Ärsyttävää, kun ihmiset eivät tajua allergioita!
Minun lapseni on pahasti maitoallerginen.
Minun siskoni, päälle kolmekymmpinen lastentarhanopettaja, toi lapselleni Omar kermakaramelleja. onneksi lapseni on jo sen verran iso, että ymmärsi itse jo ettei voi syödä niitä ja kaatoi ne tarjoiluastiaan. Sanoi täsilleen, että kiitos, mutta te muut saatte syödä ne, koska itse en voi. Siskoni ihmetteli että kuinka niin et voi??? Lapseni kertoi sen sadannen kerran olevansa maitoallerginen, johon siskoni suurin silmin sanoi että nehän on KERMAkarkkeja, en tiennyt että olet kermallekin allerginen?
Samainen sisko teki myöskin lapselle aikoinaan juustovoileivän, koska juustohan on juustoa. Ja osti Hylamaitoa, koska sitä voi kuulemma juoda jos on maitoallerginen.
Huoh. Perkele.
Kiitos kun sain purkaa taas suurimmat höyryt. Ei mulla muuta.
Kommentit (92)
Itseäni eläinallergisena ärsyttää varsinkin joidenkin koiranomistajien tapa raahata lemmikkinsä joka paikkaan mukana. Sitten loukkaannutaan, kun sanon, ettei ystäväni voi ottaa koiraansa mukaan tullessaan meille kahville. Puhumattakaan siitä, että yrittävät kutsua itsensä ja koiransa mökillemme yöpymään. Ja ei, se ei auta hengitysoireisiin ja kutinaan, että ystävä tarjoutuu itse vaikka imuroimaan vierailun jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:40"]
Sunko ansiota se on, että viimeksi sairaalassa ollessani sain hyla-jogurtin, vaikka kirjoitin tietolomakkeeseen vielä erikseen, että "100% laktoosi-intoleranssi" kissankokoisin kirjaimin? En uskaltanut sitten enää syödä mitään muutakaan, koska leikkauksen jälkeen ei todellakaan saa ponnistella vessassa. Ihan hvetin kivaa olla syömättä yli vuorokausi kun jo muutenkin on huonossa kunnossa toimenpiteen jäljiltä.
[/quote]
Tuollainen merkintä ei kyllä ole selkeä millään tavalla. Jos olisit kirjoittanut, että täysin laktoositon ruokavalio, niin se olisi ymmärretty. Ei ole mitään 100%, 80% tai 40% laktoositonta ruokavaliota. On vain laktoositon tai vähälaktoosinen. Jos haluaa viestinsä perille, niin se kannattaa ilmoittaa selkeästi.
T. Th, joka tekee lähes päivittäin lasten ruokavaliotodistuksia päivähoitoon
Pikkusiskollani oli teini-ikään saakka todella paha maitoallergia, ja lapsena kun olimme hoidossa eräällä perhepäivähoitajalla ja äiti yritti selittää hyvin tarkasti että siskolla on maitoallergia, ja tämä hoitotäti sitten kysyi "mutta eikös se voi juoda maitoa jos laimentaa vedellä?"... Jepp..
Mutta yläasteiässä siskoni alkoi sitten omien tuntemuksiensa mukaan asteittain siirtymään maitoa sisältäviin elintarvikkeisiin, (ensin tuli vain pieniä oireita, esim. maitoon tehdyt sämpylät, kohta maitoon tehty perunamuusi jne.) nykyään voi jo juoda ihan tavallista maitoa, tosin maidon mausta ei kuulema pidä. Ennen hänellä meni iho ihan näppylöille ja haavaumille jos pisarakin maitoa putosi kädelle, kerran myös nielu turposi ihan umpeen kun vahingossa (oli ihan pieni silloin) meni itse syömään jotain maitoon tehtyä pannaria tms. ja piti soittaa ambulanssi.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:31"]
Pikkusiskollani oli teini-ikään saakka todella paha maitoallergia, ja lapsena kun olimme hoidossa eräällä perhepäivähoitajalla ja äiti yritti selittää hyvin tarkasti että siskolla on maitoallergia, ja tämä hoitotäti sitten kysyi "mutta eikös se voi juoda maitoa jos laimentaa vedellä?"... Jepp..
[/quote]
Minullekin päiväkodissa hoitaja ehdotti, että voisin kalakeitosta maistaa pelkkää lientä. Onneksi tajusin itsekin, ettei pahasti kala-allergisena voi kalakeiton lientä maistella, ja kieltäydyin. Tämä tosin oli 80-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:56"]
Allergikkojen elämän keskiö on oma allergia ja he haluavat sen olevan muidenkin ihmisten elämän tärkein mietittävä asia. Mä en nykyään enää kestä allergikkoja. Liian monelle olen vääntänyt vaikka mitä erikoistorttua kun ovat ensin listanneet yksityiskohtaisesti mitä eivät voi syödä. Sitten istuvat pöytään "ai niin unohdin mainita noi mansikat, en voi syödä tätä".
Ei siinä mitään, kiva oli ostaa helvetin kallista erikoisjauhoa.
Oikeasti onko olemassa päästääm terveitä allergisia jotka ilman yhtään ylimääräistä elettä tilaavat ravintolasta annoksen jossa lukee gluteeniton, ilman mitään numeroa? Mä en tunne yhtäkään!
[/quote]
No ei varmaan kukaan tunne kun keliakia ei ole allergia... Mä en kestä näitä tyhmiä...
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:56"]
Oikeasti onko olemassa päästääm terveitä allergisia jotka ilman yhtään ylimääräistä elettä tilaavat ravintolasta annoksen jossa lukee gluteeniton, ilman mitään numeroa? Mä en tunne yhtäkään!
[/quote]
Jos allergia on niin paha että voi aiheuttaa anafylaktisen shokin tai keliaakikon tapauksessa tuhota suolinukan (jonka parantuminen muuten kestää todella kauan, vasta 3 päivän päästä vauriosya nukka alkaa eheytyä) ja johtaa pahimmillaan ohutsuolen kuolioon, niin kyllä minäkin tekisin asiasta aika hiton ison numeron. Ja kunhan näihin minunkin vatsavaivoihin löytyy oikea syy niin todellakin aion itsekin tehdä asiasta numeron ettei minulle sitä vatsavaivoja aiheuttavaa tavaraa syötettäisi, ellen ole itse tietoisesti päättänyt sitä syödä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:38"]
Suurin osa allergioista on tuulesta temmattuja, niin sitten ne harvat todelliset tapauksetkin leimataan sellaiseksi. Poika ja susi tulee mieleen...
[/quote]
olen samaa mieltä. Oikeasti allergiset sitten kärsivät näiden "muka-allergisten" takia, jotka yhten päivänä pystyvät syömään jotain ja toisena taas eivät pysty.
terveisin pähkinäallergikon äiti
[/quote]
Ohis, mutta ylemmässä viestissä peukut menevät 7 ylös ja 31 alas, kun taas jälkimmäisessä 20 ylös ja 0 alas. Molemmissa on kuitenkin sama sisältö, ja jälkimmäisessä oikein sanotaan, että "samaa mieltä". Joku satunnaislukugeneraattoriko täällä arpoo peukut keskustelun kiihdyttämiseksi ja sitä kautta mainostajan tyytyväisyyden lisäämiseksi?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:28"]
Haluan vastata niille jotka ihmettelvät miksi jotkut syö joskus sellaista mille ovat allergisia. Allergisen reaktion aiheuttaa aineen proteiini. Se proteiini muttuu esim.pakastaessa, kypsennettynä ja joskus vain jonkun muun vaikuttavan aineen vaikutuksesta. Eli jotkut sietävät sen muuttuneen proteiinin. Esim. hedelmien kypsyysasteellakin saattaa alla merkitystä ja sillä kuinka kuumassa ja pitkään ruoka valmistetaan. Toisaalta moni kestää vähäisiä määriä silloin tällöin. Eli voivat syödä ainetta esim. salaatissa, mutta eivät jalkiruuaassa. Ja ravintolassa allergiset jankkaavat, koska tosiaan usein saavat munattoman ruuan vaikka majoneesillä. Muutaman fiban jälkeen oppii jankkaamaan. Ja tosiaan on hyvin erilaisia ravintoloita ja kyläpaikkoja. Joissa asia on selvä ja sujuu ongelmitta ja toisissa paikoissa ei vaan mene jakeluun. Ei siinä mitään, mutta allerginen jankkaa ja varmistaa ihan oman turvallisuutensa mukaan. Miettikää, jos menisitte syömään ja saisitte arpoa missä ruuassa on rotanmyrkkyä ja missä ei. Ihan verrannollinen allergia-asiaan.
[/quote]
Rotanmyrkkyvertaus on kyllä erittäin osuva, jos pistäisi terveet ihmiset vähän miettimään asiaa siltä kantilta.
Ravintolassa täydestä gluteenittomuudesta jankkaava keliaakikko koetaan myös joskus häiriköksi, joka koettaa tehdä itsestään numeroa. "Niissähän on se G -merkintä jos on gluteeniton, tarviiko siitä vielä erikseen painottaa??" -ajattelevat monet.
Voi, kyllä tarvitsee. Ei riitä, että ruoassa on käytetty gttomia aineksia, vaan koko prosessin pitää olla ehdottoman puhdas. Valitettavasti välillä käy näitä, että keliaakikon annokseen on käytetty esim. samaa otinta, mitä on käytetty gluteeniruoan kanssa. Se riittää, kehon reaktion käynnistymiseen tarvitaan tosiaan se pikkiriikkinen murunen, jota ei paljaalla silmällä näe.
"Parhaimmillaan" olen kuullut myös, että gluteenittoman aterian kylkiäisenä ja tarjoiltu leipää, joka sitten ei olekaan ollut gluteeniton...
Eli ei niitä jankkauksia tehdä siksi, että olisi jotenkin cool olla ruokavammainen, vaan ettei joutuisi myrkytetyksi.
Mutta muistakaa kaikki ruokavammaiset+ruokavammaisten vanhemmat höllätä vähän sitä pipoa ihmisten hölmöltä kuulostavien kommenttien kohdalla. Eiköhän ne hölmöiltä kuulostavat kommentit yleensä johdu ihan siitä tiedon puutteesta. Ja kukapa nyt tietäisikään kaikkea kaikista sairauksista ja allergioista? Itse olen keliaakikko, tunnen keliakian ja gluteenittoman ruokavalion siis siksi koska elän sen kanssa päivittäin. Mutta en kyllä tiedä paljoa mitään esim. kilpparien vajaatoiminnasta tai vaikka allergian ja yliherkkyyden eroavaisuuksista.
Saan itsekin kuulla silloin tällöin mielenkiintoisia kommentteja ja kysymyksiä omasta ruokavaliostani, joskus niinkin hölmöjä, että tekisi mieli älähtää ("voit varmaan vapaapäivinä syödä vähän gluteenia, kun saat kuitenkin kärsiä ne kivut sitten rauhassa kotona?") mutta rauhallisesti selitän aina kysyjälle, että miten se homma menee ja miksi en saa poiketa koskaan ruokavaliostani. Näin hänkin sitten jatkossa tietää asian.
Enpä itsekään tiennyt tästä sen enempää, ennenkuin itse sairastuin. Itse asiassa diagnoosin sulatteluvaiheessa olin täysin sitä mieltä, että kyllä nyt ainakin kerran-pari vuodessa voisin jotain "tavallista" syödä ja suurin huoleni oli, että kuinka tosissaan osaan koko homman edes ottaa. Mutta niin se tietomäärä kasvaa ja tajuaa asian vakavuuden, niin jää ne gluteenit syömättä.
Eli ymmärrystä asioihin puolin ja toisin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:56"]Allergikkojen elämän keskiö on oma allergia ja he haluavat sen olevan muidenkin ihmisten elämän tärkein mietittävä asia. Mä en nykyään enää kestä allergikkoja. Liian monelle olen vääntänyt vaikka mitä erikoistorttua kun ovat ensin listanneet yksityiskohtaisesti mitä eivät voi syödä. Sitten istuvat pöytään "ai niin unohdin mainita noi mansikat, en voi syödä tätä".
[/quote]
Itse olen keliaakikko, ja mainitsen tilatessa, että tarvitsee olla gluteeniton, vaikka g lukisikin annoksen perässä sillä:
-jos en mainitse, niin annoksen päälle on silti saatettu lykätä leipä murustamaan
-voin saada alkupalaleivän gluteenittomana, jos asia on mainittu
-lisäksi ravintoloista on yleensä ohjeistettu keliaakikkoja mainitsemaan gluteenittomuudesta, sillä muuten ei välttämättä varota kontaminaatiota, vaikka annoksessa lukisikin se g
Syvimmät pahoitteluni, jos tämä saa sinut raivon partaalle. Valitettavasti laitan oman terveyteni sinun mielesipahoittamisen edelle myös tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:56"]Allergikkojen elämän keskiö on oma allergia ja he haluavat sen olevan muidenkin ihmisten elämän tärkein mietittävä asia. Mä en nykyään enää kestä allergikkoja. Liian monelle olen vääntänyt vaikka mitä erikoistorttua kun ovat ensin listanneet yksityiskohtaisesti mitä eivät voi syödä. Sitten istuvat pöytään "ai niin unohdin mainita noi mansikat, en voi syödä tätä".
[/quote]
Itse olen keliaakikko, ja mainitsen tilatessa, että tarvitsee olla gluteeniton, vaikka g lukisikin annoksen perässä sillä:
-jos en mainitse, niin annoksen päälle on silti saatettu lykätä leipä murustamaan
-voin saada alkupalaleivän gluteenittomana, jos asia on mainittu
-lisäksi ravintoloista on yleensä ohjeistettu keliaakikkoja mainitsemaan gluteenittomuudesta, sillä muuten ei välttämättä varota kontaminaatiota, vaikka annoksessa lukisikin se g
Syvimmät pahoitteluni, jos tämä saa sinut raivon partaalle. Valitettavasti laitan oman terveyteni sinun mielesipahoittamisen edelle myös tulevaisuudessa.
[/quote]
Ja meikäläisten tilannettahan ei ainakaan helpota tämä nykyinen gluttaus-muoti, jonka takia ravintoloista tullee välinpitämättömämpiä gluteenittoman kanssa.
Jos ei ole asioihin perehtynyt niin laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia voivat mennä tosiaan sekaisin. Mutta jos ei tajua että maito ja kerma on ihan yksi ja sama allergian kannalta ja asiasta on monta kertaa sanottu niin se on jo asenneongelmaa.
Kielteinen asenne allergioita kohtaan voi johtua siitäkin että nykyisin on ihan oikeasti olemassa niitä jotka harrastavat allergioita huomionhaussaan tai jonkun vakaumuksen tai terveysfanatismin vuoksi. Ne ihmiset huonontavat aika lailla sellaisten asemaa joilla on oikea ja vakava allergia. "Kun sen mun siskontytönkin allergiat kestää viikon kerrallaan niin et säkään varmaan tähän kuole jos kerran maistat..."
Ja tuputtajat on tuputtajia. Niille mikään syy ei koskaan kelpaa. Ei kiitos ei ole tarpeaksi, tivataan selitystä. Allergia ei ole hyvä syy, se että on täysi jo tai on huono olo tjtn ei ole hyvä syy... Joskus tekisi mieli käskeä painumaan helvettiin kun kymmenettä kertaa tuputetaan jotain eikä jaksaisi enää kohteliaasti kieltäytyä.