Ärsyttävää, kun ihmiset eivät tajua allergioita!
Minun lapseni on pahasti maitoallerginen.
Minun siskoni, päälle kolmekymmpinen lastentarhanopettaja, toi lapselleni Omar kermakaramelleja. onneksi lapseni on jo sen verran iso, että ymmärsi itse jo ettei voi syödä niitä ja kaatoi ne tarjoiluastiaan. Sanoi täsilleen, että kiitos, mutta te muut saatte syödä ne, koska itse en voi. Siskoni ihmetteli että kuinka niin et voi??? Lapseni kertoi sen sadannen kerran olevansa maitoallerginen, johon siskoni suurin silmin sanoi että nehän on KERMAkarkkeja, en tiennyt että olet kermallekin allerginen?
Samainen sisko teki myöskin lapselle aikoinaan juustovoileivän, koska juustohan on juustoa. Ja osti Hylamaitoa, koska sitä voi kuulemma juoda jos on maitoallerginen.
Huoh. Perkele.
Kiitos kun sain purkaa taas suurimmat höyryt. Ei mulla muuta.
Kommentit (92)
Just. Yhtään oikeasti maitoallergista lasta en ole tavannut. Moni on ollut pitkään maidottomalla ja sitten muka allergia on kadonnut. Hirveä hössötys, mutta näyttäkääpä mulle oikeasti maitoallerginen, niin uskon!'
Mä muistan kun itku kurkussa maitoallergisena lapsena jouduin kaverilla juomaan puoli litraa hylamaitoa koska "kyllä se käy ja ihan sua varten ostettiin!!!"... Enpä mennyt enää sinne kylään kun äiti ihmetteli kotona mikä mulla oli ja kun sai selville niin huh...
Olen myös kananmunalle allerginen ja aina tuputetaan kylässä sitä pullaa ja sanon että en voi syödä kun selkeästi on voideltu munalla.. Vastaus on "no ei siinä sitä paljoo oo! Ota vaan!!". HUOH!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:52"]Just. Yhtään oikeasti maitoallergista lasta en ole tavannut. Moni on ollut pitkään maidottomalla ja sitten muka allergia on kadonnut. Hirveä hössötys, mutta näyttäkääpä mulle oikeasti maitoallerginen, niin uskon!'
[/quote]
No mulla on kotona, jo teini-ikäinen, eli allergia on pysyvää laatua :) Itse aiheeseen vastaisin, etten ole koskaan ärsyyntynyt muiden ymmärtämättömyydestä, eihän sitä kaikkia toisten rajoitteita voi ymmärtää, mutta erityisesti minuun tuossa aloituksessa kolahti, että aapeen sisko on lastentarhaopettaja, eli siis tekemisissä vieraiden lasten ja heidän rajoitteiden kanssa? Voi olla vaarallista, jos ei allergioita ymmärrä...
Ai että ihmiset ei tajua? Loistavaa yleistystä, siskosi on vain 1 ihminen. Selitä sille mitä maitoallergia tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:52"]
Just. Yhtään oikeasti maitoallergista lasta en ole tavannut. Moni on ollut pitkään maidottomalla ja sitten muka allergia on kadonnut. Hirveä hössötys, mutta näyttäkääpä mulle oikeasti maitoallerginen, niin uskon!'
[/quote]
Just. Tuollainen asenne on todella kamala. Ja valitettavan yleinen. Toivottavasti et työskentele lasten kanssa, tai tarjoa koskaan kenellekään maitoallergiselle lapselle mitään. Huomaat kyllä, kun huulet turpoo, henki salpautuu ja lapsi on tajuton (ja ehkä hengetön) ennenkuin ambulanssi saapuu paikalle. Toivottavasti tälläisellä hetkellä katsot lapsen laukun, tai taskut adrenaliinikynän varalta, ja osaat myös käyttää sitä.
Se, että sinä et ole tälläisestä tietoinen, tai pahaa kohtausta nähnyt, ei tarkoita sitä, ettei sellaista olisi olemassa.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:52"]Just. Yhtään oikeasti maitoallergista lasta en ole tavannut. Moni on ollut pitkään maidottomalla ja sitten muka allergia on kadonnut. Hirveä hössötys, mutta näyttäkääpä mulle oikeasti maitoallerginen, niin uskon!'
[/quote]
monen vuoden ajan olen tuntenut ystäväni, hän kertoi olevansa maito allerginen, miksi en uskoisi? Joutui kerran sairaala reissulle, juuri tälläisten ihmisten takia, jotka allergiaa ei ymmärrä/usko olevan. Aikuisesta ihmisestä kyse, ja kyllä. Maito allergikko.
[/quote]
monen vuoden ajan olen tuntenut ystäväni, hän kertoi olevansa maito allerginen, miksi en uskoisi? Joutui kerran sairaala reissulle, juuri tälläisten ihmisten takia, jotka allergiaa ei ymmärrä/usko olevan. Aikuisesta ihmisestä kyse, ja kyllä. Maito allergikko.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:59"]
Ai että ihmiset ei tajua? Loistavaa yleistystä, siskosi on vain 1 ihminen. Selitä sille mitä maitoallergia tarkoittaa.
[/quote]
Samaan listaan voin lisätä kaverien vanhempia, isovanhemmat, kahvilatyöntekijän, ravintolan tarjoilijan, opettajan, ja monia muita satunnaisia tuttuja.
nyt vaan ketutti tällä kertaa juuri tuo yksi henkilö.
Ja onneksi lapsille tulee keittiöstä suoraan nimikoidut ruuat. Päiväkodin henkilökunta vaan jakaa ne lapsille.
ja minä pyydän tuhannesti anteeksi, että en koskaan pysty muistamaan allergioita jokaista leivosta tehdessäni. Siis muistan ja sisäistän asian jonkun tuotteen kohdalla "muista ostaa hyla kermaa, muista ostaa hyla kermaa" kun olen kotona leipomassa, huomaan että kyllä, kerma on hylaa mutta jokin muu raaka-aine esim. maitorahka ei olekaan. Aina saa olla pyytelemässä anteeksi, kun on niin tahvo mutta kun itsellä ei ole ongelmaa, niin kaupassa käymisessä keskittyy hintaan/tarjouksiin tai johonkin muuhun kuin tuotteen sisältöön. Tosin onneksi tämä laktoosiasia on nykyään hoidettavissa tableteilla, joten joka kerta ei emännän tavitse olla superhäpeissään. Niin ja kyllä tiedän, maito-allergia on eri kuin laktoosi-intoleranssi ;)
allergiapeikko on asunut meidän perheessä seitsemän vuotta. ja noh, tuntuu ettei ihmiset vieläkään usko :) välillä aina annetaan lapselle vaikka kermavaahtoa 1tk, tai puolikas grillimakkara (moniallergikko).
tuon grillimakkaran puolikkaan jälkeen 2½v huusi viikon päivin ja öin, vatsa sekaisin ja ihottumalla.
mulle riittäisi jo, olisi ihan kivaa tehdä koko perheelle sopivaa ruokaa, tai ostaa edes jotain valmisruokaa jota kaikki voisi syödä.
noh sitä päivää odotellessa.. meidän kaikki lapset on olleet allergisia noin 4v saakka, sitten vähitellen alkaneet sietää eri ruokia. vaan tää kolmas tuntuu olevan eri maata, oireet ei ole lieventyneet kuin omenan ja vesimeloonin osalta.
muuten on on kaura, vehnä, ohra, ruis, maito, muna, nauta ja possu poissa.
Eikä ainoastaan allergiat ole ihmisille vaikeita, vaan kaikki muutkin ruoka-ainerajoitukset. Vanhuspuolella on tullut kaikenlaista nähtyä. Uskonnon takia vegaanille laitetaan puuroon voita, koska "se on niin laiha ja tarvii energiaa", tai kun soijamaitoa ei lähimmästä jääkaapista löydy, niin annetaan punaista, koska "ei se kuitenkaan huomaa eroa". Tai laitetaan leivän päälle kinkkutahnaa, koska "se on niin hyvää". Jopa sairaalan keittiö lähetti tavallista jugurttia. Ja kaikki allergiat ja intoleranssit on niin helppo jättää "huomaamatta", koska on vaan helpompaa antaa samaa kuin kaikille muillekin.
Joo tää on tätä. Meidän matoallergikko meni naapuriin synttärijuhliin viime kesänä ja siellä tarjosivat mansikka jäätelöä, eihän se ole "tavallista jäätelöä". Onneksi meillä oireista on jäljellä enää 1 - 5 % siitä mitä olivat 1-2 vuotiaana.
Ja yleisin on tämä HYLAn tai LAKTOOSITTOMAN maidon tarjoaminen. Maitoalllergikko kun voisi tod näk syödä vaikka kilon tota pieruainetta (laktoosia), mutta kun se allergia on se maito itsessään (maitoproteiini).
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:07"]ja minä pyydän tuhannesti anteeksi, että en koskaan pysty muistamaan allergioita jokaista leivosta tehdessäni. Siis muistan ja sisäistän asian jonkun tuotteen kohdalla "muista ostaa hyla kermaa, muista ostaa hyla kermaa" kun olen kotona leipomassa, huomaan että kyllä, kerma on hylaa mutta jokin muu raaka-aine esim. maitorahka ei olekaan. Aina saa olla pyytelemässä anteeksi, kun on niin tahvo mutta kun itsellä ei ole ongelmaa, niin kaupassa käymisessä keskittyy hintaan/tarjouksiin tai johonkin muuhun kuin tuotteen sisältöön. Tosin onneksi tämä laktoosiasia on nykyään hoidettavissa tableteilla, joten joka kerta ei emännän tavitse olla superhäpeissään. Niin ja kyllä tiedän, maito-allergia on eri kuin laktoosi-intoleranssi ;)
[/quote]
Jos vaan rehellisesti kerrot vieraalle, että leivos ei olekaan hylaa/laktoositonta/maidotonta, niin ei ongelmaa. Ei ainakaan minua haittaa olla ilman, pärjään kyllä, kunhan et valehtele sisältöä. Yleensä pahasti allergisoituneet ovat tottuneet siihen, ettei heille ole aina tarjottavaa.
Aina ei voi muistaa toisten allergioita, mutta voi kyllä kertoa mitä tuote sisältää.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:25"]Eikä ainoastaan allergiat ole ihmisille vaikeita, vaan kaikki muutkin ruoka-ainerajoitukset. Vanhuspuolella on tullut kaikenlaista nähtyä. Uskonnon takia vegaanille laitetaan puuroon voita, koska "se on niin laiha ja tarvii energiaa", tai kun soijamaitoa ei lähimmästä jääkaapista löydy, niin annetaan punaista, koska "ei se kuitenkaan huomaa eroa". Tai laitetaan leivän päälle kinkkutahnaa, koska "se on niin hyvää". Jopa sairaalan keittiö lähetti tavallista jugurttia. Ja kaikki allergiat ja intoleranssit on niin helppo jättää "huomaamatta", koska on vaan helpompaa antaa samaa kuin kaikille muillekin.
[/quote]
Mä olen nähnyt kun jehovantodistajalle tuotiin verilättyjä, en suostunut niitä sille syöttämään. Musta on väärin, ettei toisen vakaumusta kunnioiteta siinä vaiheessa, kun ihminen on itse kykenemätön ilmaisemaan omaa mielipidettään
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:52"]
[/quote]
Ihan kivoja on näemmä ihmiset. Maitoallergia kohtaus saattaa olla hyvin vakava, älkää nyt prkl leikkikö tällä. Ei mitään tekemistä laktoosi pierutaudin kanssa. Annatko sinä pähkinäallergiselle pähkinää?
Eihän tästä ole kauankaan kuin joku parikymppinen poika kuoli siihen, että joi vahingossa baarissa maitodrinkistä (olisko ollut valkovenäläinen), sillä oli paha maitoallergia, joten näillä ei tosiaan ole leikkimistä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 17:58"]
Mä muistan kun itku kurkussa maitoallergisena lapsena jouduin kaverilla juomaan puoli litraa hylamaitoa koska "kyllä se käy ja ihan sua varten ostettiin!!!"... Enpä mennyt enää sinne kylään kun äiti ihmetteli kotona mikä mulla oli ja kun sai selville niin huh...
[/quote]
Lollotilol mitä paskapuhetta!
Suurin osa allergioista on tuulesta temmattuja, niin sitten ne harvat todelliset tapauksetkin leimataan sellaiseksi. Poika ja susi tulee mieleen...
Ymmärrän täysin ketutuksen. Allergioita tai astmoja tai vastaavia eivät monet tunnu tajuavan. Jos ei omaa kokemusta ole.