Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttävää, kun ihmiset eivät tajua allergioita!

Vierailija
02.02.2014 |

Minun lapseni on pahasti maitoallerginen. 

Minun siskoni, päälle kolmekymmpinen lastentarhanopettaja, toi lapselleni Omar kermakaramelleja. onneksi lapseni on jo sen verran iso, että ymmärsi itse jo ettei voi syödä niitä ja kaatoi ne tarjoiluastiaan. Sanoi täsilleen, että kiitos, mutta te muut saatte syödä ne, koska itse en voi. Siskoni ihmetteli että kuinka niin et voi??? Lapseni kertoi sen sadannen kerran olevansa maitoallerginen, johon siskoni suurin silmin sanoi että nehän on KERMAkarkkeja, en tiennyt että olet kermallekin allerginen?

Samainen sisko teki myöskin lapselle aikoinaan juustovoileivän, koska juustohan on juustoa. Ja osti Hylamaitoa, koska sitä voi kuulemma juoda jos on maitoallerginen.

Huoh. Perkele.

Kiitos kun sain purkaa taas suurimmat höyryt. Ei mulla muuta.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:48"]

Minun siskoni, päälle kolmekymmpinen lastentarhanopettaja, toi lapselleni Omar kermakaramelleja. onneksi lapseni on jo sen verran iso, että ymmärsi itse jo ettei voi syödä niitä ja kaatoi ne tarjoiluastiaan. Sanoi täsilleen, että kiitos, mutta te muut saatte syödä ne, koska itse en voi. Siskoni ihmetteli että kuinka niin et voi??? Lapseni kertoi sen sadannen kerran olevansa maitoallerginen, johon siskoni suurin silmin sanoi että nehän on KERMAkarkkeja, en tiennyt että olet kermallekin allerginen?

Samainen sisko teki myöskin lapselle aikoinaan juustovoileivän, koska juustohan on juustoa. Ja osti Hylamaitoa, koska sitä voi kuulemma juoda jos on maitoallerginen.

Huoh. Perkele.

[/quote]

Kaikki ei ymmärrä,että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on eri asia,tai just tota että missä kaikessa on maitoa(karkit yms),toiki silti ajattelematonta siskoltasi.

Vierailija
62/92 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:41"]

Hahaha! Pelle! Ihan kertauksena, kun ei nutipäälle mene jakeluun:

Koulussa joka toisella Kotivalolla oli allergioita. Sitten koulussa alettiin vaatia lääkärintodistusta allergioista, tuloksena allergioiden määrän romahdus. Sitten uutisoitiin lehdissä, että allergiat on Suomessa vähentyneet. Niiden, joilla on vähänkään kykyä ajatella, on tämän jälkeen vaikea uskoa, että juuri Annu-Kaisulla on kymmenen allergiaa.

[/quote]

Se ei tarkoita, että allergioita ei ole. On allergioita, joita vanhemmat ovat huomanneet, mutta ne eivät ole vaikuttaneet. On varmasti allergioita, joita vanhemmat ilmoittavat varmuuden vuoksi. Niiden lisäksi on todellisia häiritseviä allergioita. Tiettyjä allergia ryhmiä ei tarvitse juuri huomioidakaan, koska ei ole anafylaktisen shokin riskiä tai muutenkaan kroonisia hankaluuksia. Niistä ei ole tarvetta edes hakea todistusta, varsinkaan jos ne ovat lieviä.

Esim. pähkinät, kumi, maito tai muut hankalammat allergiat voivat olla toisen hengelle vaarallisia pienissäkin määrissä. On monia muita, jotka vaikuttavat terveyteen, esimerkiksi rasittavat elimistöä tai avaavat ihon. Lisäksi on elämänlaatuun olennaisesti vaikuttavia hyvin vahvoina. 

Uskon, että aika monilla on erilaisia yliherkkyyksiä, mutta niistä syntyvillä oireilla ei ole olennaista vaikutusta. Sellaisilla allergiat voivat mennä ohi ja tilannetta hoidetaan siedättämällä. Meillä on vahvat allergiat ja varomme tiettyjä vahvoja reaktioita aiheuttavia ruoka-aineita, niistä on todistuksetkin. Tutuilla on erittäin lievät todetut allergiat ja vaikka allergiatestitulokset heillä olivat alhaiset, he eivät toimittaneet todistusta koululle, vaan päinvastoin suositus oli käyttää näitä aineita tasaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukkuihin ei kannata juurikaan kiinnittää huomiota. Muutama käyttäjä peukuttaa samoja viestejä uudelleen ja uudelleen vaihtaen välillä ip-osoitettaan. Se on helppoa jos on mobiililiittymä. 

Ihmisillä on harrastuksia. Jotkut harrastavat peukuttamista.

Vierailija
64/92 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiaa on muuallain kuin Suomessa, vaikka moni toisin väittää. USA:lainen tuttava sairastaa sitä ja kun sitä ei osattu diagnosoida ajoissa, hän on päässyt tosi huonoon kuntoon ja joutuu välttämään monia muitakin ruokia kuin viljaa, koska vatsa ei kestä. Älkää kysykö mitä, mutta ravintolassa hän söi jonkun hyvin yksinkertaisen tapasannoksen, johon valittiin tuotteet yksitellen, kun kävi suomessa. Ei voinut ottaa mitään valmiiksi suunniteltua. 

On teillä tulkinta. Mitä draamaa se on, jos pyytää vaikka hampurilaisen ilman juustoa tms? Ei se ole homma eikä mikään ravintolassa moista pyyntöä toteuttaa, että jättää vain juuston pois. Suurin osa allergisista toimii näin, että pyytää vain jättämään pois. Tai kysyy saako salaatin ilman tomaattia tms. En minä olen nähnyt kenenkään mitään numeroa asiasta tekevän.

Hiukan kyllä ihmetyttää nämä ravintoloiden merkinnät, kun juustoinen pannupihvi on lounaslistalla merkitty maidottomaksi. Ko. lounaspaikka on kuulemma koko viikon sössinyt nettilounaslistojensa kanssa, gluteeniton merkintä netissä onkin poistettu sitten kun menee syömään. En mainitse ravintolaa, mutta tämä on tällä viikolla, joka siellä syö varmaan tietää. 

Vierailija
65/92 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:48"]

Ärsyttää, kun jotkut keksivät allergioita pönkittääkseen omaa erinomaisuuttaan. Miehen eksä keksii niiden lapselle aina välillä jonkun allergian, joka komppaa sen kulloistakin foliohatun antenniin tullutta syömishäröilyviestiä. Viimekertainen maitoallergia unohtui alakoululaiselta noin kolmessa sekunnissa, kun luettelin kaikki asiat, mitä hän ei nyt sitten voi syödä: juusto, jugurtti, jäätelö... "Joo, kyllä mä voin syödä niitä. Mut äiti ei vaan haluu."

[/quote]

Voi olla foliopipojakin, mutta älä ala arvioi kuitenkaan. Jos tämmöiset ihmiset ei miellytä, älä sitten ole heidän kanssaan tekemisissä. Ihan vaan voit sanoa että "en halua olla teidän ja vaivojenne kanssa missään tekemisissä", menee varmasti perille tuo. Toivottavasti sulle itelle ei tule missään elämän vaiheessa vaivoja jotka tarvitsee hoitoa ym, menee nimittäin sullakin sitten folio puolelle.

Jos annat allergikolle allergisoivaa ainetta, niin varauduppa sitten hyvään selitykseen kun ambulanssi kaartaa paikalle...

[/quote]

Tässä ei ollut nyt oikeasta allergiasta, vaan keksitystä erikoisuudesta. Jos pystyy syömään jotakuinkin kaikkea huoletta ja oireetta, niin ei se maitoallergia yhtäkkiä vain ala. Tai lopu. Minä en enää kuuntele noita höpötyksiä: jos ei ruoka kelpaa, niin olkoot syömättä. 

Vierailija
66/92 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:52"]

Just. Yhtään oikeasti maitoallergista lasta en ole tavannut. Moni on ollut pitkään maidottomalla ja sitten muka allergia on kadonnut. Hirveä hössötys, mutta näyttäkääpä mulle oikeasti maitoallerginen, niin uskon!'

[/quote]

Kiitos tästäkin provosta -- ja jos oikeiasti noin tyhmiä on, niin olen pahoillani puolestasi. 

Välttämisdieetti on allergian hoitoa. Elimistön hylkimisreaktio, josta allergiaoireet tulevat todennäköisesti väistyy, kun se saa levätä.

Oma lapseni voi nyt juoda maitoa, mutta työnsi noin vuoden vanhana leikkipuistossa maidossa uineen tutin suuhunsa sillä seurauksella, että vietiin pillit vinkuen anafylaksian kourissa sairaalaan jossa viivyttiinkin pari päivää. todella läheltä piti. mutta eihän se mitään oikeaa allergiaa ollut, ihme kun kokeneet ensihoitajat edes ottivat kyytiin... Hirveä hössötystä niiltä... 

Vierailija
67/92 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta asia ei olisi niin yksinkertainen lisättäköön, että allergioiden lisäksi on yliherkkyys. Molemmissa samanlaisa elementtejä, mutta ovat kuitenkin eri asia. Monesti näitä ei eroteta toisistaan.

Vierailija
68/92 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:09"]

allergiapeikko on asunut meidän perheessä seitsemän vuotta. ja noh, tuntuu ettei ihmiset vieläkään usko :) välillä aina annetaan lapselle vaikka kermavaahtoa 1tk, tai puolikas grillimakkara (moniallergikko).

tuon grillimakkaran puolikkaan jälkeen 2½v huusi viikon päivin ja öin, vatsa sekaisin ja ihottumalla.

mulle riittäisi jo, olisi ihan kivaa tehdä koko perheelle sopivaa ruokaa, tai ostaa edes jotain valmisruokaa jota kaikki voisi syödä.

noh sitä päivää odotellessa.. meidän kaikki lapset on olleet allergisia noin 4v saakka, sitten vähitellen alkaneet sietää eri ruokia. vaan tää kolmas tuntuu olevan eri maata, oireet ei ole lieventyneet kuin omenan ja vesimeloonin osalta.

muuten on on kaura, vehnä, ohra, ruis, maito, muna, nauta ja possu poissa.

[/quote]

Mikäli olet noin huonomuistinen, niin silloin myönnät sen reilusti allergiselle vieraalle, etkä missään nimessä väitä, että leipomuksesi on maidoton yms... silloin vieras voi jättää tuotoksesi syömättä.

Kyllä allerginen osaa olla syömättä itselleen haitallisia (vaarallisia) tuotteita.

Vierailija
69/92 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:09"]

allergiapeikko on asunut meidän perheessä seitsemän vuotta. ja noh, tuntuu ettei ihmiset vieläkään usko :) välillä aina annetaan lapselle vaikka kermavaahtoa 1tk, tai puolikas grillimakkara (moniallergikko).

tuon grillimakkaran puolikkaan jälkeen 2½v huusi viikon päivin ja öin, vatsa sekaisin ja ihottumalla.

mulle riittäisi jo, olisi ihan kivaa tehdä koko perheelle sopivaa ruokaa, tai ostaa edes jotain valmisruokaa jota kaikki voisi syödä.

noh sitä päivää odotellessa.. meidän kaikki lapset on olleet allergisia noin 4v saakka, sitten vähitellen alkaneet sietää eri ruokia. vaan tää kolmas tuntuu olevan eri maata, oireet ei ole lieventyneet kuin omenan ja vesimeloonin osalta.

muuten on on kaura, vehnä, ohra, ruis, maito, muna, nauta ja possu poissa.

[/quote]

Mikäli olet noin huonomuistinen, niin silloin myönnät sen reilusti allergiselle vieraalle, etkä missään nimessä väitä, että leipomuksesi on maidoton yms... silloin vieras voi jättää tuotoksesi syömättä.

Kyllä allerginen osaa olla syömättä itselleen haitallisia (vaarallisia) tuotteita.

[/quote]

Tämä vastaus ja lainaus meni vahingossa väärälle kommentoijalle, joten ei ollut tarkoitettu "allergiapeikko" ihmiselle. Sori!

Vierailija
70/92 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:48"]

Huoh. Perkele.

[/quote]

Se on paskamaista. Ehkä siskosi on pahasuopa muutenkin jos karamelleja syöttää? En tiedä ketään enää joka lapsille karkkeja antaa, on se meinaan niin älytön teko ja kertoo ihmisestä mitä päässä liikkuu saatikka sellaisia namu joista saa allergian. Onneksi työkaverit ja sukulaiset voi valita. 

Vierailija
71/92 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vastata niille jotka ihmettelvät miksi jotkut syö joskus sellaista mille ovat allergisia. Allergisen reaktion aiheuttaa aineen proteiini. Se proteiini muttuu esim.pakastaessa, kypsennettynä ja joskus vain jonkun muun vaikuttavan aineen vaikutuksesta. Eli jotkut sietävät sen muuttuneen proteiinin. Esim. hedelmien kypsyysasteellakin saattaa alla merkitystä ja sillä kuinka kuumassa ja pitkään ruoka valmistetaan. Toisaalta moni kestää vähäisiä määriä silloin tällöin. Eli voivat syödä ainetta esim. salaatissa, mutta eivät jalkiruuaassa. Ja ravintolassa allergiset jankkaavat, koska tosiaan usein saavat munattoman ruuan vaikka majoneesillä. Muutaman fiban jälkeen oppii jankkaamaan. Ja tosiaan on hyvin erilaisia ravintoloita ja kyläpaikkoja. Joissa asia on selvä ja sujuu ongelmitta ja toisissa paikoissa ei vaan mene jakeluun. Ei siinä mitään, mutta allerginen jankkaa ja varmistaa ihan oman turvallisuutensa mukaan. Miettikää, jos menisitte syömään ja saisitte arpoa missä ruuassa on rotanmyrkkyä ja missä ei. Ihan verrannollinen allergia-asiaan.

Vierailija
72/92 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:55"]

Meillä vierailee lapsi, jolla on kuulemma keliakia. Teen aina asianmukaiset ruoat sille erikseen, olen hyvin tarkka.

Sitten kuitenkin lapsi (12v) itse ottaa ihan tietoisesti niitä hänelle kiellettyjä ruokia, kun ne on niin herkullisia.... Kun mainitsen asiasta, hän sanoo, että äitikin antaa hänen maistella. Teen hänelle aina ihan yhtä herkulliset omat syömiset, mutta kuitenkin ne kielletyt on niin paljon parempia hänen mielestä.

Olen kokki ammatiltani, osaan valmistaa ihan kelvollista gluteenitonta ruokaa.

Mulla alkaa olla siinä rajoilla, etten viitsi vaivautua kovin kauaa tuohon leikkiin.

[/quote]

Huh huh! Toihan on sille lapselle vaaraksi! Törkeää välinpitämättömyyttä äidiltä, jos oikeasti antaa keliaakikko-lapsen maistella gluteenia sisältävää! Saattaa aiheuttaa lapselleen sillä vaikka suolistosyövän! Meillä 11 v keliaakikko ja on kyllä itsekin tosi tarkka syömistensä suhteen. Jättää herkut ja muut syömättä, jos ei ole satavarma, että sopii hänelle!

[/quote]

Mietin, että onko oikeastaan jo lastensuojeluilmoituksen paikka.

Hoitamaton keliakia on vaarallinen. Jokainen aikuinen huolehtii ja päättää itse, noudattaako ruokavaliota, vai kuoleeko mielummin ennen aikojaan.

Lapsen ruokavalion toteutuminen sen sijaan on vanhemman vastuulla. Jos äiti tosiaan antaa keliaakikkolapsen napsia välillä gluteenia, niin äiti altistaa lapsensa törkeällä tavalla erittäin vakaville sairauksille.

Jokaiselle keliaakikolle/keliaakikon vanhemmalle painotetaan lääkärissä, että tiukka gluteeniton ruokavalio on elinehto, siitä ei poiketa koskaan, ikinä MILLOINKAAN. Ei, vaikkase pulla näyttäisi kuinka herkulliselta.

Ja ihan nyt näin btw vielä: Keliakia EI ole allergia, eikä keliakiasta parannuta. Sairauden eteneminen saadaan (valtaosissa) tapauksista pysäytettyä ehdottoman tiukan gluteenittoman ruokavalion avulla, jolloin sairastunut voi elää täyspainoista elämää.

Allergia on ihmisen yliherkkyys jollekin allergeenille, keliakia taas on sairaus, jossa immuunijärjestelmä ei toimi oikein vaan hyökkää omia solujaan vastaan.

Vierailija
73/92 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:50"]

Tunnen yhden maitoallergisen miehenalun. Omin silmin sain todistaa kuinka hänellä tuli käsiin verestä vä ihottuma puoli tuntia sen jälkeen kun oli KOSKENUT makkaraan..ja makkarassahan on ihan tolkuttomasti maitoa...

[/quote]

Makkarassa on usein maitoproteiiniä. Oma lapseni kananmunasta vesikelloja edes koskematta koko kananmunaan. Siis ilmasta lähellä kananmunaa. Onneksi on jo helpottanut.

Vierailija
74/92 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vierailee lapsi, jolla on kuulemma keliakia. Teen aina asianmukaiset ruoat sille erikseen, olen hyvin tarkka.

Sitten kuitenkin lapsi (12v) itse ottaa ihan tietoisesti niitä hänelle kiellettyjä ruokia, kun ne on niin herkullisia.... Kun mainitsen asiasta, hän sanoo, että äitikin antaa hänen maistella. Teen hänelle aina ihan yhtä herkulliset omat syömiset, mutta kuitenkin ne kielletyt on niin paljon parempia hänen mielestä.

Mulla alkaa olla siinä rajoilla, etten viitsi vaivautua kovin kauaa tuohon leikkiin.

[/quote]

Aina ei kannata uskoa lasta. Lapsen kotona ihmetellään, miksi kokki on antanut lapselle sopimatonta ruokaa. Jos lapsi syö jotain sopimatonta, niin kannattaa kertoa vanhemmille. Ei tule sitä ainaista rumbaa, kun yritetään selvittää oireiden aiheuttajaa. 

Vierailija
75/92 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan tuskasi. Mä en voi syödä vahvoja mausteita ja vähän väliä saa tapella ihmisten kanssa asiasta. Jossain illanvietossa on hommattu tyyliin mausteisimmat sipsit ja tacojen jauheliha maustettu tulisesti. Ikinä ne ei tajua kun sanon, että mä en voi syödä tulisia mausteita. Alkaa nillitys että oot vaan nirso ja et vaan oo tottunut. Joo, tottumattomuudestahan mulla turpoaa kurkku lähes umpeen...

Oon ratkaissut ongelman ottamalla omat eväät mukaan, en jaksa enää taaistella tuulimyllyjä vastaan. Ehkä ne sit uskois jos saisivat tilata mulle lanssin.

Vierailija
76/92 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan tuskasi. Mä en voi syödä vahvoja mausteita ja vähän väliä saa tapella ihmisten kanssa asiasta. Jossain illanvietossa on hommattu tyyliin mausteisimmat sipsit ja tacojen jauheliha maustettu tulisesti. Ikinä ne ei tajua kun sanon, että mä en voi syödä tulisia mausteita. Alkaa nillitys että oot vaan nirso ja et vaan oo tottunut. Joo, tottumattomuudestahan mulla turpoaa kurkku lähes umpeen...

Oon ratkaissut ongelman ottamalla omat eväät mukaan, en jaksa enää taaistella tuulimyllyjä vastaan. Ehkä ne sit uskois jos saisivat tilata mulle lanssin.

Vierailija
77/92 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
78/92 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Huh huh! Toihan on sille lapselle vaaraksi! Törkeää välinpitämättömyyttä äidiltä, jos oikeasti antaa keliaakikko-lapsen maistella gluteenia sisältävää! Saattaa aiheuttaa lapselleen sillä vaikka suolistosyövän! Meillä 11 v keliaakikko ja on kyllä itsekin tosi tarkka syömistensä suhteen. Jättää herkut ja muut syömättä, jos ei ole satavarma, että sopii hänelle!

Vierailija
79/92 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla menee sekaisin maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi. Siskollani on todella paha maitoallergia eli hän on allerginen maidon proteiinille ei laktoosille. Lisäksi hänen kala-allergiansa on niin paha, että hän saa hengenahdistusta jo siitä, että joku käsittelee kalaa samassa tilassa.

Minulla ei ole allergioita, mutta olen päässyt vierestä seuraamaan millaista siskoni elämä on. Muistan kun hän kävi maitoaltistuksessa joskus 7-vuotiaana. Hän sai maitoa vain muutaman millin ja kurkku turposi kiinni. Onneksi olimme sairaalassa ja hän sai välittömästi hoitoa. Sen jälkeen on ollut aina epipen matkassa.

Nykyään allergiat otetaan hieman vakavammin. Äiti on joutunut vahtimaan siskoni syömisiä todella tarkkaan silloin aikoinaan. Monet tuntuivat nimittäin ajattelevan ettei pienet maitomäärät voi mitenkään aiheuttaa mitään vakavaa. Tai että onkin kyse laktoosi-intoleranssista, jossa suurimmassa osassa tapauksia saa enintään vatsan väänteitä. 

Muistan kun kerran käytiin Helsingin reissulla ravintolassa ja siskoni otti annoksen pastaa. Äitini ja siskoni kumpikin kysyivät monta kertaa, että eihän annoksessa ole maitoa missään muodossa ja ei kuulemma ollut. Kun lautanen tuli pöytään oli pastan päällä parmesaania. Pakkohan se oli palauttaa ja tarjoilijasta näki, että hän ajatteli meidän olevan vain vaikeita asiakkaita, jotka nirsoilevat turhaan. Tästä on jo reilusti yli kymmenen vuotta aikaa ja käsittääkseni nykyään allergioihin suhtaudutaan yleensä vähän vakavammin ainakin ravintoloissa.

Vierailija
80/92 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyäänkään kaikissa paikoissa osata näitä allergia asioita huomioida. Tilasin tyttärellemme pelkällä suolalla maustettua riisiä, rypsiöljyssä paistetun possun lehtipihvin (mausteena suola) sekä kurkkua. Pöytään kannettiin lautanen jossa oli keltaista riisiä, lihan päällä oli iso pala maustevoita ja lisäkkeenä kurkkua ja tomaattia. Keskustelun jälkeenkään tarjoilija ei tuntunut ymmärtävän miksi haluan palauttaa "ihan hyvän annoksen", jossa on sentään jotain makuakin... Keskustelimme epipenin käytöstä, ambulanssin tilaamisesta ja lasten elvytyksestä. Lopulta päätimme vaihtaa ravintolaa, se oli ainoa turvallinen ratkaisu. 

Nykyään meillä on asuntovaunu, muakana kulkee oma jääkaappi ja hella sekä uuni. Ei tarvitse lomareissuilla olla ravintoloiden armoilla ja jatkuvasti pelätä jonkun tekemää virhettä.