. Paprikaa minun ei tarvitse kuin koskea, niin iho on laajalta alueelta punaisena.

[/quote]

Hahaha! Pelle! Ihan kertauksena, kun ei nutipäälle mene jakeluun:

Koulussa joka toisella Kotivalolla oli allergioita. Sitten koulussa alettiin vaatia lääkärintodistusta allergioista, tuloksena allergioiden määrän romahdus. Sitten uutisoitiin lehdissä, että allergiat on Suomessa vähentyneet. Niiden, joilla on vähänkään kykyä ajatella, on tämän jälkeen vaikea uskoa, että juuri Annu-Kaisulla on kymmenen allergiaa.